“Wat is hier aan de hand?”. Dat is de openingszin van de televisiecommercial van Opel voor de vernieuwde Mokka die, in een poging om een meer sexy indruk te maken, voortaan de extra letter ‘X’ draagt.
Het is geen sterk begin. Immers, we zien in de reclame 2 mannen die duidelijk niet ‘in control’ zijn. Jammer, want voor de verkoop van een product (waarvoor de boys zijn ingehuurd) is het handig als je een zekere autoriteit uitstraalt. Vandaar dat wasmiddel fabrikanten graag schermen met de slogan dat hun poeder of vloeistof wordt aanbevolen door wasmachine fabrikanten. Dan weet je dat je als consument goed zit.
Maar de heren in de televisiecommercial zijn geen autoriteiten. Nee, het zijn slachtoffers. Door het leven struikelende losers die belaagd worden door een groep opdringerige vrouwen. Die zijn geen moment in de kerels zelf geïnteresseerd, maar enkel in de wifi hotspot van hun Mokka X. Het is leuk dat de Opel een dergelijke voorziening aan boord heeft, maar de reclameboodschap is toch vooral: het zijn alleen sukkels die in een Mokka X rijden.
Niet alleen de mannen uit de televisiecommercial struikelen door het leven, ook de begeleidende tune lijkt afkomstig te zijn van een aantal muzikanten wiens schoenveters aan elkaar gebonden zijn. Dat valt extra op omdat Opel afgezien van de wifi hotspot blijkbaar niks positiefs over de Mokka X weet te melden en dus halverwege de reclame een stilte laat vallen. Zonde! Daar betaal je toch geen dure zendtijd voor, Opel?
We krijgen alleen te horen dat de Mokka X over “nog meer premium class innovations” beschikt. Welke zijn dat dan, Opel? Vertel!
Helaas: Opel laat liever een stilte vallen en laat de muziek een tijdje aanmodderen. Alsof de Mokka X geen enthousiast verkoopverhaal waard is. Als je zelf niet in je eigen producten gelooft, Opel, hoe kan je dan verwachten dat wij op de fiets springen voor een bezoek aan de showroom?
Die gemiste kans kan eigenlijk niet kwalijk nemen. Over de Mokka X valt nou eenmaal niet veel positiefs te melden. Dat was ook vóór de toevoeging van de letter ‘X’ al het geval. Opel had het verkoopgeluk er redelijk vroeg bij te zijn in het segment voor compacte SUV modellen, althans eerder dan hoofdconcurrent Volkswagen. En Opel profiteert van het feit dat Ford blunderde door ons de bizarre Ecosport voor te schotelen.
Maar eigenlijk hoort de Mokka (X) thuis in het rijtje van andere Opel modellen die haastig maar in allesbehalve geraffineerde vorm op de markt werden gebracht, zoals de Frontera en de Sintra. Wel ja, gooi er dan ook maar een slechte televisiecommercial tegenaan.