+++ ALFA ROMEO komt met een Advanced Efficiency (AE) versie van de Giulia 2.2 JTD. Door de 180 pk sterke dieselmotor enkele aanpassingen te laten ondergaan, is het verbruik en de CO2-emissie gedaald. Dat moet de Giulia voor het bedrijfsleven interessanter maken. De Advanced Efficiency versie neemt volgens Alfa Romeo genoegen met 4,2 liter diesel per 100 km. De CO2-emissie daalt daardoor naar 99 gram/km. +++
+++ In Parijs is nogal lauw gereageerd op de nieuwe AUDI Q5, maar in Ingolstadt belooft men beterschap. Volgend jaar zal er een nieuwe designstijl worden geïntroduceerd. De primeur is voor de A8. Doel is om de modellen meer van elkaar te laten verschillen. Daarnaast zullen de S en RS uitvoeringen een visueel sterker eigen karakter krijgen, waarbij bij de laatste types een zekere optische agressiviteit niet zal worden geschuwd. Het studiemodel Prologue lichtte vorig jaar al een tip van de sluier op. Volgens Audi zullen de nieuwe modellen zich kenmerken door uitgeklopte wielkasten à la de oer-Quattro. Dat moet niet alleen voor een sportieve uitstraling zorgen, maar ook voor visueel onderscheid met BMW en Mercedes. Na de A8 kunnen we een nieuwe A6 en A7 Sportback verwachten. Overigens krijgen de RS uitvoeringen nóg bredere wielkasten. Andere designkenmerken zijn luchtroosters in de schermen en een aangepast front. Audi zal in november of januari een studiemodel tonen voor de nieuwe lichting RS uitvoeringen. +++
+++ FIAT komt met een nieuwe motoren generatie. Het betreft drie en viercilinders die GSE Firefly zijn gedoopt (waarbij de eerste drie letters voor ‘Global Small Engine’ staan, en Firefly illustreert dat zij de Fire motoren zullen gaan vervangen). De motoren zullen wereldwijd toegepast gaan worden, dus ook door dochters als Jeep. Binnen het Fiat gamma zullen zij de 1.2 met 69 pk en de 1.4 met 95 pk gaan aflossen. Wellicht geïnspireerd door samenwerkingspartner Mazda zien de Italianen af van een turbo. Dat moet de betrouwbaarheid ten goede komen. Om deze reden zijn er ook slechts 2 kleppen per cilinder. Een systeem voor gefaseerde klepbediening vanuit de nokkenas moet desondanks voor een hoge efficiëntie zorgen. Daarnaast zijn de motoren uitgerust met Start & Stop techniek en met een dynamo die de accu oplaadt tijdens het afremmen op de motor. De 3-pitter krijgt een inhoud van 1,0 liter en wordt 72 pk/102 Nm sterk. De 4 cilinder wordt 1,3 liter groot en biedt 101 pk/134 Nm. De motoren zullen in Brazilië geproduceerd gaan worden. Het Italiaanse Termoli is tegenwoordig de kraamkamer van de grotere krachtbronnen voor Alfa Romeo. +++
+++ Hoewel ze in het verleden voor de helft van de schade zorgden, proberen de autodelers van GREENWHEELS het toch weer met jongeren van 18 tot 24 jaar. Het bedrijf verhoogde in 2009 de minimumleeftijd om een auto te mogen gebruiken naar 24 jaar. Uit eigen onderzoek bleek dat de helft van de schade werd gereden door de leeftijdsgroep 18-24, de jongeren die net een rijbewijs hebben gehaald. De verzekeringspremie voor Greenwheels werd daardoor te hoog en ook konden ze de kapotte auto’s niet verhuren. Jonge bestuurders moesten daardoor tot hun 24-ste wachten voor het besturen van een Greenwheels. Maar sinds vorig jaar heeft Greenwheels die minimumleeftijd toch weer verlaagd naar 18 jaar en met succes: het aantal abonnementhouders is gestegen met 18 procent. Greenwheels, bekend van de rood/groene auto’s op straat, heeft daarmee in 2015 het beste jaar ooit gedraaid en dat is best opvallend. De concurrentie op deelmarkt is groot met onder meer de elektrische auto’s van car2go en de deelauto’s van SnappCar. Greenwheels is in handen van Volkswagen en importeur Pon. Het is nu wel afwachten hoe het met de schade gaat. Woordvoerder Tamara Vlootman van Greenwheels stelt daarover tegen RTL Z : “Er zijn algemene cijfers bekend over het verschil in ervaren chauffeurs en minder ervaren chauffeurs, maar er is nog niets bekend over deelauto chauffeurs. De cijfers wat betreft schade rijden worden nu zeker in de gaten gehouden, maar Greenwheels wil er voor iedereen zijn, dus ook (juist) voor jongeren.” Eerder zei Jan Borghuis, een van de oprichters van Greenwheels, in de Volkskrant dat ze tot de conclusie waren gekomen dat de verzekeraars gelijk hebben: jongeren maken fors meer schade. “Vanaf dat moment wisten we zeker dat nieuwe rijders bij ons ouder moeten zijn dan 23 jaar” Tot nu dus, jongeren kunnen weer bij Greenwheels achter het stuur. Vooral jongeren in grote steden doen het in toenemende mate: een auto voor af en toe nemen in plaats van een eigen auto kopen of leasen. Greenwheels is dan ook goed vertegenwoordigd in de grootste steden van Nederland. Zo staan er in Amsterdam ruim 100 auto’s klaar voor gebruik. Greenwheels heeft het klantprofiel sinds de start 20 jaar geleden flink zien veranderen. Waar eerst vooral de idealisten een abonnement namen, is er nu ook een grote groep pragmatisten die een deelauto als oplossing ziet voor dichtslibbende steden en hoge (parkeer)kosten. Elke Greenwheels auto zorgt ervoor dat 7 reguliere auto’s uit het straatbeeld verdwijnen. Volgens TrendWatcher Lieke Lamb zijn de dagen waarin de auto als verlengstuk van je identiteit werd gezien, voorbij. “Het gemak dient nu de mens. Met de steeds drukker wordende binnensteden en de discussies die gevoerd worden over uitstoot, milieu en duurzaamheid is het logisch dat men gaat zoeken naar een logistiek handiger oplossing”, laat zij RTL Z weten. Volgens haar leven we in een periode “waarin beleving belangrijker is dan bezit, zonder daarbij in te willen boeten aan de luxe die de auto als vervoersmiddel toch vertegenwoordigt”. Nu maar eens kijken hoelang het bezit van Greenwheels heel blijft. +++
+++ TESLA kan terugkijken op een recordkwartaal. Er werden liefst 24.500 auto’s verkocht. Dat is afgerond 70 procent meer dan in het tweede kwartaal. Ten opzichte van dezelfde periode van 2015 is er sprake van een stijging van 112 procent. De verkoopteller van de Model S eindigde op 15.800 exemplaren. De rest (8.700 stuks) betrof een Model X. Tesla zegt dat haar orderboek momenteel met 5.500 auto’s gevuld is. Deze zijn niet meegerekend. De productie bij Tesla steeg in het derde kwartaal naar 25.185 auto’s; een toename van 37 procent ten opzichte van de 18.345 auto’s die in het tweede kwartaal van dit jaar van de band rolden. Het bedrijf rekent op een verdere verkoop & productie groei in het vierde kwartaal. Daarmee kan Tesla vast ‘wennen’ aan het moment dat de Model 3 klaar is, want voor deze nieuwe instapper heeft het merk reeds 370.000 reserveringen. +++
+++ De auto VERKOPEN in Nederland kwam in de eerste negen maanden van dit jaar uit op 285.355 exemplaren. Dat is een daling van 5,2 procent ten opzichte van dezelfde periode van 2015. De bestverkochte merken zijn achtereenvolgens Volkswagen, Opel, Renault, Peugeot en Ford. De autoverkoop is dit jaar nogal grillig. In het eerste kwartaal was er een daling, in het tweede kwartaal leefde de afzet weer op. In zojuist afgesloten derde kwartaal is er weer een daling in de autoverkoop te zien. +++
+++ VOLKSWAGEN is 1,2 miljard dollar (omgerekend 1,1 miljard euro) kwijt aan de schikking die de autobouwer eind augustus heeft getroffen met 652 dealers in de Verenigde Staten. Dat blijkt uit de financiële details van de deal die dit weekend naar buiten zijn gekomen. Het geld is bedoeld als compensatie voor de autodealers, die door het dieselschandaal bij Volkswagen al een jaar lang met problemen kampen. Zo zijn auto’s met vervuilende dieselmotoren uitgesloten van verkoop. Daarnaast moet worden opgebokst tegen imagoschade, wat de verkopen ook geen goed doet. Met de schikking is het totale bedrag dat het Duitse autoconcern kwijt is aan schadevergoedingen in de VS inmiddels opgelopen tot 16,5 miljard dollar. Eerder kwam Volkswagen onder meer al een miljardenschikking overeen voor de compensatie van gedupeerde Amerikaanse automobilisten. De deals moeten nog wel door een rechter worden goedgekeurd. +++