Nieuwstelex

0

+++ BMW heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat de 5-serie Gran Turismo zal worden vervangen door een soortgelijk model uit de 6-serie. De autofabrikant uit München wil het model op die manier in een hoger segment positioneren. Tegelijkertijd promoveren de huidige Coupé en Cabriolet versies uit de 6-serie naar de 8-serie. BMW wil op die manier een volwaardig alternatief bieden voor de Mercedes S klasse Coupé en Cabriolet. Daarmee is de koek nog niet op, want BMW werkt ook aan een 9-serie. Dat model moet het gat met het repertoire van dochter Rolls-Royce gaan dichten en is ook het antwoord op de Mercedes-Maybach. SUV fans worden niet vergeten. Die krijgen in 2018 de X7 voorgeschoteld. En als dit model financieel niet haalbaar is, dan arriveert in hetzelfde jaar de X2 in de showrooms. +++

+++ Per 6 november neemt de Van Mossel Automotive Groep CITROEN Amsterdam over van Citroën Nederland. Door deze overname breidt de Van Mossel Automotive Groep haar merkenpalet uit tot 10 merken. Na de overname zal de vestiging verder gaan onder de naam Van Mossel Citroën Amsterdam. Deze vestiging blijft onveranderd haar activiteiten uitvoeren vanuit de Pieter Braaijweg in Amsterdam Duivendrecht, inclusief de activiteiten van de DS Store. De Franse autofabrikant PSA (Peugeot, Citroën, DS) zag kansen voor het eigen dealerbedrijf in Amsterdam om op te gaan in een zelfstandige dealergroep. Citroën Amsterdam is de laatste vestiging in Nederland die nog onder eigen beheer viel. Van Mossel was nog geen dealer van het Franse merk. Het is één van de snelst groeiende autobedrijven van Nederland. In de afgelopen jaren volgde de overnames elkaar in hoog tempo op. Zo nam het bedrijf samen met de Mandemakers Groep onder meer de leasetak van Kroymans over, maar ook een reeks aan dealerbedrijven waaronder de Peugeot vestigingen van Pouw. Citroën zag dit jaar haar marktaandeel in Nederland teruglopen van 4,5 tot 3,6 procent, maar Autointernationaal.nl verwacht dat de nieuwe C3 het tij kan worden verkeerd. Citroën heeft 116 dealers in Nederland en 129 servicevestigingen. +++

+++ NISSAN heeft zijn winst in het tweede kwartaal met 16 procent zien teruglopen. De autofabrikant had last van de hoge koers van de Japanse yen, die de export bemoeilijkte. Ook kortingsacties in de Verenigde Staten drukten het resultaat. De nettowinst kwam uit op 146,1 miljard yen (1,3 miljard euro) tegenover 172,8 miljard een jaar eerder. Het resultaat pakte wel hoger uit dan de 125,5 miljard yen waar analisten door de bank genomen van uitgingen. De yen werd het afgelopen jaar 18 procent duurder ten opzichte van de dollar. De verkopen in de Verenigde Staten stegen desondanks met 3,7 procent. Dat was te danken aan de kortingen van gemiddeld 4.000 dollar per auto (fors meer dan Japanse rivalen) die het bedrijf daar bood aan kopers. +++

+++ De Nederlandse automarkt krijgt er een geduchte concurrent bij: de geïmporteerde jonge OCCASION, vaak niet ouder dan 1 à 2 jaar. Naar verwachting komen er dit jaar 45.000 van dit soort auto’s de grens over. Dat zijn er 15 tot 20 procent meer dan in 2015. De trend kan worden verklaard doordat de autoconsument het minder belangrijk vindt om in een gloednieuwe auto voor de deur te hebben. Dat komt omdat er minder gereden wordt dan vroeger. Dan is een nieuwe auto relatief duur. Een jonge occasion, met minder afschrijving, is bijna net zo goed. Maar omdat er momenteel weinig nieuwe auto’s worden verkocht, is er ook weinig inruil. Dealers compenseren dit tekort door occasions uit het buitenland te halen. Tegenwoordig beschikken zij over een goed geoliede internationale handelsafdelingen. +++

+++ RENAULT heeft bevestigd dat zij van plan is om exclusief voor de Chinese markt een uitstootvrije budgetauto te gaan bouwen. Die moet in 2020 op de markt komen. Volgens topman Carlos Ghosn zal de prijs “onklopbaar” zijn dankzij de Chinese steun bij de financiering van de aankoop. Hij heeft een tarief van minimaal 6.300 euro en maximaal 7.200 euro in gedachten. Renault heeft momenteel erg veel succes met haar budgetmodellen. Niet alleen via dochter Dacia, maar ook met haar eigen Kwid, een cross-over voor het A segment die in India niet aan te slepen is. Dat succes smaakt dus naar meer, en wel concreet naar een goedkope elektrische auto. De ontwikkeling van het emissieloze budgetmodel staat onder leiding van Gérard Detourbet, die eerder aan de wieg stond van de Logan en de genoemde Kwid. +++

+++ De ontwerpers van ROLLS-ROYCE zijn terug naar de tekentafel gestuurd. Hun eerste voorstel voor een ‘hoog model’ (het edele Britse merk wil de term ‘SUV’ niet in de mond nemen) is afgekeurd door Amerikaanse klanten die een preview kregen. Zij vonden het ontwerp te klein en verwachten een auto die groter is dan de Cadillac Escalade. Omdat de klant koning is, gaat Rolls-Royce het model (dat ontwikkeld wordt onder de projectnaam Cullinan) nu met 20 centimeter oprekken. De hoogte neemt met 15 centimeter toe. +++

+++ VOLKSWAGEN laat de vermeende schending van de mensenrechten bij het autoconcern tijdens de Braziliaanse dictatuur in de jaren zestig tot 1985 diepgaander onderzoeken. Volkswagen heeft daartoe opdracht verleend aan Prof. Dr Christopher Kopper, een historicus van de Universiteit van Bielefeld, zo bericht Automobiel Management. Volkswagen wordt er al jaren van beschuldigd het Braziliaanse regime zwarte lijsten van verdachte medewerkers verstrekt te hebben. Sinds een jaar worden die beschuldigingen onderzocht door de eigen historicus Manfred Grieger maar die is kort geleden ontslagen wegens een conflict over het lekken van informatie naar de Duitse media. Kopper zal voor zijn onderzoek ook naar Brazilië reizen. Dr. Christine Hohmann-Dennhardt, in de Raad van Bestuur verantwoordelijk voor integriteit en juridische zaken: “We willen de rol die de onderneming heeft gespeeld tijdens de militaire dictatuur in Brazilië met dezelfde samenhang en volharding onderzoeken waarmee we de vragen rond het Nationaal Socialistische verleden en gedwongen arbeid hebben verduidelijkt. We willen licht werpen op de duistere jaren van het militaire dictatorschap en het gedrag uitleggen van degenen die destijds in Brazilië en mogelijk in Duitsland verantwoordelijk waren”. +++

Reageren is niet mogelijk.