Mercedes kondigt nieuwe motorengeneratie aan

0

Mercedes heeft de eerste details bekend gemaakt over haar geheel nieuwe motorenreeks. De modulair opgebouwde krachtbronnen hebben een aantal opmerkelijke eigenschappen.

In navolging van BMW kiest Mercedes voor cilinders met één vaste inhoud, namelijk een slagvolume van 500 cc. En dat levert dus per definitie dezelfde motorenfamilie op: een viercilinder in lijn met een inhoud van 2,0 liter (codenaam M 264), een zescilinder in lijn met een inhoud van 3,0 liter (codenaam M 256) en een V8 met een inhoud van 4,0 liter (codenaam M 176).

De zescilinder motor zal standaard worden voorzien van een Intergrated Starter Generator (ISG), oftewel een elektromotor annex generator die op de krukas is gemonteerd en op 48V werkt. De opgewekte energie wordt opgeslagen in een accu, en vervolgens gebruikt als stroomleverancier voor zaken als de waterpomp en de pomp voor de airconditioning. Mercedes bespaart hiermee een multiriem, hetgeen de motor korter maakt.

Standaard op de zescilinder is ook een elektrische aangedreven compressor, gecombineerd met een turbo. Aangevuld met de in de vorige alinea genoemde Intergrated Starter Generator levert dit volgens Mercedes een ongekende soepele motor op. Het vermogen is vergelijkbaar met die van de huidige V8: de Duitsers spreken van “meer dan 408 pk”. Als koppel wordt minimaal 500 Nm; dat is wel iets minder dan voorheen. Het voordeel van de elektrisch aangedreven compressor is dat de motor direct bij het wegrijden al goed bij de les is. Zo wordt het beruchte turbogat geëlimineerd. De (grote) turbo, die door uitlaatgassen wordt aangedreven, springt pas bij als de motor goed op toeren is. De nieuwe zescilinder debuteert volgend jaar in de S klasse, die dan tegelijkertijd een facelift ondergaan.

De viercilinder is voorzien van een Belt Driven Starter Generator (RSG), oftewel een elektromotor annex generator die door een riem wordt aangedreven. Dit heeft enerzijds te maken dat het blok sowieso korter is dan de zescilinder (waardoor ruimtebesparing een minder groot issue is) en anderzijds omdat de viercilinder genetisch verwant is aan de huidige 2,0 liter (codenaam M274), die geen plaatsing van de ISG op de krukas toelaat. Nou ja, het kan wel, maar dan zouden de productielijnen omgebouwd moeten worden en dat is te duur. Ter compensatie beschikt de viercilinder standaard over een ‘twinscroll’ turbo.

De V8 motor is volledig door AMG ontwikkeld. Het blok is niet compleet nieuw, maar voortaan voorzien van cilinderuitschakeling. Volgens Mercedes is een twinscroll turbo bij de V8 niet nodig omdat de motor van zichzelf heeft genoeg kracht levert. Een twinscroll turbo is dan onnodig ingewikkeld. Daarom is de V8 voorzien van twee ‘monoscroll’ turbo’s. Hij debuteerde eerder deze week in de nieuwe Mercedes-AMG E 63 en wordt volgend jaar ook leverbaar in de gelifte S klasse. Voor dit model wordt een vermogen van 435 pk genoemd.

Op dieselvlak debuteert een compleet nieuwe zescilinder in lijn (codenaam OM 656). Niet eerder heeft Mercedes zo’n krachtige oliegestookte motor in haar personenautogamma opgenomen. Was zijn voorganger OM 642 nog goed voor 258 pk, de nieuwe zescilinder biedt 313 pk. Tegelijkertijd is het dieselverbruik met ruim 7 procent gedaald.

De nieuwe viercilinder diesel (codenaam OM 654), werd eerder dit jaar al onthuld en is reeds leverbaar in de E klasse.

Comments are closed.