+++ Het verkeer op de A27 richting het zuiden moet rekening houden met vertragingen oplopend tot een uur. De politie heeft voor de brug over de Merwede een rijstrook dichtgegooid voor controles. In de wijde omgeving zijn de gevolgen van de sluiting voor het vrachtverkeer voelbaar. Gemeenten kloppen al aan bij Minister Schultz van Haegen. Vrachtwagens mogen de brug niet meer over en worden uit de verkeersstroom naar andere wegen weggeleid. Ook op de A2 richting het zuiden is het druk. Voertuigen zwaarder dan 3,5 ton kunnen die snelweg wel gebruiken. Dagelijks rijden er volgens Rijkswaterstaat 18.000 vrachtwagens over de Merwedebrug. Omrijden kost 39 kilometer. 3 Brabantse gemeenten aan de A27 hebben minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) gevraagd om zeer spoedig herstel van de Merwedebrug en een structurele oplossing voor de toekomst. Aalburg, Werkendam en Woudrichem menen dat er weinig gevoel is voor de impact die de plotselinge sluiting van de brug voor vrachtverkeer en openbaar vervoer heeft in de regio. “De gevolgen voor de ondernemers en inwoners van het Land van Heusden Altena zijn onacceptabel groot”, schrijven ze in een brief aan de bewindsvrouw. De gemeenten wijzen onder andere op de veiligheidsrisico’s. “De afsluiting betekent dat een grote druk op het onderliggende wegennet in onze regio ontstaat door sluipverkeer en door onwetendheid bij bijvoorbeeld buitenlands vrachtverkeer. Omdat deze wegen daar niet op zijn berekend brengt dit veiligheidsrisico’s met zich mee. Ook zorgt het voor overlast in de kernen van onze gemeenten”. De 3 gemeenten willen op korte termijn een adequate oplossing voor het openbaar vervoer en vragen aandacht voor de schade die bedrijven lijden. “Omrijden heeft grote financiële en logistieke consequenties voor ondernemers”. Ook de provincie Noord-Brabant heeft de gevolgen woensdag tijdens overleg met de minister onder de aandacht gebracht. De Merwedebrug op de A27 bij Gorinchem is sinds dinsdag dicht voor alle voertuigen zwaarder dan 3.500 kilo. Door scheurtjes in de brugconstructie vindt Rijkswaterstaat het niet verantwoord om zwaar verkeer te laten passeren. De maatregel geldt voor onbepaalde tijd. Transportorganisaties schatten de schade op zeker een half miljoen euro per dag. +++
+++ Eén op de vier Duitsers zegt interesse te hebben in AUTODELEN met anderen om zo de kosten te drukken. Het meest geïnteresseerd zijn Skoda bezitters want daar is 40 procent in voor autodelen. Bij Audi en Fiat gaat het nog altijd om één op de drie terwijl mensen die in een Opel of Renault rond rijden, maar vooral de bezitters van een Mercedes die nog het liefst alleen voor zichzelf willen houden. Dat blijkt uit een enquête van marktonderzoek Plus uit Neurenberg waarover Automobiel Management bericht. De onderzoekers wilden de belangstelling voor autodelen in kaart brengen omdat private auto’s gemiddeld niet meer dan 1,5 uur per dag worden gebruikt. Bovendien zijn er ook in Duitsland steeds meer platforms om die auto aan anderen ter beschikking te stellen. “Het potentieel is erg groot, zo tonen de resultaten aan. Op basis daarvan zouden autofabrikanten en dealers autodelen meer in hun mobiliteitsdenken mee moeten nemen”, denkt directeur Konrad Weßner van Plus. Hij noemt onder meer CarUnity van Opel en Free2Move van PSA als goede voorbeelden. Weßner wijst overigens wel op een praktisch probleem dat de ontwikkeling duidelijk afremt: verreweg de meeste mensen willen hun auto wel uitlenen aan familie of vrienden maar niet aan volslagen onbekenden. +++
+++ Nu de eerste beelden van de nieuwe BMW 5-serie zijn uitgelekt, verschuift de aandacht naar de volgende generatie 3-serie. Die komt in 2018 op de markt. Met de toekomstige generatie kan BMW een geven op de meer gepolijste Audi A4 en Mercedes C klasse, die beiden nieuwer zijn dan de huidige 3-serie, die in 2011 in de catalogus verscheen. Om de concurrentie ruimtetechnisch op achterstand te zetten, wordt de volgende editie iets groter, maar dat zonder zwaarder te worden. De nieuwe 3-serie maakt namelijk gebruik van de lichte architectuur van de 5- en 7-serie, die koolstof, aluminium en sterk staal vermengt. Dit betekent ook dat er vast zal worden gehouden. Dat is minder vanzelfsprekend dan het lijkt, want de 1-serie maakt wel de ommezwaai naar voorwielaandrijving (en dwars geplaatste motoren). Binnen het gamma zal in ieder geval de M3 zijn zescilinder lijnmotor behouden. De 330i is nu reeds een viercilinder en mogelijk wordt de 340i vervangen door de stekkerhybride 340e. Qua uitrusting pakt de nieuwe 3-serie o.a uit met de bedieningsmogelijkheid via gebaren en de ‘smart key’ waarmee de BMW op afstand bestuurd kan worden om hem bijvoorbeeld in/uit een smal parkeervak te rijden. +++
+++ In september zijn door KIA wereldwijd 252.586 auto’s verkocht. Dat is een groei van 3,5 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Ook in Nederland heeft Kia afgelopen september een opmerkelijk goed resultaat genoteerd: 11 procent groei. De totale markt in ons land daalde afgelopen maand met 4,2 procent. Aan de wereldwijde verkoopstijging leverde het resultaat in China een grote bijdrage. Daar realiseerde Kia een verkoopgroei van maar liefst 24,5 procent ten opzichte van september 2015, tot een aantal van 56.318 verkochte auto’s. In West Europa was de groei 11,8 procent tot 44.700 registraties. In Nederland verkocht Kia in september 1.676 auto’s, tegen 1.511 in dezelfde maand vorig jaar. De eerder dit jaar geïntroduceerde Niro heeft een aanzienlijk aandeel hierin, met 282 verkochte exemplaren in september. Over de eerste 9 maanden van 2016 bedroeg het wereldwijde verkoopcijfer van Kia 2.190.700 voertuigen; een groei ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar van 3,1 procent. De afzonderlijke deelmarkten West Europa (338.071 verkochte auto’s), Korea (396.460), China (432.849) en Noord-Amerika (547.845) lieten allemaal een groei zien van resp. 14,3 procent; 5,0 procent; 3,7 procent en 3,4 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2015. Kia’s bestseller buiten Korea was in september de Sportage, met 42.864 verkochte exemplaren. De Rio was het op één na succesvolste model, met 39.215 registraties. Van de Optima en de Soul verkocht Kia resp. 19.871 en 16.468 exemplaren. +++
+++ RENAULT heeft afgelopen maand haar marktaandeel in Europa zien teruglopen tot 6,1 procent. Begin dit jaar had het Franse merk nog 7,1 procent van de markt in handen. Maar inmiddels lijkt het weer beter te gaan met Renault. Daarom zullen er dit jaar 1.000 nieuwe werknemers geworven worden. Volgens Renault gaat het daarbij om mensen met een vast contract en niet om tijdelijke banen of uitzendkrachten. In vergelijking met 2014 zijn er afgerond 3.000 nieuwe banen bijgekomen bij de Franse autofabrikant. Daarvan betreft de helft een functie in de fabrieken. De rest van de nieuwe mensen is nodig voor R&D en voor ondersteunende functies. Renault sloot 3 jaar geleden een overeenkomst met de vakbonden voor flexibelere werktijden en andere versoepelingen van de arbeidsvoorwaarden. “Gebleken is dat dit een sterke aandrijfkracht is voor de groei van de groep. Wij zijn sindsdien alle toezeggingen nagekomen, of hebben die zelfs overtroffen”, aldus topman Carlos Ghosn. Hij voegt er aan toe: “Renault is nu sterk in Frankrijk en kan opnieuw mensen een vaste baan bieden om de verdere groei te ondersteunen en de toekomst voor te bereiden”. +++
+++ TOYOTA is een wereldwijde terugroepactie gestart. Het betreft 340.000 exemplaren van de Prius waarbij mogelijk een defect kan optreden. Eigenaren krijgen het verzoek om een bezoek te brengen aan de dealer. Volgens Toyota zou het gaan om een probleem met de parkeerrem. Degenen die een brief van de importeur kunnen verwachten zijn eigenaren van een Prius die geproduceerd is tussen augustus 2015 en oktober 2016. Het gaat om 210.000 exemplaren die in Japan zijn geleverd en 94.000 auto’s in Noord-Amerika. De rest is verkocht in Europa, Australië en andere delen van de wereld. Toyota spreekt over een preventieve maatregel. Er hebben zich nog geen ongelukken voorgedaan. Volgens de importeur zullen in Nederland 985 exemplaren van de Prius worden teruggeroepen. +++
+++ VOLKSWAGEN verspreidt de laatste tijd nogal tegenstrijdige berichten. Vorige week pochte het concern nog met de mededeling dat het sterk genoeg was om alle kosten als gevolg van de sjoemeldiesel affaire (raming: 18 miljard euro) te kunnen betalen. Het zou daarom niet nodig zijn om bepaalde merken te verkopen. Maar er moet in de komende jaren wel degelijk personeel uit. Bernd Osterloh, de voorzitter van de ondernemingsraad van Volkswagen, spreekt in een interview met de Duitse krant Handelsblatt van circa 25.000 man in de komende 10 jaar. Momenteel wordt er achter de schermen stevig onderhandeld over kostenbesparingen. Omdat Volkswagen haar merken belangrijker vindt dan haar personeel, trekken de werknemers aan het kortste eind: het personeelsbestand zal in de komende 10 jaar met circa 2.500 man per jaar krimpen. Het plan is om hen met vervroegd pensioen te sturen. Osterloh zegt te proberen te voorkomen dat er gedwongen ontslagen gaan vallen als gevolg van de sjoemeldiesel affaire. Daarom zet de ondernemingsraad in op natuurlijke afvloeiing. “De banen van Volkswagen medewerkers zijn veilig”, aldus Osterloh (die gewend is om vooral goed voor zichzelf te zorgen) in het interview met Handelsblatt. +++