Nieuwstelex

0

+++ Na 32 jaar slaat BMW een bladzijde om in de geschiedenis van haar sportsedan M5. Die stapt namelijk over op standaard vierwielaandrijving. Volgens BMW gaat de nieuwe editie de snelste en meest dynamische M5 ooit worden. Onder de motorkap zit wederom een V8, maar dit keer met circa 600 pk. Het hogere vermogen ten opzichte van de vorige M5 is te danken aan een volledig herzien injectiesysteem en 2 nieuwe turbo’s. De V8 is gekoppeld aan een 8-traps automaat. De nieuwe M5 beleeft zijn debuut in september op het IAA autotentoonstelling van Frankfurt. De verhouding gewicht:vermogen gaat uitkomen op 3,2 kg/pk. De verbeterde waarde is niet alleen te danken aan de extra motorkracht, maar ook aan een lager gewicht. Dat is, gezien de standaard vierwielaandrijving, een knappe prestatie. BMW weet het aantal kilo’s te reduceren door meer gebruik te maken van aluminium, warm gegoten hoge weerstand staal en koolstofvezel (voor het dak). Reken op een gewicht van circa 1.870 kilo. De genoemde vierwielaandrijving kan via een druk op de knop 100 procent van het koppel op de achteras loslaten, net zoals de huidige Mercedes-AMG E 63 S 4Matic. Dankzij de extra tractie kan de nieuwe M5 in 3,5 seconden op 100 km/u zitten. +++

+++ FORD gaat in een aantal landen modems van Vodafone inbouwen waarmee de technische staat van een auto gecontroleerd kan worden. Ook is het mogelijk om het voertuig daarmee te bedienen en om data te streamen. Met de FordPass en FordPass Connect app’s kan men onder andere het oliepeil, de bandenspanning en de staat van de accu controleren. Ook is het mogelijk om op afstand deuren te openen en te sluiten, het brandstofniveau te controleren en te zien waar de auto staat. De modem biedt echter niet zo veel mogelijkheden als het assistentiesysteem Onstar van en Opel. Met dat stukje telematica kan de bestuurder met één druk op de knop contact opnemen met een persoonlijke assistent. Die kan onder andere op afstand een route in het navigatiesysteem van de auto instellen. Verbonden voertuigen kunnen met Live Traffic realtime updates versturen en ontvangen. Doel is om zo files te voorkomen door achteropkomend verkeer te waarschuwen. In geval van nood kan het voertuig automatisch via e-call (dat iedere personenauto en bedrijfswagen vanaf 2018 verplicht aan boord moet hebben) hulpdiensten inschakelen. Ook is het mogelijk om van de Ford een rijdende Wi-Fi hotspot te maken. Vanaf 2018 worden alle auto’s van het merk standaard voorbereid en van de benodigde hardware voorzien. +++

+++ MERCEDES zal in september, op de IAA autotentoonstelling van Frankfurt, het doek van haar nieuwe supersportwagen halen. Op dit ogenblik is alleen bekend dat de codenaam daarvan ‘Project One’ is en dat het door de AMG divisie ontwikkelde model bestuurders van een Bugatti Chiron, Ferrari LaFerrari en McLaren P1 slapenloze nachten moet bezorgen. Van de exclusieve sportieveling zullen slechts 275 exemplaren gebouwd worden. Potentiële kopers dienen een cheque van ruim 2,5 miljoen euro te overhandigen om op de reserveringlijst gezet te kunnen worden. Deze supersportwagen zal worden aangedreven voor een geblazen V6 met een cilinderinhoud van 1,6 liter. Deze krachtbron is een evolutie van het motorische geweld dat Mercedes in de Formule 1 toepast. Door de combinatie met 4 elektromotoren (in elk wiel een exemplaar) komt het totale vermogen uit op meer dan 1.000 pk. Hierdoor is een topsnelheid van 350 km/u mogelijk. Puur op elektrische kracht kan de supersportwagen 30 kilometer ver komen. Volgens AMG divisiechef Tobias Moers is het model geschikt voor op de openbare weg, maar de verbrandingsmotor heeft slechts een levensduur van 50.000 kilometer. Daarna moet het blok volledig opnieuw opgebouwd worden. Zal dat kopers afschrikken? Welnee. Dergelijke sportwagens leggen, volgens de meeste experts althans, in hun leven zelden meer dan 10.000 kilometer af. Auto’s als de ‘Project One’ zijn en blijven in de eerste plaats beleggingsproducten. +++

+++ Met de overname van MOBILEYE wil de Amerikaanse chipfabrikant Intel een toonaangevende rol gaan spelen op de markt van autonoom rijdende voertuigen. Er is bekend gemaakt dat het bedrijf afgerond 14,3 miljard euro betaalt voor de aankoop van de Israëlische ontwikkelaar van autonome rij systemen. Volgens Intel combineert de overname “technologieën van beide ondernemingen met als doel om een doorslaggevende rol te kunnen spelen in de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s en rij hulpsystemen”. De overname wordt gefinancierd uit eigen middelen. De transactie wordt naar verwachting binnen 9 maanden afgerond. Mobileye ging eind 2016 al een samenwerking aan met navigatiespecialist Here en Intel maakte in januari bekend een aandeel in dat bedrijf te willen kopen. Onder andere Volkswagen werkt samen met Mobileye, dat juist de samenwerking met Tesla op het gebied van autonoom rijden verbrak. +++

+++ De montage van PARKEERSENSOREN zorgt niet voor een significante daling van het aantal parkeerschades. Sterker nog: de schades worden duurder vanwege de sensortechniek die in de bumpers zit. Die conclusie trekt een Duitse verzekeraar. Volgens Jörg Rheinländer van verzekeraar HUK gebruiken automobilisten de sensoren verkeerd of schakelen ze het systeem uit omdat de pieptonen op hun zenuwen werken. Verder spelen de alsmaar toenemende afmetingen en de onoverzichtelijkheid van moderne auto’s een rol, zegt Rheinlander. “De afmetingen van de parkeervakken groeien niet in dezelfde mate mee”. Systemen met camera’s en zelf parkerende auto’s zorgen volgens de verzekeraar wel voor minder schadegevallen, namelijk zo’n 25 procent. +++

+++ Bij PORSCHE staat de 79-jarige Ferdinand Piëch, de kleinzoon van de oprichter van het beroemde automerk Ferdinand Porsche, onder grote druk om zijn zetel in de holding die een meerderheidsbelang in Volkswagen heeft, op te geven. Als hij dat doet, dan zijn alle formele banden tussen hem en het Volkswagen concern doorgesneden. De holding Porsche SE heeft momenteel 30 procent van de aandelen van de autobouwer uit Wolfsburg in handen. De druk op Piëch is toegenomen omdat hij een belastende verklaring zou hebben afgelegd over topmanagers van Volkswagen, waaronder zijn neef Wolfgang Porsche. Dat is de reden dat andere leden van de Porsche en Piëch families willen dat hij aftreedt. Ferdinand Piëch kan echter niet tot aftreden worden gedwongen. In 2015 stapte hij op bij Volkswagen nadat hij een machtsstrijd verloor van Martin Winterkorn, die op zijn beurt een half jaar later opstapte als gevolg van het bekend worden van de sjoemeldiesel affaire. Porsche wil, als Piëch gewipt kan worden, tegelijkertijd de hele raad van de holding, die het uiteindelijk voor het zeggen heeft bij de groep, reorganiseren. Momenteel wordt de helft van de zetels ingevuld door vertegenwoordigers van de families Porsche en Piëch en voor de rest door vertegenwoordigers van de werknemers. +++

+++ De files in VLAANDEREN zijn vorig jaar weer wat langer geworden. Vooral tijdens de avondspits nam het fileleed toe. De ochtendfiles (gemiddeld 145 kilometer) op de Vlaamse snelwegen zijn in 2016 amper toegenomen, maar de gemiddelde avondfile werd 16 kilometer langer en telt nu 121 kilometer. Dat blijkt uit cijfers van het Vlaams Verkeerscentrum. De ringwegen rond Antwerpen en Brussel blijven de grootste knelpunten. De ring rond Antwerpen en Brussel nemen samen 52 procent van alle files voor hun rekening. Vooral Antwerpen kreunt in toenemende mate onder de file. Tijdens de dag zijn de files in de regio Antwerpen zelfs groter geworden dan die in de regio Brussel. De Kennedy tunnel in Antwerpen (richting Nederland) blijkt de absolute topper in Vlaanderen qua files. Daar stond in 2016 maar liefst 10 uur file op een gemiddelde werkdag, 70 minuten meer dan in 2015. Nergens in Vlaanderen rijdt er meer verkeer dan op het zuidelijk deel van de Antwerpse ring, die ook uitgesproken koploper is wat betreft vrachtverkeer. Volgens het Vlaams Verkeerscentrum is er duidelijk sprake van oververzadiging, die het wegennet extra kwetsbaar maakt. “Zodra er één incident of ongeval gebeurt, loopt het verkeer helemaal vast”. De files zijn bovendien structureel van aard, en lossen bijgevolg veel minder vlot op. Op tal van plaatsen blijven die een half uur langer staan. Opmerkelijk is dat het autoverkeer vorig jaar blijven toenemen, terwijl het vrachtverkeer gestagneerd is. Die stagnatie werd zichtbaar vanaf april, meteen na de invoering van de kilometerheffing voor vrachtwagens. De toename van het verkeer op de Vlaamse snelwegen, die dus volledig voor rekening van het autoverkeer is, bedroeg 0,8 procent op werkdagen en 1,4 procent op zaterdagen. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts kondigt alvast recordinvesteringen aan. “De enige manier om opnieuw perspectief te creëren is investeren. Daarom gaan we recordbedragen investeren in de weg, maar nog meer in de alternatieven voor de auto”. Tot het eind van de huidige regeerperiode wordt 5,8 miljard euro geïnvesteerd in de Vlaamse mobiliteit. Het grootste deel van die middelen gaat naar de alternatieven voor de auto: de fiets (300 miljoen euro), het openbaar vervoer (816 miljoen euro) en de waterwegen (2,25 miljard euro). In weginfrastructuur pompt de minister 2,7 miljard euro. “Dat is gerekend zonder de grote kosten voor de investeringsprojecten die zich specifiek richten op de grootste probleemgebieden: de Oosterweel verbinding in Antwerpen (3,5 miljard euro) en de herinrichting van de ring rond Brussel (1,5 miljard euro)”. +++

+++ VOLKSWAGEN lijkt het omvangrijke dieselschandaal goeddeels achter zich te hebben gelaten. De Duitse automaker zag de winstgevendheid in het vierde kwartaal stevig verbeteren. Daarbij plukte het concern de vruchten van de reorganisatie die eerder in gang werd gezet. Volgens topman Matthias Müller heeft Volkswagen de boel weer op de rit, zo zei hij in een toelichting. Volkswagen zette over de laatste maanden van 2016 een positief bedrijfsresultaat van 625 miljoen euro in de boeken. Een jaar eerder was dit nog een verlies van 127 miljoen euro. De automaker sprak van recordverkopen en fors gestegen winstmarges. In totaal leverde het concern, waarbij ook onder meer Audi, Skoda en Seat horen, afgelopen jaar 10,3 miljoen auto’s af aan klanten. De omzet kwam daarbij uit op 217,3 miljard euro. Volkswagen bereikte onlangs een akkoord over het schrappen van 30.000 banen. In totaal worden de kosten van de automaker met 3,7 miljard euro omlaag gebracht. Het is voor Volkswagen van het grootste belang de winstgevendheid op te schroeven, omdat het dieselschandaal er stevig inhakt. In totaal moet het bedrijf voor 22,6 miljard euro bloeden door boetes, reparatiekosten en het terugkopen van auto’s. Voor dit jaar voorziet Volkswagen een operationele winstmarge van 6 tot 7 procent. Het bedrijf verwacht iets meer auto’s te verkopen dan in 2016. Verder zitten er verschillende elektrisch aangedreven modellen in de pijplijn bij het concern. Müller sprak daarbij van “ambitieuze, maar haalbare doelen” voor de komende jaren. +++

Reageren is niet mogelijk.