BMW onder vuur bij Trump

0

BMW moet van de aanstaande president van de Verenigde Staten Donald Trump meer auto’s in de Verenigde Staten gaan produceren. De Duitsers hebben reeds een Amerikaanse fabriek, waar de SUV modellen X3, X4, X5 en X6 van de band rollen, maar de capaciteit op het continent wil men uitbreiden met een nieuwe faciliteit in Mexico. Het plan is om aldaar de 3-serie te gaan bouwen voor verkoop in onder andere de Verenigde Staten.

Dit voornemen is de licht ontvlambare Trump in het verkeerde keelgat geschoten. De aanstaande president bekritiseerde eerder onder andere Ford en Toyota. Nu is BMW het doelwit. Een geval van pech, want diens landgenoten Audi en Mercedes zijn voor wat betreft de Mexicaanse productieplannen minstens net zo ambitieus. Dat Trump zijn pijlen desondanks op BMW richt, komt omdat dit merk zijn iconische 3-serie in het buurland van de Verenigde Staten wil gaan bouwen. Dat model spreekt meer tot de verbeelding dan de Audi Q5 of de (volgende generatie) Mercedes CLA.

BMW bouwt de 3-serie reeds in Duitsland en China. Concurrent Mercedes besloot al eerder zijn rechtstreekse rivaal, de C klasse, op het Noord Amerikaanse continent te bouwen. Dat gebeurt in de Verenigde Staten. Mercedes heeft in zijn (bestaande) Amerikaanse fabriek capaciteit vrij omdat de aldaar geproduceerde GLE, GLE Coupé en GLS geen echte succesnummers zijn. De GLC is dat wel, maar die SUV ziet in Duitsland het levenslicht. Toevoeging van de C klasse aan het Amerikaanse productiepallet was voor Mercedes relatief eenvoudig. Het merk kan zo voor wat betreft de regionaal te verkopen exemplaren flink besparen op de logistieke kosten.

BMW heeft daarentegen een luxeprobleem voor wat betreft haar productie in de Verenigde Staten: de vraag naar de SUV modellen X3 t/m X6 is groter dan de bouwcapaciteit. Bovendien willen de Duitsers in de Amerikaanse fabriek vanaf volgend jaar ook de X7 gaan bouwen. Die SUV wordt waarschijnlijk ook een grote hit. Kortom, BMW heeft dus absoluut niet de ruimte om in de Verenigde Staten ook de 3-serie te gaan bouwen. Vandaar dat geopteerd wordt voor een nieuwe fabriek in Mexico.

Maar van Trump mag dat niet. De kortzichtige ‘president elect’ dreigt met een 35 procent invoerbelasting op auto’s die niet binnen de landsgrenzen het levenslicht zien, maar toch in de Verenigde Staten verkocht worden. Zo’n vaart zal het echter nooit lopen, want het zou betekenen dat dan ook alle modellen van het Amerikaanse Fiat Chrysler, Ford en General Motors zwaar belast zouden gaan worden, met alle gevolgen voor de bedrijfswinsten van dien.

Trump blaft dus wel, maar zal nooit bijten. Iets waar de wereld (en zijn eigen Republikeinse partij) blijkbaar nog een beetje aan moet wennen. De reactie van BMW is (anders dan die van Ford een paar weken terug) dan ook heel koelbloedig en gespeend van elke paniek: het bedrijf houdt vast aan zijn plan om vanaf 2019 in Mexico de 3-serie te gaan bouwen (na de generatiewisseling). Vanaf die locatie zal de hongerige Amerikaanse markt bediend gaan worden, of Trump nou veel of weinig over dit onderwerp twittert.

Collega Toyota houdt eveneens vast aan zijn bestaande productieplannen. Dit betekent dat er een nieuwe fabriek voor de bouw van de Corolla in Mexico komt. Toyota stelt dat dit niet ten koste zal gaan van de werkgelegenheid in de Verenigde Staten. Het Japanse bedrijf voelt zich bovendien gesteund door de regering in eigen land: ”Toyota is verantwoordelijk voor veel werkgelegenheid in fabrieken in de VS, zoals in Kentucky. We betwijfelen of de nieuwe Amerikaanse president enig idee heeft hoeveel voertuigen Toyota in de VS maakt”, zo laat de minister van financiën, Taro Aso, droogjes weten. Zijn collega van handel en industrie Hiroshige Seko voegde hieraan toe dat het Japanse kabinet zijn best zou doen om de Amerikaanse regering uit te leggen wat de bijdrage van de Japanse auto-industrie aan de economie in de VS is. Maar sommige / veel dingen zijn bij Trump nou eenmaal tegen dovemansoren gericht.

Comments are closed.