Nio EP9 wil de allersnelste zijn

0

Alle ogen waren gericht op het Kroatische Rimac, maar nu blijkt het Chinese Nio (het automerk van de start-up NextEV) met de EP9 aan de haal te gaan met de officieuze titel ‘snelste elektrische auto ter wereld’.

nioa2

Elektrische supersportwagens schieten als paddenstoelen uit de grond. Niet alleen Faraday Future en TechRules, maar ook Rimac. Diens dik 1.000 pk sterke bolide maakt korte metten met ’s werelds snelste sportwagens die voorzien zijn van een verbrandingsmotor. Het geheim? Het beestachtige koppel dat deze stroomvreters instant kunnen opwekken.

nioa3
Zo heeft de hierboven genoemde Rimac zomaar eventjes 1.600 Nm paraat, oftewel 2 keer zoveel als een Porsche 918 Spyder. En de Nio EP9? 1.480 Nm, en daarnaast 1.360 pk. Daarmee is hij even sterk als de Koenigsegg One:1. Hij beschikt ook over Torque Vectoring, zodat het bochtgedrag neutraler wordt.

nioa4

Echter, terwijl die Zweed nog altijd niet het perfecte moment heeft gevonden om de Nürburgring meester te maken, heeft de Nio EP9 die graadmeter al achter zijn kiezen. Met haar en huid kun je wel stellen, want de geklokte tijd staat namelijk op 7 minuten, 5 seconden en 12 honderdsten. Daarmee is hij slechts 7 seconden langzamer dan de Porsche 918, maar rap genoeg om momenteel door het leven te mogen gaan als ‘snelste elektrische auto ter wereld’. En 2 tellen rapper dan de Nissan GT-R Nismo. Voorheen stond het record voor elektrische auto’s op 7 minuten en 20 seconden.

nioa5
Dat de liefst 1.735 kilo (ondanks zijn koolstofvezel monoque) wegende Nio EP9 zo’n monstertijd heeft weten neer te zetten op de Ring is niet zo vreemd aangezien hij meer neerwaartse druk kan genereren dan een Formule1 racewagen. En ook de acceleratie mag er zijn: naar 200 km/u sprinten doet de EP9 in 7,1 seconden, terwijl de topsnelheid 313 km/u bedraagt. De goede aërodynamische eigenschappen van de EP9 dragen dus ook hun steentje bij.

nioa6
De Rimac One is op het acceleratieonderdeel nog iets sneller, maar die elektrische supersportwagen heeft nog geen officieel bezoek gebracht aan de Nürburgring. De EP9 kan het daar theoretisch aardig wat rondjes volhouden, want zijn actieradius bedraagt 427 kilometer. Opladen gaat ook relatief snel: in 45 minuten tijd zit hij op 80 procent van de maximale capaciteit. Nio meldt dat de accu’s in een later stadium eventueel vervangen kunnen worden door exemplaren van een hogere kwaliteit.

nioa7

Wat het gevaarte moet gaan kosten, zal nog moeten blijken. Er zullen 6 exemplaren van de EP9 gebouwd gaan worden. Volgend jaar volgt een ‘normaler’ elektrisch model van Nio c.q. NextEV.

Comments are closed.