+++ VDL Nedcar in het Limburgse Born heeft een contract binnengesleept voor de bouw van de BMW X1. De bouw van de SUV zal naast die van de Mini modellen hatchback, Cabrio en Countryman plaatsvinden. Het is wederom een opsteker voor de Nederlandse auto-industrie, aangezien het om enkele tienduizenden voertuigen per jaar gaat. De X1 wordt momenteel tezamen met acht andere modellen in de BMW fabriek in Regensburg gemaakt, maar de vraag naar de SUV is dermate hoog dat de autobouwer onvoldoende auto’s kan leveren. Om de wachttijd voor de klant van de X1 te verkorten, ondernam BMW vorig jaar al stappen. Het bedrijf voerde halverwege het jaar de productie op met 300 eenheden per dag door een extra shift te introduceren. De dagproductie kwam zodoende op 1.400 stuks te liggen. Toen werd bepaald dat de extra capaciteit benut zou worden voor de periode van 1 juli tot en met 1 maart 2017. Voor de periode daarna werd gekeken naar een andere oplossing. De oplossing voor BMW is om gebruik te maken van VDL Nedcar, dat als overloopputje gebruikt kan worden. Door de flexibiliteit van VDL Nedcar wordt een deel van de productie naar Born geschoven, zodat de druk in de fabriek in Regensburg afneemt. BMW wist vorig jaar 350.000 exemplaren van de X1 te verkopen. Het model deelt zijn technische basis met de Countryman, die exclusief door VDL Nedcar wordt gemaakt. De twee delen onder andere het zogeheten UKL2 platform en de drie & viercilinder motoren. +++
+++ Auto’s van het FIAT CHRYSLER concern die de emissieregels overtreden, moeten van de weg af. De Duitse minister voor Transport, Alexander Dobrindt, is van mening dat de Europese Commissie de Italiaans/Amerikaanse fabrikant moet verplichten de betrokken auto’s terug te roepen en te herstellen: “De Italiaanse autoriteiten weten al maanden dat Fiat ‘illegale voorzieningen’ toepast. Fiat Chrysler heeft tot op het heden geweigerd om mee te werken aan een opheldering. Daarom moet de Europese Commissie nu ingrijpen”, aldus Dobrindt. Hij reageert daarmee op de berichten van de Amerikaanse milieudienst die FCA er van heeft beschuldigd sjoemelsoftware te hebben gebruikt. Daarbij ging het overigens om modellen van Jeep en Ram, en niet om auto’s van Fiat. Toch zit diens 500X nu in het verdachtenbankje. De Italiaanse staatssecretaris voor transport Riccardo Nencini reageerde gepikeerd: “Het aandringen door de Duitse regering na de antwoorden die het Italiaanse ministerie al heeft gegeven is onbegrijpelijk. De regering werkt samen met de Europese Commissie”. Brussel laat op haar beurt weten dat het “Fiat Chrysler al herhaaldelijk om overtuigende antwoorden op vragen heeft gevraagd”. +++
+++ Overheidsdiensten in FRANKRIJK, zowel die van het rijk als van de regio’s en gemeenten, moeten het aandeel van (deels)elektrische auto’s bij toekomstige bestellingen opvoeren tot minstens de helft. De nieuwe richtlijn geldt zowel voor personenwagens als voor bestelauto’s. Frankrijk wil op deze manier de CO2-uitstoot van haar wagenpark verlagen naar 60 gram/km. Tot nu toe lag de grens op 95 gram CO2/km. De overheidsinstructies vallen in het voordeel uit van de Renault Kangoo Z.E. en de Zoe. Die worden anders dan de Citroën C-Zero en de Peugeot Ion in Frankrijk gebouwd. +++
+++ LADA komt na 40 jaar eindelijk met een nieuwe editie van de Niva. Details zijn nog niet bekend, maar omdat Renault tegenwoordig de scepter zwaait bij producent Avtovaz, is de kans groot dat de nieuwe Niva gebaseerd gaat worden op de Dacia Duster. De Roemeense dochter van Renault komt dit jaar met een nieuwe editie van haar SUV, zodat het oude model ‘makkelijk’ kan worden doorgeschoven naar Lada. Dit merk verkoopt ook de eerste generatie Dacia Logan MCV onder eigen label. +++
+++ Het MERCEDES Museum heeft in 2016 de bezoekersgrens van 800.000 doorbroken. Het bereikte resultaat (819.793) is meer dan in de afgelopen 9 jaar en 6 procent meer dan in 2015, toen er 772.750 bezoekers waren. Het aantal internationale bezoekers steeg met 14 procent en is nu goed voor 57 procent van het totaal. Ook het aantal kinderen en jongeren is toegenomen van 113.000 in het voorgaande jaar naar 122.000. Een bijzonder hoogtepunt in 2016 was het jubileumweekend ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van het museum met 25.000 bezoekers in juni. Dit jaar zijn de hoogtepunten de Mercedes concertzomer (een compleet nieuwe openlucht muziekbelevenis) en (vanaf oktober) de speciale tentoonstelling ’50 jaar AMG’. De 8 miljoenste bezoeker wordt binnen enkele weken verwacht. +++
+++ VOLKSWAGEN heeft vorig jaar bijna 3 miljoen auto’s verkocht in China, namelijk 2,997 miljoen exemplaren. Dat is 370.000 stuks oftewel ruim 14 procent meer dan in 2015. Met haar joint venture partners FAW en SAIC denkt Volkswagen dit jaar opnieuw een recordverkoop te kunnen realiseren. Het merk zal 11 nieuwe of gelifte modellen introduceren. Op die manier moet de grens van 3 miljoen eenheden worden doorbroken. Tot nu toe heeft geen enkel ander merk in China een dergelijk verkoopresultaten weten te realiseren. Volkswagen wil in de periode tot 2020 haar SUV gamma in het Aziatische land uitbreiden tot 10 modellen. +++
+++ VOLVO zal eind dit jaar een compacte SUV introduceren, de XC40. Daarmee wil het merk vooral gaan scoren op de Chinese markt, waar de autoconsument verzot is op dergelijke modellen. Daarom is het logisch dat de XC40 zijn primeur beleeft in dit Aziatische land, temeer omdat Volvo in handen is van een Chinees bedrijf (Geely). Voor de Europese markt gaat het model in het Belgische Gent gebouwd worden op een nieuw platform dat compacter en lichter (lees: goedkoper) is dan de bodemplaat van de XC90 en de S/V90. De showroomintroductie zal rond de jaarwisseling plaatsvinden. Het platform van de XC40 zal ook gebruikt gaan worden voor de S40 (een sedan) en mogelijk een V40 (een soort Audi A3 Sportback). +++
+++ Zo’n 57 procent van de Nederlanders met een auto jonger dan 4 jaar WAST de auto in de winter niet of minder vaak. Dat is een probleem, want het merendeel van deze jonge auto’s is uitgerust met technologie die gebruik maakt van camera’s, sensoren of radar. Deze veiligheidssystemen functioneren niet of minder goed als vuil zich ophoopt, waarschuwen autofabrikanten en Bovag. Het onderzoek, waarover Automobiel Management bericht, is gedaan door Markteffect in opdracht van Bovag onder zakelijke en particuliere rijders. Één op de tien zegt daarin in de winter de auto zelfs helemaal niet te wassen. De volgende dag is die immers toch weer vies. Tegelijkertijd blijkt 45 procent de rij hulpmiddelen te gebruiken, 22 procent vertrouwt er zelfs volledig op. Van toepassing zijn bijvoorbeeld adaptieve cruise controle, rijstrookassistentie, parkeersensoren en achteruitrijdcamera’s en noodstopsystemen. Afhankelijk van de fabrikant maken deze systemen gebruik van radar, lidar, sensoren, laser en/of camera’s. “En in vrijwel alle instructieboekjes wordt gewaarschuwd deze vrij van vuil, stof, ijs en sneeuw te houden, omdat de systemen anders niet of niet goed meer functioneren. Daarnaast kan het gebeuren dat de digitale ogen van de auto een extreem vieze voorligger niet herkennen”, aldus Bovag in een verklaring. Uit het onderzoek blijkt dat 42 procent van de respondenten er niet van op de hoogte is dat technologische hulpmiddelen in en rond de auto niet of minder goed functioneren wanneer vuil of sneeuwresten zich ophopen. +++