Vorstelijk: Land Rover Discovery

0

GetestDe nieuwe Discovery

ModelLand Rover Discovery

Modeljaar2017

RecensieEcht zwakke punten heeft hij niet. Hooguit de prijs.

Waarom de korte test?

Land Rover heeft de vijfde generatie Discovery klaar. De nieuwe modelreeks, waarvan de levering eind maart start, is duidelijk minder blokkendoosachtig dan zijn voorganger. Met een beetje goede wil zou je hem zelfs rank en slank kunnen noemen. Bij die optische gewichtsreductie past een minder zware motor. Die biedt Land Rover in de vorm van de 240 pk en 500 Nm sterke SD4: een viercilinder diesel van de nieuwe Ingenium generatie. Samen met een lagere luchtweerstand moet dat de Land Rover Discovery een stuk zuiniger (en milieuvriendelijker) maken.

Land Rover Discovery op de weg

Wat voor auto is de Land Rover Discovery?

Ondanks dat de naam niet werd gewijzigd, oogt de Brit meer als een ‘Range Rover’ en minder dan een ‘Discovery’. Voor wie dit bezwaarlijk vindt: het is een bewuste keuze van Land Rover, want hierdoor is designtechnisch ruimte ontstaan voor een derde modelreeks die onder het Defender label aangeboden gaan worden. Die zullen minder rudimentair zijn dan het origineel met dezelfde naam, maar wel een stuk stoerder dan deze vijfde generatie Land Rover Discovery.

Land Rover Discovery 2017 voorkant

Vooral de achterzijde van de nieuwe Land Rover Discovery is even wennen. De gesplitste achterklep met asymmetrische achterruit en verticaal geplaatste lichtunits hebben plaatsgemaakt voor een uit composietmateriaal opgetrokken exemplaar uit één stuk, waarbij de achterruit een rechthoekige vorm zonder stilistische fratsen heeft. Daaronder bevinden zich horizontaal geplaatste achterlichten.

Land Rover Discovery 2017 achterkant

De nieuwe Discovery oogt niet alleen slanker, hij weegt daadwerkelijk een stuk minder. Land Rover spreekt van een verschil van maximaal 480 kilo. Dat is niet alleen te danken aan zijn aluminium carrosserie (goed voor een gewichtsreductie van 250 kg), maar ook aan een lichter onderstel (-130 kg) en aan de eerder genoemde viercilindermotor (-70 kg). De vijfde generatie Discovery is dankzij die nieuwe basisarchitectuur tevens een stuk stijver.

Land Rover Discovery offroad

Semi-autonoom manoeuvreren met een aanhanger kan dankzij Advanced Tow Assist. Extra bodemvrijheid en slimme terreintechnologie bezorgen de vijfde generatie Discovery nog meer terreinmogelijkheden. Het motorengamma omvat niet alleen de eerder genoemde viercilinder diesel, maar ook V6 units. Een 8-traps automaat is altijd standaard. Het interieur is voorzien van 9 USB poorten, 6 laadpunten (12V) en een 4G-wifihotspot voor 8 toestellen.

Land Rover Discovery 2017 navigatie systeem

Is het de nieuwe Land Rover Discovery wat?

De Discovery mag dan flink afgeslankt zijn, hij weegt nog steeds bijna 2.200 kilo. In combinatie met een viercilinder 2,0 liter motor kan dit voor wenkbrauwgefrons zorgen, ook omdat het zogeheten Ingenium blok in andere modellen van Jaguar Land Rover nogal lawaaiig is. Maar in de nieuwe Discovery houdt hij zich mooi gedeisd. Bij maximaal planken hoor je wel enig gegrom, maar daar valt goed mee te leven. Voor de rest doet de intensieve isolatie adequaat zijn werk om de hoeveelheid decibels zo veel mogelijk te beperken.

Land Rover Discovery onder de motorkap

In SD4 configuratie kan de Land RoverDiscovery in 8,3 seconden naar 100 km/u sprinten. Als topsnelheid wordt door Land Rover 207 km/u opgegeven en het gemiddelde verbruik zou 6,3 liter diesel per 100 km moeten bedragen. Dat zijn keurige cijfers. De 3,0 liter grote TDV6 is niet evenredig krachtiger noch sneller, maar wel veel dorstiger. Daardoor stoot hij aanzienlijk meer CO2 uit (189 versus 165 gram per kilometer). Wel biedt de zescilinder uitvoering een superieure loopcultuur en extra motorsouplesse. Ook is zijn trekgewicht hoger. Er is trouwens ook een 180 pk sterke instapvariant (TD4 genaamd) die 159 gram CO2/km uitstoot. De 8-traps automaat, die ongeacht de motorisering altijd standaard is, reageert soms wat traag en de viercilinder heeft wat tijd nodig om de inertie van de Land RoverDiscovery te overwinnen, maar daar lijdt het rij plezier nauwelijks onder. De genoemde traagheid is overigens niet het gevolg van het beruchte turbogat: dat heeft Land Rover dankzij de montage van een tweede, kleinere aanjager goed weten te elimineren.

Land Rover Discovery 2017 digitale feedback

Land Rover heeft deze transmissie voorzien van een terreinreductie en de vanzelfsprekend aanwezige permanente vierwielaandrijving beschikt over een sperdifferentieel. Via het intelligente Terrain Respone 2 programma kan men de terreincapaciteiten naar behoefte instellen. Volgens Land Rover is de nieuwe Discovery de vaardigste allrounder die zij ooit heeft gemaakt. Zelfs de Defender zou in het terrein minder ver komen. Dat is geen bluf, want op het testparcours vol hindernissen gaf de Discovery geen krimp. Dat is onder andere te danken aan de (optionele) luchtvering waarmee de standaard reeds royale bodemvrijheid verder kan worden verhoogd. Ook de geringe aan & afrijdhoeken van de carrosserie dragen een steentje bij.

Land Rover Discovery 2017 cockpit
Ondanks het werkpaardkarakter van de nieuwe Discovery biedt de Land Rover een verbluffend goed comfort en verfijningniveau. Dankzij de werkingstilte van zowel de aandrijflijn als van de banden (rolgeluiden blijven keurig op de achtergrond) en de carrosserie (weinig windgeruis) is de Brit een zeer aangenaam vervoermiddel om lange afstanden mee te cruisen. Kom je onderweg een bocht tegen, dan worden koetswerkbewegingen merkbaar beter onder controle gehouden. Dat maakt de vijfde generatie Land Rover Discovery nog geen bochtenridder (daarvoor is hij nog te veel een ‘slagschip’), maar dankzij de direct opererende stuurinstallatie van de Range Rover Sport, de bijna ideale 50/50 gewichtsverdeling en de wielophanging van de Range Rover, voelt de SUV zelfs op slingerende bergwegen niet als een blok aan je been. Oneffenheden in het wegdek worden prima geabsorbeerd en weg gefilterd.

Land Rover Discovery achterstoelen

Last but not least het gigantische ruimteaanbod. In de nieuwe Discovery is plek voor 7 volwassenen. Zelfs op de derde rij hebben zij voldoende bewegingsruimte. Het is dus geen onbevredigende ‘5+2’ noodoplossing, zoals bij de meeste concurrenten. Zelfs 2 meter lange mannen hebben op de derde rij geen ongewenst contact met het plafond, de zijpanelen of de zetels vóór.

Land Rover Discovery laadruimte

Dat de achterbanken neergeklapt kunnen worden als er geen achterpassagiers zijn, is geen nieuws, maar wel dat deze handeling ook via de smartphone kan gebeuren (de andere bedieningsopties zijn via het touch screen of per knopdruk). Er kan zo een laadcapaciteit van maximaal 2.500 liter worden gecreëerd. Het interieur is royaal voorzien van slimme opbergmogelijkheden. De zitpositie is wat minder koninklijk (lees: hoog) dan voorheen, maar het is nog steeds een vorstelijke ambiance. Niet ideaal is de bereikbaarheid van de derde rij stoelen: als slangenmens ben je dan in het voordeel. Verder is de omklapmogelijkheid van de achterbank per app een dure optie: Land Rover biedt de accessoire alleen in pakketvorm aan, hetgeen een meerprijs van afgerond 15.000 euro betekent. De stoelen op de tweede rij moet je dan nog steeds handmatig verschuiven.

Land Rover Discovery detail

Land Rover Discovery 2017 testrecensie

90%
90%
Awesome

Land Rover heeft de Discovery naar een hoger plan getild, maar zijn karakter sluit naadloos aan bij die van zijn voorgangers. De Brit combineert als vanouds imposante terreincapaciteiten met veel binnenruimte en een comfortniveau waar je 'u' tegen zegt. Ook de vijfde generatie Discovery is, ondanks zijn meer gepolijste design, gebouwd om tijdens het ruwe werk geen krimp te geven. Integendeel, hoe groter de uitdagingen, hoe meer deze Land Rover zich in zijn element lijkt te voelen.

Echt zwakke punten heeft hij niet. Hooguit de prijs. Zeker aangekleed met opties is de Land Rover Discovery SD4 (90.910 euro als HSE) niet goedkoper dan een vergelijkbare Audi Q7 of BMW X5. Maar dat zijn toch minder indrukwekkende allrounders dan deze Land Rover.

  • 9
  • Beoordelingen door bezoekers (10 Stemmen)
    5.7

Reageren is niet mogelijk.