Fijn geslepen: BMW 5-serie Touring

0

Fans van de BMW 5-serie die de sedan te onpraktisch vinden, zullen er blij mee zijn: de nieuwe Touring variant.

De stationwagon uitvoering is primair bedoeld voor de Europese markt en is een zorgvuldige evolutie van het oude model. Dat geldt in principe ook voor de sedan, maar meer nog bij de Touring betekent dit dat laadcapaciteit andere belangrijke BMW waarden (stijl en ‘Freude am Fahren’) niet mag overschaduwen. Dit betekent niet dat het een krappe bedoening is in de kofferbak van de 5-serie: er kan voor maximaal 1.700 liter aan bagage worden meegenomen. Dat is 30 liter meer dan bij de vorige editie terwijl zijn concurrent Volvo V90 met 174 liter wordt afgetroefd. Vroeger, ten tijde van de eerste generatie van de BMW en de Volvo 940 Estate, waren de rollen beslist omgedraaid …

Ten opzichte van zijn voorganger is er in de nieuwe 5-serie Touring achterin ook meer bewegingsvrijheid voor hoofd, schouders en benen. De passagiers aldaar worden getrakteerd op een nieuw gevormde achterbank met een langere zitting en meer ruimte in de breedte. Daardoor passen er nu 3 kinderzitjes naast elkaar. Net als voorheen kan de achterruit afzonderlijk van de klep worden geopend (een typische gimmick van BMW). Handig als je alleen maar een kleine tas wilt pakken of opbergen.

De achterklep als geheel kan standaard elektrisch worden geopend of gesloten. Vinkt deze optie aan en een simpele voetbeweging onder de achterbumper volstaat om de grote klep in zijn geheel open te laten scharnieren. Met de achterbankleuning in normale positie (omklappen geschiedt elektrisch en kan in 40:20:40 verhouding) bedraagt de bagageruimte capaciteit 570 liter. Het rolscherm kan onder de laadvloer worden opgeborgen.

De nieuwe 5-serie Touring is in alle opzichten iets gegroeid, maar tegelijkertijd tot 100 kilo lichter dan zijn voorganger. De carrosserielengte nam met 36 mm toe tot 4,943 meter. De wielbasis is 7 mm langer geworden en bedraagt nu 2,975 meter. BMW belooft dat de geluidsisolatie zo goed is dat de 5-serie Touring binnenin de stilte biedt van de sedanuitvoering.

Ook standaard op de nieuwe 5-serie Touring is luchtvering met automatische hoogteregeling op de achteras. Dynamic Damper Control, Adaptive Drive met actieve rolstabilisatie, Integral Active Steering (nu verkrijgbaar in combinatie met xDrive), het sportieve en straffere M Sport-onderstel staan allemaal op de optielijst voor de veeleisende bestuurder.

De 5-serie Touring kan net als de sedanuitvoering worden geleverd met een 10,25-inch iDrive scherm dat via gebaren kan worden bediend. Andere opties zijn een sleutel waarmee de BMW op afstand kan worden geparkeerd, stoelen met 8 massageprogramma’s, en een functie waarmee de Duitser tot een snelheid van 210 km/u (semi)autonoom kan rijden (inclusief van rijstrook wisselen). De nieuwe 5-serie Touring waarschuwt voor een naderend ongeval en remt zelfstandig voor plotseling overstekende voetgangers.

De nieuwe 5-serie Touring komt in juni op de markt. BMW gaat het model dan leveren met 4 motoren. De voorlopige instapbenzine versie, de 530i, heeft een 252 pk / 350 Nm sterke viercilinder 2,0 liter turbo onder de kap. De 540i xDrive is voorzien van een geblazen zescilinder van 340 pk / 450 Nm waarmee de 5-serie Touring in 5,1 seconden op 100 km/u zit. Dieselen kan het goedkoopst in de 520d. Die 2,0 liter viercilinder biedt 190 pk / 400 Nm en kent een gemiddeld verbruik van 4,3 liter/100 km. De 265 pk / 620 Nm sterke 530d (met 3,0 liter zescilinder motor) is optioneel leverbaar met xDrive vierwielaandrijving). Een 8-traps automaat is op alle genoemde motoren standaard, behalve de instapdiesel. Die heeft zonder vinkje op de optielijst een handbak. De automatische transmissie is tegen meerprijs verkrijgbaar.

Wat de nieuwe 5-serie Touring gaat kosten, is nog niet bekend. Maar de prijzen van de sedan beginnen in Nederland bij 57.076 euro. Reken voor de stationwagon op een meerprijs van 2.500 à 3.000 euro. De 5-serie Touring arriveer in juni bij de BMW dealers in de showroom. Hij is voor het eerst live te zien op de in maart te houden autosalon van Genève.

Comments are closed.