+++ Autobranchevereniging Bovag wil dat de BIJTELLING voor leasewagens per kilometer wordt berekend. Nu is de bijtelling nog een vast bedrag. Volgens de Bovag is een berekening per kilometer eerlijker en is dat goed voor de bereikbaarheid en het milieu. Mensen die een auto van de zaak leasen, betalen daarvoor extra belasting als ze de auto meer dan 500 kilometer per jaar privé gebruiken. Ze moeten bij de belastingaangifte een percentage van de catalogusprijs van de auto bij hun inkomen optellen. Dit wordt bijtelling genoemd. Het maakt voor de hoogte van de bijtelling dus nauwelijks uit of leaserijders heel veel of juist weinig privé rijden. Door het huidige systeem om te zetten naar een bijtelling per kilometer wordt het eerlijker, zegt de Bovag: wie veel privé rijdt, betaalt dan meer bijtelling en wie weinig rijdt juist minder. Volgens Bovag voorzitter Bertho Eckhardt zal dat ertoe leiden dat veel leaserijders die nu uitsluitend zakelijk rijden omdat ze geen bijtelling willen betalen, hun auto zo nu en dan privé gaan gebruiken. “Ze hoeven daar dan niet gelijk een paar honderd euro per maand voor te betalen”. Mensen die hun leasewagen nu veel privé gebruiken, zullen bij een bijtelling per kilometer veel bewuster en veelal minder gaan rijden, denkt Eckhardt. “Elke kilometer extra betekent dan immers een hogere bijtelling”. De Bovag wil de bijtelling per kilometer gaan testen met een aantal werkgevers. Dat hoeft volgens Eckhardt niet ingewikkeld te zijn. “De kastjes die het aantal kilometers bijhouden, zitten al in de auto’s. Die hebben alleen een software update nodig”. Het onderscheid maken tussen zakelijke en privé-kilometers is volgens Eckhardt geen probleem. “Met een druk op de knop geef je aan of je een zakelijke of een privé-rit maakt”. Bijtelling per kilometer is duidelijk een vorm van betalen voor gebruik in plaats van betalen voor aanschaf en bezit. Eckhardt doet dan ook geen moeite om het ‘r-woord’ te vermijden: “Rekeningrijden gaat verder dan ons voorstel, maar dat zou inderdaad een logische volgende stap zijn. Het gaat erom dat we bewuster omgaan met mobiliteit”. De Bovag geeft een voorbeeld van hoe de huidige regels leiden tot oneerlijke situaties. Wie in een middenklasse leasewagen van 25.000 euro rijdt en per jaar 4.000 privé kilometers maakt, betaalt omgerekend 63 cent aan bijtelling per gereden privé kilometer. Wie in diezelfde auto 20.000 privé kilometers rijdt, betaalt daarvoor 13 cent per kilometer. +++
+++ BMW heeft een boete gekregen van omgerekend 50 miljoen euro omdat het autokopers in Australië die dat eigenlijk niet konden betalen toch een autofinanciering heeft verstrekt. De boete van de Australische toezichthouder op de financiële markten ASIC is de hoogste die in dat land in het kader van een compensatieprogramma voor consumentenkrediet is uitgedeeld, zo meldt Automobiel Management. Daarnaast moet de Duitse autofabrikant ook nog eens 3,5 miljoen euro ophoesten voor een project om consumenten de valkuilen van krediet te leren kennen en begrijpen. Volgens de ASIC heeft BMW jarenlang vele klanten valse adviezen gegeven om hen zo een autofinanciering aan te smeren die ze nooit zouden kunnen aflossen. Zo kreeg een 21-jarige man een lening van 16.000 euro hoewel hij maar voor één maand werk had. Een ander sloot een lening af voor meer dan 30.000 euro terwijl de auto die hij wilde kopen maar half zo duur was. Volgens de ASIC zijn op die manier zeker 15.000 klanten misleid. De dienst heeft BMW bovendien opgedragen de NAW gegevens van alle betrokkenen definitief uit haar database te verwijderen. +++
+++ In 2017 ontvangt de overheid 58 miljoen euro meer MOTORRIJTUIGENBELASTING. Dat komt mede doordat belastingvoordelen voor hybride auto’s zijn afgeschaft. Vorig jaar verdiende de Staat nog zo’n 5 miljard aan auto’s en andere motorvoertuigen. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. Het grootste deel van de gestegen inkomsten gaat naar de provincies. Zij krijgen 34 miljoen euro meer binnen. Een deel van de motorrijtuigenbelasting wordt namelijk geheven door het rijk en een deel door de verschillende provincies. Volgend jaar ontvangt het rijk 4 miljard uit de motorrijtuigenbelasting en de provincies de rest, zo’n 1,6 miljard euro dus. De ene provincie rekent hogere tarieven, opcenten geheten, dan de andere. Daardoor betalen automobilisten in sommige provincies meer dan in de andere. De provincies Gelderland, Friesland en Flevoland verhogen hun tarieven, maar Zuid-Holland verlaagt ze juist, terwijl Groningen een eerdere tariefsverhoging terugdraait. De laatste jaren zijn de opbrengsten uit motorrijtuigenbelasting flink gestegen. In 2008 ging het nog om iets meer dan 4 miljard euro. De motorrijtuigenbelasting beslaat zo’n 3 procent van alle inkomsten die de overheid via belastingen ontvangt. +++
+++ De burgemeester van Haarlemmermeer wil een tijdelijk verbod op TAXIRONSELAARS op Schiphol. Zo wil hij de overlast die zij veroorzaken aanpakken. Door de Algemene Plaatselijke Verordering aan te passen wil burgemeester Weterings bepaalde vormen van taxidiensten helemaal verbieden. “Dat mag een gemeente doen als er aangetoond kan worden dat er sprake is van overlast. En dat kunnen we”, zegt hij. Alleen concessiehouders op de officiële taxistandplaats zijn dan nog toegestaan. “Het is geen structurele oplossing, want je kan met een APV de taxiwet niet zomaar langdurig buiten werking stellen”. Daarom wil de burgemeester ook een oplossing voor de lange termijn. De gemeente is daarover in gesprek met het ministerie van Infrastructuur en Schiphol. Een optie is een complete wijziging van de taxiwet. Staatssecretaris Dijksma kondigde al aan open te staan voor zo’n wetswijziging. Het voorstel van de burgemeester om de APV aan te passen moet nog wel door de gemeenteraad worden goedgekeurd. Dat zal naar verwachting in januari gebeuren. Veel reizigers die op zoek gaan naar een taxi op Schiphol worden lastiggevallen door taxichauffeurs en taxironselaars die niet op op de officiële standplaats mogen staan. Omdat dat buiten gebeurt, op het plein voor Schiphol, is het legaal. Dat is een publieke ruimte waar de ronselaars mensen mogen aanspreken en reizigers proberen over te halen om met hen mee te lopen. Maar veel mensen klagen over opdringerige en agressieve ronselaars, die hen zowat de taxi intrekken. Daarbij moeten ze soms honderden euro’s betalen voor een rit naar Amsterdam. Normaal gesproken kost dat ongeveer 50 à 60 euro. De gemeente Haarlemmermeer, waar Schiphol onder valt, kreeg kritiek op de manier waarop de ronselaars werden behandeld. Volgens taxibedrijven die veel geld hadden betaald voor een vergunning om op de luchthaven te rijden, deed de gemeente te weinig om ronselaars aan te pakken. Zowel Schiphol als staatssecretaris Dijksma noemen de situatie ‘onhoudbaar’ en wilden zo snel mogelijk een structurele oplossing. +++
+++ Na een week geruzie heeft UBER zijn zelfrijdende taxi’s van de weg moeten halen in San Francisco. De autoriteiten hebben de registratie van de 16 testvoertuigen ingetrokken. Uber weigert voor de auto’s een 150 dollar kostende vergunning aan te vragen. Die vergunning is volgens de autoriteiten nodig omdat Uber zijn auto’s zelfstandig door de stad laat rijden. Dit betekent ook dat de taxidienst regelmatig informatie moet geven over hoe het gaat, bijvoorbeeld of de zelfrijdende auto’s betrokken waren bij ongelukken. Daar lijkt het bedrijf problemen mee te hebben, vermoedelijk omdat het geen informatie wil geven over de ervaringen met de testauto’s. Het bedrijf voerde vorige week aan dat de zestien auto’s die het in de miljoenenstad laat rijden geen zelfstandig rijdende auto’s zijn, omdat er altijd een chauffeur is die kan ingrijpen. Een van die chauffeurs zou overigens kort na de start van de test vorige week al twee opvallende fouten hebben gemaakt. Een dashboardcamera in een andere auto filmde hoe een Uber taxi door rood reed bij een zebrapad, terwijl iemand overstak. Een paar uur later zou er een soortgelijk incident zijn geweest. Volgens Uber had de chauffeur de controle over de auto, wat de situatie alleen nog maar pikanter maakt. Dat zou betekenen dat die niet goed zat op te letten, terwijl de chauffeur juist de achtervang is om ongelukken te voorkomen. Daarnaast zou het zelfrijdende systeem van de auto niet goed in staat zijn om fietspaden te onderscheiden. Een Uber-auto zou bij het maken van een bocht op het laatste moment het fietspad hebben geraakt, waardoor het leven van fietsers in gevaar kan komen. Uber zei in een reactie dat hieraan wordt gewerkt. De Californische toezichthouder heeft al laten doorschemeren dat dit niet het einde hoeft te zijn van Uber’s test in San Francisco, maar dat het bedrijf dus wel een vergunning moet hebben. Een woordvoerder van Uber zegt in een reactie dat de kans dat het die gaat aanvragen niet zo groot is. +++
+++ VOLKSWAGEN heeft een deal bereikt met Amerikaanse autoriteiten over compensatie voor eigenaren van sjoemeldiesels met een 3,0 liter motor. Het gaat om zo’n 80.000 auto’s. Eerder was er al een deal voor 475.000 exemplaren met 2,0 liter motor. Eigenaren krijgen een ‘substantieel’ bedrag en bij zo’n 20.000 van de betreffende auto’s kunnen mensen er ook voor kiezen dat Volkswagen de auto terugkoopt. Hoeveel compensatie eigenaren krijgen is nog niet bekendgemaakt. Bij de eerdere deal voor 2,0 liter diesels ging het om bedragen tussen de 5.000 en 10.000 dollar. Volkswagen gaf vorig jaar september toe dat het bedrijf heeft gerommeld met de uitstootwaarden. In 11 miljoen dieselauto’s zat speciale software waardoor de auto’s bij toelatingstests schoner leken dan ze in werkelijkheid zijn. In Nederland en in andere Europese landen zijn al enkele rechtszaken geweest, maar die hebben nog tot niets geleid. Eurocommissaris Jourova (Justitie en Consumentenzaken) pleitte een paar maanden geleden voor een gezamenlijke Europese aanpak om een schadevergoeding van Volkswagen af te dwingen. De autofabrikant kwam eerder deze maand negatief in het nieuws omdat het topmanagement in 2014 bedrijfsvliegtuigen regelmatig voor privé reisjes zou hebben gebruikt. Ook zouden ze woningen en ander onroerend goed dat eigendom is van het bedrijf voor een vriendenprijsje gehuurd hebben. De hoofddirectie van Volkswagen heeft inmiddels miljoenen aan ten onrechte ontvangen vergoedingen in natura teruggestort. De misstanden kwamen aan het licht toen bleek dat de vliegkosten buitensporig gestegen waren. Volkswagen heeft inmiddels het gebruik van haar zakenvliegtuigen voor privé doeleinden verboden. Omdat de autofabrikant sowieso kosten moet besparen, wordt dat niet als een zware maatregel gezien. +++