Verkopen oktober: 2016 is verloren

0

In oktober zijn in totaal 30.189 nieuwe personenauto’s in Nederland op kenteken gezet. Dat is 22,2 procent minder dan in dezelfde maand vorig jaar, toen er 38.819 registraties waren. Het jaarsaldo (januari t/m oktober) staat nu op 315.328 auto’s. Dat betekent een daling van 7,2 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2015, doen te teller na 10 maanden op 339.803 stuks stond.

2016 zal de geschiedenis in gaan als een uiterst grillig verkoopjaar. In het eerste kwartaal werd met een afzetterugval van 10,4 procent een slechte verkoopstart gemaakt (met name veroorzaakt door de registratiegolf in de laatste maanden van 2015, op zijn beurt het effect van de verminderde fiscale impulsen die vanaf januari zouden gaan gelden), maar in het tweede kwartaal veerden de autoverkopen weer op (+4,5 procent). Die vreugde was van korte duur want het resultaat van het derde kwartaal was 8,3 procent negatief. En in oktober wordt daar dus nog eens een flinke schep bovenop gedaan.

Het is nu zeer de vraag of de door branchevereniging afgegeven jaarprognose van 380.000 à 385.000 registraties gehaald gaat worden. Zelfs met dit eindresultaat wordt 2016 het slechtste verkoopjaar van de afgelopen 4 decennia. Eind dit jaar zullen nog snel stekkerhybride modellen op kenteken worden gezet omdat in 2017 de bijtelling voor dit soort auto’s van 15 procent naar 22 procent gaat, maar de run op de showrooms zal veel minder groot zijn dan eind 2015. Autointernationaal.nl verwacht daarom een eindsaldo van 375.000 registraties.

De 5 best verkochte merken in oktober waren achtereenvolgens Volkswagen (3.697 registraties en 12,3 procent marktaandeel, Renault (3.121 en 10,3 procent), Peugeot (2.282 en 7,6 procent), Opel (2.195 en 7,3 procent) en Ford (1.772 en 5,9 procent). Na 10 maanden bestaat de merken top5 achtereenvolgens uit Volkswagen (31.772 registraties en 11,1 procent marktaandeel), Opel (24.885 en 8,7 procent), Renault (24.572 en 8,6 procent), Peugeot (21.605 en 7,6 procent) en Ford (16.613 en 5,8 procent). Het marktleiderschap voor 2016 kan Volkswagen dus ondanks het dieselschandaal en de fraude bij de politieauto tender niet meer ontgaan. Het enige spannende is of Opel de tweede plek zal weten vast te houden, of op de valreep nog ingehaald wordt door Renault.

Merken die in oktober tegen de verdrukking in meer auto’s op kenteken wisten te zetten, zijn in alfabetische volgorde Honda (vooral de Jazz swingt), Jaguar (al is dit resultaat puur te danken aan de F-Pace), Opel (de Astra gaat als warme kadetjes over de toonbank), Renault (zowel met de Mégane als de Kadjar en Talisman wordt marktaandeel veroverd) en Smart (er werden relatief veel exemplaren van de Fortwo op kenteken gezet).

Is het voor de rest louter kommer en kwel? Nee, er waren in oktober ook merken die weliswaar minder auto’s verkochten, maar de schade beperkt wisten te houden tot onder het gemiddelde. Dat levert per saldo dus extra marktaandeel op. Tot de gelukkigen behoren in alfabetische volgorde Audi, BMW, Dacia, Fiat, Hyundai, Kia, Mazda, Mercedes, Mini, Nissan en Seat.

Het slechtst presteerden de merken DS, Lancia, Lexus, Mitsubishi, Porsche en Subaru. Hiervoor geldt dat de afzet in oktober meer dan halveerde. Voor Mitsubishi en Porsche geldt dat deze merken nu zwaar moeten afkicken van hun hoge stekkerhybride SUV verkopen (Outlander PHEV respectievelijk Cayenne S E-Hybrid) in oktober 2015. Lexus weet amper nog orders te noteren voor de CT 200h. En de rest van het gamma lijkt de Nederlandse autoconsument ook koud te laten. Dat krijg je als je in het premiumsegment tot de B categorie behoort. Iets wat voor DS, de laatste adem uitblazende Lancia en het excentrieke Subaru misschien ook wel geldt.

De 5 best verkochte modellen in oktober waren achtereenvolgens de Volkswagen Golf (inclusief Sportsvan uitvoering (970 registraties en 3,2 procent marktaandeel), de Opel Astra (902 en 3 procent), de Volkswagen Polo (895 en 3 procent), de Renault Clio (873 en 2,9 procent) en de Volkswagen Up (760 en 2,5 procent).

Modellen die in oktober minimaal 300 keer over de toonbank gingen, zijn in alfabetische volgorde de Audi A3 (404), de Audi A4 (312), de BMW 2-serie Tourer (302), de BMW 3-serie (371), de Citroën C1 (350), de Citroën C3 (363), de Fiat 500 (599), de Ford Fiesta (749), de Ford Focus (302), de Kia Picanto (610), de Nissan Qashqai (333), de Opel Karl (406), de Opel Corsa (489), de Opel Astra (902), de Peugeot 108 (402), de Peugeot 208 (626), de Peugeot 2008 (595), de Peugeot 308 (453), de Renault Twingo (337), de Renault Clio (873), de Renault Captur (608), de Renault Mégane (534), de Renault Kadjar (408), de Renault Talisman (300), de Seat Leon (341), de Skoda Fabia (331), de Skoda Octavia (460), de Toyota Aygo (479), de Toyota Yaris (456), de Toyota Auris (318), de Volkswagen Up (760), de Volkswagen Polo (895), de Volkswagen Golf (excl. Sportsvan uitvoering 853), de Volkswagen Passat (573) en de Volvo V40 (552).

2016 is niet alleen een grillig verkoopjaar, maar ook een verloren jaar. Brancheorganisaties hopen dat er in 2017 weer sprake zal zijn van groei. Als de economie blijft groeien, moeten 425.000 registraties haalbaar zijn. Dat is nog steeds magertjes, want in het afgelopen decennium was het jaargemiddelde 454.000 auto’s. En in het topjaar 1999 gingen er zelfs 611.776 nieuwe personenwagens over de toonbank.

Comments are closed.