Prijsvergelijking BMW 5-serie 20d EDE/30e/M50i xDrive

0

Per 1 maart zal het gamma van de 5-serie Sedan door BMW verder worden uitgebreid met de 520d EfficientDynamics Edition, de 530e iPerformance en de M550i xDrive. De eerste gaat 58.296 euro kosten, terwijl de stekkerhybride 530e iPerformance 61.581 euro moet opbrengen. Aan de M550i xDrive hangt BMW een prijskaartje van 123.297 euro.

BMW Audi Jaguar
5-serie A6 XF
20d EDE TDI 190 Ultra S-line E-Performance Port.
58.296 euro 57.650 euro 55.120 euro
BMW Lexus Mercedes
5-serie GS E klasse
30e iPerformance 300h Luxury Line 350e
61.581 euro 57.085 euro 65.765 euro
BMW Maserati Porsche
5-serie Ghibli Panamera
M50i xDrive S 4WD 4 Sport Design
123.297 euro 126.007 euro 122.473 euro

520d Efficient Dynamics Edition

De zogeheten ‘EDE’ versie heeft dezelfde 190 pk viercilinder dieselmotor onder de kap als de gewone 520d. De 8-traps Steptronic automaat is echter standaard. Dankzij aanpassingen aan de bodemplaat voor een geoptimaliseerde luchtweerstand (waarbij onder andere de achteras en het uitlaatsysteem afgedekt zijn; met een uniek lage Cw-waarde van 0,22 als resultaat) bedraagt zijn gemiddelde CO2-emissie slechts 102 gram/km. Dit is te danken aan een gemiddeld brandstofverbruik van niet meer dan 3,9 liter/100 km. Daarmee behoort tot de 520d EfficientDynamics Edition tot de zuinigste en schoonste auto’s in zijn segment.

530e iPerformance

De 5-serie Sedan is vanaf maart ook verkrijgbaar als stekkerhybride. Als basisunit fungeert de 2,0 liter viercilinder benzinemotor. Dankzij elektrische assistentie is de CO2-emissie extreem laag: slechts 44 gram/km. Het systeemvermogen van de 530e iPerformance bedraagt 252 pk en het benzineverbruik blijft beperkt tot 1,9 liter/100 km. Hij haalt een topsnelheid van 140 km/u in volledig elektrische modus en heeft een elektrische actieradius van 50 kilometer. De sprint naar 100 km/u neemt 6,2 seconden in beslag en de topsnelheid bedraagt 235 km/u. In de praktijk bedraagt de actieradius maximaal 650 kilometer. De elektromotor is vóór de transmissie geplaatst, zodat het vermogen ook in volledig elektrische rij modus via de transmissie naar de achterwielen gaat. Daardoor is een koppelomvormer overbodig, wat grotendeels het extra gewicht van de elektromotor compenseert.

De hoog voltagebatterij is opgebouwd uit lithium/ion cellen en heeft een capaciteit van 9,2 kWh. Het accupakket is ondergebracht onder de achterbank en voorzien van een geïntegreerd koelcircuit. Opladen kan binnen 5 uur aan een standaard stopcontact thuis. Met een BMW i Wallbox (3,7 kWh laadcapaciteit) bedraagt de oplaadtijd slechts 3 uur. Door de plaatsing van het batterijpakket onder de achterbank heeft de 530e iPerformance 420 liter bagageruimte en een vlakke laadvloer. De standaarduitrusting omvat bovendien eDrive Services. Diens extra functies zijn 1) de mogelijkheid om naar laadpalen in de buurt te zoeken; 2) het bekijken van de laadstatus en laadprognose; 3) een oplaadtimer; 4) pre conditioneren van de auto; 5) het bekijken van efficiency statistieken.

M550i xDrive

De M550i xDrive is, tot de komst van de M5, het sportieve hoogtepunt in het 5-serie gamma. Zijn dubbel geblazen V8 benzinemotor is voorzien van een M sport uitlaatsysteem. Het vermogen bedraagt 462 pk en het maximumkoppel komt uit op 650 Nm. Het gemiddelde brandstofverbruik bedraagt 8,9 liter/100 km, hetgeen een CO2- emissie van 204 gram/km betekent. De M550i xDrive accelereert in slechts 4,0 seconden naar 100 km/u en is daarmee sneller dan de oude M5. Het standaard adaptieve M onderstel is 10 millimeter verlaagd. Daarnaast is de besturing geoptimaliseerd en achter de standaard 19-inch lichtmetalen dubbelspaak velgen in Cerium Grey gaat het M sportremsysteem schuil. Optioneel is het adaptieve M onderstel Professional beschikbaar voor nog meer rij dynamiek (dit onderstel bevat actieve rolstabilisatie en Integral Active Steering). De M550i xDrive is standaard uitgerust met het M Sportpakket met als prominente kenmerken vergrote luchtinlaten en bijzondere designaccenten in Cerium Grey. Deze exclusieve lak is ook toegepast in de omlijsting van de nierengrille, de spiegelkappen en de modelaanduiding.

Reageren is niet mogelijk.