Ford: verdeel en heers

0

In de laatste Vara Kassa televisie-uitzending waren de camera’s gericht op Ford. Of eigenlijk (de importeur wilde niet naar de studio komen) divers bezitters van een Transit Camper met 2.2 TDCi motor. Daar zijn opvallend vaak problemen mee.

De NKC, de consumentenvereniging voor camperliefhebbers, berichtte in juni 2015 als eerste in hun magazine Kampeerauto over de motormankementen die voorkomen bij campers op basis van een Ford Transit. Het gaat daarbij om exemplaren van de bouwjaren 2006 tot en met 2010 die zijn uitgerust met een 2.2 TCDi krachtbron. De NKC kreeg en krijgt opvallend vaak meldingen van bezitters van deze campers, waarbij de motor kapot is gegaan bij een kilometerstand onder de 100.000. De teller staat bij de NKC inmiddels op 49. De kosten voor het vervangen van de motor lopen al snel op tot 10.000 euro.

Ford weet dat er wat mis is met de motor en voert eind 2015 een software update uit. Die moet het risico op vroegtijdig in de soep lopen van de 2.2 TDCi motor verkleinen. Daarbij wordt direct benadrukt dat dit niet dé oplossing is voor de problemen. De mankementen ontstaan namelijk door corrosie in de verstuivers. “En dat valt nu eenmaal niet softwarematig op te lossen”, aldus Ford woordvoerder Sebastiaan van de Pol.

Naar aanleiding van de berichtgeving van de NKC in Kampeerauto magazine laten veel mensen uit voorzorg hun verstuivers controleren. Bij de consumentenvereniging voor camperliefhebbers zijn momenteel 93 gevallen bekend van mensen met afgekeurde verstuivers. Wanneer die niet goed meer functioneert, ontstaat er een zogeheten ‘pisser’. Dit kan ervoor zorgen dat er een gat in de zuiger komt, waarna de motor het begeeft.

Om dit probleem te voorkomen moet je volgens Ford niet alleen brandstof van goede kwaliteit tanken (premium) en de camper afgetankt in de winterstalling plaatsen, maar ook het onderhoud volgens het boekje laten uitvoeren (met speciale aandacht voor het brandstoffilter) en, als deze regels in het verleden niet zijn gehanteerd, de tank laten reinigen. Ontstaan er toch problemen, dan heeft Ford net als de meeste andere automerken een coulanceregeling. Helaas kunnen in de praktijk daar maar weinig gedupeerden gebruik van maken.

De redactie van Vara Kassa laat weten dat zij veel verhalen te horen hebben gekregen van Ford Transit 2.2 TDCi Camper rijders die door Ford afgepoeierd worden. De importeur verwijt hen de verkeerde brandstof getankt te hebben. Daarnaast kan er pas serieus gepraat worden als er aangetoond is dat de betreffende camper volgetankt de winterstalling in is gegaan. Ook moet men eerst aantonen dat het onderhoud altijd bij een Ford garage heeft plaatsgevonden. Vierde voorwaarde is dat er een volledige onderhoudshistorie moet kunnen worden getoond.

“Het aantal gedupeerden dat een coulance krijgt, is daardoor op één hand te tellen”, aldus NKC directeur Stan Stolwerk. “En het gaat daarbij zeker niet om het hele bedrag, maar om een percentage. Bij die paar mensen is zo’n 2.000 euro vergoed, terwijl je bij forse schade zo’n 8.000 tot 10.000 betaalt voor het vervangen van de motor”. Kortom, van een welwillende en genereuze houding is geen sprake.

Het is opvallend dat Ford weigerde om naar de studio te komen. Normaal vertikken alleen frauduleuze bedrijven dat, maar van een automerk dat meer dan 100 jaar bestaat en in Nederland jaarlijks meer dan 20.000 auto’s verkoopt, mag je een professionelere reactie verwachten. Woordvoerder van de Pol, die blijkbaar de cowboycultuur van zijn voormalige werkgever Kia meegenomen heeft naar Ford, denkt het varkentje in de hal van het importeursgebouw te kunnen wassen. Zijn strategie: verdeel en heers.

Pol wil namens Ford niet van een oplossing voor de hele groep gedupeerden weten. Daar valt met hem niet over te praten. Hij wil alleen “van geval tot geval bekijken wat er aan de hand is”. Verdeel en heers dus. Door de gedupeerden de mogelijkheid te ontnemen om als groep te onderhandelen, denkt Ford goedkoper uit te zijn. Dat is waarschijnlijk ook zo, want op deze manier blijft mistig wanneer men in aanmerking komt voor een coulanceregeling. En wat Ford dan bedoeld als zij het heeft over “een stukje coulance”.

Volgens advocaat Rob Meelker, die de NKC van advies voorziet, is de huidige coulanceregeling van Ford te mager. “Wat Ford nu doet, is niet eens een doekje voor het bloeden. Ze maken nu een zware selectie door een zware bewijslast bij de consument neer te leggen. Als je niet aan alle eisen voldoet, dan val je buiten de boot. Dan houd je maar een klein clubje over. Wij zeggen: laat die groep niet massaal in de kou staan, zoals nu gebeurt. Veel mensen voelen zich niet gehoord. Geef iedereen ‘een’ compensatie.

Deskundigen wijzen er op dat alleen bij ouderwetse motoren zonder motormanagement systeem problemen à la Ford kunnen ontstaan. Een motormanagement systeem behoedt namelijk de motor om buiten zijn ontwerpspecificaties te werken. En het verweer dat Ford dat er eerst aangetoond moet worden dat er geen ‘slechte brandstof’ is getankt, raakt kant noch wal: brandstof die in Nederland verkocht wordt, moet aan minimum specificaties voldoen. Ford moet daar gewoon rekening mee houden in zijn ontwerp. Kortom, Ford heeft een ontwerpfout gemaakt maar weigert dat toe te geven.

Het beeld dat nu blijft hangen is niet alleen dat de (diesel)motoren van Ford onbetrouwbaar zijn, maar ook dat Ford zijn verantwoording niet wil nemen als er problemen ontstaan die aantoonbaar niet het gevolg zijn van slecht onderhoud. Wie is nu nog bereid om een auto te kopen bij zo’n bedrijf? Dat het coulancebeleid van Ford ondermaat is, wordt inmiddels bevestigd door andere Ford rijders die andersoortige problemen hebben gehad. “Ford Nederland heeft als vaste gewoonte om claims af te houden”.

 

Reageren is niet mogelijk.