Nieuwstelex

0

+++ In DUITSLAND heeft de Bundesrat, waarin de 16 deelstaatregeringen vertegenwoordigd zijn en die initiatieven voor nieuwe wetsvoorstellen kan nemen, voorgesteld om vanaf 2030 alleen nog emissievrije auto’s toe te laten op de Europese wegen. Volgens Der Spiegel is het doel om modellen met een verbrandingsmotor gestaag zwaarder te gaan belasten. Tegelijkertijd met er een stimuleringregeling komen voor elektrische voertuigen. Mogelijk krijgt een en ander vorm middels een extra EU belasting. De subsidie voor elektrische auto’s kan er tegelijkertijd toe leiden dat er dan jaarlijks 13 miljoen exemplaren in Europa verkocht worden. +++

+++ Onze Zuiderburen hebben het al een sinds 31 maart 2014: GEPERSONALISEERDE KENTEKENPLATEN. Als het aan de VVD ligt, is dit in de toekomst ook mogelijk in Nederland. Kamerlid Barbara Visser licht dit punt uit het nieuwe verkiezingsprogramma als volgt toe: “Het lijkt mij geweldig om met een kentekencombinatie te kunnen rondrijden die echt wat voor je betekent. Ik zie niet in waarom dat hier niet zou kunnen. Ik wil van minister Schultz van Haegen weten wat er nodig is om dit voor elkaar te krijgen”. In ons land is het de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) die bepaalt welke auto, welk kenteken krijgt. En daar zit nou net het probleem: in Nederland is het kenteken gekoppeld aan een auto. In landen waar gepersonaliseerde kentekens mogelijk zijn, zijn kentekens gekoppeld aan personen. Volgens de huidige regels moet de kentekenplaat dan mee met de nieuwe koper en die wordt dan misschien wel opgezadeld met een tekst die hij helemaal niet ziet zitten. In ieder geval levert het de Belgische staatskas jaarlijks miljoenen euro’s op, want het privilege kost 2.000 euro per auto. +++

+++ HYUNDAI zegt haar Ioniq Electric een extra impuls te geven door een samenwerking aan te gaan met energiebedrijf Eneco en Fastned, de leverancier van snellaadstations. De Koreaan wordt voor 33.995 euro geleverd met een Laadpakket. Dit omvat een 32A Wallbox inclusief een basisinstallatie van Eneco. Hiermee is de Ioniq Electric binnen 4,5 uur volledig op te laden (ook als de elektriciteit bij een andere energiemaatschappij wordt verkregen). Bij het Laadpakket is 5 jaar hosting, garantie, service en onderhoud van het laadpunt inbegrepen. Daarbij hoort ook een universele oplaadpas waarmee de Ioniq Electric bij openbare laadpunten is op te laden. Zonder Laadpakket kost de Hyundai overigens 31.495 euro. Via de dealer is dan een Onderweg Laadpakket te koop voor 450 euro. Dit omvat onder andere een universele oplaadpas van Eneco ter waarde van 36 euro (eerste jaar gratis) waarmee de Ioniq Electric bij openbare laadpunten in Nederland is op te laden én 500 euro aan tegoed dat is te besteden bij de snellaadstations van Fastned. Aldaar is het mogelijk om de Hyundai binnen 30 minuten voor 80 procent van de capaciteit op te laden. De actieradius van de Ioniq Electric is (op papier) 280 kilometer. De bijtelling voor zakelijk rijders bedraagt 4 procent. Bij een zakelijke investering is er een milieu-investeringsaftrek van 36 procent. De Ioniq Electric wordt, net als elke andere Hyundai personenauto, geleverd met 5 jaar garantie zonder kilometerbeperking. De fabrikant geeft daarnaast een waarborg van 8 jaar of 200.000 kilometer op de batterij. +++

+++ De Indiase zakenman Balwinder Sahani heeft op een veiling in Dubai 33 miljoen dirham (8 miljoen euro) betaald voor een NUMMERPLAAT van het golfstaatje. Daardoor kan de vastgoedtycoon nu een bordje met ‘D5’ op zijn Rolls Royce schroeven. Vorig jaar schafte hij voor een paar miljoen minder ook al ‘O9’ aan voor een andere auto, liet Sahani weten in Gulf News. In de Verenigde Arabische Emiraten is de verkoop van kentekens een lucratieve business. De schatrijken die niet weten wat ze met hun geld moeten, maken er een sport van een zo kort mogelijk nummer te bemachtigen ter verhoging van hun status. In 2008 telde iemand in Abu Dhabi 52,2 miljoen dirhams neer voor nummerplaat 1, een record in de streek. +++

+++ OCCASION rijders zijn het meest trouw aan Mercedes. Als kopers van een tweedehangs auto overstappen, dan doen ze dat het vaakst naar een Volkswagen. Nissan rijders switchen het vaakst naar een ander merk. Bij Ford blijft de stijging in merktrouw achter bij andere merken, zo blijkt uit onderzoek van Automotive. Naast Mercedes-Benz kennen ook BMW, Toyota en Volvo een opvallend hoge klantenloyaliteit. Relatief laag qua merktrouw scoren de merken Citroën, Peugeot, Mazda en zoals gezegd Nissan. Volkswagen is opmerkelijk vaak een alternatief voor premiummerken. Als klanten de autobouwer uit Wolfsburg de rug toe keren, dan is het meest gekozen alternatief een Audi. +++

+++ 70-plussers zijn een probleem in het verkeer. Dat zegt Veilig Verkeer Nederland. Daarom vindt oud verkeersofficier Koos Spee dat OUDEREN strenger gekeurd moeten worden. De organisatie wil dat er vaker gecontroleerd wordt of ouderen nog wel op de weg op kunnen. Eén derde van de verkeersdoden is ouder dan tachtig. “We hebben steeds meer mensen die ouder worden, dus dan is het ook logisch dat meer ouderen in het verkeer overlijden”, aldus Spee. “Al is de keuring niet heel geweldig. Ouderen worden vrij summier gekeurd als ze 75 jaar zijn. Dat is toch een beetje ogen oren, lichamelijke problemen”, zo vervolgt hij. Spee pleit dan ook voor stevigere keuringen. “Ik ben overigens voor keuringen voor iedereen. Het blijkt namelijk dan 10 procent van de mensen die een bril zouden moeten dragen, gewoon zonder bril in de auto zitten. Laat die groep 75-plussers maar 1 of 2 praktijklessen doen en geef ze dan weer een rijbewijs voor 5 jaar”, aldus Spee. +++

+++ PSA en BMW hebben in totaal 180 miljoen euro schadevergoeding geëist van de Italiaanse autotoeleverancier Sogefi. Dat bedrijf zou niet goed werkende thermostaten hebben geleverd, die door BMW in de Mini en bij PSA in een niet nader genoemd model zijn toegepast, zo bericht Automobiel Management. PSA heeft de grootste vordering op tafel gelegd. De3 betrokken bedrijven weigeren verder commentaar te geven. Sogefi is naar eigen zeggen één van de grootste leveranciers ter wereld van onderdelen voor filtersystemen, airconditioning, motorkoeling systemen en veringen. De onderneming heeft 42 fabrieken in 21 landen over de hele wereld. +++

+++ Het CBR gaat 120 extra examinatoren in dienst nemen om de wachttijd voor het RIJEXAMEN terug te dringen. Dat zegt directeur Petra Delsing van het CBR tegen BNR. De wachttijd voor een praktijkexamen is de afgelopen tijd flink opgelopen. Bij meer dan de helft van de CBR locaties duurt het acht weken of langer voordat een kandidaat kan afrijden, terwijl de norm maximaal zeven weken is. “Als organisatie wil je dit echt niet”, zegt Delsing. “We zijn volop collega’s aan het werven. We proberen dit jaar 60 examinatoren aan te nemen en volgend jaar zoeken we er nog eens 60”. Het CBR verwacht dit jaar in totaal ruim 10.000 extra examens af te nemen. De toename van het aantal examens kwam voor het CBR als een verrassing. “De economie is veel harder gegroeid dan wij gedacht hadden”, aldus Delsing. Tot nu toe heeft het CBR 30 nieuwe examinatoren in dienst genomen. Volgens Delsing is het lastig om geschikt personeel te vinden. “Voornamelijk de rijvaardigheidseisen vormen een hobbel”, zegt ze. +++

+++ SCHADEVERZEKERINGEN mogen vanaf nu de polisstijging niet hoger laten zijn dan 10 procent. Dit blijkt uit uit een uitspraak van Kifid, het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening. Als de stijging hoger is, dan moet de polis worden opgezegd. De consument wordt in dat geval als nieuwe klant behandeld. Daarnaast moet de uitdrukkelijke toestemming van de consument worden gegeven voor de verlening. Kifid doet deze uitspraak naar aanleiding van verschillende zaken tegen verzekeraars, zoals Achmea die een polis ruim 20 procent liet stijgen. Bij Meeus ging het om een premiestijging van 173 procent. Enige jaren geleden was er commotie omdat verzekeraars de premies voor een Tesla fors hadden verhoogd. Verzekeringen hebben het de afgelopen tijd moeilijk met het hoofd boven water houden. +++

+++ TOMTOM gaat z’n enorme database aan parkeergegevens aanwenden om mensen de weg te wijzen naar gebieden waar de kans op een vrije plek het grootst is, zo meldt Het Parool. TomTom wijst mensen in parkeergarages nu al de snelste weg naar een vrije plek, maar wil dat nu dus ook op straat gaan doen. In 25 Europese steden, waaronder dus Amsterdam en Rotterdam, gaat de navigatiesoftware z’n gebruikers indien gewenst naar het gebied met de meeste lege parkeerplaatsen sturen. Ook informatie over de daar geldende tarieven en eventuele beperkingen als een maximale parkeerduur behoort tot de service. Ralf-Peter Schäfer, hoofd Traffic bij TomTom, merkt op dat de nieuwe functie niet alleen tijd bespaart, maar ook zorgt voor een betere verkeersdoorstroming én minder CO2-uitstoot. Automobilisten hoeven immers minder vaak rond te rijden op zoek naar een parkeerplaats. In de toekomst zouden autonome auto’s op basis van deze software bovendien zélf een plekje moeten kunnen vinden. +++

+++ Het TRACTOR rijbewijs had het aantal verkeersongelukken moeten doen afnemen. Maar sinds de invoering ervan is het aantal dodelijke ongelukken met tractoren juist gestegen. Vorig jaar waren er 16 dodelijke ongevallen met een landbouwvoertuig. Dat is meer dan in de twee jaar daarvoor bij elkaar opgeteld. Deze week viel op de Afsluitdijk een dode bij een frontale botsing tussen een auto en een tractor. Zo’n 1.800 mensen haalden het afgelopen jaar het T rijbewijs om een tractor te mogen besturen. Het tractorrijbewijs is alleen verplicht voor bestuurders die (nog) geen B rijbewijs hebben. En het is bepaald geen overbodige luxe, vindt Martie Aarts van de Tractor Academie. “De jongens die hier komen, zijn net 16. Sommige hebben illegaal op de weg gereden, maar dat mag niet, want ze rijden zonder rijbewijs”. Veel van deze jonge jongens kennen de verkeersregels helemaal niet, zegt Aarts. “Elke jongen die op de tractor zit, denkt: ik ben hoog en droog, dus iedereen moet maar voor mij stoppen”. Andersom moet ook de automobilist goed opletten als hij of zij een trekker tegenkomt, nuanceert Aarts. “Je moet rekening houden met de grootte van de tractor en de beperkte snelheid van de tractor. De jongens die erop zitten, staan ook redelijk onder druk. Stel, we hebben de oogsttijd: de maïs hakselaar mag niet stilstaan, dus de jongens moeten op tijd op en neer rijden met die kar”. Hij ziet geregeld automobilisten die totaal geen rekening houden met trekkers. “Soms halen ze ons in terwijl het helemaal niet kan. En als wij dan niks doen met die tractor, hebben we een groot probleem”. Overigens heeft het aantal dodelijke ongevallen met landbouwvoertuigen in het verleden nog hoger gelegen: in 2003 waren het er 24, in 2004 18 en in 2005 19, zo blijkt uit cijfers van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. +++

+++ Bij VOLKSWAGEN is de Golf GTI Clubsport S nu al uitverkocht. De sterkste Golf ooit én snelste voorwiel aangedreven productieauto op de Nürburgring, had een exotisch prijskaartje van 50.390 euro, maar dat schrok kopers niet af. Volkswagen meldt dat alle 400 exemplaren van de Golf GTI Clubsport S zijn vergeven. In Nederland zijn er 10 gelukkige eigenaren. De Golf GTI Clubsport S deelt zijn DNA met de TCR raceversie. Naast het vermogen van 310 pk betekent dit dat de Clubsport S een 2-zitter is: om gewicht te besparen heeft hij geen achterbank. Het gewicht bedraagt slechts 1.285 kg. De kilo:pk verhouding komt daarmee uit op 4,15:1. Dat is een waarde van sportwagenniveau. De Golf GTI Clubsport S sprint in slechts 5,8 seconden naar 100 km/u. Zijn topsnelheid bedraagt liefst 265 km/u. De Golf GTI Clubsport S heeft een speciale Nürburgring stand voor het onderstel, waarbij de adaptieve chassis controle (DCC) ook de karakteristiek van de motor en de besturing én de uitlaatsound afstemt op circuitgebruik. +++

Reageren is niet mogelijk.