BMW komt met serie CS modellen

0

BMW heeft bij de World Intellectual Property Organization (WIPO) een patentaanvraag ingediend voor diverse CS namen. Het gaat daarbij om de M1 CS t/m de M8 CS. Daaruit kunnen we afleiden dat BMW diverse hetere M modellen aan het ontwikkelen is.

Hoewel CSL een bekendere ‘BMW klank’ heeft, is CS ook geen onbekende term voor merkkenners. De 2 letters werden voor het laatst in 2005 geleden gebruikt voor de M3 CS, een soort M3 CSL (Coupé) zonder diens exuberant prijskaartje, maar die wel beschikte over zijn 19-inch BBS velgen, zijn grotere remmen en zijn stuurhuis (met een directere overbrengingsverhouding).

bmwcsa2

Het patenteren van de typeaanduidingen M1 CS t/m de M8 CS betekent niet dat BMW ze ook daadwerkelijk gaat gebruiken. Het is namelijk niet de eerste keer dat merken bepaalde namen laten vastleggen onder het mom van ‘dat kunnen we ooit wel eens nodig hebben’. BMW biedt nu soms tijdelijk een Competition Package van haar M modellen aan, maar met ‘CS’ kan het merk een dergelijke uitvoering een meer structureel karakter geven.

Echter, zoals u aan deze spionagefoto’s kunt zien, kunnen er de laatste tijd verschillende gecamoufleerde exemplaren van de M4 worden betrapt. Hetzelfde geldt voor de M2. Dit zou kunnen betekenen dat BMW daadwerkelijk de meer hardcore M4 CS (en M2 CS) aan het testen is. De afkorting ‘CS’ staat voor ‘Coupé Sport’ (‘CSL’ staat voor Coupé Sport Leichtbau). Concreet betekent dit dat de CS modellen minder Spartaans zijn dan de CSL edities.

bmwcsa3

De M4 zal sowieso een facelift ondergaan. De CS versie kan rekenen op een grotere voorspoiler en meer luchtinlaten. Ook onderscheidt het model zich door een ander type velgen en een grotere achterspoiler. De CS modellen worden naar verwachting vergelijkbaar met de ‘S’ uitvoeringen van Mercedes-AMG en de ‘Plus’ versies van Audi, oftewel nóg een tikje sportiever. De M4 CS (en M2 CS) krijgen meer vermogen dan de ‘gewone’ M modellen. Daarnaast kunnen we rekenen op een lager gewicht en op een strakkere afstelling.

BMW heeft dus tevens de modelnaam M8 laten vastleggen. Dit is een bevestiging van eerdere berichten van Autointernationaal.nl dat de 8-serie een comeback maakt (als opvolger van de huidige 6-reeks). Vooralsnog zijn alleen 2-deurs modellen gepland (Coupé en Cabriolet). De nieuwe 8-serie wordt een stuk groter dan de huidige 6-serie en is feitelijk een variant van de 7-serie. Grote kans dat de M2 CS het debuutmodel zal zijn van dit nieuwe sublabel. Het is namelijk bekend dat BMW aan een gepeperde variant van de sportcoupé werkt en die leent zich perfect voor de gepatenteerde typeaanduiding.

Comments are closed.