Nieuwstelex

0

+++ Een enorm deel van de AUTOVERHUUR branche in de politieregio Zeeland / West Brabant is malafide en levert diensten aan de georganiseerde criminaliteit. De politie schrijft dat in een onderzoek dat vorig jaar is uitgevoerd naar aanleiding van plannen van de gemeente Tilburg om een vergunningplicht in te voeren voor autoverhuurbedrijven. In de regio werden in totaal 43 autoverhuurbedrijven bezocht en bij allen werd een connectie met criminaliteit aangetoond. In de meeste gevallen ging het om gebruik van huurauto’s door criminelen. Van in totaal 12 bedrijven werd de administratie in beslag genomen. Van hun klanten stond gemiddeld 70 tot 100 procent bekend bij de politie door een strafblad. In Tilburg huren leden van motorclubs zoals Satudarah en No Surrender op grote schaal auto’s bij bedrijven, aldus de politie. 5 bedrijven zijn aangepakt wegens misdrijven zoals drugshandel, hennepteelt, de vondst van vuurwapens of zelfs granaten. Van 3 bedrijven denkt de politie dat ze deel uitmaken van een criminele organisatie. De politie noemt in het rapport een aantal voorbeelden zoals de Tilburgse vestiging van Hertz die auto’s verhuurde aan de internationale top van Satudarah. Bankbiljetten van 500 euro werden er als normale betaling geaccepteerd en de aanwezige pinautomaat was niet geïnstalleerd. De 3 directieleden worden inmiddels officieel verdacht van witwassen. Bij een ander bedrijf was op het moment van de controle een prominent lid van No Surrender aanwezig. In de garage stond een Harley Davidson van de club en bovendien werd een grote partij hennep gevonden. Burgemeester Peter Noordanus van Tilburg stelt dat autoverhuurbedrijven in zijn gemeente binnen enkele maanden een vergunning moeten aanvragen. Eerder vroeg burgemeester Ahmed Aboutaleb van Rotterdam ook om aandacht voor de kwetsbaarheid van de autobranche voor onderwereldactiviteiten. Hij sprak het vermoeden uit dat een groot deel van de tweehonderd bedrijven in deze branche in het gebied Spaanse Polder zich met criminele activiteiten bezighoudt. +++

+++ De raad van commissarissen van Volkswagen krijgt in de toekomst geen bonussen meer. Daarmee wil het merk de kritiek pareren op de hoge bonussen na het dieselschandaal bij het bedrijf. Een gewone commissaris krijgt voortaan een vaste vergoeding van 100.000 euro per jaar. Voor de president-commissaris en vice-voorzitter van de raad van toezicht is dat respectievelijk 4 en 2 ton per jaar. Het nieuwe vergoedingssysteem moet vanaf dit jaar ingaan. President-commissaris Hans Dieter Pötsch verklaarde dat de toezichthouders bij Volkswagen vroeger tot de best betaalde topmanagers van DUITSLAND behoorden, maar dat het oude bonussysteem niet meer geschikt is. De voormalige president-commissaris van Volkswagen, Ferdinand Piëch, zou in 2014 nog een beloning hebben ontvangen van ruim 1 miljoen euro, waarvan bijna 90 procent door een bonus. +++

+++ Autofabrikant PSA (het moederbedrijf van Peugeot, Citroën en DS) zal zeer voortvarend te werk gaan bij de sanering van het Duitse automerk Opel. Dat zeggen experts uit de Duitse auto-industrie. Deze week maakte PSA bekend dat het noodlijdende Opel wordt overgenomen van General Motors. Willi Diez van IFA (Institut für Automobilwirtschaft) verwacht dat er snel managers vanuit Frankrijk naar Duitsland komen om te helpen bij de herstructurering. Volgens Diez heeft topman Carlos Tavares van PSA een helder idee hoe Opel in 2020 weer winstgevend moet worden. Tavares heeft PSA met harde hand naar de zwarte cijfers gedirigeerd. “Dat gaat hij ook bij Opel doen, maar daarbij heeft hij Fransen nodig die alles in gaten houden bij Opel”. Experts zijn sceptisch over de kansen voor Opel om buiten Europa succesvol te zijn. “Niemand buiten Europa kent Opel. De kosten voor expansie naar China of de VS worden altijd onderschat. Opel moet zich concentreren op Europa”, zegt Diez. Autointernationaal.nl is het daar niet perse mee eens. Als je ziet hoeveel auto’s van Opel in bijvoorbeeld het Midden Oosten een tweede leven hebben gekregen, kan het niet anders dat het daar wel snor zit met de naamsbekendheid en merkreputatie. +++

+++ SKODA gaat namens de Volkswagen Groep samenwerken met het Indiase Tata Motors. Hiervoor is een Memorandum van Overeenstemming ondertekend. Het doel van de samenwerking is volgens Volkswagen topman Matthias Müller “om fundamenten te leggen voor onze merken en om klantgerichte mobiliteitsoplossingen in de groeimarkten te kunnen bieden”. De CEO van Tata, Günther Butschek, zegt over de samenwerking: “Wij zijn ervan overtuigd dat we door samen te werken, gebruik kunnen maken van de sterke punten van elkaar, ten behoeve van het ontwikkelen van slimme innovatieve oplossingen voor de Indiase en buitenlandse markt”. In de komende maanden zal er meer bekend worden gemaakt over wat de samenwerking concreet gaat betekenen. Waarschijnlijk gaat Skoda het goedkope, modulaire AMP platform van Tata verbeteren zodat het voor eigen modellen gebruikt kan worden. De Indiase autofabrikant kan Westerse knowhow goed gebruiken in de concurrentiestrijd met Maruti Suzuki en Hyundai, die momenteel de lokale automarkt domineren. In ruil hiervoor zou Tata haar distributienetwerk open kunnen stellen voor Skoda. Mogelijk resulteert een en ander in een specifiek voor India ontwikkeld budgetmodel. +++

+++ Herbert Diess, de baas van Volkswagen, maakt er geen geheim van: de komst van de TESLA Model S heeft alle plannen voor een opvolger van de Phaeton op de helling gezet. Daardoor wordt de Duitse luxesedan niet langer gebouwd en zal het nog duren tot 2020 voordat er een opvolger klaar is. Die zal tjokvol met nieuwe technologie worden gestouwd en … elektrische aandrijving krijgen. Vertrouwelijk laat Diess weten: “wij waren behoorlijk ver met de ontwikkeling van de toekomstige Phaeton, maar door de komst van de Tesla Model S werd duidelijk dat we veel hoger moesten mikken dan gepland”. Hij geeft ook aan wat voor een psychologisch gewicht het Amerikaanse merk tegenwoordig heeft: “Vandaag moet een grote, moderne zakensedan competitief zijn en een voorsprong hebben op de Tesla, die de maatstaf is geworden in dit segment en die de markt in sommige regio’s zelfs domineert”. De volgende generatie Phaeton, die dus volledig elektrisch wordt, zou het levenslicht moeten zien in 2020. Hij zal evenwel sterk verschillen van het model dat wij tot nu toe hebben gekend, vooral omdat hij wordt ontwikkeld op het elektrische MEB platform. Dat biedt een veel betere verhouding tussen buitenmaten en binnenruimte. Elke genetische verwantschap met het repertoire van Bentley zal dan geschiedenis zijn. Het is daarom de vraag of de naam Phaeton wel behouden zal blijven. +++

+++ VOLKSWAGEN heeft schuld bekend in een schikkingzaak over het dieselschandaal met Amerikaanse justitie. In de rechtszaal zei Volkswagen bedrijfsjurist Manfred Döss dat het bedrijf schuldig is aan 3 misdrijven. Het bedrijf werd beschuldigd van samenzwering om fraude te plegen, verhindering van de rechtsgang en het invoeren van goederen onder valse verklaring. De overtredingen zijn inderdaad door Volkswagen begaan, zowel in Duitsland als in de Verenigde Staten, verklaart Döss. De schuldbekentenis is onderdeel van een overeenkomst die in januari werd gesloten tussen de automaker en Amerikaanse justitie. Volkswagen betaalt 4,3 miljard dollar aan Amerikaanse autoriteiten om verdere vervolging vanwege het dieselschandaal in de VS te ontlopen. Daarnaast beloofde het bedrijf forse hervormingen, waaronder de instelling van een onafhankelijke toezichthouder, die de komende drie jaar de bedrijfsvoering controleert. Eerder bereikte Volkswagen al een akkoord in de VS over een pakket aan maatregelen voor sjoemeldiesels. Dat heeft het concern al vele miljarden gekost. Volkswagen raakte in september 2015 in opspraak toen bleek dat het jaren had gesjoemeld met de uitstootgegevens van miljoenen dieselauto’s. Die waren voorzien van software waardoor ze in laboratoriumtests veel schoner uit de bus kwamen dan ze in het dagelijks gebruik op de weg zijn. +++

+++ Het Brabantse industrieconcern VDL heeft opnieuw een recordjaar achter de rug. De fabrikant van onder meer auto’s, vrachtwagens en bussen verwacht de opmars ook dit jaar voort te zetten. De omzet steeg in 2016 naar 3,2 miljard euro, tegen 2,7 miljard euro een jaar eerder. Bijna de helft van de omzet (1,4 miljard euro) kwam op het conto van VDL Nedcar. Dat was ongeveer een half miljard meer dan een jaar eerder. VDL verwacht dat de divisie autoassemblage volgend jaar nog beter zal presteren. Vanaf eind november heeft Nedcar de productie van de Mini Countryman erbij gekregen en vanaf augustus loopt daar ook de BMW X1 van de band. Onder de streep resteerde 149 miljoen euro, 24 miljoen euro meer dan een jaar eerder. De rol van VDL als werkgever in met name Noord-Brabant en Limburg groeide ook. Het aantal medewerkers steeg van ruim 10.600 eind 2015 naar meer dan 13.300 een jaar later. 2017 is goed begonnen voor VDL. De omzet in de eerste 8 weken was “aanzienlijk” hoger dan een jaar eerder en ook de orderportefeuille groeide in vergelijking met het einde van vorig jaar. VDL rekent in 2017 op groei van de winst en een omzet die toeneemt tot zo’n 5 miljard euro. +++

Comments are closed.