Nieuwstelex

0

+++ De ANWB schrapt de komende tijd 40 banen van managers bij zijn winkels. Dat bevestigde een woordvoerder van de bond. Bij de ANWB zou het verlies opgelopen zijn tot 25 miljoen euro. Een woordvoerder bevestigt dat de bond flink in de rode cijfers zit, maar wil de hoogte van het bedrag niet bevestigen. Ook zouden volgens anonieme bronnen op termijn winkels gesloten moeten worden. Er wordt bij de ANWB een andere managementstructuur opgetuigd, wat leidt tot ontslagen. +++

+++ BMW en McLaren pakken de samenwerkingsdraad weer op. Doel van de hernieuwde krachtenbundeling (eerder leverden de Duitsers de motor voor de befaamde F1 van het Britse sportwagenmerk) is om motoren efficiënter te maken. Daarbij gaat het vooral om het verhogen van het specifieke vermogen, oftewel het aantal paardenkrachten per liter cilinderinhoud. BMW lijkt momenteel deze wedloop met Audi en Mercedes op eigen kracht niet te kunnen bijbenen. Doel is om motoren niet alleen sterker te maken, maar ook zuiniger en dus schoner. De vruchten van de samenwerking moeten vanaf 2020 geplukt kunnen worden. BMW en McLaren krijgen hiervoor subsidie van de Britse overheid. +++

+++ Honda en General Motors, die al sinds 2013 een joint venture op het gebied van BRANDSTOFCELLEN hebben, gaan nu samen een fabriek bouwen. De 2 autoproducenten investeren elk de helft van het totaalbedrag van 85 miljoen dollar (80 miljoen euro) in de faciliteit die in 2020 operationeel moet zijn. Het terrein waarop de fabriek wordt gebouwd ligt in Michigan (VS) en is eigendom van General Motors. De samenwerking toont aan dat beide bedrijven geloven in de toekomst van waterstofauto’s met een brandstofcel. Honda past die technologie reeds toe in de Clarity Fuel Cell, maar kan in de concurrentieslag met vooral Hyundai (ix35 Fuel Cell) en Toyota (Mirai) wel wat steun gebruiken. +++

+++ CHEVROLET werkt aan een Corvette met middenmotor. De achtste editie van de iconische sportwagen zal in januari 2018 op de autoshow van Detroit worden gepresenteerd en gaat een paar maanden later in productie. De nieuwe technische opzet moet een betere wegligging voor de Corvette opleveren en een volwaardig alternatief voor auto’s als de Audi R8, Ferrari 488, Ford GT, Honda NSX en Lamborghini Huracan opleveren. Tegelijkertijd levert de koerswijziging minder interne concurrentie met de Chevrolet Camaro op, die elk jaar sterker en sneller wordt. +++

+++ Paccar heeft afgelopen kwartaal last gehad van zwakkere truckverkopen in met name de Verenigde Staten. Dat zette de prestaties van het moederbedrijf van de Nederlandse truckfabrikant DAF wat onder druk. Paccar realiseerde een kwartaalwinst van bijna 289 miljoen dollar, tegen ruim 347 miljoen dollar een jaar eerder. De opbrengsten in het vierde kwartaal kwamen uit op bijna 3,8 miljard dollar. Dat was een jaar eerder 4,1 miljard dollar. Over heel het jaar kwam de winst uit op bijna 522 miljoen dollar, waarbij Paccar opmerkt dat het daarmee voor het 78e jaar op rij een winst in de boeken zet. Het resultaat had nog veel hoger kunnen zijn; in 2016 werd een last genomen van ruim 800 miljoen dollar door een Europese kartelboete. Wanneer de last buiten beschouwing wordt gelaten bedroeg het resultaat bijna 1,4 miljard dollar, van 1,6 miljard dollar een jaar eerder. De omzet kwam uit op iets meer dan 17 miljard dollar, van ruim 19 miljard dollar een jaar eerder. +++

+++ HARLEY DAVIDSON heeft zijn verkopen afgelopen kwartaal opnieuw zien afnemen, maar niet zo hard als in het kwartaal ervoor. De Amerikaanse motorbouwer wist met een totaal van dik 46.600 stuks ongeveer 0,5 procent minder motoren aan de man te brengen dan in het laatste kwartaal van 2015. In het thuisland, verreweg de belangrijkste markt voor het bedrijf, waren Harley’s wel weer wat meer gewild. De populariteit van het roemruchte motorenmerk is al langer tanende. In 2016 als geheel bleven de verkopen 1,6 procent achter ten opzichte van een jaar eerder, waarbij vooral de afzet in de Verenigde Staten flink lager uitkwam. Harley zag zijn jaarwinst teruglopen van dik 752 miljoen dollar in 2015 naar ruim 692 miljoen dollar. De omzet bleef stabiel op circa 6 miljard dollar. Het ligt niet voor de hand dat de verkopen snel zullen aantrekken. Volgens Harley-topman Matt Levatich is er sprake van stevige concurrentie. Voor 2017 rekent het bedrijf vooralsnog op een stabilisering tot lichte afname van de motorenverkoop. +++

+++ KIA heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat zij de Venga (een compacte MPV) zal vervangen door een kleine cross-over. Het model zal op de nieuwe Cee’d worden gebaseerd en gaat in juli in productie. De bouw zal in dezelfde fabriek plaatsvinden als het donormodel (en de Sportage), namelijk in Slowakije. De kleine cross-over is primair voor de Europese markt bestemd. Hij wordt onder andere leverbaar met 1,0 en 1,4 liter turbobenzinemotoren. +++

+++ Bij ROLLS-ROYCE loopt deze mand het laatste exemplaar van de huidige generatie Phantom van de band. Het betreft de Extended Wheelbase uitvoering. Nieuwe klanten moeten tot 2018 geduld hebben. Dan gaat de opvolger in productie. Die krijgt een aluminium spaceframe waardoor hij een stuk lichter wordt dan het huidige minimaal 2.500 kg wegende model. De Phantom VII was het eerste product van Rolls-Royce dat onder regie van haar nieuwe eigenaar BMW werd ontwikkeld. Het model verscheen in 2003 op de markt en is in totaal (dus) 14 jaar in productie geweest. +++

+++ TOYOTA zal op de eerstvolgende editie van de autotentoonstelling van Tokio een prototype van de nieuwe Supra tonen. De sportwagen is ontwikkeld in samenwerking met BMW en maakt gebruik van hetzelfde onderstel als de opvolger van de Z4, de Z5. De Supra gaat geleverd worden met een geblazen 2,0 liter viercilinder van 252 pk of een V6 turbo van 340 pk. Een 8-traps automaat is in beide gevallen standaard. Later verschijnt een hybride versie met een 2,5 liter viercilinder motor als basisunit. Toyota heeft meer sportieve modellen in de pijplijn zitten. Zo komt er een extra hete versie van de C-HR (met bovengenoemde 2,0 liter motor) en een Yaris ‘GTI’ met 210 pk. +++

+++ De GTI uitvoering van de volgende generatie VOLKSWAGEN Golf krijgt hybride techniek. Dat zorgt voor betere prestaties én een lager verbruik. Als basisunit fungeert wederom de 2.0 TSI motor. Via een 48V elektrisch systeem krijgt de turbo assistentie van een elektrische compressor. Het gecombineerde vermogen moet uitkomen op 265 pk, oftewel evenveel als de huidige GTI Clubsport biedt. De nieuwe GTI wordt standaard voorzien van een 7-traps automaat met dubbele koppeling. De marktintroductie van de achtste generatie Golf is gepland voor 2019. De modelreeks wordt ook leverbaar met een nieuwe 1.5 liter dieselmotor die het huidige 1.6 TDI blok zal vervangen. De 2.0 TDI blijft in sterkere uitvoeringen in het gamma. +++

+++ De meeste auto’s, vanaf bouwjaar 2006, bevatten zogeheten verkliksoftware die informatie opslaat over het rijgedrag van de bestuurder. Dat blijkt uit een Belgische rechtszaak naar aanleiding van een dodelijk ongeval. Gegevens uit de ZWARTE DOOS werden gebruikt om de schuldvraag te beantwoorden. De eigenaar van de betreffende auto, een Volvo, wist niks van de software. Iedere auto met een boordcomputer, airbags en/of een ABS remsysteem (kortom, feitelijk alle auto’s vanaf bouwjaar 2006), bezitten in meer of mindere mate een ‘zwarte doos’. Die registreert, afhankelijk van de software, telkens andere informatie, variërend van snelheid en afgelegde afstand, tot het dragen van een gordel en impact van de aanrijding bij een botsing. De kans bestaat dat in de toekomst elke auto een apart apparaatje krijgt dat alle informatie op één plek opslaat, zoals reeds verplicht is in de Verenigde Staten. De Europese Unie besliste reeds dat vanaf 2020 alle nieuwe modellen die dan op de markt komen over een dergelijk apparaat of systeem moeten beschikken. +++

Comments are closed.