Nieuwstelex

0

+++ Heeft de APK zijn langste tijd gehad? De ‘keurmeesters’ zullen het in de toekomst in ieder geval minder druk krijgen. Deels omdat elektrische auto’s minder onderdelen hebben die kapot of lek kunnen raken (denk aan de uitlaat bijvoorbeeld) en deels omdat zogeheten ‘connected cars’ in de toekomst zelf melden wanneer er is mis is. En als er dan een garagebezoek gewenst is, dan rijdt de autonome auto zichzelf de brug op … Nu al is op afstand uitlezen bij diverse premiummerken heel gewoon. +++

+++ Eind 2018 voegt de eerste AUTONOME buslijn ter wereld zich in het verkeer, hier in Nederland nog wel. De bus is er zelfs nu al, zij het op een eigen busbaan. Voor wie het nog niet wist: we hebben in Nederland autonoom rijdende bussen in dienst. Sterker nog, die rijden al sinds 1999 rond, in Capelle aan den IJssel om precies te zijn. Daar wordt bedrijventerrein Rivium met metrostation Kralingse Zoom verbonden door de Parkshuttle. Dat is een autonoom rijdend Connexxion busje: het eerste en dus oudste zelfrijdende (vervoer)systeem van de wereld. De Metropoolregio Rotterdam Den Haag heeft besloten dat de autonome Connexxion verbinding nog tot eind 2018 door mag blijven rijden. Daarna zal de buslijn vernieuwd en uitgebreid (met o.a. een halte bij de Van Brienenoordbrug) worden, en gaat de autonome bus deelnemen aan het gewone verkeer. De autonome bus werd ooit geleverd door 2getthere. De busjes hebben gemiddeld zo’n 200.000 kilometers op hun teller staan, maar technisch zijn ze nog lang niet aan vervanging toe. Maar om straks deel te kunnen nemen aan het gewone verkeer, is er wel een nieuw voertuig nodig. 2getthere is al bezig met de ontwikkeling van de volgende generatie Parkshuttle. De nieuwe voertuigen zullen niet alleen lichter worden, maar ook ‘bi-directioneel’ zodat ze nergens hoeven te keren. Eind januari denkt 2getthere het eerste prototype klaar te hebben. De technologische ontwikkeling hoeft niet ten koste van de werkgelegenheid te gaan, ook al verdwijnt de bestuurder. Het vervoersbedrijf zal in plaats hiervan servicemedewerkers meesturen. Momenteel vervoert het Connexxion busje dagelijks zo’n 2.000 passagiers, die (zo bleek uit onderzoek) best tevreden zijn. Vandaar dat de lijn nu uitgebreid gaat worden. +++

+++ BMW heeft afgelopen kwartaal opnieuw kunnen profiteren van de sterk toegenomen vraag in Europa en China naar SUV modellen. De onderneming uit München zag zowel de winst als omzet stijgen, terwijl de verkopen van de merken BMW, Mini en Rolls-Royce met 7,1 procent toenamen tot meer dan 583.000 auto’s. BMW rapporteerde een nettowinst van ruim 1,8 miljard euro. Dat is zo’n 15 procent meer dan in het derde kwartaal vorig jaar in de boeken ging. De omzet steeg 4,6 procent tot 23,4 miljard euro. Het Beierse autoconcern lift mee op het economisch herstel in Europa en Azië. In de Verenigde Staten gaat het de laatste tijd wel wat minder goed met de verkopen. Daarbij kampt BMW met stevige concurrentie van zijn Duitse rivaal Mercedes. Het concern handhaafde zijn verwachtingen voor heel 2016. BMW meldt geen haast te hebben met het nemen van beslissingen over haar fabrieken in het Verenigd Koninkrijk. Dat zei topman Harald Krüger naar aanleiding van de bekendmaking van de kwartaalcijfers. Volgens de CEO heeft BMW zijn productiecapaciteit op orde en is er geen reden om overhaaste beslissingen te nemen. Vorige week werd bekend dat Nissan nieuwe investeringen doet in het Verenigd Koninkrijk. Hiervoor krijgt het bedrijf mogelijk staatssteun. Andere autofabrikanten willen nu dezelfde douceurtjes ontvangen. +++

+++ In DUITSLAND zijn vorige maand minder auto’s verkocht dan in dezelfde maand van 2015. In totaal werden er bij onze Oosterburen 262.724 nieuwe personenauto’s geregistreerd; een daling van 6,2 procent. Op jaarbasis (januari t/m oktober) zijn de verkopen met 2,818 miljoen exemplaren nog wel hoger dan in 2015 (+ 5,1 procent). Dat er in oktober minder nieuwe auto’s verkocht werden, komt onder andere doordat afgelopen maan minder werkdagen waren. Met elektrische auto’s wil het nog niet zo lukken in Duitsland. De verkopen namen vorige maand met 30,8 procent af. Duitsland heeft weliswaar een subsidieregeling voor (deels)elektrische auto’s maar daar lijken vooral hybride modellen van te profiteren. Zo blijkt het dweilen met de kraan open. De gemiddelde CO2-uitstoot nam met 0,1 gram af tot 126,2 gram/km. Duitsland is dus nog mijlenver verwijderd om rond de decenniumwisseling de emissie teruggebracht te hebben tot 95 gram; een door de Europese Unie opgelegde doelstelling. +++

+++ INFINITI heeft afgelopen maand in Europa 1.085 auto’s verkocht. Dat betekent een groei van 77 procent ten opzichte van oktober vorig jaar. In de eerste 10 maanden van dit jaar was de groei zelfs nog groter, namelijk 147 procent. De jaarteller staat bij Infiniti nu op 14.261 auto’s. Betekent dit dat de jongste aanwinst in het gamma, de Q30 maar goed gepiekt heeft? Dat zou jammer zijn, want het is verkooptechnisch het belangrijkste model van Infiniti. Met name in zuidelijkere Europese landen is de Q30 relatief populair. In Frankrijk verkocht Infiniti in oktober 269 auto’s oftewel 2 keer zoveel als in dezelfde maand van 2015. Italië verzesvoudigde de afzet tot 217 exemplaren. Wereldwijd verkocht Infiniti in oktober 19.241 auto’s. Dat was het beste resultaat uit de 27-jarige historie van het merk. Na 10 maanden staat de afzetteller nu op 183.877 auto’s. Infiniti denkt voor het eerst in haar geschiedenis op jaarbasis meer dan 200.000 auto’s te verkopen. Daarbij wordt de premiumdochter van Nissan wel geholpen door Mercedes, die bereid was de A/GLA-klasse te doneren voor de Q30/QX30. Dit model neemt momenteel afgerond de helft van de verkopen van Infiniti voor zijn rekening. In Nederland gaat het zelfs om bijna 90 procent …

+++ MERCEDES werkt aan een facelift voor de huidige C klasse. Carrosserieretouches moeten voor een vloeiender lijnenspel zorgen. In het interieur doet een groot formaat beeldscherm zijn intrede. Het belangrijkste nieuws zit echter onder de kap. Daar kan, voor wie bijbetaald althans, de nieuwe zescilinderlijn motor, worden gemonteerd. Dit betekent een langer verbruik en tegelijkertijd betere prestaties. De vernieuwde C klasse debuteert waarschijnlijk in september 2017 op de IAA van Frankfurt. Dus we moeten nog wel even geduld hebben.

+++ MG zal op 18 november op de autotentoonstelling van Guangzhou een compacte cross-over presenteren. Dit model, intern ZS genaamd, zal onder de huidige GS gepositioneerd worden en een grille krijgen dat doet denken aan het exemplaar van de Jaguar F-Pace. Van deze SUV neemt de MG ook zijn silhouet over. De ZS is bedoeld als Chinees alternatief voor de Nissan Juke. Om deze concurrent het vuur aan de schenen te kunnen leggen, wordt de MG leverbaar met een 165 pk sterke 1,5 liter turbomotor. In essentie is dit dezelfde krachtbron die Opel gaat gebruiken voor de nieuwe Insignia. Het moederbedrijf van MG, SAIC, is namelijk in China de joint venture partner van General Motors, de eigenaar van Opel. Het oorspronkelijke plan was om de ZS, na assemblage in Groot-Brittannië, ook op het vaste land van Europa te gaan verkopen, maar of dat na de Brexit nog doorgaat, is niet bekend. +++

+++ NISSAN wil het op het gebied van (deels)elektrische auto’s niet alleen laten bij de Leaf of de Note e-Power. Topman Carlos Ghosn laat in een interview weten dat wij in de toekomst ook grotere elektrische modellen kunnen verwachten, waaronder een SUV. Over het verkooppotentieel doet Ghosn geen uitspraken. “Dat zal meer van de regeringen dan van ons afhangen. Want volgens mij zal de markt van de elektrische auto’s voornamelijk worden gestuurd door de uitstootnormen”. Ghosn laat weten zijn buikje na de overname van Mitsubishi nog niet rond gegeten te hebben. Volgens hem is er binnen de alliantie Renault-Nissan nog plaats voor andere partners (of aankopen). Andere autofabrikanten zijn dus gewaarschuwd … +++

+++ Ongeveer de helft van de nieuwe auto’s in Nederland is uitgerust met een PARKEERHULP systeem. Steeds vaker is ook een noodremsysteem aan boord. Dat blijkt uit onderzoek van Bosch, op basis van cijfers van Polk New Vehicle Registration Data en de registratiegegevens van nieuwe auto’s in Europa in 2015. “Ongeveer 90 procent van alle ongevallen met gewonden is toe te schrijven aan menselijke fouten”, zegt Alexander Vancolen namens Bosch. “Het is daarom een goede zaak dat steeds meer auto’s met één of meerdere rij hulpsystemen zijn uitgerust. Veel van deze systemen zijn bovendien een eerste stap richting geautomatiseerd rijden”. Vorig jaar beschikte 32,4 procent van de nieuwe auto’s over een noodremsysteem, tegenover 17,0 procent in 2014. AEB City (Advanced Emergency Braking) dat bij lage snelheden, bijvoorbeeld in de stad, kop/staartaanrijdingen helpt te voorkomen, komt het vaakst voor in Nederland (29,1 procent). Het noodremsysteem voor voetgangers, dat ingrijpt als een voetganger plots voor de auto opduikt en de bestuurder niet tijdig reageert, is op 4,2 procent van de nieuwe auto’s aanwezig, zo bericht Aftersales Magazine. Driekwart van de nieuwe auto’s had in 2015 cruise controle (56,4 procent in 2014). Steeds vaker betreft het de adaptieve ACC variant, die automatisch de ingestelde snelheid en afstand tot de voorligger aanhoudt. Gecombineerd met een waarschuwingssysteem voor kop/staartaanrijdingen kan ACC het aantal zware remmanoeuvres op de snelweg met 67 procent verminderen. En het vermindert volgens Bosch ook het bumper kleven, met 73 procent. In 2015 had 10,1 procent van de nieuwe auto’s ACC, tegenover 4,0 procent in 2014. Verder blijkt rijstrookassistentie meer en meer aanwezig: 13,4 procent van de nieuwe auto’s in 2015. Lane Departure Warning waarschuwt de bestuurder als deze verstrooid of afgeleid is en ongewild de rijstrook verlaat. Lane Keeping Support stuurt ook zacht tegen om zo de auto veilig op de rijstrook te houden. Daarnaast is 17,9 procent tegenwoordig uitgerust met een vermoeidheid detectiesysteem. +++

+++ De SNELWEGPOLITIE die ervoor zorgt dat verkeershufters gericht worden aangepakt, verdwijnt. De agenten in hun snelle auto’s rijden in december hun laatste rondes over de snelweg, melden bronnen aan RTL Nieuws. Bij de Landelijke Eenheid van de politie heeft een groep van 20 agenten de beschikking over acht snelle wagens die verkeershufters van de weg plukken. De helft van de auto’s is onopvallend. Het gaat om speciaal uitgeruste auto’s, met geijkte meetapparatuur en gecertificeerde en getrainde agenten. De automobilisten worden door middel van videobeelden geconfronteerd met hun gevaarlijke weggedrag. Kleine overtredingen laten deze agenten passeren: ze zijn er uitsluitend voor de bumperklevers, mensen die bellen of app’en achter het stuur en de grove snelheidsovertredingen. Jaarlijks schrijven de verkeersagenten van deze Landelijke Eenheid daarvoor zo’n 11.000 boetes uit. In de hoogtijdagen had de snelwegpolitie nog 600 man personeel, uitgerust met de roemruchte Porsches. Uit onderzoek van het wetenschappelijk verkeersinstituut SWOV blijkt dat surveilleren met onopvallende auto’s ‘zeer geschikt is om hardnekkige, grove overtreders aan te pakken.’ Maar de politie heeft zich door de jaren heen steeds meer teruggetrokken van de snelweg. De agenten worden na december overgeplaatst naar een grote afdeling waar ze ook kunnen worden ingezet op surveillance op stations of patrouilles op het water. Het verdwijnen van de snelwegpolitie is opmerkelijk, omdat het kabinet als belangrijk doel heeft het aantal verkeersdoden terug te brengen. Maar de afgelopen jaren neemt het aantal verkeersdoden en gewonden juist weer toe. En Rinus Otte van het College van procureurs-generaal bij het Openbaar Ministerie zei vorige week dat er meer verkeershandhaving op straat komt, dat de flitspalen kunnen blijven, maar dat het blauw op straat zal blijven toenemen. ”Vanaf 31 december hebben we geen verkeerspolitie meer”, bevestigt Ed Kraszewski woordvoerder van de Landelijke Eenheid. ”De medewerkers van het project Verkeershandhaving hebben de afgelopen twee jaar goed gepresteerd en het aantal processen verbaal voldoet aan de verwachtingen”. De landelijke Eenheid gaat nog wel door met de mobiele flitsteams langs de snelweg die controleren op snelheidsovertredingen. Verder zegt de politie na te denken hoe de Dienst Infra Verkeershandhaving vanaf volgend jaar gaat invullen, waarbij de politie nog wel in het verkeer aanwezig zal zijn. Iedere agent van de Dienst Infra die op de snelweg is moet bij het constateren van een overtreding een bekeuring gaan uitschrijven. Daarmee verwacht de politie meer processen verbaal voor verkeersovertredingen te gaan behalen. De politie zegt dat de handhaving op de snelwegen wordt overgenomen door agenten van de Dienst Infra van de landelijke Eenheid. Maar de vraag is wat daar van terecht gaat komen, want: de politie haalt jaar na jaar steeds minder automobilisten van de weg vanwege hufterig gedrag in het verkeer. In de periode 2010 – 2016 is het aantal staande houdingen door de politie gedaald van ruim 10 procent naar net iets boven de 3 procent. Surveilleren met een onopvallende politieauto kan niet ieder agent. Je hebt er een aparte training voor nodig en gecertificeerd zijn om het werk te mogen doen. Agenten die het moeten overnemen krijgen niet een gerichte verkeershandhaving taak mee om op een bepaald stuk snelweg intensief te controleren. Agenten zullen alleen boetes uitschrijven wanneer ze toevallig een overtreding zien als ze onderweg zijn van A naar B. De expertise van de snelwegagenten verdwijnt. Bij een herkenbare politieauto zal de verkeershufter het gas inhouden en aan een boete ontsnappen. +++

+++ TAKATA, de door terugroepacties geplaagde Japanse fabrikant van airbags, wil haar Amerikaanse divisie failliet laten verklaren. Op die manier hoopt het bedrijf onder de enorme kosten voor het terugroepen van miljoenen auto’s, compensatie voor afnemers en voor eventuele schadevergoedingen aan slachtoffers en hun nabestaanden, uit te komen. Eerder was al bekend geworden dat Takata op zoek is naar een financieel sterke partner. De Japanse onderneming heeft over het afgelopen boekjaar (dat 31 maart afliep) nog wel zo’n 125 miljoen dollar winst geboekt, maar daar waren de buitengewone en torenhoge lasten voor de terugroep & en herstelacties nog niet bij inbegrepen. +++

+++ De Europese commissie geeft de strijd tegen de Duitse TOLPLANNEN mogelijk op. Dat melden Duitse media. Er zou een overeenkomst zijn bereikt tussen de commissie en de Duitse minister van Verkeer. En dat terwijl de commissie eerder nog dreigde naar het Europese hof te stappen. Michael Sijbom, burgemeester van grensgemeente Losser, is verbijsterd: “We hadden hier in het grensgebied verwacht dat die plannen nu eindelijk van tafel waren, maar ineens komt het weer opzetten. Eerst was één van de bezwaren dat het discriminerend zou zijn voor buitenlanders, want Duitse automobilisten zouden gecompenseerd worden, ik ben erg benieuwd wat daar op gevonden is”. Volgens correspondent Derk Marseille had niemand hierop gerekend. “Er liggen nu 2 wetsvoorstellen. De vignetten die moeten worden betaald door automobilisten uit andere landen zouden in het nieuwe voorstel goedkoper worden. En dan is er nog die discriminatie. De compensatie waar eerst sprake van was wordt nu kilometer beprijzing op basis van schadelijke uitstoot”. Maar of daarmee geen sprake meer is van discriminatie is en of dit wettelijk allemaal kan is nog maar de vraag. “Daarnaast is het waarschijnlijk dat het niet lukt om het praktisch binnen deze regeringsperiode voor elkaar te krijgen”, zegt Marseille. “Dus dan moet het in een volgende coalitie ook een wens zijn”. De impact voor grensgemeenten is volgens Sijbom in ieder geval groot als het er toch van komt. “Of je betaalt per jaar het maximale bedrag, of mensen blijven weg omdat ze niet willen betalen. We zien ook dat er steeds meer Nederlandse mensen in Duitsland gaan werken, ook daarvoor is het niet goed”. Als de plannen doorgaan en er blijkt via een omweg toch nog compensatie van Duitse automobilisten te zijn, dan overweegt Sijbom om met zijn collega’s naar het Europese Hof te stappen. +++

+++ VOLKSWAGEN wil haar herstructureringsplannen versneld uitvoeren. Hiervoor probeert het bedrijf de impasse met de vakbonden over dit onderwerp te doorbreken. Topman Matthias Müller wil minimaal 8 miljard euro besparen en duizenden banen schrappen om het autoconcern als geheel, maar vooral het merk Volkswagen, weer voldoende winstgevend te maken. Dat plan stuit echter op sterk verzet van de vakbonden die de helft van de zetels in de Raad van Toezicht bezetten. Ook de deelstaat Nedersaksen, die met haar grote aandelenpakket 2 zetels in de raad heeft, is tegen de plannen vanwege het verlies aan werkgelegenheid. Als merk wist Volkswagen in het derde kwartaal slechts een winstmarge van 1,6 procent te realiseren. Vrijwel elke concurrent doet het beter. Oorzaak voor het slechte rendement van Volkswagen zijn de hoge kosten waarmee de autobouwer kampt. De vakbonden staat maatregelen om de productiviteit te verbeteren in de weg. Volkswagen biedt wereldwijd werk aan 600.000 mensen, waarvan de helft in Duitsland, waar het concern 100 fabrieken heeft. Müller wil daar samen met merkchef Herbert Diess het mes in zetten, maar zij vinden zoals gezegd daarbij de machtige bonden op zijn weg. Er zijn al meerdere openlijke aanvaringen geweest met de voorzitter van de ondernemingsraad (en lid van de Raad van Toezicht) Bernd Osterloh. Müller en Diess willen een deel van de productie naar goedkopere landen verplaatsen, maar daar willen de bonden niets van weten. Althans, niet zo lang die schamele 1,6 procent winstmarge compleet is verdampt. +++

+++ In België is met gefronste wenkbrauwen geregeerd op het nieuws dat VOLVO haar productie-infrastructuur drastisch wil herzien. Het zwaartepunt komt bij de bouw van auto’s voortaan in China te liggen, waar moederbedrijf Geely z’n heimat heeft. Europa trekt zo aan het kortste eind, ook omdat er voor de Amerikaanse markt een ‘eigen’ fabriek komt. Binnen Europa heeft Zweden niet zoveel te vrezen: daar zullen grote SPA modellen (60 en 90 serie) gebouwd blijven worden. Maar de Belgen degraderen van hoofdrol naar bijrol. Na jarenlang veel auto’s uit de 60 serie geproduceerd te hebben, moeten zij zich in de toekomst beperkten tot modellen uit de 40 lijn. De auto’s die daar van de band rollen, zijn primair voor Europa bestemd. In het Chinese Chengdu gaat Volvo de 40 modelreeks ook bouwen. Het Zweedse merk wil haar meest compacte auto’s ook op de Amerikaanse markt gaan verkopen, maar de levering kan net zo goed vanuit China gebeuren. Dit land bouwt nu al de S60L en zal in de wereldwijde vraag naar de S90 gaan voorzien. Volgens Volvo topman Håkan Samuelsson is de keuze voor één fabriek per modellijn noodzakelijk om optimale efficiëntie in de globale productie-infrastructuur te kunnen realiseren. Maar eigenlij zegt de CEO dat, nu de modellen uit de 40 serie ook in China gebouwd gaan worden, de dagen van de Belgische fabriek geteld kunnen zijn. +++

Reageren is niet mogelijk.