Nieuwstelex

0

+++ Op 31 oktober begint een nieuw project waarbij automobilisten die in de avondspits de A12 tussen de Utrechtse knooppunten Oudenrijn en Lunetten mijden, kunnen sparen voor cadeaus. Dat heeft Goedopweg, een samenwerkingsverband tussen overheden en werkgevers in de regio Utrecht, donderdag gemeld. Het spits mijden project moet de doorstroming verbeteren, in afwachting van toekomstige aanpassingen op de twee knooppunten. Voor verkeer en vervoer geldt Utrecht als de draaischijf van Nederland. Er staat vaak file. Alle automobilisten die geregeld in de avondspits op dat traject rijden, kunnen meedoen. Ze krijgen een advies voor alternatieve manieren van reizen en kunnen punten sparen ter waarde van 4 euro per dag. Die kunnen ze na 12 weken, als het project afloopt, inwisselen voor cadeaubonnen of streekproducten. Automobilisten belonen om de spits te mijden is niet onomstreden. VVD en PvdA betoogden eerder dit jaar nog dat het fraudegevoelig is en dat de effectiviteit op langere termijn niet vaststaat. Minister Melanie Schultz (Infrastructuur) zei toen te willen doorgaan met spits mijden, omdat het volgens haar wel degelijk een groot effect heeft tegen een relatief beperkte investering. Aan 7 eerdere projecten van spits mijden deden 82.000 automobilisten mee.

+++ Wie op de A27 richting Breda over de Merwedebrug wil rijden, moet toch rekening houden met files. Op de brug is, in tegenstelling tot eerdere berichten, maar één van de twee rijstroken beschikbaar. Rijkswaterstaat meldde gisteren nog dat beide rijstroken zouden opengaan. Maar dat is dus niet zo. De reden: de berm is te zacht om onder meer lichtborden neer te zetten. “Dat zijn redelijk zware objecten”, zegt een woordvoerder. “Daar moeten we eerst grondwerk voor verrichten en dat redden we niet voor de ochtendspits”. Sinds vorige week dinsdag is de brug bij Gorinchem voor vrachtverkeer en bussen in beide richtingen dicht omdat er haarscheurtjes in de draagconstructie zijn ontdekt. Door omleidingen van het zware verkeer ontstonden lange files. In noordelijke richting was dat donderdagochtend niet meer zo omdat daar wel twee rijstroken beschikbaar zijn. Dat blijft zo. De VID denkt dat de avondspits drukker zal zijn dan normaal door vakantieverkeer en verwacht lange files voor de brug. +++

+++ ALFA ROMEO legt de productie van de Giulia in Italië van 31 oktober t/m 2 november stil. De reden hiervoor zijn aanpassingen de Italianen door willen voeren aan de assemblagelijn om zo de bouwkwaliteit van de sedan te kunnen verbeteren. Die laat tot nu toe te wensen over. Door de wijzigingen in het productieproces zal de komende maand de output van de Giulia tot 160 à 180 exemplaren per dag worden gereduceerd, in plaats van de geplande 240. +++

+++ Zelfstandig rijden: AUDI gelooft er erg in. Dit is niet nieuw: sinds een goed jaar werkt de autofabrikant in Duitsland mee aan het ontwikkelingsproject voor zelfstandig rijden. Met dit project, dat ‘Digital Motorway Test Bed’ gedoopt werd, heeft Audi nu zijn eerste ervaringen opgedaan. De proef vond plaats op verschillende stukken van de autosnelweg  A9, tussen Nürnberg en München. De federale en plaatselijke overheden, verscheidene spelers uit de auto-industrie en bedrijven die gespecialiseerd zijn in informatie & communicatietechnologie werken aan dit project mee. Audi denkt op basis van de eerste testervaringen dat de materialen die worden gebruikt voor wegmarkeringen en vangrails moeten worden aangepast zodat ze de radargolven beter reflecteren, met name bij slechte weersomstandigheden. Ook de kwaliteit van de sensoren die in voertuigen worden geïnstalleerd moeten worden verbeterd. Verder moeten er speciale markeringen langs de snelweg worden aangebracht zodat de auto’s zich met een grotere precisie kunnen lokaliseren. Met het  project ‘Car2Infrastructure’ is Audi daarnaast een systeem aan het ontwikkelen, dat via panelen die in verbinding staan met de cloud, informatie naar de bestuurders stuurt, die het op zijn beurt de gegevens naar de ingebouwde interfaces doorstuurt. Met dit project hoopt Audi de bestuurder tijdig te kunnen informeren over gevaar, maar ook konvooien zelfrijdende voertuigen te vormen om brandstof uit te sparen. +++

+++ Occasions redden dit jaar de AUTOBRANCHE. Particulieren kopen bij het aantrekken van de economie op grote schaal tweedehands auto’s. Dat scheelt een hoop geld in de portemonnee. De meerwaarde van een nieuwe auto is minder groot geworden nu occasions steeds minder gebreken vertonen. Het gevolg is dat de prijzen van tweedehands auto’s stijgen. Los van een grotere betrouwbaarheid van tweedehands auto’s (en de daaruit volgende langere levensduur, die inmiddels 20 jaar bedraagt in plaats van 14 à 15 jaar een decennium geleden), is er ook een conjuncturele reden voor het aantrekken van de vraag: in de afgelopen decennia gingen consumenten na economische neergang steevast eerder voor een occasion. De (duurdere) nieuwe auto profiteerde pas later van de opleving. Ondanks de gestegen omzet in occasions gaan, na de kaalslag van afgelopen jaren, momenteel niet minder autobedrijven failliet. Dat komt door structurele overcapaciteit en kleine marges. Verder eisen ook opeenvolgende generaties van betere auto’s hun tol. Daarnaast slijten elektrische auto’s minder, hetgeen ook een reden is waarom het werk voor garages afneemt. Volgens analisten is de autobranche daardoor een krimpende sector aan het worden. +++

+++ Sportclubs die hun kunstgrasvelden niet langer vertrouwen, mogen onafhankelijk laten testen wat er precies op hun velden ligt. De BANDENBRANCHE draait op voor de kosten. Met het onderzoek wil de branche de onrust wegnemen die begin deze maand is ontstaan. Toen bleek dat op de kunstgrasvelden gemalen autobanden worden gestrooid, die mogelijk kanker­verwekkend zijn. In Groot-Brittannië en de Verenigde Staten worden gevallen van ­leukemie in verband gebracht met het spelen op nepgras. De Nederlandse bandenbranche, verenigd in de VACO en Vereniging Band en Milieu, is ervan overtuigd dat de korrels 100 procent veilig zijn. Onderzoek moet dat bewijzen. Doel is om precies vast te stellen welke granulaatkorrels op de velden zijn gestrooid, wat de ­samenstelling is en waar ze vandaan komen. Voor de VACO is het inmiddels duidelijk dat Nederland één ondeugdelijk veld telde. Dat was in Hendrik-Ido Ambacht, waar een Oostenrijkse firma het granulaat voor het kunstgras heeft geleverd. Dit bedrijf was bij geen ­enkele branche aangesloten en is er waarschijnlijk rubber restafval gebruikt. Dat is schade­lijker voor de gezondheid dan ­korrels van banden. +++

+++ CITROEN maakt momenteel de laatste testkilometers met de nieuwe C3 Picasso. De tweede generatie maakt gebruik van het platform van de Peugeot 208 en de eigen C3 plus C4 Cactus. De productie zal echter uitbesteed worden aan Opel in Spanje. Die ontwikkelt momenteel op dezelfde basis de nieuwe Meriva. Optisch wordt de nieuwe C3 Picasso een echte Citroën en ook de motoren komen uit eigen stal. Het model is bestemd voor diegenen die de C3 of C4 Cactus te laag vinden, maar een middenklasse MPV à la de C4 Picasso te kostbaar vinden. +++

+++ De FORD Transit range is de bestverkopende reeks bestelauto’s ter wereld geworden. Vorig jaar werden bijna 400.000 exemplaren op kenteken gezet, zo blijkt uit gegevens van IHS Markit. “We richten ons op het voortbouwen op een duidelijk wereldwijd leiderschap op het gebied van bestelauto’s”, aldus Raj Nair, een hooggeplaatste manager bij Ford. “Terwijl andere fabrikanten hun reeks bestelauto’s slechts regionaal aanbieden, heeft Ford de code gekraakt wat betreft het ontwikkelen van een globale architectuur die kan worden aangepast aan regionale behoeften”. De Transit bouwt voort op een erfgoed van meer dan 50 jaar in Europa, waar deze in het Verenigd Koninkrijk al sinds 1984 de bestverkopende bestelauto in dit segment is, volgens de registratiegegevens van IHS Markit. In de afgelopen 25 maanden is het aandeel van Ford op de Europese markt voor bedrijfswagens van 10,8 naar 12,9 procent gestegen. Dit maakt Ford het bestverkopende merk voor bedrijfswagens in Europa. Dit komt mede dankzij de groeiende vraag naar het volledig vernieuwde en uitgebreide Transit range, waaronder de Transit, Transit Custom, Transit Connect en Transit Courier, zoals blijkt uit de bedrijfswagenregistraties van IHS Markit. De verkoop van de Transit Custom in Europa is in de eerste 3 kwartalen van 2016 met 23 procent gestegen naar 89.800 eenheden ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De verkoop van de Transit steeg daarnaast met 17 procent naar 64.800 eenheden in dezelfde periode. Ford heeft in de eerste 3 kwartalen van 2016 meer dan 247.000 bedrijfswagens verkocht, een stijging van 18,6 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het succes van de Transit heeft Ford voortgestuwd om ook het bestverkopende merk bedrijfswagens in de Verenigde Staten te worden. In de eerste 3 kwartalen van het jaar had Ford een aandeel van 40 procent van de volledige markt voor bedrijfswagens in de VS. In 2015 was dit nog 36 procent. De grote vraag naar de Transit zorgt voor het beste verkoopjaar van bestelauto’s in de Verenigde Staten sinds 1978. Ook is de Transit het bestverkochte model in het segment voor lichte bussen en bestelauto’s in China, en is daar hard op weg het bestverkochte model van 2016 te worden. +++

+++ LAMBORGHINI heeft bekendgemaakt dat het nauw gaat samenwerken met de meest prestigieuze wetenschappelijke instellingen. Met als bedoeling op een dag de sportieveling van het derde millennium voor te stellen. Wanneer de slimme koppen samenkomen, is de kans groot dat uit de cocktail van hun ideeën een of ander revolutionair concept ontstaat. Lamborghini heeft in dit kader een partnerschap met het Massachusets Insitute of Technology (het befaamde M.I.T.) ondertekend. Dat zou dus op termijn nóg spectaculairdere sportwagens opleveren. Met het samenwerkingsverband, MIT Italy Program genaamd, kan Lamborghini profiteren van de kennis en de middelen van de wetenschappelijke instelling, met name op het gebied van materiaalgebruik. +++

+++ MERCEDES werkt aan een facelift voor zijn S klasse. Het gamma zal ook een verbeterde stekkerhybride uitvoering omvatten en optisch herkenbaar zijn aan hertekende koplampen en nieuwe bumpers. Het interieur wordt gemoderniseerd met een ander ontwerp stuur, een herzien infotainment systeem en grotere beeldschermen. De genoemde stekkerhybride uitvoering krijgt een royalere actieradius op elektriciteit zodat stadscentra in koninklijke stilte doorkruist kunnen worden. +++

+++ NISSAN beslist komende maand of de volgende generatie Qashqai opnieuw in het Engelse Sunderland gebouwd gaat worden. Dat is lang niet zkeer nu Groot-Brittannië uit de Europese Unie vertrekt. Met name Japanse merken houden er enorme productiefaciliteiten aan de overzijde van de Noordzee op na, maar een vertrek uit de Europese Unie kan de handelsrelatie met het Europese vasteland flink lastiger maken. Nissan meldt dat de nieuwe Qashqai techniek krijgt waarmee de cross-over semi-autonoom kan rijden. Mochten de Japanners besluiten om de productielocatie te wijzigen, dan heeft dit enorme economische gevolgen voor de Britten. De fabriek in Sunderland telt 6.700 medewerkers en is goed voor één derde van alle in het Verenigd Koninkrijk geproduceerde auto’s. +++

+++ SEAT denkt medio 2020 elektrische modellen en stekkerhybride varianten aan te kunnen bieden. Concreet kan het daarbij gaan om een emissievrije uitvoering van de Mii en een oplaadbare hybride Leon. De eerste kan profiteren van de e-Up technologie van moederbedrijf Volkswagen en de tweede van die van de Golf GTE. In een later stadium kan een apart elektrisch model volgen, op basis van het nieuwe MEB platform van Volkswagen. Deze bodemplaat debuteerde eerder deze maand onder de ID Concept. Met dit onderstel wil de Volkswagen haar assortiment aan elektrische modellen verruimen tot meer dan 30 en zo de nummer één van dit segment worden. +++

+++ De SKODA Superb viert dit jaar zijn 15e verjaardag. Sinds de eerste Superb in 2001 heeft de Tsjechische autofabrikant in 3 generaties tijd zo’n 900.000 exemplaren van het model geproduceerd. Sinds maart 2015 komen meer dan 100.000 Superbs voor rekening van de actuele derde generatie, die in het D segment erg populair is. Eerder dit jaar werd de Superb in ons land uitgeroepen tot Leaseauto van het Jaar 2016. De jury van Alphabet Autolease, dat de verkiezing jaarlijks organiseert, verkoos de Superb tot overall winnaar en prees met name de combinatie van de vele sterke eigenschappen, zoals prijs:kwaliteit verhouding, ruimte, comfort en wegligging. +++

+++ TOMTOM heeft zijn omzet en winst in het derde kwartaal zien teruglopen. De navigatiespecialist gaf onlangs al aan te maken te hebben met een sterkere terugloop van de vraag naar de navigatiekastjes die het bedrijf groot hebben gemaakt. De introductie van nieuwe producten heeft die tegenvaller nog niet uitgevlakt. Het bedrijf uit Amsterdam behaalde een omzet van 239 miljoen euro, tegenover 254 miljoen een jaar eerder in dezelfde periode. De brutowinst voor afschrijvingen (ebitda) bleef gelijk op 33 miljoen euro, maar de nettowinst daalde met twee derde naar 600.000 euro. Ondanks de problemen met de verkoop van navigatiekastjes, die sterk te lijden heeft onder concurrentie van navigatiediensten op smartphones, boekte TomTom nog wel successen in de automobielindustrie. Die divisie leverde 21 procent meer op, onder meer door nieuwe contracten met Volvo Trucks en Subaru voor de levering van navigatiesoftware. +++

+++ Bij SAS Automotive, waar op 28 oktober de laatste dashboards gemaakt worden voor VOLVO Car Gent, vertrokken ondertussen al 20 van de 197 ontslagen werknemers vrijwillig. Dat meldt ABVV-metaal. De vakbonden sloten bij SAS Automotive voor alle werknemers een gunstige CAO. Bovenop de wettelijke opzeg & sluitingsvergoeding, werd een anciënniteitpremie van 3.000 euro bruto per volledig jaar anciënniteit bedongen. Ook krijgen de werknemers een extrawettelijke sluitingsvergoeding van 10.000 euro bruto voor wie tot 5 jaar in dienst is tot 15.000 euro voor wie meer dan tien jaar in dienst is. Er zijn onder meer ook nog een reeks andere maatregelen afgesproken rond inschakeling en opleiding. Ondertussen maakten daar al 20 van de 197 werknemers gebruik van. “Wij doen er alles aan om de werknemers positief te begeleiden samen met de plaatselijke directie, VDAB, het outplacementbureau en met de werkgroep van de stad Gent die ook maximale ondersteuning kreeg van burgemeesters Matias De Clercq (Open VLD) en Rudy Coddens (SP.A)”, zegt gewestelijk secretaris Marc Staelens. De vakbond looft ook de houding van het personeel, dat op een staking begin mei na, het werk hervatte. “In deze moeilijke situatie hebben de werknemers de klant (Volvo Car Gent) steeds kunnen leveren. U moet het maar eens doen om gemotiveerd het harde werk in ploegen te doen, wetende dat je bedrijf sluit. Veel mensen die in hun ivoren toren zitten, snappen dit echt niet”. Bij Faurecia Gent, een toeleverancier van deurpanelen en tunnelconsoles, werd een gelijkaardige CAO afgesloten voor alle werknemers met einddatum ‘2019, begin 2020’, afhankelijk van het stopzetten van het huidig model. Bij toeleveranciers Benteler, Tenneco en Tower Automotive wordt volgens de vakbond alles in het werk gezet om nieuwe activiteiten binnen te halen. “Indien er geen resultaat is eind maart 2017, starten bij Benteler en Tenneco besprekingen voor een sociaal plan”. +++

+++ WINTERBANDEN, aanbevolen aan automobilisten en zelfs verplicht in heel wat landen, zullen niet standaard worden geplaatst op de voertuigen van de Belgische politie. Dit om budgettaire en logistieke redenen. Slechts een paar voertuigen van de Belgische politie zullen dit jaar met winterbanden worden uitgerust. In Oost-Vlaanderen, bijvoorbeeld, zullen slechts 2 voertuigen per dienst winterbanden krijgen. De Federale Politie heeft geen menselijke en financiële middelen om de winterband op heel haar vloot te installeren. Er diende dus een “prioriteitenkeuze” gemaakt. Een interne mail, bekendgemaakt door Het Nieuwsblad toont aan dat de directie zich verantwoordt door te stellen dat “winterbanden slechts een vals veiligheidsgevoel geven”. Blijft de vraag of de politie nog in staat is haar taak uit te voeren, onder andere om te helpen op beijzelde of ondergesneeuwde straten. Deze beslissing deed in elk geval de syndicaten huiveren: “Het is eenvoudigweg onmogelijk een achtervolging tegen 200 km/u op de autosnelweg en bij 2 graden onder nul zonder winterbanden te doen”, zo gaf Carlo Medo van het politiesyndicaat NSPV-SNPS de pers te kennen. Dit werd bevestigd door Vincent Houssin, ondervoorzitter van de VSOA Politie: “Deze beslissing brengt de veiligheid van het personeel in gevaar”. Temeer daar het in verscheidene landen winterbanden verplicht zijn en dat in andere landen de bestuurders in een preventiecampagne ertoe worden aangezet hun banden aan de weersomstandigheden aan te passen. +++

Reageren is niet mogelijk.