Nieuwstelex

0

+++ In 2017 gaat er op het gebied van auto BELASTINGEN weer het een en ander veranderen. Zo wordt het na de jaarwisseling het qua bijtellingcategorieën een stuk overzichtelijker. Er blijven slechts 2 percentages over: voor auto’s zonder uitstoot, dus volledig elektrische exemplaren, 4 en voor de rest 22. Daarin vallen voortaan ook alle stekkerhybride modellen. Voor de meeste auto’s geldt momenteel 25 procent bijtelling, dus die exemplaren kunnen vanaf volgend jaar goedkoper zakelijk gereden worden. Maar voor het échte voordeel dient u dus een elektrische auto van de zaak te nemen. Gelukkig neemt het aanbod gestaag toe. Vanaf volgend jaar hoeft er voor volledig elektrische auto’s geen BPM betaald te worden; deze regeling blijft tot en met 2020. Bij alle overige modellen gaat het vaste deel van het BPM bedrag van 175 euro naar 350 euro, maar daar staat tegenover dat het variabele gedeelte (dat gebaseerd is op de CO2-uitstoot) daalt. Dat is goed nieuws voor relatief onzuinige benzineauto’s. Het BPM bedrag zal na 2017 verder dalen. In 2020 hoeft er 14,7 procent minder BPM betaald te worden dan nu het geval is en “op termijn” wordt de BPM uiteindelijk volledig afgeschaft, zo belooft staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën. Elektrische auto’s zijn tot en met 2020 volledig vrijgesteld van wegenbelasting, oftewel de MRB. In diezelfde periode komen stekkerhybride modellen in aanmerking voor een korting van 50 procent. Zo wil de overheid het voor particulieren aantrekkelijker maken om een dergelijk model te kopen. Hier staat wel tegenover dat de zogeheten ‘125 kg correctie’ voor deels elektrische auto’s verdwijnt. Tot nu toe kunnen dergelijke modellen nog rekenen op compensatie omdat hun gewicht hoger is en dus ook de wegenbelasting hoger uitvalt. Modellen met een dieselmotor of LPG installatie gaan zwaarder belast worden. Volgens Wiebes wordt de MRB volgend jaar echter gemiddeld 2,7 procent lager. Voor dieselrijders is er overigens nog meer slecht nieuws: vanaf 2019 dient voor een ‘ouder’ en ‘vervuilend’ exemplaar zonder fabriek roetfilter 15 procent méér MRB betaald te worden. In de praktijk gaat het om een verhoging van gemiddeld 225 euro per jaar, waarvoor veel modellen die 15 jaar of ouder zijn niet aan zullen kunnen ontkomen. +++

+++ De regeling die Carlos Ghosn namens Nissan getroffen heeft met de Britse premier Theresa May, gaat gelden voor alle autofabrikanten in het Verenigd Koninkrijk. Dat heeft de Britse minister voor Economische Zaken Greg Clark gezegd. Volgens hem zet de Britse regering bij een BREXIT in op een vrije handelszone met de Europese Unie voor de auto-industrie. Dit betekent dat auto’s bij export niet duurder worden. Nadat Ghosn deze kastanje (naar nu blijkt: voor de hele branche) uit het vuur gehaald had, zegde hij toe extra te zullen gaan investeren in de Nissan fabriek in Sunderland. Clark ontkent dat de Britse regering andere toezeggingen gedaan heeft aan Ghosn om nadelige gevolgen van eventuele importbelemmeringen te compenseren. +++

+++ DAIMLER, moederbedrijf van de merken Mercedes en Smart, investeert miljarden euro’s in de ontwikkeling van nieuwe verbrandingsmotoren. Ondanks een dreigend verbod vanaf 2030, vindt de Duitse autofabrikant dat een dergelijke investering noodzakelijk is. In totaal wordt 1,1 miljard euro geïnvesteerd in de ontwikkeling van nieuwe dieselmotoren. Voor de productie van nieuwe benzinemotoren heeft Daimler vanaf 2017 1,9 miljard euro gereserveerd. De autofabrikant zal 1,5 miljard euro besteden aan onderhoud van reeds geproduceerde dieselmotoren. Tot slot wordt er 600 miljoen euro geïnvesteerd in de ontwikkeling van de fabriek in Sindelfingen, waar de motoren gebouwd gaan worden. Daimler investeert in de komende jaren ook 7 miljard euro in de ontwikkeling van elektrische en waterstofauto’s. De fabrikant biedt op dit moment de Smart en de Mercedes B klasse in elektrische uitvoering aan. In de periode t/m 2020 zullen 10 nieuwe (deels) elektrische modellen op de markt verschijnen. +++

+++ MCLAREN werkt aan een opvolger voor de 5 jaar oude MP4-12C/570S/650S. Dit model gaat P14 heten. De Britten, die zich tot 2011 alleen bezig hielden met autosport, willen in de periode tot 2022 liefst 15 nieuwe modellen presenteren. De McLaren P14 zal in maart op de autosalon van Genève worden geïntroduceerd. Qua design wordt het model een evolutie van de huidige Super Series (deze modellijn staat boven de Sports Series in het gamma). McLaren heeft laten doorschemeren dat de bestaande, dubbel geblazen V8 nog veel ontwikkelingspotentie heeft en de verwachting is dan ook dat de P14 een verbeterde versie van deze motor krijgt. Reken op 660 à 670 pk. De P14 wordt wat meer hardcore dan zijn voorganger. Voor wie meer comfort zoekt, heeft McLaren sinds kort de 570GT. +++

+++ Personeel van de Britse MINI fabriek in Oxford kunnen rustig ademhalen. Zij zullen hun baan als gevolg van de Brexit niet verliezen. Moederbedrijf BMW zal de productieverdeling tussen Oxford en Born niet wijzigen nu de Britten voor het verlaten van de Europese Unie hebben gestemd. Het verplaatsen van een deel van de productie van Mini naar Born zou bedrijfseconomisch aantrekkelijk kunnen zijn als export vanuit Groot-Brittannië naar het vaste land van Europa duurder wordt, maar de regering van Theresa May zegt die eventuele meerkosten te zullen compenseren. Bovendien heeft men in de voormalige NedCar fabriek überhaupt niet de capaciteit om meer modellen voor Mini te gaan bouwen, zo laat Oliver Zipse, productiedirecteur bij BMW, in een interview weten. Dit betekent dat Oxford met afstand de grootste productiefaciliteit voor Mini blijft. In 2015 liepen daar 201.206 auto’s van de band; in Born zagen 57.019 exemplaren het levenslicht. Dit aantal zal vanaf volgend jaar flink groeien doordat de Nederlandse fabriek de productieorder voor de nieuwe Countryman gekregen heeft. Zijn voorganger werd tot september in het Oostenrijkse Graz in elkaar geschroefd. Het besluit om de tweede generatie in Born te gaan bouwen, levert 1.200 nieuwe banen op. +++

+++ General Motors gaat zijn telematicasysteem Onstar inzetten voor reclamedoeleinden. De fabrikant van onder meer OPEL is hiervoor een samenwerking gestart met IBM. Vanaf begin volgend jaar kunnen, om te beginnen Amerikaanse, gebruikers van het Onstar systeem reclame op maat verwachten op de display van hun auto. Computergigant IBM gaat het technisch mogelijk maken en de eerste adverteerders zijn volgens General Motors en IBM al gevonden. Onder meer oliemaatschappij Exxon (Esso) en een Amerikaanse parkeerdienstverlener zullen zichzelf via Onstar gaan promoten. General Motors heeft inmiddels ruim 2 miljoen auto’s rondrijden met het telematicasysteem, dat via het 4G-LTE netwerk met internet verbonden is. IBM ontwikkelde een zelflerend systeem met de naam Watson. Daarmee wordt op basis van gebruikerservaringen van de bestuurder en gesproken commando’s gegevens verzameld op basis waarvan diensten aangeboden kunnen worden “die passen bij de plaats en de situatie waarin het voertuig zich bevindt”. In het geval van Esso kan dat betekenen dat wanneer het brandstofniveau van de auto laag is, het systeem de bestuurder naar een tankstation van het bedrijf leidt en adviseert om vooraf vanuit de auto te betalen met Mastercard, een andere adverteerder die zich al gemeld heeft bij General Motors. Wanneer Onstar Go, zoals de commerciële variant van Onstar gaat heten, naar Europa komt is nog niet bekend. +++

+++ PEUGEOT heeft het eveneens Franse Focal gestrikt als partner voor geluidsapparatuur in haar auto’s. Het is voor het eerst dat deze hifi fabrikant een (exclusief) partnerschap aangaat met een autoproducent. Voor veel mensen is Focal een onbekende naam, maar voor muziekreproductie kenners is het bedrijf allesbehalve een onbekende speler. Dit door en door Franse hifimerk uit Saint-Étienne kan dan ook gerust in één adem genoemd worden met het bekendere Bowers & Wilkins en Bose. De eerste Peugeot modellen die verkrijgbaar zullen zijn met een Focal installatie zijn de nieuwe 3008 en 5008. De geluidsinstallatie bestaat uit 8 speakers, waarvan één subwoofer. De aansturing komt van een versterker met maximum 500 Watt. +++

+++ Niet alleen politieke partijen kunnen te vroeg pieken (SP), maar ook topmannen van autoconcerns. Althans, dat zou aan de hand kunnen zijn bij Carlos Tavares, de CEO van PSA (het moederbedrijf van Peugeot, Citroen en DS). Hij werd eerder als een held omschreven omdat hij in 2015 de autofabrikant van de financiële ondergang wist te redden. En in het eerste semester van dit jaar werd een mooie (lees: dubbel zo hoge) winst geboekt. Maar de laatste kwartaalcijfers vallen tegen. De omzet daalde met 5 procent naar 11,4 miljard euro, met als gevolg dat het jaarsaldo (januari t/m september) slechts een bescheiden plus van 1,3 procent laat zien (39,2 miljard euro). Reden voor de bescheiden groei is dat PSA het op de Europese markt een stuk slechter doet dan de concurrentie: het markt is gedaald van 10,4 procent begin 2015 naar 8,6 procent in september 2016. Is de 58-jarige Portugees dus niet de wonderdokter die PSA nodig heeft? De Renault Groep (en voormalige werkgever van Tavares) wist in het derde kwartaal met 13 procent op te voeren. Het verschil in resultaten komt doordat PSA in China een forse tik heeft gekregen. Het bedrijf wist in het afgelopen kwartaal daar 16,5 procent minder auto’s aan de man te brengen dan in dezelfde periode vorig jaar. Ter vergelijking: het lokale merk van General Motors, Baojun, wist zijn afzet met meer dan 50 procent op te voeren, terwijl de Volkswagen Groep in de eerste 9 maanden van dit jaar ruim 11 procent meer auto’s verkocht op de Chinese markt. Een lichtpuntje is Zuid-Amerika, waar PSA ondanks de economische crisis in Brazilië bijna een kwart meer auto’s wist te verkopen. In absolute aantallen is deze marktregio evenwel geen alternatief voor China. Dat PSA zowel daar als in Europa marktaandeel verliest, komt omdat het bedrijf van Tavares niet snel genoeg nieuwe modellen op de markt kon brengen. De topman denkt dat daar vanaf het nu lopende kwartaal verandering in kan komen dankzij de verkoopstart van de nieuwe Citroën C3 en Peugeot 3008/5008. Slaan deze modellen aan, dan kan Tavares wellicht opnieuw, en dit keer meer duurzaam, gaan pieken. +++

+++ PORSCHE is bijna klaar met de ontwikkeling van de derde generatie Cayenne. De nieuwe editie zal begin volgend jaar worden voorgesteld. Qua design is er sprake van een evolutie van de huidige styling (met als enige verschil een rode reflecterende lichtstrip op de achterklep die de lichtunits met elkaar verbindt), maar onderhuids is de SUV compleet nieuw. De derde generatie Cayenne zal namelijk worden gebaseerd op het nieuwe MLB platform, dat ook door Audi (Q7) en Bentley (Bentayga) wordt gebruikt en dat tevens door moeder Volkswagen zal worden gebruikt voor de nieuwe Touareg (komt eveneens in 2017). De bodemplaat zal ook als basismateriaal dienen voor de nieuwe Lamborghini Urus, die in 2018 zal worden voorgesteld. Porsche denkt dat het gewicht van de Cayenne dankzij het nieuwe platform met minimaal 150 kilo zal kunnen dalen. De SUV wordt leverbaar met dezelfde motoren als de jongste Panamera, inclusief de V8 Turbo. Deze efficiëntere krachtbronnen zullen in combinatie met het lagere gewicht de Cayenne veel zuiniger maken. Afgelopen jaar wist Porsche 73.118 exemplaren van de grote SUV te verkopen versus 80.216 stuks voor de beter betaalbare, jongere Macan. De Cayenne is sinds de lancering eind 2002 steevast het best verkochte model van Porsche. +++

+++ Na Audi lijkt ook moederbedrijf VOLKSWAGEN geen zin meer te hebben om rally’s te rijden. In de wandelgangen valt namelijk te vernemen dat het automerk uit Wolfsburg uit de World Rally Championship stapt, ondanks de goede resultaten die aldaar momenteel met de Polo worden geboekt. Net als Audi wil ook Volkswagen zich meer gaan richten op de Formule E, dat een milieuvriendelijk imago heeft. De verwachting is dat het Duitse automerk nog 1 seizoen in het WRC blijft rijden, maar er daarna de brui aan geeft. En dan heeft de sjoemeldiesel affaire het volgende slachtoffer geëist. +++

Reageren is niet mogelijk.