Terreinkoning: Land Rover Discovery

0

Getest De nieuwe Discovery

Model Land Rover Discovery

Modeljaar 2017

Recensie Er is geen enkele andere SUV die zó goed allround is.

Waarom de korte test?

Bij Land Rover arriveert maart volgend jaar de nieuwe, vijfde generatie Discovery in de showrooms. In de aanloop naar de marktintroductie kon een select aantal autojournalisten een prototype al aan de tand voelen op het Schotse Blair Atol Estate, een uitdagend woest 75.000 hectare groot terrein waar Land Rover één van zijn mooiste Experience Centers heeft.

Land Rover Discovery infotainment systeem

Wat voor auto is de Land Rover Discovery?

De testcondities waren ‘ideaal’: na een periode van vrieskou was het kwik namelijk met zo’n 20 graden gestegen. Dat was gepaard gegaan met hevige regenval tijdens de dagen ervoor. Het resultaat laat zich raden: zompige paden, drassige wegen, uit de oevers getreden beken en glibberige rotspartijen.

Land Rover Discovery 2017

Er kon worden gereden met 2 prototypes, beiden voorzien van een V6 motor; de topmotorisering voor de nieuwe Discovery. De 3,0 liter grote SI6 benzinevariant is dankzij een compressor goed voor 340 pk, terwijl de TD6 turbodiesel (eveneens 3,0 liter groot) het tot 258 pk schopt. De nieuwe Discovery wordt ook leverbaar in 2,0 liter dieseluitvoering met naar keuze 180 pk /430 Nm of 240 pk / 500 Nm (de laatste heeft niet 1 maar 2 turbo’s). Voorheen bestond deze viercilinder mogelijkheid nog niet, maar dankzij een met 480 kg gereduceerd wagengewicht (de structuur bestaat voor 85 procent uit aluminium), is de Land Rover in 2,0 liter vorm voortaan ook adequaat gemotoriseerd.

De motor van de Land Rover Discovery

De nieuwe Discovery werd bij zijn onthulling, afgelopen september op de vooravond van de autosalon van Parijs, bekritiseerd vanwege zijn ‘softe’, in vergelijking met zijn voorganger minder stoere vormgeving. Maar in het terrein staat de nieuwe SUV van Land Rover zondermeer zijn mannetje. Zo bedraagt de bodemvrijheid standaard 283 mm; een waarde die tijdelijk verhoogd kan worden met 20 mm. Elk wiel heeft een uitslag van niet minder dan 500 mm (uiteraard beschikt de Discovery over onafhankelijke vering rondom) en daarnaast kan de Land Rover een waaddiepte tot 900 mm aan.

Land Rover Discovery achterbank

De Discovery beschikt standaard over 7 zetels, waarbij ook de achterste exemplaren zelfs voor 2 meter lange mannen voldoende zitcomfort bieden. In/om klappen van die stoelen kan automatisch c.q. elektrisch via een drukknop, het touch screen of een app. Alleen het in/uitstappen is vanwege de nauwe opening een beetje een beproeving. Verder moet de middelste zetel rij dan eerst handmatig naar voren geschoven worden.

Land Rover Discovery laadruimte

Het laadvolume van de kofferruimte varieert van 258 liter als alle rugleuningen rechtop staan tot een flinke 2.500 liter als er alleen helemaal voorin volk zit. Er zijn her en der bergvakken aanwezig, waaronder eentje in de middenconsole dat groot genoeg is voor 4 tablets of 2 tweeliterflessen. Ook slim: het 285 millimeter grote onderste deel van de laadklep kan, als het wordt uitgeklapt, dienen als een zitbankje of een trapje om je vuile schoenen uit te doen. Het kan liefst 300 kilo dragen, dus een gezellig samenzijn behoort ook tot de mogelijkheden. Bij regen blijf je onder het naar boven zwaaiende gedeelte van de achterklep bovendien lekker droog.

Land Rover Discovery achterbank

Land Rover start in januari met de productie van de Discovery. Bij de marktlancering in maart bijten 2.400 extra weelderig aangeklede First Edition exemplaren de spits af. Die zijn herkenbaar aan een dak in een contrasterende kleur, stoerdere bumpers en een sportstuur. De basisversie (de 180 pk sterke TD4) gaat 74.560 euro kosten. Voor de SD4 uitvoering met 240 pk vraagt Land Rover 80.160 euro. De zescilinders kosten respectievelijk 96.460 euro (TD6) en 116.610 euro (SI6). Land Rover meldt trots dat er al meer dan 12.000 bestellingen zijn voor de nieuwe Discovery.

De nieuwe Land Rover Discovery

Is de nieuwe Land Rover Discovery wat?

Ondanks zijn wat lagere vermogen maakt de oliegestookte uitvoering meer indruk in het wonderschone, maar onbetrouwbare terrein. Dat is te danken aan zijn fenomenale koppel van 600 Nm waarmee hij zich gemakkelijker uit de moeilijkste situaties kon bevrijden (de benzineversie biedt maximaal 450 Nm).

Land Rover Discovery

Vierwielaandrijving is altijd standaard bij de Discovery, evenals een 8-traps automaat. De klant heeft wel de keuze uit een Single-Speed of een Twin-Speed transmissie. In het eerste geval doet de permanente vierwielaandrijving het centrale meer platen koppeling maar zonder transferbox, en bij de Twin-Speed uitvoering beschikt de bak over 2 verhoudingen (veldversnellingen) en een vergrendelbaar differentieel om zo in zware terreinomstandigheden extra capabel te zijn.

Land Rover Discovery 2017

Die waren er volop, daar in Schotland. Een modderig bospad met diepe groeven weet de testauto (voorzien van de normale M+S banden die standaard worden geleverd) met een verrassend groot gemak te nemen. Ook op een op het eerste gezicht onoverkomelijke rotshelling met grote rotsblokken die je impulsief liever zou mijden (maar dat was volgens Land Rover geen optie) geeft de Discovery geen krimp. Op het grote MMI scherm kan men ondertussen volgen wat de techniek doet (wanneer de wielen slippen, wanneer ze trekkracht hebben, welke differentiëlen geheel of gedeeltelijk geblokkeerd worden). Daarnaast is er een driedubbel camerabeeld beschikbaar van zowel de linker wielen, de rechter wielen als het terrein voor de auto. Indrukwekkend.

Land Rover Discovery drive assist

Het meest verraderlijke was eigenlijk nog een zeer idyllisch ogend pad dwars door een heide & grasgebied waarin eerdere testauto’s zulke diepe groeven hadden getrokken zodat de wagenbodem in het midden daar af en toe de grond raakte waardoor de wielen nauwelijks nog grip hadden. Maar dankzij de zogeheten All Terrain technologie kan de Discovery zijn bodemvrijheid dus tijdelijk verhogen. Dat was in de praktijk voldoende om niet in deze aartsmoeilijke, aalgladde passage te blijven steken.

Land Rover Discovery wade sensing

Last but not least tijdens de kennismakingstest was een waterpoel waar de waaddiepte het maximum van 90 cm benaderde (dat kon worden afgelezen op het centraal in de Discovery geplaatste scherm). De Land Rover wist ook die hindernis zonder noemenswaardige problemen te nemen. De Discovery is voorzien van een zogeheten Terrain Response 2 systeem, dat onder meer de gaspedaalrespons en de verzetwisselingen aan het terrein aanpast. All-Terrain Progress Control zorgt automatisch voor een geschikte snelheid op zwaar terrein; de bestuurder moet dan alleen nog maar te sturen (en van de pedalen af te blijven).

Land Rover Discovery in het water

De Discovery TD6 sprint in 8,1 seconden naar 100 km/u. Als topsnelheid geeft Land Rover 215 km/u terwijl het gemiddelde verbruik op 7,2 liter per 100 km zou moeten uitkomen, ondanks dat de 4,97 meter lange Brit nog altijd afgerond 2,2 ton weegt. Dat tamelijk onhandzame formaat komt vooral in uitdrukking in de grote draaicirkel van liefst 12,1 meter. Voor de rest is het jammer dat Land Rover wel fors geïnvesteerd heeft in assistent systemen voor in het terrein, maar dat de Discovery niet geleverd kan worden met zaken als een rijbaan hulp of techniek om semi-autonoom te rijden.

Land Rover Discovery cockpit

Luxe is er in ieder geval wel. Net als in de hoger gepositioneerde Range Rover kan de nieuwe Discovery desgewenst met knap leder en dito hout worden geleverd. Er zijn liefst 9 USB poorten en 6 stopcontacten (12V) mogelijk. De 4G-hotspot in de Land Rover is goed voor (maximaal) 8 telefoons of tablets. Auto Access Height vergemakkelijkt het in/uitstappen door de grondspeling van de Land Rover Discovery tijdelijk met 4 centimeter te verkleinen. En de Activity Key armband kan de SUV afgesloten/geopend worden zonder de klassieke sleutel. Die laatste kan dan (veilig weggestopt) in de auto worden achterlaten als men gaat sporten. Dat mag ook zwemmen zijn, want de armband is waterbestendig. Voor de navigatie en entertainmentfuncties is er het van zustermerk Jaguar bekende InControl Touch Pro systeem met een beeldscherm van 10 inch.

Land Rover Discovery offroad

Land Rover Discovery testrecensie

80%
80%
Awesome

De nieuwe Discovery kon nog niet worden getest op alle soorten ondergrond (een uitgebreide kennismaking staat voor half februari volgend jaar gepland), maar ondanks zijn minder ruige uiterlijk is de nieuwe Discovery een échte Land Rover. In het terrein maakt hij zijn reputatie helemaal waar en tegelijkertijd weet hij in groot comfort 7 volwassenen (zelfs helemaal achterin zitten 2 meter lange mannen goed) te vervoeren. Dat maakt de Discovery voor velen tot de favoriete Land Rover. Er is geen enkele andere SUV die zó goed allround is.

  • 8
  • User Ratings (14 Votes)
    5.8

Comments are closed.