Nieuwstelex

0

+++ Vanuit diverse wandelgangen komen berichten over het einde van de WEC (World Endurance Championship) deelname van AUDI. Eind 2017 zou de fabrikant van premiumauto’s uit Ingolstadt zich willen terugtrekken. Op zich zou dat geen verrassing zijn, want Audi bestrijdt al 2 jaar lang zustermerk Porsche. Op concernniveau wordt daar het voordeel niet van gezien, zeker niet door de boekhoudafdeling. Als je het kan permitteren is er niks mis met dure hobby’s maar daarvan is bij de Volkswagen Groep sinds het dieselschandaal geen sprake meer. Bovendien heeft die affaire er voor gezorgd dat het voor Audi ineens niet meer zo interessant is om zijn dieseltechnologie via de autosport te promoten. Ook niet onbelangrijk: de competitieregels schrijven voor dat het merk vanaf 2018 een extra energierecuperatie systeem zal moeten inbouwen, en dat wordt naast de zware dieselmotor te gortig. Kloppen de geruchten, dan betekent dit het einde van een tijdperk. Audi is in de 24-uurs race van Le Mans na Porsche de meest succesvolle autofabrikant, met 13 zeges tussen 2000 en 2014, plus een schier eindeloos aantal palmares in allerhande uithoudingsraces en -kampioenschappen aan beide zijden van de Atlantische Oceaan. Het vertrek van Audi zou ook een streep door de rekening zijn van het WEC, dat met slechts 2 overblijvende fabrieksteams in de LMP1-klasse (Porsche en Toyota) plotseling een stuk onbeduidender wordt. Peugeot wacht in de coulissen af of het kan terugkeren, maar eist een technisch reglement dat lagere ontwikkelingskosten oplevert. +++

+++ Op 23 en 24 november zullen de 31 leden van de jury van AUTOBEST 2016 zich verzamelen op het circuit van Vairano nabij Milaan (Italië) om de 5 finalisten te vergelijken. Want de strijd gaat gestreden worden tussen de Citroën C3, de Kia Niro, de Peugeot 3008, de Seat Ateca en de Toyota C-HR. Het resultaat van de stemmen zal vervolgens op 15 december bekendgemaakt worden, de datum waarop we dus de ‘Best Buy Car of Europe in 2017’ zullen weten. AutoBest heeft Carlos Tavares inmiddels tot ManBest 2016 uitgeroepen. De CEO van PSA werd gekozen omdat hij “moeilijke, maar cruciale” beslissingen kan nemen voor de “financiële soliditeit” en “om de weg naar succes te openen” voor de Franse autofabrikant. De titel CompanyBest 2016 wordt toegekend aan Opel vanwege zijn herstel en zijn kwaliteitsbenadering. De Ampera-e van dit merk kreeg bovendien de prijs EcoBest 2016. Tot slot ontving de designer van Volvo Cars, Thomas Ingenlath, de prijs DesignBest 2016. +++

+++ Probanden.nl  heeft sinds kort ook BANDEN voor youngtimers in het assortiment. Een kans voor bandenhandelaren en garages, vindt Delticom, ook voor autobedrijven die niet gespecialiseerd zijn in de groeiende groep cult auto’s. Met een leeftijd van tussen de 15 en 30 jaar behoren youngtimers à la Audi 100, Ford Scorpio en Saab 9000 strikt genomen niet tot de echte klassiekers. Maar deze in de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw geproduceerde auto’s worden niet alleen onder verzamelaars steeds geliefder. Veel mensen zijn zich er volgens Probanden.nl onvoldoende van bewust dat het rubber van hun youngtimer aan kwaliteit inboet indien er niet grote afstanden worden gereden. Zo wordt de grip merkbaar slechter omdat de banden langzaam maar zeker verhardt. Een band die 8 jaar oud is, moet sowieso vervangen worden, los van de wettelijk verplichte minimum profieldiepte van 1,6 millimeter. Ondanks de groeiende populariteit van youngtimers zijn de aantallen retro banden die verkocht worden niet interessant genoeg voor doorsnee garages om die zelf op voorraad te houden. Probanden.nl denkt op die situatie in te kunnen spelen. De website biedt een groot assortiment aan historische banden, in allerlei maten. +++

+++ Het kabinet trekt honderden miljoenen euro’s uit voor betere BEREIKBAARHEID van de grote steden. Dat melden bronnen op het Binnenhof aan De Telegraaf. De regio’s Amsterdam en Rotterdam/Den Haag krijgen ieder 200 miljoen euro extra om de doorstroming op de wegen te verbeteren. Ook trekt het kabinet 200 miljoen euro extra uit voor de route tussen de Rotterdamse haven en Duitsland via Oost-Nederland. De komende tijd gaat minister Melanie Schultz (Infrastructuur) met de regio’s kijken naar wat er precies met de asfalt miljoenen gaat gebeuren. Het kan gaan om uitbreiding van bestaande wegen, maar ook om kleine maatregelen. Naast de financiële injectie in de belangrijkste economische verkeersknelpunten gaat er nog eens 100 miljoen naar andere projecten. Er wordt bijvoorbeeld 50 miljoen gereserveerd om de A4 ter hoogte van Leiden te verbreden. Hiermee moet een einde gemaakt worden aan de beruchte flessenhals waar bijna dagelijks ongelukken plaatsvinden. Verder komt er nog eens 30 miljoen euro beschikbaar voor verkeersveiligheid op snelwegen. Vanwege het hoge aantal ernstige enkelzijdige ongevallen krijgen veiliger bermen prioriteit. De extra investeringen in onze wegen worden betaald uit het Infrastructuurfonds. Eerder maakte Schultz bekend dat er door verlenging van het fonds ruim 700 miljoen euro beschikbaar komt voor nieuwe projecten. Niet alleen de Randstad gaat profiteren van de extra miljoenen. Zeeland krijgt bijvoorbeeld 5 miljoen voor de Sloeweg (N62) en het ministerie van Infrastructuur komt met geld over de brug voor een betere doorstroming op de A67 tussen Eindhoven en Venlo. +++

+++ BMW kijkt de kat nog even uit de boom voor wat betreft waterstof. Het merk is vergevorderd met de ontwikkeling van brandstofceltechniek, maar brengt voorlopig nog geen waterstofauto op de markt. BMW zal pas “ergens in het volgende decennium” een dergelijk model lanceren. Dat wil zeggen: een elektrische auto die met behulp van een brandstofcel en waterstof elektriciteit opwekt. Klaus Fröhlich, die in de Raad van Bestuur van BMW zit, heeft tijdens een bijeenkomst in Aken gezegd dat BMW nog even afwacht: “Tot 2025 zijn de ontwikkelingskosten te hoog en is het waterstofnetwerk te klein voor een grootschalige uitrol”. Toch is Fröhlich positief over de vorderingen die er op dit moment worden gemaakt door autofabrikanten: “De productie van brandstofceltechniek gaat binnen 10 jaar op grote schaal gebeuren”. BMW is al jaren serieus bezig met de techniek. Het bedrijf werkt op dit gebied samen met Toyota en presenteerde vorig jaar 2 rijdende prototypes op waterstof, op basis van de i8 en 5-serie GT. “BMW zal, zodra het netwerk van waterstofstations enigszins dekkend is, met een geschikte auto op de markt komen, aldus Fröhlich”. +++

+++ Problemen zoals bij de Merwede brug gaan vaker voorkomen, waarschuwt de brancheorganisatie voor de bouw. Zo’n 1.000 BRUGGEN moeten of gerenoveerd of vervangen worden. Haarscheurtjes in de Merwedebrug zorgen al dagen voor ellenlange files en andere overlast en dit soort problemen zouden we wel eens veel vaker kunnen zien. Martijn Smitt, directeur van BAM Infra en bestuurslid bij Bouwend Nederland: “Veel bruggen zijn ontworpen voor een levensduur van 50 jaar en een aantal is door die levensduur heen”. Daarnaast zijn de bruggen destijds ontworpen voor een bepaalde verkeersintensiteit en as lasten. “En die zijn exponentieel toegenomen in de afgelopen jaren”, zegt Smitt. Er is de afgelopen jaren veel bezuinigd op infrastructuur. “En dezelfde problemen die we nu met bruggen hebben, zagen we vorig jaar al met tunnels”, zegt CDA Kamerlid Martijn van Helvert. “Dat kan natuurlijk niet. Wij zijn erg benieuwd waar de nieuwe beloofde miljarden nou precies naar toe gaan”. Ongeveer 1.000 bruggen moeten worden aangepakt. Daar zitten veel kleinere bruggen tussen, maar ook een aantal uit het grote verkeersnet. Hoeveel de reparaties en verbouwingen gaan kosten, kan Smitt niet direct zeggen. “Dat verschilt heel erg per type brug”. Maar dat het niet binnen een jaartje is opgelost, dat is wel duidelijk. +++

+++ FIAT CHRYSLER lijkt nog even verder te moeten zoeken naar een koper voor haar onderdelenleverancier Magneti Marelli. Eerder was Samsung in de race, maar deze Koreaanse elektronicagigant heeft nu al haar spaargeld nodig voor het Galaxy Note 7-debacle. Samsung heeft geruime tijd onderhandeld met Fiat Chrysler over de (gedeeltelijke) overname van Magneti Marelli, maar die gesprekken zijn nu voor onbepaalde tijd opgeschort. Doordat enkele honderden exemplaren van de Galaxy Note 7 spontaan in brand zijn gevlogen, heeft Samsung miljarden euro’s in rook zien opgaan. Analisten schatten de totale kosten op 16 miljard euro, reputatieschade niet meegerekend. Magnetti Marelli is voor Samsung interessant vanwege haar kennis en ervaring op het gebied van infotainment systemen voor auto’s. Volgens branchevakblad Automotive News Europe is de kans zeer klein dat Fiat Chrysler en Samsung nog dit jaar tot overeenstemming komen, maar zouden de onderhandelingen tussen beide bedrijven volgend jaar door kunnen gaan. Dat laatste is echter volledig afhankelijk van hoe snel de Galaxy Note 7 mankementen gerepareerd kunnen worden. +++

+++ Waar denkt u aan als u ‘België’ hoort? Grote kans dat u “bier, friet en chocolade” zegt. Daar kunt u nu ‘Mustangs’ aan toe voegen. Dat kan namelijk worden afgeleid uit de verkoopcijfers van FORD. De Mustang is in Europa bijzonder succesvol. Duitsland en Groot-Brittannië zijn de grootste afnemers. Daar komen meer dan de helft van de bestellingen vandaan. Op de derde plaats staat Frankrijk. Maar, en dat is toch wel een grote verrassing, België bezet de vierde plek. Van de ruim 21.000 exemplaren van de nieuwe Mustang die tot nu toe verkocht zijn in Europa, vonden er 1.600 een thuis bij onze zuiderburen. Dat is volgens Ford naar verhouding veel hoger dan elders in Europa. En dan zijn het aantal uitstaande orders in België voor de Mustang (2.000) nog niet eens meegerekend … +++

+++ Het aantal GEWONDEN in het verkeer is vele malen hoger dan uit officiële cijfers blijkt. Die conclusie trekken onderzoekers in Leeuwarden na een proefproject in Friesland, waarbij bezoekers van de spoedeisende hulp van een ziekenhuis werden ondervraagd. Voor de regio Leeuwarden heeft het Medisch Centrum Leeuwarden ruim een jaar lang op de eerste hulp gegevens verzameld van mensen die aanklopten voor medische hulp. Op verzoek van het Regionaal Overlegorgaan Verkeersveiligheid Fryslân (ROF) werd er specifiek gevraagd naar ongelukken in het verkeer. De proef van Verkeer Fryslân leverde opmerkelijke informatie op. Er zijn in de regio Leeuwarden 80 procent meer gewonden gevallen in het verkeer dan uit de officiële cijfers blijkt. In de laatste 3 maanden van 2015 meldden zich 240 mensen met verwondingen die zij opliepen in het verkeer; een deel van hen moest tijdelijk worden opgenomen in het ziekenhuis. 193 van deze gevallen waren niet bekend bij het ROF en kwamen ook niet voor in het databestand van geregistreerde ongevallen in Nederland. Het gaat vooral om oudere voetgangers en fietsers die betrokken raakten bij enkelvoudige ongevallen en wel naar het ziekenhuis gingen, maar verder het ongeluk lieten voor wat het was. Volgens secretaris Sipke van der Meulen van het Regionaal Overlegorgaan Verkeersveiligheid Fryslân zijn er in heel Friesland in 2015 zo’n 2000 gewonden meer gevallen in het verkeer dan de officiële cijfers voor de provincie aangeven. Van der Meulen hoopt met de nieuwe gegevens in de toekomst beter en ook sneller verkeerssituaties te kunnen ontdekken die gevaarlijk zijn. +++

+++ Hoe lang iemand doorbrengt in een auto varieert natuurlijk van persoon tot persoon. Maar de gemiddelden die marktonderzoeksbureau CSA heeft berekend, spreken boekdelen. Er werd onderzocht hoe lang personen tijdens hun leven in Duitsland, Spanje, Frankrijk, Italië, Portugal en Engeland in een auto zitten. De uitkomst: meer dan 4 JAAR! Dit cijfer kan worden onderverdeeld in 2 jaar en 9 maanden als bestuurder en 1 jaar en 4 maanden als passagier. Van het totaal zijn ze 2 jaar en 1 maand in het gezelschap van familie, collega’s of vrienden. De rest van de tijd zit men alleen in de auto. Wat doen we dan in die 4 jaar? Naast rijden gaat het om wuiven, schelden, bedanken, eten, spelletjes spelen en … seks. Gemiddeld deelt de Europeaan in zijn leven ruim 2.400 kussen uit in de auto. De daadwerkelijke daad blijft volgens deze studie beperkt tot slechts 4 keer.

+++ Er zijn nieuwe KENTEKENCOMBINATIES voor lichte bedrijfswagens. De exemplaren tot 3,5 ton krijgen een registratienummer opgebouwd uit een letter, drie cijfers en twee letters. De eerste combinatie in de reeks is V-001-BB. Het RDW verwacht dat de nieuwe kentekenreeks ongeveer 4 jaar mee zal gaan, wat ongeveer gelijk is aan die van de uitgaande serie. Voor lichte bedrijfswagens wordt al jaren een eigen kentekenreeks gehanteerd waarbij de ‘V’ als startletter wordt gebruikt. Zware bedrijfswagens beschikken over de startletter B. Op 26 april 1898 werd het eerste kenteken uitgegeven. In 3 januari 1951 deed de reeks ‘ND-00-01′ zijn intrede, in oktober 1965 gevolgd door ’00-01-AD’ en in september 1973 door ’00-AD-01. In september 1978 werd de overstap gemaakt naar DB-01-BB en in september 1991 werd DB-BB-01 geïntroduceerd. Die reeks werd in juni 1999 afgelost door 01-DB-BB. In mei 2008 werd begonnen met de 01-GBB-1 reeks. Dat duurde tot maart 2013, toen 1-KBB-00 werd geïntroduceerd. Sinds maart 2015 zijn we in Nederland met de reeks GB-001-B bezig. +++

+++ MAZDA heeft voor het 16e opeenvolgende kwartaal een groei in Europa gerealiseerd. Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar steeg de verkoop van personenauto’s van de Japanse autofabrikant tussen juli en september licht, om net onder de 61.000 eenheden te eindigen. De omzet van de populaire cross-over modellen, in het bijzonder die van de CX-3, versterkte deze prestatie van Mazda, dat in het afgelopen kwartaal een marktaandeel van 1,8 procent scoorde op de Europese markt. Portugal leidde de dans tussen de nationale markten met 47 procent omzetgroei in voornoemd kwartaal, vooral dankzij de CX-3 en de ‘3’, gevolgd door Italië met een stijging van 32 procent, met een mooi verdeelde vraag over het hele modellengamma. Mazda kende ook een verkoopgroei met dubbele cijfers in Nederland en Frankrijk (beide + 14 procent) en Polen (+ 11 procent), evenals in een aantal kleinere markten, waaronder Kroatië, Finland, Hongarije, Ierland en Slovenië. Grotere markten als Duitsland en Spanje kenden een stijging van respectievelijk 3 en 7 procent. Met een afzetstijging van 38 procent in Europa, in vergelijking met het derde kwartaal van 2015, is de CX-3 nu de meest populaire nieuwe Mazda in 8 Europese landen en een goede tweede overall, na de CX-5. Deze laatste cross-over blijft nummer1 in landen als Duitsland, Spanje en Nederland. Samen vertegenwoordigden de 2 modellen 45 procent van de Europese verkopen van Mazda. Ook de vraag naar de ‘3’ bleef groot, ondanks de naderende introductie van het vernieuwde model voor 2017. De middenklasser beslaat 22 procent van de verkopen van Mazda in Europa in het laatste kwartaal. Het Japanse merk denkt de opgaande lijn vast te kunnnen houden met de vernieuwde ‘3’ en ‘6’ die beiden leverbaar zijn met G-Vectoring Control (GVC). Geen volumemodel, maar wel een media-aandacht magneet is de nieuwe MX-5 RF. De verkoop van de huidige generatie MX-5 Roadster met stoffen kap steeg in Europa afgelopen kwartaal met 28 procent. +++

+++ De MERWEDE BRUG bij Gorinchem zal sneller gerepareerd zijn dan over 2 maanden. Daar gaat Minister Melanie Schultz van Infrastructuur van uit. De Brug op de A27 is voor het vracht & bus vervoer in beide richtingen afgesloten omdat er haarscheurtjes in de constructie zijn ontdekt. De brug is sinds dinsdag dicht voor alle voertuigen die meer dan 3.500 kilo wegen. Schultz zei na de ministerraad van vandaag dat er gekeken wordt of het herstel van de brug kan worden versneld. “We zijn nu met een crisisteam aan het kijken hoe snel we de brug weer kunnen opknappen. Vandaag zijn er met alle betrokkenen 2 overlegrondes in het gebied om te kijken naar een oplossing en de zorgen die daarover zijn. We hebben er ook geld voor gereserveerd, dat is het probleem niet. Het gaat er vooral om hoe je dat technisch zo goed mogelijk doet”. Door het verbod voor het vracht & bus vervoer schat de transsportsector dat de schade met zeker een half miljoen euro per dag oploopt. Volgens de minister wordt ook onderzocht of bedrijven voor schadeloosstelling in aanmerking kunnen komen. Vrachtwagens moeten door de afsluiting omrijden en busbedrijven zijn overgestapt op kleine busjes om passagiers toch over de brug te krijgen. +++

+++ Het bedrijf LeasePlan heeft een studie gepubliceerd waaruit blijkt dat 81 procent van de bestuurders MULTI TASKEN achter het stuur; gedrag dat vooral voorkomt bij de generatie X en Y. Het percentage is evenwel iets minder dan de 84 procent van 2014, maar dat zou verklaard kunnen worden door de populariteit van Mindfulness. De meest voorkomende activiteiten zijn bellen (69 procent), drinken (36 procent) en eten (32 procent). De automobilisten is minder vaak dan in 2014 bezig met het sturen van SMS berichten en mails. Ook is men in de wagen minder actief met sociale media. Er zijn duidelijke generatie verschillen. De babyboomers (geboren tussen 1946 en 1964) zijn minder geneigd om SMS berichten en mails te versturen, of om hun status te checken op sociale netwerken. Dit in tegenstelling tot de generatie X (1965 – 1981) en Y (1982 – 1999). Uit de studie van LeasePlan blijkt ook dat bumper kleven het meest irritante gedrag in het verkeer wordt gevonden. Dat wordt gevolgd door overdreven snel rijden, bochten afsnijden en het gebruik van de mobiele telefoon achter het stuur. Belgen hebben samen met Denen de ‘zwaarste’ rechtervoet. Aan de andere kant van het spectrum bevinden zich Australiërs en Grieken. +++

+++ SSANGYONG ambieert een fabriek in China. Daarvoor heeft het Koreaanse merk een lokale partner in de arm genomen: Shaanxi Automobile, waarvan het hoofdkantoor in Xi’an staat, in de provincie Shaanxi. Het gaat om een gearrangeerd huwelijk, waarbij de Chinese overheid een flinke vinger in de pap had. Die wil namelijk de industrie buiten de grote kuststeden van het land ontwikkelen. En daar wringt de schoen: de aangereikte partner heeft geen enkele ervaring in de personenautobranche. De enige expertise betreft vrachtwagens en bussen. SsangYong is gelukkig nog niet met handen en voeten gebonden aan deze Chinese huwelijkskandidaat. Er ligt enkel een akkoord over de studie naar een joint venture. SsangYong geeft (dus) aan dat het een langdurig proces kan worden en dat een mogelijke productiestart niet voor 2020 in de agenda staat. Het Koreaanse merk heeft dus nog enkele jaren om van Shaanxi Automobile de ideale partner te maken … +++

+++ De Duitse Kraftfahrt Bundesamt (KBA), de Duitse equivalent van onze RDW, wijst de ongeveer 2.500 Duitse eigenaren van een TESLA in een brief op de wettelijke verplichting om controle over het voertuigen te behouden en om ten alle tijde op de weg te letten. Dit melden diverse media, waaronder Reuters. Met de brief wordt gewezen op het feit dat de Autopilot geen autonoom rij systeem is. Tesla heeft vanaf het introduceren van de Autopilot benadrukt dat de bestuurder altijd moet blijven opletten tijdens het rijden, maar die instructie blijkt in de praktijk niet afdoende te zijn. Critici vinden dat Autopilot te veel door Tesla wordt gepromoot als een zelf rij functie. De Duitse autoriteiten doen onderzoek naar het systeem. De Autopilot is de afgelopen tijd vaak in opspraak gekomen. Onder andere in Florida werd het gebruik er van in verband gebracht met een dodelijk auto-ongeluk. Onlangs paste Tesla de Autopilot aan met een extra waarschuwingsfunctie. Het systeem kan de auto zelfstandig in de rijbaan houden en activeert de remmen als een botsing dreigt. Tesla stelt dat Autopilot veiliger is dan een menselijke bestuurder. +++

+++ Ruim de helft van de auto’s stoot meer UITLAATGASSEN uit dan de fabrikanten opgeven. Dat constateert de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) na onderzoek van 30 dieselauto’s. Bij 16 daarvan “zijn hogere emissies geconstateerd” dan de fabrikant opgeeft. Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur & Milieu, PvdA) is geschrokken van de uitkomsten. Volgens haar bevestigt dit het beeld dat veel fabrikanten “met hun auto’s in de praktijk meer uitstoten dan hun eigen glossy’s doen geloven”. Het onderzoek is ingesteld nadat bleek dat Volkswagen op grote schaal fraudeerde met de uitstoot van hun auto’s. Later bleken ook andere autofabrikanten zich hier schuldig aan te maken. Uit de metingen van de RDW blijkt dat ruim de helft van de onderzochte auto’s “op de weg bij lagere temperaturen vele malen meer vervuilend is dan in het laboratorium”. Dijksma: “Die verschillen tussen die laboratoriumtesten en die praktijktesten op de weg die zijn gewoon veel te groot”. Zij wil de fraudeurs in Europees verband aanpakken en mazen in de regelgeving zo snel mogelijk dichten. Daarnaast wil Dijksma dat het alle fabrikanten wordt verplicht om de uitstoot in de praktijk te testen, niet alleen op een rollenband. De RDW doet tot eind volgende maand aanvullend onderzoek naar de te vervuilende auto’s. Afhankelijk van de uitkomsten van dat onderzoek worden “verdere stappen in het kader van toezicht” gezet. +++

+++ De nieuwe VERKEERSBOETES voor 2017 zijn bekend. Het is voor het eerst in 7 jaar dat er geen sprake is van een stijging. In het geval van snelheidsovertredingen dalen de boetes zelfs. Juich niet te vroeg, want het gaat om een verschil van slechts 1 euro. Dat de verkeersboetes voor het eerst sinds 2010 niet stijgen, heeft te maken met de inflatie. Die was afgelopen jaar licht negatief. Het Ministerie van Justitie wil naar een systeem toe waarbij iemand die vaker een overtreding in het verkeer begaat, ook meer moet gaan betalen. Maar in 2017 zal dat nog niet worden ingevoerd. De bedragen blijven voor iedereen gelijk, of je nu elke week een bon krijgt of eens in de tien jaar geflitst wordt. Net als dit jaar moet men in 2017 voor elke verkeersboete 9 euro administratiekosten betalen. Tot en met 2015 was dit nog 7 euro. De verhoging levert de overheid op jaarbasis afgerond 23 miljoen euro op. Enkele voorbeelden van de nieuwe boetebedragen zijn: Rijden terwijl het rijbewijs verlopen is, kost 90 euro. Als 17-jarige achter het stuur van een auto kruipen zonder begeleider met bijbehorende pas: 140 euro. Bumper kleven: 280 euro. Onnodig links blijven rijden: 140 euro. Rechts inhalen: 230 euro. Een kruispunt blokkeren: 230 euro. Geen voorrang verlenen aan bestuurders van rechts: 230 euro. Geen voorrang verlenen aan bestuurder van een tram: 230 euro. Als weggebruiker een militaire colonne doorsnijden: 90 euro. Afslaan zonder richting aan te geven: 90 euro. Bij het afslaan niet het tegemoet komend verkeer voor laten gaan: 230 euro. Met een motorrijtuig rijden terwijl het kenteken niet behoorlijk leesbaar is: 130 euro. Zonder noodzaak stilstaan op de vluchtstrook of in een vluchthaven: 230 euro. Passagiers die bij een tram/bus halte willen in/uitstappen daartoe geen gelegenheid geven: 370 euro. Geen gevaren driehoek plaatsen bij een obstakel (stilstaand motorvoertuig of aanhangwagen): 140 euro. Geen autogordel dragen: 140 euro. Als bestuurder tijdens het rijden een mobiele telefoon vast houden: 230 euro. Een voertuig op een zodanige wijze laten staan waardoor op de weg gevaar wordt/kan worden veroorzaakt, dan wel het verkeer wordt/kan worden gehinderd: 140 euro. Als bestuurder een voertuig laten stilstaan op een kruispunt: 140 euro. Als bestuurder een voertuig laten stilstaan op een fietsstrook: 90 euro. Als bestuurder een voertuig parkeren bij een kruispunt op een afstand van minder dan 5 meter daarvan: 90 euro. Een voertuig dubbel parkeren: 90 euro. Parkeren op plaatsen die voorzien van een blauwe streep, zonder dat er een parkeerschijf in de auto aanwezig is: 90 euro. Parkeren zonder parkeermeter in werking te stellen/dan wel de parkeertijd laten verstrijken: 90 euro. Geen dim- of grootlicht voeren bij nacht binnen de bebouwde kom: 90 euro. Geen dim- of grootlicht voeren bij nacht buiten de bebouwde kom: 140 euro. Geen dim- of grootlicht voeren bij slecht zich overdag: 140 euro. Het hinderen van tegenliggers door groot licht: 140 euro. Achterlichten die niet branden bij nacht buiten de bebouwde kom: 90 euro. Achterlichten die niet branden bij nacht binnen de bebouwde kom: 140 euro. Achterlichten die niet branden bij dag bij slecht zicht: 140 euro. Onnodig mistlicht voeren: 90 euro. Tot 5 km/u de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom overschrijden kost 26 euro. Dit bedrag kan oplopen tot 324 euro indien de overschrijding 30 km/u is. Overschrijding van de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom bij wegwerkzaamheden levert een boete van 44 euro op indien het om maximaal 4 km/u gaat. Rijdt u in dergelijke gevallen 30 km/u te hard, dan is het boetebedrag 409 euro. Overschrijding van de maximumsnelheid binnen een erf kost 44 euro indien dit met maximaal 4 km/u gebeurt. 30 km/u overschrijding betekent ook hier een boete van 409 euro. Voor overschrijding van de maximumsnelheid buiten de bebouwde kom kunt u op een boete van 10 euro rekenen indien het om 1 km/u te hard rijden gaat. Dit bedrag loopt op naar 409 euro indien u 40 km/u te hard rijdt. Justitie hanteert de volgende correcties: gemeten snelheid t/m 100 km/u: correctie 3 km/u; bij 101 t/m 130 km/u: correctie 4 km/u, bij 131 t/m 165 km/u: correctie 5 km/u; bij 166 t/m 200 km/u: correctie 6 km/u en bij 201 t/m 230 km/u: correctie 7 km/u. +++

Reageren is niet mogelijk.