Het zijn verwarrende tijden in autoland. Vroeger (nou ja, eigelijk nog niet eens zo lang geleden), had een ‘Turbo’ badge status. Het betekende immers meer kracht en dus betere prestaties. Dit leidde er zelfs toe dat je bij de Halfords dergelijke badges kon kopen. Om bijvoorbeeld op je Suzuki Alto te plakken. Of je Arola.
Maar Ferrari maakt het een stuk minder overzichtelijk. Dat begon eigenlijk vorig jaar al, toen de Ferrari GTC4Lusso werd voorgesteld. In een vorig leven was dat nog een FF. Los van de naam was dat een lastig te plaatsen model, waarmee Ferrari de grenzen aftastte van waar het merk voor stond. Met name de hatchbackachtige carrosserie was (is) wennen.
Gelukkig keerde de rust terug als je de motorkap opende: daar zat als vanouds een dikke, atmosferische V12. Maar ook die zekerheid wordt de autoconsument nu ontnomen: de Ferrari GTC4Lusso wordt namelijk ook leverbaar in turbo uitvoering; een versie die onder de ongeblazen twaalfcilinder in het gamma komt. Anders gezegd: in een GTC4Lusso met de ‘T’ van ‘Turbo’ als badge heb je dus minder status dan in de uitvoering waar deze extra letter ontbreekt. Daar zal Halfords niet blij mee zijn.
Ferrari zelf is (vanzelfsprekend) erg blij met haar aanwinst. De T versie zal de instapdrempel voor de Ferrari GTC4Lusso namelijk aanzienlijk verlagen. In het vooronder zit namelijk geen twaalfcilinder motor maar een V8. En van de Bentley Continental GT, in zekere zin een rechtstreekse concurrent, weten we dat een dergelijke vorm van downsizing aanzienlijk in de prijs kan schelen: in het geval van de Brit gaan het om afgerond 58 mille, of ruim 41.000 euro als je de V8S uitvoering als vergelijkingsmateriaal neemt.
Betekent dit dat er straks in Nederland voor minder dan 320.000 euro weggereden kan worden met de GTC4Lusso T? Dat is niet onmogelijk, maar eigenlijk zijn we met bovengenoemde Bentley als referentiemateriaal appels met peren aan het vergelijken. Immers, de Continental GT heeft in twaalfcilinder vorm óók een turbo. Dat verkleint het potentiële prijsverschil. Aan de andere kant: vierwielaandrijving is op de Brit altijd standaard. Terwijl de T versie van de Ferrari GTC4Lusso zijn aandrijfassen naar de voorwielen juist moet inleveren.
Het is dus nog even gissen naar de besparing op de aanschafprijs die de geblazen V8 versie van de GTC4Lusso biedt. Feit is dat hij geen doetje is. De turbomotor is goed voor 610 pk en 760 Nm. De 3,9 liter krachtbron is overigens afkomstig uit de California T, maar dan met 50 pk extra. Qua koppel is de T versie van de Ferrari GTC4Lusso de twaalfcilinder uitvoering overigens royaal de baas: 760 Nm versus 697 Nm. Deze maximale waarde wordt bovendien bij een veel lager toerental bereikt.
De aangenamere koppelkarakteristiek zorgt er voor dat de GTC4Lusso als T voor onervaren rijders (lees: rijke Chinezen) eenvoudiger snel te rijden is. Met het oog op deze doelgroep heeft Ferrari het model ook een wat zachtere onderstelafstelling gegeven, al behoudt hij wel zijn vierwiel besturing en de 7-traps automaat met dubbele koppeling.
Het saneren van vierwielaandrijving en vier cilinders zorgt er voor dat de bolide 80 kilo minder weegt, namelijk 1.740 kilo. Dat zorgt er voor dat de T versie van de Ferrari GTC4Lusso op de sprint naar 100 km/u slechts 0,1 tel langzamer is (3,5 seconden). Qua topsnelheid komt het vermogenverschil (80 pk) wel goed tot uiting: 320 km/u versus 345 km/u. Ja, een ‘T’ achterop heeft écht minder status.