Nieuwstelex

0

+++ Niet de remmen of verlichting, maar versleten of verkeerde BANDEN zijn de oorzaak van de meeste verkeersongevallen. Dat blijkt uit Duitse onderzoekscijfers. Omdat dit land veel strengere regels op dit gebied kent, kan je er volgens Nederlandse deskundigen vergif op innemen dat het bij ons nog veel slechter gesteld is. Branchevereniging Vaco is van mening dat een nieuw kabinet meer werk moet maken van ongevallenanalyses. Op die manier kan inzicht worden verkregen in bijvoorbeeld hoe vaak bij ongelukken in winterse omstandigheden auto’s met zomerbanden daarbij betrokken of zelfs (mede) oorzaak zijn; dit vanwege de langere remweg. Uit ander, Nederlands, onderzoek is gebleken dat 1 op de 6 respondenten niet weet met welk soort banden zijn of haar auto is uitgerust. Ruim driekwart is niet bekend met het sinds 2012 verplichte Europese bandenlabel, 29 procent zegt in de winter door te rijden met zomerbanden en 18 procent kiest bij een volgende aanschaf resoluut voor de goedkoopste banden. +++

+++ Een nieuw onafhankelijk Europees agentschap moet gaan toezien op de goedkeuring van nieuwe autotypes door nationale keuringsinstanties als de Nederlandse RDW. Dat moet een nieuwe ‘ DIESELGATE ‘ voorkomen zoals bij Volkswagen. Die autofabrikant heeft gesjoemeld met gegevens over de uitstoot van oliegestookte modellen. Een enquêtecommissie van het Europees Parlement is van mening dat de lidstaten veel te slap zijn geweest met het toezicht op autofabrikanten en de testen die de werkelijke uitstoot van schadelijke stoffen aan het zicht onttrokken. Het jarenlange gebrek aan handhaving door de Europese Commissie beoordeelt de onderzoekscommissie als wanbestuur. Parlementariërs vinden het ontluisterend dat dit immense consumentenbedrog zo lang heeft kunnen voortduren. Zij stellen dat alleen Europees toezicht, zonder inmenging van nationale industriebelangen, kan dit doorbreken. +++

+++ LOTUS heeft de ontwikkeling van een nieuwe Esprit uitgesteld. Reden is dat de Britten voorrang geven aan een SUV. Lotus wil een eigen interpretatie gaan geven aan dit type auto. Dat betekent een relatief licht, maar bovengemiddeld goed presterend model. Omdat de huidige autoconsument te verwend is, beseft Lotus dat er niet bezuinigd kan worden op de uitrusting. Door intensief gebruik te maken van carbon, CFRP, aluminium en wie weet zelfs titanium of magnesium zal het gewicht van de SUV evenwel beperkt gehouden kunnen worden. Dat dit een fors prijskaartje betekent, hoeft voor een Lotus evenwel geen probleem te zijn. Overigens hoeven we de SUV niet vóór 2021 in de showrooms te verwachten. +++

+++ NISSAN test momenteel in Europa op de openbare weg een autonoom rijdend prototype van de Leaf. Dit studiemodel kan als voorbode van een nieuwe generatie zelfrijdende voertuigen worden beschouwd. Eerder vonden al soortgelijke praktijktests in Japan en in de Verenigde Staten plaats om de inzetbaarheid van deze technologie in het dagelijks verkeer te toetsen. Het prototype van Nissan kan zowel op de snelweg en op wegen in de stad, inclusief rotondes, zelfstandig rijden, na het invoeren van de bestemming in het navigatiesysteem. Op termijn zal niet alleen de Leaf leverbaar worden met deze zogeheten ProPilot autonomous drive technologie, maar ook de Qashqai. In Japan heeft Nissan afgelopen jaar de Serena geïntroduceerd, het eerste model dat autonoom kan rijden. Die auto won afgelopen december, mede dankzij deze technologie, de 2016-2017 Japan Car of the Year Innovation Award.
Autonome technologie voor automatisch van rijstrook wisselen is voor introductie in 2018 gepland en in 2020 beoogt Nissan de toepasbaarheid van autonoom rijden in de stad en op kruisingen gereed te hebben voor marktintroductie. Het maakt allemaal onderdeel uit de strategie Nissan Intelligent Mobility om rijden veiliger, slimmer en plezieriger te maken, met als ultieme doel het volledig uitbannen van emissie en verkeersslachtoffers. Autonoom en elektrisch rijden vormen daarvoor belangrijke pijlers. +++

+++ PSA (Peugeot, Citroën, DS) heeft de toestemming gekregen om zelfstandige auto’s door klanten te laten testen. Bestuurders die geen ‘expertise’ op dit vlak hebben, zullen de technologie op bepaalde wegen en onder begeleiding mogen uitproberen. PSA mag de zelfstandig rijdende auto’s van zijn 3 merken alleen testen op de 2.000 kilometer snelwegen in Frankrijk, en ze moeten worden bijgestaan door monitoren. +++

+++ SEAT gaat vanaf 2018/2019 modellen leveren met een zogeheten digitaal ecosysteem. Daarmee kan de bestuurder worden voorzien van verkeersinformatie en routeadviezen. Deze ‘assistent’ helpt de bestuurder om hun tijd zo efficiënt mogelijk te besteden en anticipeert op hun behoeften. Op basis daarvan zal het automatisch suggesties doen. Er zijn 3 trends in de auto-industrie (elektrificatie, de autonoom rijdende auto en de connected car) en Seat wil met name op het laatste gebied een voortrekkersrol gaan spelen. In de tweede helft van dit jaar zal het Spaanse merk de Seat Dongle introduceren. Dat is een apparaat waarmee ook auto’s die nog niet zijn voorbereid op de ondersteuning van digitale technologieën toegang krijgen tot de nieuwste connectiviteit services. Dankzij een OBD verbinding (On Board Diagnosis-poort) zorgt de Dongle voor een veilige dataoverdracht van de auto naar de smartphone. +++

+++ Airbagproducent TAKATA zal schuld bekennen tegenover de rechtbank in Detroit. Het bedrijf wordt verweten luchtzakken geproduceerd te hebben waarvan zij wist dat er een defect aan zat, met als gevolg ontploffingsgevaar. De bekentenis is een onderdeel van een schikking voor 1 miljard dollar (ruim 990 miljoen euro) tussen het bedrijf en de Amerikaanse overheid. Wereldwijd zijn er 16 dodelijke slachtoffers gemeld (waarvan 11 in de VS) als gevolg van rondvliegende metaalonderdelen. De schikking bestaat uit 850 miljoen dollar schadeloosstelling aan autofabrikanten die de airbags hebben gebruikt in hun voertuigen, 125 miljoen dollar vergoeding aan nabestaanden van slachtoffers en 25 miljoen dollar aan boetes. +++

+++ Beursanalisten zal sceptisch over de waardestijging potentieel van het aandeel TESLA. Reden is dat zij denken dat de autofabrikant op de korte termijn problemen zal ondervinden bij de lancering van het Model 3, met als gevolg opnieuw vertragingen. Tesla heeft nog altijd een flinke voorsprong op zijn concurrenten, met name op het gebied van technologie in autobouw, elektrische toepassingen en de grote batterijen. Maar vooral de bedrijfsactiviteiten in de zonneceltak zijn nog niet bewezen. Ook zit Tesla nog steeds in de rode cijfers, met als gevolg dat zij op korte termijn vers kapitaal nodig zal hebben. Beursanalisten worden niet blij van de avonturen van het bedrijf in de zonneceltak. De acquisitie van SolarCity komt in hun optiek op een verkeerd moment. Tesla zou zich moeten focussen op autofabricage; alleen dan kan het bedrijf uitgroeien tot een grote speler in de branche. Het SolarCity zijn er slechts beperkte synergievoordelen en het is vooralsnog onduidelijk wat het leidende businessmodel op het gebied van zonnecellen gaat worden: leasing of particulier eigendom. +++

+++ TOYOTA is positief verrast door de belangstelling voor de C-HR. De opvallend vormgegeven cross-over is, precies zoals Autointernationaal.nl had voorspeld overigens, een grote hit bij de consument. Het gevolg is dat Toyota in Europa nu kampt met levertijden van 3 tot 7 maanden voor de C-HR, afhankelijk van de uitvoering. Ook in Nederland wordt er door kopers veel geklaagd dat zij lang moeten wachten op hun exemplaar. Toch valt de levertijd bij ons nog mee. Dat komt doordat de importeur relatief veel productieplaatsen heeft gereserveerd, waardoor vraag en aanbod in Nederland meer met elkaar in balans zijn. Dit betekent in de praktijk 3 tot 4 maanden levertijd. Toyota laat weten inmiddels 50.000 orders op zak te hebben voor de C-HR. In de fabriek in Turkije, de enige locatie ter wereld waar de cross-over wordt gebouwd, wordt momenteel in 3 ploegendiensten per dag en in 6 dagen per week gewerkt om (enigszins) aan de vraag te voldoen. Overigens is de C-HR ook in Japan, waar het model recentelijk werd geïntroduceerd, een groot succes. Daar is, net als in Europa, de vraag naar de hybride uitvoering het grootst. Afgerond 90 procent van de kopers kiest wereldwijd voor deze versie. In Nederland gaat het om driekwart van de klanten. De overige C-HR kopers opteren voor de 1.2 Turbo. Verder nemen de rijker aangeklede versies 80 procent van de verkopen voor hun rekening. Slecht 1 op de 5 klanten opteert voor de goedkoopste uitvoering. Volgens Toyota is in Italië 69 procent van de kopers nieuw voor het merk. In Duitsland gaat het om 53 procent, in Groot-Brittannië plus Frankrijk om 63% en in Spanje zelfs om 81 procent. In Nederland zijn tot op heden 2.700 exemplaren van de C-HR verkocht. +++

+++ VOLKSWAGEN heeft besloten om het salaris van haar topmanagement te verlagen. Het mes zal vooral in het variabele gedeelte van het loon worden gezet. Daar staat een stijging van 30 procent voor het vaste loon tegenover. Lood om oud ijzer? Niet helemaal, want volgens de berekeningen van Volkswagen zullen de topmanagers hierdoor tot 40 procent minder verdienen. Zielig zijn de heren niet, want het salaris van de CEO zal altijd nog uitkomen op 10 miljoen euro (waarvan 2,125 miljoen vast). De andere topmanagers moeten genoegen nemen met maximaal 5,5 miljoen euro (met een vaste vergoeding van 1,35 miljoen euro). +++

+++ VOLVO gaat de nieuwe XC60, die begin maart zijn publieksdebuut beleeft op de autosalon van Genève, leveren met een verbeterde versie van haar City Safety systeem. Daardoor kan de Zweedse SUV zelfstandig een uitwijkmanoeuvre uitvoeren als de automatische noodrem een aanrijding niet kan vermijden. Het City Safety systeem is bij de nieuwe XC60 gekoppeld aan de besturing (Steering Support) om zo autonoom obstakels te kunnen omzeilen. Dit betekent vooral minder botsingen met andere auto’s, fietsers, voetgangers of grote dieren. De stuurondersteuning is actief tussen de 50 en 100 km/u. Het systeem kan de Volvo ook terug naar het juiste baanvak leiden als hij afdwaalt of als een ander voertuig in de dode hoek zit. +++

Reageren is niet mogelijk.