Nieuwstelex

0

+++ BUGATTI heeft aangekondigd op de autosalon van Genève een gloednieuw model voor te zullen stellen. Dit bericht zal menigeen op het puntje van zijn stoel doen zitten, maar mogelijk gaat het ‘slechts’ om een open variant van de Chiron. Van deze supersportwagen zijn de eerste leveringen inmiddels begonnen, dus het orderboek kan nu geopend worden voor andere klanten. Bijvoorbeeld diegenen die een hybride versie of, het tegenovergestelde, een SuperSport uitvoering prefereren. +++

+++ Autofabrikanten besteden steeds meer R&D budget aan de reductie van de CO2 UITSTOOT van hun modellen. Dat is noodzakelijk, want in 2021 mag de gemiddelde emissiewaarde van het gamma niet meer bedragen dan 95 gram/km. Dat komt overeen met een verbruik van 4,1 liter benzine of 3,6 liter diesel per 100 kilometer. Er is nog heel veel werk te verzetten, want in 2015 lag de gemiddelde emissiewaarde nog op 130 gram/km. Autofabrikanten hebben 6 jaar de tijd om daar 27 procent van af te snoepen. De uitdaging om deze deadline te halen is extra groot nu dieselmodellen rap hun populariteit verliezen. Dat zijn immers auto’s met een lagere gemiddelde CO2-uitstoot dan benzine exemplaren. De berekening is snel gemaakt: met 30 procent minder verkochte diesels stijgt de CO2-uitstoot met 5 procent. Die ontwikkeling kan alleen worden gecompenseerd door massaal te investeren in schonere benzinemodellen, en in (deels)elektrische auto’s. De R&D inspanningen op dit vlak zijn de afgelopen 10 jaar niet voor niets verdubbeld. Inmiddels wordt er 50 procent van het totale ontwikkelingsbudget aan besteed. +++

+++ De botsproef voor personenauto’s gaat op de schop. De Nederlandse baas van EURONCAP, het Europese instituut voor crashtests, laat weten dat er gewerkt wordt aan een meer realistische botsproef om zo beter in te kunnen spelen op de ontwikkelingen binnen de auto-industrie. De huidige test bestaat 20 jaar en is verouderd. “Je moet afstappen van de test om auto’s tegen de muur te laten rijden”, zegt Michiel van Ratingen van EuroNCAP. “We gaan nu naar een situatie toe waarbij we een crash tussen een rijdend voertuig en een andere rijdend voertuig gaan simuleren in het crash lab”. De verandering is volgens Van Ratingen zeer ingrijpend voor de auto-industrie, omdat fabrikanten met bepaalde platforms werken waarop ze verschillende type auto’s bouwen. “Bij de platforms die nu ontwikkeld worden, en die vaak jaren mee gaan, moeten ze daar nu al rekening mee gaan houden”. EuroNCAP is in gesprek met autofabrikanten. De nieuwe crashtest moet in 2020 ingevoerd zijn. Van Ratingen wil op termijn ook een speciale test ontwikkelen voor de zelfrijdende auto. Die test moet in de loop van volgend jaar meer vorm krijgen. +++

+++ FIAT CHRYSLER Automobiles (FCA) heeft afgelopen maand op haar Italiaanse thuismarkt goede zaken gedaan. In totaal werden er door het concern aldaar 53.959 auto’s verkocht in februari, waarmee een plus van 7,1 procent werd gerealiseerd. Het marktgemiddelde was een stijging van 6,2 procent. Het marktaandeel van FCA steeg daardoor tot 29,4 procent. Fiat verkocht 38.896 auto’s (+6,1 procent). De Panda was wederom de grootste verkoopknaller met 15.997 registraties. In volgorde van populariteit zijn de andere modellen van het merk de 500L (5.749 stuks en 3e plek), de 500 (4.740 en 5e), de 500X (4.476 en 7e), de Tipo (3.595 en 12e) en de Punto (2.729 en 18e). Lancia bezette de 2e plek met 7.193 registraties voor de Ypsilon. Dit betekent een plus van 5,9 procent. Het bijna opgedroogde merk kwam uit op een totaal afzetaantal van 7.195 auto’s. Alfa Romeo heeft met de Giulia de top50 nog niet weten te bereiken en de MiTo is daar uit gekukeld. Dit betekent dat de Giulietta (2.271 stuks) de honneurs waar moet nemen. Dat de Giulia wel degelijk een positief effect heeft op de merkverkopen, kan worden afgeleid uit een afzetplus van 22,9 procent in februari (3.796 auto’s). Jeep verkocht in totaal 3.803 auto’s (+4,1 procent), waarvan de Renegade met 3.461 stuks het overgrote deel van zijn rekening nam. Maserati wist 235 bestellingen te noteren (+115,6 procent) en Ferrari 34 (-27,7 procent). +++

+++ MERCEDES roept 22.000 auto’s terug in verband met een mogelijk defect van het start/stop systeem. Het betreft exemplaren die tussen 2014 en 2017 zijn geproduceerd. De woordvoerder van de Nederlandse importeur kan nog niet zeggen om welke modellen het gaat. De terugroepactie is onderdeel van een wereldwijde recall. In Nederland zouden er geen problemen zijn geweest met het systeem. Wereldwijd zijn er circa 50 situaties bekend waarbij er door oververhitting brand ontstond. In Nederland werden vorig jaar ruim 660.000 auto’s teruggeroepen. Mercedes riep in 2016 in totaal 21 keer auto’s terug. +++

+++ De handel in gebruikte auto’s daalde afgelopen februari met 1 procent ten opzichte van februari 2016. Vorige maand vonden 156.998 OCCASIONS een nieuwe eigenaar, tegen 158.604 in dezelfde periode vorig jaar. Over de eerste twee maanden steeg het aantal verhandelde gebruikte auto’s met 0,9 procent tot 323.417 exemplaren. +++

+++ De overname van OPEL door PSA (Peugeot, Citroën, DS) is rond. De topman van de Franse autogroep doet geen concrete beloftes over het behoud van alle fabrieken van het Duitse merk. Het enige wat de autogroep beschermt, zijn goede prestaties, zo laat hij weten. Indien de fabrieken productiever worden, is sluiting niet nodig. PSA wil met de overname van Opel en het Britse zustermerk Vauxhall een “Europese autokampioen” worden. De combinatie wordt in ieder geval de één na grootste in Europa, na Volkswagen. Opel topman Karl-Thomas Neumann laat weten dat de overname kansen biedt voor het merk om te groeien omdat er gezamenlijk met PSA nieuwe modellen ontwikkeld kunnen worden.

+++ De chef van PEUGEOT , Citroën en DS, Carlos Tavares, is het er mee eens van beide bedrijven kunnen profiteren van de samensmelting. “Wanneer men de beste is, is men ook beschermd”, zo luidt zijn boodschap. Hij bevestigde dat fabriekssluitingen niet nodig zullen zijn, indien PSA/Opel erin slaagt de nieuwe productiviteitsdoelstellingen te halen. Hij beschouwt het sluiten van fabrieken als “een simplistische oplossing” om problemen aan te pakken. “Iedereen zal de kans krijgen de criteria op het gebied van productiviteit te behalen. Zo lang wij vooruitgang boeken, zou het zonde zijn om die fabrieken te sluiten”. Voor Tavares staat vast dat de fabrieken van Opel en Vauxhall efficiënter kunnen werken en dat het personeel daarvoor de capaciteiten heeft. Het Duitse merk zal samen met Vauxhall nog een tijdje de productlicenties van General Motors kunnen gebruiken, maar de opvolgers van de huidige modellen zullen op PSA platforms gebouwd worden. +++

Comments are closed.