Hyundai moet bezuinigen

0

Hyundai en Kia hebben in 2016 voor het eerst in 18 jaar minder auto’s verkocht dan in het voorafgaande jaar. De Zuid Koreaanse zustermerken kwamen gezamenlijk uit op een afzet van 7,88 miljoen exemplaren, hetgeen 2 procent minder is dan in 2015 werd gerealiseerd. De verkoopdoelstelling van 8,13 miljoen auto’s werd met ruim 3 procent gemist.

Hyundai leverde wereldwijd 4,86 miljoen auto’s af terwijl het had gemikt op 5,01 miljoen exemplaren. Zuster Kia was goed voor 3,02 miljoen eenheden, oftewel ruim 100.000 eenheden minder dan het zich ten doel had gesteld (3,12 miljoen).

Het vijfde autoconcern ter wereld is echter niet van plan bij de pakken neer te gaan zitten. Voor het nieuwe jaar mikken de merken samen op 8,25 miljoen auto’s. Dat zou dan een verkoopstijging van 5 procent betekenen ten opzichte van 2016, terwijl er oorspronkelijk werd gekoerst op een toename van 2 procent. Topman Chung Mong-koo denkt vooral een inhaalslag te kunnen maken door de lancering van een reeks nieuwe modellen. Samen hopen de bedrijven de komende 12 maanden zeker 10 nieuwe auto’s in de markt te zetten. Met name naar een compacte SUV, die het moet gaan opnemen tegen onder andere de Renault Captur, wordt halsreikend uitgekeken.

Hyundai gaat tegelijkertijd fors in de kosten snijden. Zo komt er voor de topmanagers een salarisverlaging van 10 procent. Andere bezuinigingsmaatregelen zijn minder business class vluchten, goedkopere hotels en minder reisjes naar huis voor werknemers die overzee zijn gestationeerd. Waar mogelijk wil Hyundai ook nog besparen op drukwerk en op de verlichting.

Met deze en vele andere maatregelen probeert Hyundai zo veel mogelijk op de kleintjes te letten. Het Zuid Koreaanse autoconcern, dat een controlerend belang heeft in Kia, stevent af op het vierde achtereenvolgende jaar met een winstdaling. Daarom moet het de tering naar de nering zetten. Het Hyundai – Kia concern probeert ook flinke kortingen te bedingen van haar grote toeleveranciers.

De glorietijd voor het Hyundai – Kia concern, dat na de crisis snel opklom tot één van de grootste autoverkopers ter wereld, lijkt voorbij. De in de inleiding genoemde verkoopdaling is de eerste sinds 1998 en wordt voor een groot deel veroorzaakt door het inzakken van de vraag op de binnenlandse markt. Aldaar wist het concern 12 procent minder auto’s te slijten. De jongste editie van de Hyundai Sonata is niet aangeslagen en veel potentiële klanten zijn vertrokken naar Chevrolet en Renault Samsung voor een exemplaar van de Malibu resp. SM6 (Talisman)

In Europa gaan de zaken vooralsnog goed. Hyundai wist in de eerste 11 maanden van dit jaar 8,7 procent te plussen terwijl Kia zelfs 13,3 procent hogere verkopen wist te realiseren. Dat komt omdat het Zuid Koreaanse concern in onze marktregio het vooral van compacte modellen moet hebben. Die vallen nog steeds prima in de smaak bij de consument. Ook de jongste edities van de Tucson en Sportage zijn een succes.

Maar in de Verenigde Staten, waar het accent ligt op grotere modellen, is de glans er echter duidelijk af. De regiodirecteur werd daarom onlangs verzocht zijn biezen te pakken. Ook Amerikanen zijn een beetje uitgekeken op de Sonata. Grote SUV modellen kunnen Hyundai en Kia niet leveren, evenmin als pick-ups. Het Zuid Koreaanse autoconcern erkent in diverse segmenten de boot gemist te hebben. “We proberen de onbalans tussen de markttrends en ons productenaanbod aan te pakken. Dat kost echter nogal wat tijd, vandaar dat we nu erg op de kleintjes proberen te letten”, aldus een hoge Hyundai functionaris in een vraaggesprek met Automobiel Management.

De operationele winst over het derde kwartaal kwam volgens schattingen van Koreaanse media uit rond de 1 miljard dollar, hetgeen ruim een kwart lager is dan in dezelfde periode van 2015 werd gerealiseerd. De winstmarge over 2016 zal op rond de 5 procent uitkomen, hetgeen slechts de helft is van het record dat 5 jaar geleden werd gerealiseerd. Ook is het rendement voor internationale begrippen relatief laag.

Eén van de belangrijkste kostenposten, arbeid, blijkt veel moeilijker onder controle te krijgen dan het management zou willen. Zodra het Hyundai- Kia concern haar voorstellen voor de lonen en andere arbeidsvoorwaarden voor een volgend jaar op tafel legt, roepen de machtige Koreaanse vakbonden onmiddellijk een staking uit. Dit jaar is het werk zelfs nog vaker plat neergelegd dan in de vorige, toch al tumultueuze, jaren. De veelvuldige werkonderbrekingen leiden er op hun beurt weer toe dat levertijden vooral bij auto’s voor het buitenland regelmatig overschreden worden, wat het imago bij de -potentiële – koper uiteraard geen goed doet.

Bij dat alles komt dan ook nog dat het Hyundai – Kia concern, om mee te blijven doen op het autotoneel, fors moet investeren in autonoom rijden en elektrische voertuigen. Juist op die cruciale terreinen is de laatste tijd uit Seoel afgezien van de Ioniq Electric bitter weinig te horen.

Reageren is niet mogelijk.