Volkswagen kondigt vernieuwde Golf aan

0

Op de autosalon van Parijs was hij niet te zien: de vernieuwde Golf. Logisch, want daar wilde Volkswagen alle schijnwerpers gericht krijgen op haar belangrijke conceptstudie I.D. waarmee de Duitsers vanaf 2020 serieus het tijdperk van de elektrische auto willen betreden. Maar volgende maand zal het nieuws alsnog worden gebracht.

De huidige, zevende generatie Golf stamt uit 2012. Inmiddels is het concurrentieveld behoorlijk veranderd, met onder andere een nieuwe Opel Astra, Peugeot 308 en Renault Mégane. Bij Honda staat een geheel herziene Civic klaar en de concurrent waarvor Volkswagen het bangst is, heeft zijn compacte middenklasser ook vernieuwd: Hyundai met de i30.

Volkswagen geeft de Golf daarom een, wat zij zelf noemt, intensieve update. Naast een nieuw front (zie computerfoto) zitten de wijzigingen vooral in het interieur, waardoor er van een ingrijpende facelift geen sprake is. Wel kunnen we een gewijzigd dashboard verwachten met een digitaal instrumentarium en een opgewaardeerd infotainment systeem. De reageert ook op handbewegingen. Daarnaast zal de veiligheidsuitrusting naar een hoger plan worden getild en wordt de Golf leverbaar met Head-up display en een parkeerassistent. Motorisch nieuws biedt Volkswagen in de vorm van een milde hybride uitvoering. Daarbij functioneert een extra krachtige startmotor als elektrische assistent voor de 1.0 TSI driecilinder unit.

golffacelifta2

Van de Golf zijn in de afgelopen 42 jaar liefst 35.590.025 exemplaren verkocht. In 2002 werd de Kever qua verkoopaantallen voorbijgestreefd. Bij deze Volkswagen eindigde de verkoopteller op 21.517.415 exemplaren. De Golf doorbrak in 1988 de magische grens van 10 miljoen geproduceerde exemplaren. Voor het passeren van de grens van 1 miljoen stuks had Volkswagen 730 dagen nodig, oftewel net geen 2 jaar. Momenteel worden er elke dag meer dan 2.000 exemplaren van de Golf geproduceerd.

De duurste Golf die ooit werd verhandeld, was een Golf V waarin Paus Benedict XVI ooit had gereden. Daar werd in 2005 op een veiling 188.938 euro voor neergeteld. Ter vergelijking: de Golf II van Bondskanselier Angela Merkel bracht in 2012 niet meer dan 10.156 euro op. De krachtigste Golf ooit was de GTI W12-650. Dit 650 pk sterke model werd in 2007 gepresenteerd tijdens het GTI Treffen aan de Wörthersee.

Vandaag de dag wordt de Golf geproduceerd in 5 fabrieken, verdeeld over de landen Brazilië, China, Duitsland en Mexico. Van daaruit wordt het model naar 155 landen geëxporteerd. De Golf is de enige auto ter wereld die naar wens met elektrische, hybride, benzine, diesel of gas aandrijving (oftewel 5 keuzemogelijkheden) kan worden geleverd. In 2019 verschijnt de compleet nieuwe, achtste generatie Golf op de markt.

Comments are closed.