+++ AUDI wil in 2020 een model in haar gamma hebben die over verregaande autonome rij functies beschikt. Om die doelstelling te realiseren, is samenwerking gezocht met Nvidia: een grote Amerikaanse hardwareproducent. Samen willen zij over 4 jaar een model klaar hebben die autonoom kan rijden op ‘niveau 4’ (oftewel volledig zelfstandig functioneren, extreme scenario’s uitgezonderd; de bestuurder zal dus altijd een oogje in het zeil moeten houden). Als Audi de doelstelling weet te halen, dan doet het merk haar slogan ‘Voorsprong door techniek’ eer aan, want concurrent BMW heeft haar autonoom rijdende auto pas in 2021 klaar. Audi en Nvidia zijn geen onbekenden van elkaar. De bedrijven werken al bijna een decennium samen op het gebied van informatieschermen. Er is inmiddels een op de Q7 gebaseerd prototype klaar die dankzij kunstmatige intelligentie van Nvidia zelfstandig kan rijden. +++
+++ Met een derde podiumplaats en 10.965 registraties in 2016 heeft de Hyundai Tucson vorig jaar heel wat autoconsumenten in BELGIE weten te verleiden. De verkoopstatistieken bij onze zuiderburen wordt aangevoerd door de Volkswagen Golf (16.683), gevolgd door de Renault Clio (11.600). De rest van de Belgische top10 bestaat uit achtereenvolgens de Renault Captur, de Fiat 500 familie (alle varianten), de Opel Corsa, de Opel Astra, de Peugeot 308, de Volkswagen Tiguan en de Audi A3. Opvallend is dat de Ford Focus schittert door afwezigheid in de verkoop top40 van 2016 bij onze zuiderburen. Er is ook geen enkele Kia te vinden, terwijl op merkniveau de 17de plaats wordt bezet; achter Fiat maar vóór Mini. Belgen vinden de Picanto dus minder ‘heet’ dan wij Nederlanders. +++
+++ In 2016 werden maar liefst 40.227 BMW ’s op kenteken gezet in België. En dat zorgt voor blije gezichten bij de importeur, want het brengt het Duitse merk op nummer één in het premiumsegment. In het algemene merkenoverzicht bezet BMW de derde plaats. In vergelijking met 2015 werd er een afzetstijging van 8 procent gerealiseerd, waardoor het merk zijn marktaandeel kon opvoeren tot liefst 7,5 procent. Dochter Mini zag haar verkopen zelfs met 27 procent toenemen tot 7.480 exemplaren. Volgens de Belgische importeur is dit resultaat te danken aan een uitstekend dealernetwerk en aan het steeds bredere gamma. Bovendien biedt het gamma van BMW ook steeds meer (deels)elektrische alternatieven. Er is sprake van een aanbod van 7 modellen, variërend van de volledig emissievrije i3 tot de 740e iPerformance stekkerhybride voor het topsegment. +++
+++ FORD werkt aan een hybride uitvoering van de Mustang. Die moet nog voor 2020 in de Amerikaanse showrooms staan. Waarschijnlijk zal Ford de 2,3 liter viercilinder Ecoboost turbomotor als basisunit gebruiken. Dankzij elektrische ondersteuning zal het gecombineerde vermogen even hoog uitkomen als bij de achtcilinder versie (422 pk), met nog meer koppel bij lagere toerentallen. De gewone viercilinder uitvoering is goed voor 317 pk. Ford wil de hybride Mustang in eerste instantie alleen op de thuismarkt verkopen, maar bij ons kan er ook veel belangstelling voor zijn aangezien de atmosferische 5,0 liter V8 fiscaal zwaar bestraft wordt vanwege zijn relatief hoge CO2-uitstoot, met als gevolg een zeer stevig prijskaartje. Ander hybride nieuws van Ford is een stekkervariant van de Transit Custom. Die moet in 2019 op de markt komen en is als alternatief bedoeld voor de Renault Kangoo ZE. Vooral in stadsverkeer en in file intensieve gebieden zal het model volgens Ford zorgen voor lagere operationele kosten, omdat de elektromotor de aandrijving dan overneemt. +++
+++ MCLAREN zal in maart op de autosalon van Genève een nieuw model voor haar Super Series introduceren. Momenteel heeft de klant te keuze uit de Sports Series (570S Coupé, 540C Coupé, 570GT), de Super Series (650S Spider, 650S Coupé, 675 LT) en de Ultimate Series (P1). De middelste groep krijgt dus versterking, als opvolger van de 650S. McLaren belooft een lager gewicht dankzij de nieuwe MonoCage II koolstofvezelstructuur: 1.283 in plaats van 1.301 kilo. De opvolger van de 650S kenmerkt zich verder door een verlaagde dorpel, hetgeen het in/uitstap comfort moet verbeteren. Een ander voordeel is dat het zwaartepunt lager komt te liggen. McLaren laat de klant kiezen of hij de A stijl wel of niet wil laten bekleden. Wie daar niet voor optiert, krijgt een cabine waarin het koolstofvezel van de MonoCage II goed zichtbaar is. +++
+++ Het is een publiek geheim dat MERCEDES aan een volgende generatie A klasse werkt. Ook tunerafdeling AMG is al aan het sleutelen aan een nieuwe editie. Divisiedirecteur Tobias Moers heeft officieel bevestigd dat de opvolger van de A 45 AMG nog agressiever wordt. Ingrediënten voor dit recept zijn een lager gewicht en een hoger vermogen. De extra paardenkracht is afkomstig van een explosievere uitvoering van de 2,0 liter turbobenzinemotor. Momenteel is deze unit reeds goed voor 381 pk en 475 Nm. Dit betekent dat (meer dan) 400 pk niet denkbeeldig is. Net als nu worden alle 4 de wielen aangedreven via een automatische versnellingsbak met dubbele koppeling. In een dergelijke configuratie kunnen we er op rekenen dat de sprint naar 100 km/u minder dan de 4,2 seconden van het huidige model zal vergen. Of de topsnelheid elektronisch ingeperkt zal worden, is nog niet bekend. Het ligt vanwege het Duitse ‘herenakkoord’ wel voor de hand, maar wellicht kan tegen de meerprijs de betreffende software veranderd worden. +++
+++ Donald Trump dreigt TOYOTA met een forse importbelasting omdat het Japanse autoconcern een nieuwe fabriek in Mexico wil bouwen. Het gaat om het zoveelste verwijt van de Amerikaanse president richting een multinational. Trump dringt erop aan dat grote bedrijven juist meer productiewerk laten verrichten in de VS. Toyota wil volgens Trump vanuit Mexico onder meer Corolla’s maken voor de Amerikaanse markt. “No way!”, zo laat hij in een reactie daarop weten. “Bouw de fabriek in de VS of betaal hoge invoerbelastingen”. Eerder werden Toyota’s Amerikaanse branchegenoten General Motors en Ford ook al op de korrel genomen door Trump. Ford besloot vervolgens eerder deze week af te zien van plannen voor de bouw van een productielocatie in het Mexicaanse San Luis Potosi. +++