Nieuwstelex

0

+++ FIAT CHRYSLER Automobiles heeft zijn verwachtingen voor de winst in heel 2016 voor de tweede keer dit jaar opgeschroefd. Het Italiaans/Amerikaanse concern doet dat na een naar eigen zeggen goed verlopen derde kwartaal. De autobouwer profiteerde vooral van de sterke verkoop van het merk Jeep, terwijl plannen om het Alfa Romeo merk verder uit te breiden vertragingen opliepen. De bedrijfswinst (ebit) zal nu naar verwachting uitkomen op ten minste 5,8 miljard euro. Een kwartaal geleden werd nog uitgegaan van ruim 5,5 miljard euro. Fiat Chrysler zag zijn operationele resultaat in het de derde kwartaal op jaarbasis met ruim 29 procent toenemen, tot 1,5 miljard euro. Onder de streep resteerde een winst van 606 miljoen euro, een miljard euro meer dan een jaar eerder. Het grootste deel van het resultaat wordt door Fiat Chrysler overigens behaald in Noord-Amerika. Alles bij elkaar werden er wel minder auto’s aan de man gebracht. De omzet kwam daardoor met 26,8 miljard euro uit op nagenoeg hetzelfde niveau als in dezelfde periode vorig jaar. +++

+++ De Amerikaanse autofabrikant GENERAL MOTORS heeft in het derde kwartaal een recordwinst in de boeken gezet. Goede verkopen van pick-ups en grote SUV modellen in de Verenigde Staten en een toenemende vraag naar luxe wagens in China stuwden de resultaten. Europa en Zuid-Amerika bleven probleemregio’s voor het concern. In juli had het bedrijf al aangegeven dat een mogelijke brexit veel geld zou kunnen kosten, omdat daardoor de vraag naar zijn Vauxhall merk zou afnemen. General Motors zette een winst in de boeken van 2,8 miljard dollar, op een omzet van bijna 43 miljard dollar. Het bedrijfsresultaat (ebit) steeg met circa 200 miljoen dollar naar 3,5 miljard dollar. General Motors ligt op koers om voor het zevende jaar op rij een omzetgroei te realiseren. Toch lijken de vooruitzichten wat af te vlakken; General Motors scherpte zijn prognose voor het bedrijfsresultaat aan naar de onderkant van de eerder afgegeven bandbreedte. +++

+++ De Zuid Koreaanse autofabrikant HYUNDAI heeft de winst voor het elfde kwartaal op rij op jaarbasis zien dalen. Dat kwam onder meer door een langdurige staking bij het concern en negatieve effecten van een dure won. De op vier na grootste automaker ter wereld, ook eigenaar van het merk Kia, realiseerde in het afgelopen kwartaal een winstdaling van 10 procent tot 1,1 biljoen won, zo’n 859 miljoen euro. De grootste automaker van Zuid-Korea had in september te maken met de eerste grote staking in twaalf jaar tijd. Daarvoor werd de productie al enige tijd regelmatig stilgelegd. Uiteindelijk wist het concern een loonakkoord te sluiten met de vakbonden. Een en ander leverde wel een productieverlies op van zo’n 140.000 voertuigen. Gelukkig wordt de R&D afdeling van Hyundai niet getroffen door stakingen. In juni van dit jaar toonde het Zuid Koreaanse merk ons al de RM16 conceptstudie. Dat model leek puur voor de show bestemd, maar nu is hij rondjes aan het maken op de Nürburgring. De RM16 heeft een middenmotor opstelling en kan de aanzet geven tot een goedkoop alternatief voor de Alfa Romeo 4C en de aanstaande Alpine. +++

+++ Autofabrikant VDL Nedcar gaat de nieuwe generatie MINI Countryman produceren. Hierdoor komen er in het Limburgse bedrijf 1.200 banen bij. Nog dit jaar wordt er begonnen met de productie van het model. De extra banen zijn bijna een verdubbeling van het huidige personeelsbestand van het bedrijf in Born. De afgelopen weken en maanden zijn mensen op werk & leerplekken in de regio geschoold. De Mini Cabrio en de Mini Hatch 3-deurs worden al door VDL Nedcar geproduceerd. Er werd door de provincie Limburg al rekening gehouden op een uitbreiding van de productie. Daarom kocht de provincie de gronden in de omgeving van de fabriek in Born van de Limburgse investeringsmaatschappij Liof. Dat ging om 60 hectare grond. VDL Nedcar wordt wereldwijd de exclusieve producent van de Countryman. “Afgelopen jaar zijn er bijna 60.000 Mini’s van de band gerold bij Nedcar. En de Countryman is een heel populair model wereldwijd. Door de exclusieve productie die aan VDL Nedcar is toegekend zullen die aantallen snel op gaan lopen dit jaar en volgend jaar”, zegt Tamara Villani van Mini Nederland. Om aan de mensen te komen is VDL verschillende samenwerkingsverbanden aangegaan. “VDL heeft in samenwerking met de gemeente en het UWV mensen met een uitkering de mogelijkheid geboden om intern een opleiding te volgen en zo weer toegang te geven tot de arbeidsmarkt”, zegt Villani. +++

+++ Begin deze maand was de sfeer was bij OPEL nog opperbest: eindelijk werd er weer winst gemaakt namelijk. Maar slechts een paar weken later is het gedaan met de vreugde: Opel zit opnieuw in de rode cijfers. Moederbedrijf General Motors heeft bekend gemaakt dat haar Europese dochteronderneming een operationeel kwartaalverlies van 142 miljoen dollar (130 miljoen euro) heeft geleden. Een jaar geleden bedroeg dit cijfer weliswaar nog 231 miljoen dollar (212 miljoen euro), maar het huidige verlies zorgt er wel voor dat de winst uit het voorgaande kwartaal erdoor gejaagd is. De eerste 9 maanden van dit jaar laat Opel samen met zijn Britse zustermerk Vauxhall een verlies van 11 miljoen dollar (10.1 miljoen euro) optekenen. Als voornaamste reden voor het verlies wordt er naar het zwakke Britse pond gewezen. Dat kwam er na het referendum over de terugtrekking uit de EU. Groot-Brittannië is de grootste markt voor Opel/Vauxhall in Europa. Ook al zijn dit nog steeds de beste resultaten sinds 16 jaar, Opel had toch gehoopt na jaren van zware herstructureringen dit jaar de eerste jaarwinst sinds 1999 te kunnen aankondigen. Aan de verkoop op zich ligt het niet. Zo doet ondermeer de Auto Van Het Jaar, de nieuwe Astra, het erg goed. Volgens cijfers van de Europese vereniging van fabrikanten ACEA verkocht Opel/Vauxhall bijna 776.000 auto’s in de eerste negen 9 in Europa (EU + EFTA). Dit was 6,7 procent meer dan een jaar eerder en lag iets onder de markt, die gemiddeld een stijging van 7,1 procent haalde. +++

+++ De patseraanpak moet blijven. Dat zegt Peter Slort, verantwoordelijk voor diversiteit bij de POLITIE. Daarmee doelt hij op het controleren van verdachte jongemannen in te dure auto’s. Die methode ligt onder vuur, omdat daarbij vaak mensen om hun huidskleur aan de kant worden gezet. “Essentieel in het geheel is dat de politieambtenaar altijd uitlegt waarom hij iemand controleert. Als een politieambtenaar niet kan uitleggen waarom hij iemand controleert, dan is dat een onterechte controle”, zegt Slort. Dat klinkt simpel, maar dat is het niet altijd, meent Slort. “Wat wij willen is professioneel profileren. Dat wil zeggen: een combinatie van factoren. Dan kan etniciteit een rol spelen. Het andere is de plaats waar iemand is, de hele omgeving, de situatie. Of er in zo’n buurt inbraken plaatsvinden of andere delicten. Een samenstelling van factoren. het gedrag met name van personen, dat totaal kan leiden tot controle”. Soms gebeurt het te makkelijk dat agenten snel overgaan tot controleren, zegt Slort. “Daarbij realiseren we ons als politie soms te weinig wat een enorme impact dat voor iemand kan hebben als hij zomaar gecontroleerd wordt”. +++

+++ De Franse autofabrikant PSA (Peugeot, Citroën, DS) heeft zijn omzet in het derde kwartaal zien dalen. De autobouwer zag Europese klanten aankopen uitstellen in afwachting van nieuwe modellen en kampte met tanende interesse in het Verre Oosten. De verkopen in China en Zuidoost Azië, na Europa de belangrijkste afzetmarkt, liepen met 17 procent terug. De Europese omzet slonk met 4,3 procent. PSA meldde totale opbrengsten van 11,4 miljard euro, een daling van ruim 5 procent ten opzichte van een jaar eerder. De omzet bleef daarmee iets achter bij de verwachtingen van analisten die in doorsnee rekenden op 11,6 miljard euro. De onderneming maakte tussentijds geen winstcijfer bekend. PSA herhaalde zijn doelstellingen om de omzet in 2018 met 10 procent op te krikken ten opzichte van 2015. +++

+++ RENAULT heeft in het derde kwartaal geprofiteerd van het succes van een aantal nieuwe modellen. De omzet liep mede daardoor met 13 procent op tot 10,5 miljard euro, zo maakte de Franse onderneming bekend. Renault verkocht afgelopen kwartaal 721.741 voertuigen, hetgeen een zesde meer is dan een jaar eerder. De totale markt groeide volgens de autofabrikant met 5 procent. De sterkste groei deed zich voor in opkomende markten als India, het Midden-Oosten en Afrika. Maar ook in Europa namen de verkopen met ruim 11 procent toe. Ook in markten die onder druk staan, zoals Brazilië, Rusland en Turkije, deed Renault het relatief goed. De verkopen gingen daar wel omlaag, maar minder sterk dan bij de concurrentie, aldus het bedrijf. De verkopen van het eigen merk van Renault gingen ruim 8 procent omhoog, vooral dankzij nieuwe modellen als de Kadjar en Talisman en vernieuwde versies van de Mégane en Espace. Het goedkopere merk Dacia zag de verkopen met meer dan 22 procent oplopen. Winstcijfers over het derde kwartaal maakte Renault niet bekend. Het autoconcern handhaafde zijn doelstellingen voor heel 2016. Het mikt op een stijgende omzet op basis van gelijke wisselkoersen, en een verbetering van de winstmarge ten opzichte van vorig jaar. +++

+++ Een Amerikaanse federale rechter heeft zijn goedkeuring gegeven aan een schikking die VOLKSWAGEN eerder trof wegens fraude met uitstootgegevens van dieselwagens. De Duitse autobouwer betaalt in totaal 14,7 miljard dollar (13,5 miljard euro) aan toezichthouders en autobezitters. Volkswagen gaf vorig jaar toe dat het wereldwijd miljoenen diesels heeft verkocht die voorzien waren van speciale software waardoor ze in laboratoriumtests schoner leken dan ze zijn. Van het schikkingsbedrag is het leeuwendeel (ruim 10 miljard dollar) bedoeld om 475.000 van die auto’s van de weg te krijgen en de eigenaars te compenseren. +++

+++ VOLVO maakt zijn modellen vanaf 2017 stapsgewijs connected. De nieuwe V90 Cross Country, V90, S90 en XC90 gaan als eerste modellen informatie delen via de Volvo cloud om ongevallen te voorkomen. Volvo doet er alles aan om in 2020 niemand meer te laten verongelukken of zwaargewond te laten raken in een nieuwe Volvo. In dat kader zijn de modellen van Volvo volgehangen of vol te hangen met veiligheidssystemen die een ongeval kunnen voorkomen of de impact beperken. Om nog dichter op de bron van het onheil in te spelen, gaan Volvo’s indirect met elkaar communiceren. Wanneer een Volvo in de toekomst pech krijgt of bijvoorbeeld op een gladde situatie stuit, meldt hij dit aan de cloud van Volvo. Bestuurders van andere Volvo’s die in de buurt zijn of in de buurt komen krijgen dan tijdig een melding op hun Volvo Sensus infotainmentsysteem. Zo is de bestuurder en de auto voorbereid op de gevaarlijke situatie. In een proef in Noorwegen en Zweden gebruiken verschillende automobilisten al deze Volvo Slippery Road Alert om die Car-to-Car communicatie te testen. De detectie van pechgevallen wordt gerealiseerd met Hazard Light Alert. +++

Reageren is niet mogelijk.