Nieuwstelex

0

+++ De noordbaan van de A12 bij Gouda was vorig jaar het GEVAARLIJKSTE stukje snelweg van Nederland. Op dat weggedeelte gebeurden in dat jaar 97 ongevallen, zo meldt de Stichting Incident Management Nederland (SIMN). Het gaat om het deel tussen hectometerpalen 27,0 en 28,9: van de oprit Gouda tot aan de plek waar de A12 zich splitst in de A20 naar Rotterdam en de A12 naar Den Haag. Ongevallen gebeuren onder meer doordat bestuurders die vanuit Gouda naar Den Haag willen rijden vanaf de oprit de rijstroken naar de A20 moeten kruisen om op de A12 te belanden. Dit lukt niet altijd. Daarnaast ontstaan aanrijdingen doordat het verkeer op de rijstroken naar Rotterdam in de avondspits vaak stilstaat, terwijl het verkeer naar Den Haag op volle snelheid doorrijdt. Op het laatste moment invoegen in de file kan dan vervelende gevolgen hebben. Overigens zou de situatie inmiddels moeten zijn verbeterd, omdat verkeer dat vanuit Gouda in de richting van Den Haag wil sinds eind dit jaar kan kiezen voor een parallelbaan die enkele kilometers voorbij knooppunt Gouwe op de A12 aansluit. Deze weg maakt, net als de verbindingsweg tussen de A12 en A20, onderdeel uit van de eind 2016 op geleverde parallelstructuur A12. +++

+++ Het SUV segment groeit al 10 jaar lang explosief en het verkoopsucces lijkt nog niet voorbij. Althans, dat is wat veel analisten denken. Maar HONDA is het niet met hen eens en denkt eerder het omgekeerde, namelijk dat de afzetgroei in ieder geval in Europa zijn grenzen heeft bereikt. De analyse is opvallend, want Honda bouwt in de vorm van de CR-V de bestverkochte SUV ter wereld. Toch denkt de Japanse autofabrikant dat de populariteit van dit soort auto’s over zijn hoogtepunt heen is. Als Honda gelijk heeft, dan zijn de SUV modellen die nieuwkomers in het segment momenteel aan het ontwikkelen zijn (waaronder de Lamborghini Urus en de Rolls-Royce Cullinan) nogal mosterd na de maaltijd. De Japanners verwachten dat de krimp binnenkort zal beginnen. Honda baseert haar voorspelling op de levenswandel van de MPV, waar de autoconsument op een gegeven moment ook op uitgekeken was. De ‘ondergang’ van dit carrosserietype kan evenwel niet los worden gezien van de opkomst van de SUV. Oftewel: de consument zal deze stoere, hoge auto alleen vaarwel zeggen als hij een nieuw soort model krijgt voorgeschoteld. En die is vooralsnog niet in zicht. +++

+++ KIA gaat het gamma van de Niro uitbreiden naar 3 aandrijfvarianten. Momenteel is alleen de hybride uitvoering te koop, maar later dit jaar volgt een stekkerhybride versie en volgend jaar arriveert de volledig elektrische Niro in de showrooms. Kia kan de modelreeks zo snel uitbreiden omdat de Niro zijn platform deelt met de Hyundai Ioniq, die reeds in de 3 genoemde aandrijfvarianten leverbaar is. Kia kan of wil nog geen mededelingen doen over de actieradius van de elektrische Niro, maar zijn motor wordt zeer waarschijnlijk 120 pk sterk. Het model is de tweede emissievrije auto van Kia. Momenteel levert het merk ook al de elektrische Soul. Een derde emissievrij model is evenwel niet gepland. Daarvoor is het betreffende marktsegment te klein. Wel zal Kia haar gamma in 2021 uitbreiden met een waterstofauto. Daarvoor zal een beroep worden gedaan op de techniek van Hyundai, die reeds ervaring heeft met de ix35 FCEV. +++

+++ NISSAN topman Carlos Ghosn doet 1 april aanstaande een stapje terug. Hij gaat zich in de toekomst concentreren op Renault, waar hij al jarenlang CEO van is, en op Mitsubishi, de nieuwste aanwinst van de Frans/Japanse alliantie. Ghosn blijft wel lid van de Raad van Bestuur. Die functie bekleed hij al sinds 1999. De nieuwe CEO van Nissan is de 63-jarige Hiroto Saikawa, al jarenlang de rechterhand van Ghosn. Deze Japanner is al sinds 1977 in dienst bij het automerk. Ghosn heeft 18 jaar achter het stuur van Nissan gezeten. In 1999 werd hj benoemd tot COO (Chief Operating Officer), om in 2001 door te schuiven naar de hoogste functie. Destijds was Nissan technisch min of meer failliet. Onder leiding van Ghosn wist het Japanse merk weer de weg omhoog te vinden. Toch ligt er nog genoeg huiswerk bij Nissan, waaronder de achterstand in bouwkwaliteit ten opzichte van met name Toyota inlopen. Die klus mag Saikawa nu gaan uitvoeren. Ghosn (62) krijgt zo zijn handen vrij om ook AvtoVaz beter te integreren in het autoconcern. +++

+++ Ferrari heeft Tailor Made, Lamborghini heeft Ad Personam, McLaren heeft MSO en OPEL … heeft binnenkort Opel Exclusive. Met dit personalisatieprogramma kan de nieuwe Insignia Grand Sport en Sports Tourer in iedere gewenste carrosseriekleur worden besteld. Voorlopig is Opel Exclusive nog niet beschikbaar voor andere modellen van het merk. De carrosseriekleuren die gekozen kunnen worden zijn van het metallic, parelmoer of tri-coat laktype. Later wil Opel via zijn Exclusive programma ook speciale leren interieurbekleding, exclusievere lichtmetalen velgen en hele reeks andere designelementen gaan aanbieden. Op de autosalon van Genève zullen een aantal mogelijkheden aan het publiek worden getoond. +++

+++ PSA (Peugeot, Citroën, DS) heeft zijn winst vorig jaar sterk zien groeien. Het Franse concern is daarbij hard bezig om branchegenoot Opel los te weken bij het Amerikaanse General Motors (GM). Vorige week werd bekend dat Peugeot in gesprek is met GM over een mogelijke verkoop van diens Europese tak. Daardoor kan de op één na grootste autofabrikant van Europa ontstaan. De onderhandelingen zijn in een vergevorderd stadium. De Fransen zouden bereid zijn circa 1,9 miljard euro neer te tellen voor hun Duitse branchegenoot, die al sinds 1929 eigendom is van het Amerikaanse concern. PSA benadrukt dat het “klaar staat om kansen op te pakken”, gezien de sterk gegroeide vrije kasstroom de afgelopen jaren. Dat kan gebruikt worden voor “winstgevende investeringen”, aldus financieel directeur Jean-Baptiste de Chatillon. De autobouwer realiseerde onder de streep een bijna 80 procent hogere winst dan een jaar eerder, namelijk bijna 2,2 miljard euro. De omzet van de groep kwam uit op 54 miljard euro. PSA is verder van plan om voor het eerst sinds 2011 weer een dividend uit te keren. +++

+++ SUZUKI werkt aan een facelift voor de Vitara. Net als bij het parallelmodel S-Cross zal vooral de neuspartij worden aangepakt. De Vitara kwam eind 2014 op de markt en heeft dus zachtjesaan zijn okselfrisheid verloren. Reken bij de facelift op een nieuwe grille en gewijzigde bumpers. Verder zal het interieur een kleine update ondergaan. Vorig jaar verkocht Suzuki 2.494 exemplaren van de Vitara in Nederland. Daarmee was hij na de Celerio het populairste model van het merk en deed hij het ruim 3 keer zo goed als de S-Cross. In januari was er evenwel sprake van een duidelijke terugval in de verkopen, ondanks dat de markt als geheel flink wist te plussen. +++

+++ TESLA is vorig kwartaal opnieuw in de rode cijfers gedoken, nadat er in het derde kwartaal voor het eerst sinds tijden zwarte cijfers werden geschreven. Doordat er flink meer order konden worden genoteerd, heeft de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s de omzet wel stevig opgevoerd in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Het verlies bedroeg ruim 121 miljoen dollar (115 miljoen euro). Daarmee heeft Tesla wel minder verlies geleden dan in de laatste drie maanden van 2015, toen de min nog op 320 miljoen dollar uitkwam. Tesla staat erom bekend flink te investeren, waardoor het vaak grote verliezen in de boeken zet. Het bedrijf heeft zijn omzet afgelopen kwartaal mede hierdoor wel met zo’n 71 procent kunnen opschroeven tot dik 1,7 miljard dollar. Tesla denkt in de eerste helft van 2017 opnieuw zo’n 50.000 auto’s aan de man te brengen. Het bedrijf rekent er daarbij nog altijd op in de loop van dit jaar zijn nieuwe goedkopere Model 3 op de markt te brengen. Sommige marktkenners hebben hun twijfels geuit over de haalbaarheid van die doelstelling. +++

+++ Dacia heeft VOLKSWAGEN op ideeën gebracht. Het Duitse autoconcern wil zich namelijk ook op het budgetsegment gaan storten. Niet om terug te keren naar zijn wortels, maar om marktaandeel te veroveren op groeimarkten. Dit nieuwe merk, waarvan de naam nog niet bekend is, zal in eerste instantie alleen in China worden gelanceerd. Het debuut aldaar staat gepland voor 2019. Een sedan en een compacte SUV bijten de spits af. De instapprijs komt bij omgerekend 13.300 euro te liggen. Beide modellen zullen in China worden gebouwd met joint venture partner FAW. Ze zullen worden gebaseerd op het platform van de Golf VI en dus niet op de modernere MQB bodemplaat. Dit laatste ondersteltype vindt Volkswagen te duur voor een budgetmerk. Van de SUV zijn overigens 2 carrosserievarianten gepland: een korte 5-persoons uitvoering en een langere versie met 7 zitplaatsen. Het budgetmerk zal in een later stadium ook op andere opkomende markten worden gelanceerd, zoals Brazilië, India en Mexico. Officieel heeft Volkswagen geen verkoopplannen voor onze regio. Maar dat zei Renault 13 jaar geleden ook over Dacia … +++

Comments are closed.