Mercedes komt met nieuwe koplamp

0

Nog niet zo lang geleden was men bij Mercedes nog trots op de Multibeam LED koplampen van de nieuwe E klasse. Die bestaat per unit uit 84 individueel regelbare LED elementen, waarmee beter ‘maatwerk’ verleend kan worden voor wat betreft het verlichten van de weg. Tegenliggers worden automatisch herkend waardoor verblinding wordt voorkomen, terwijl de kant van de weg toch verlicht blijft.

Maar weldra zullen de 84 LED elementen, ondanks dat het een knap staaltje techniek is, achterhaald zijn. Koplampen met meer dan 3.000 individueel regelbare lichtpunten uit 3 LED lichtbronnen zijn namelijk bijna productierijp. Daimler werkt er samen met een aantal partners hard aan.

3 kleine LED chips ter grootte van een balpenpunt bevatten de elektronische besturing voor elk 1.024 lichtpunten. Tijdens de rit worden de weersomstandigheden, het wegverloop, de snelheid, het tegemoetkomend verkeer en de afstand tot de andere weggebruikers voortdurend geanalyseerd. En afhankelijk van al die factoren wordt er verlicht.

Bij hoge snelheden zal de lichtkegel bijvoorbeeld langer zijn, in de stad daarentegen breder om ook de stoep te verlichten. Andere weggebruikers kunnen worden ontzien of net belicht. Terwijl bij de andere systemen het volledige tegemoet komende voertuig uit de lichtkegel wordt gesneden, wordt het met de nieuwe technologie van Mercedes mogelijk om alleen de hoofden te ontzien. Alle bochten kunnen bovendien zó worden belicht dat er geen donkere randgebieden meer zijn, zo belooft men in Stuttgart.

Mercedes verwacht dat laser technologie voorlopig te kostbaar zal blijven om gemeengoed te kunnen worden bij auto’s. LED daarentegen, dat in korte tijd het nieuwe Xenon is geworden (en op zijn beurt vervangt Xenon steeds vaker halogeen als standaardverlichting) heeft volgens de autofabrikant wél een enorm toekomstpotentieel. Anders dan Audi en BMW laat Mercedes laserverlichting daarom nog eventjes rusten.

Reageren is niet mogelijk.