Audi RS5 doet het in 3,9 seconden

0

Na de nieuwe A5 in al zijn vormen en de 354 pk sterke S5 afgeleiden, voegt Audi nu de RS5 Coupé aan haar modellenpallet toe. Hij is te zien op de autosalon van Genève.

Dit keer zit er geen atmosferische V8 meer onder de kap. Die krachtbron is voor de RS5 naar de geschiedenisboeken verwezen. Maar niet getreurd, in plaats hiervan monteert Audi de dubbel geblazen 2,9 liter V6 motor van Porsche. Die is goed voor 450 pk en 600 Nm. Het maximumkoppel is beschikbaar tussen de 1.900 en 5.000 toeren per minuut.

Met 450 pk is de RS5 weliswaar niet krachtiger geworden, maar omdat hij 60 kilo is afgeslankt, wel sneller dan zijn voorganger. De nieuwe RS5 heeft slechts 3,9 seconden nodig om 100 km/u aan te tikken. Daarmee is hij 0,6 tel sneller dan zijn voorganger. Met het optionele Dynamic Package bedraagt de topsnelheid 280 km/u, anders grijpt de begrenzer bij 250 km/u in.

Volgens Audi verbruikt de nieuwe RS5 gemiddeld 17 procent minder benzine dan zijn voorganger, namelijk 8,7 liter/100 km. Dat betekent een CO2-uitstoot van 197 gram/km. Ter vergelijking: de 431 pk sterke BMW M4 Coupé zit op een emissiewaarde van 204 gram/km. Naast zijn V6 motor is ook de badge nieuw op deze RS5: hij krijgt een ‘Audi Sport’ logo, zodat Ingolstadt een antwoord heeft op ‘M’ van BMW en ‘AMG’ van Mercedes.

Uiteraard beschikt ook de nieuwe RS5 over permanente Quattro vierwielaandrijving. Die combineert een variabele 40:60 verdeling over de voor:achter as met een optioneel sportdifferentieel (met vectoriële koppelverdeling) tussen de achterwielen. Schakelen doet de Audi via een 8-traps Tiptronic automaat van ZF. Ook de S-tronic transmissie met dubbele koppeling is daarmee geschiedenis.

Om het prestatiepotentieel verder op te krikken, kan men opteren voor koolstofkeramische remmen en voor DRC (Dynamic Ride Control) ophanging. Net zoals de gewone A5 en iets minder burgerlijke S5 Coupé is de RS5 gebaseerd op het MLB platform en beschikt hij dus over de nieuwe veerpoten met 5 armen voor & achter.

Koop je de nieuwe RS5 niet vanwege zijn prestaties, dan zou je dat wel vanwege zijn exterieur kunnen doen. Dat is zoals gewoonlijk een stuk expressiever dan de volgens sommigen wel erg discrete S5. Zo beschikt de RS5 over 15 centimeter bredere wielkasten om de 19-inch wielen te huisvesten. Wie bijbetaalt, kan van de autofabrikant uit Ingolstadt een van carbon vervaardigd dak krijgen. Verder zijn er grote luchtinlaten voor de zwartglanzende honingraat grille die de agressieve neus nog wat bruter maken. Vanzelfsprekend zijn ook de bumpers een maatje dikker.

Comments are closed.