Nieuwstelex

0

+++ AUDI wil in de komende 20 maanden 8 modellen met RS badge lanceren. Huzarenstuk bij de SUVs wordt, tot de komst van de Q8, de RS Q7. Momenteel biedt Audi is de betreffende niche alleen de vijfcilinder RS Q3 aan. Die gaat (waarschijnlijk) gezelschap krijgen van de RS Q5 (met dubbel geblazen 2,9 liter V6) en dus de RS Q7. De laatste SUV is reeds leverbaar als tamelijk monsterlijke SQ7 met 435 pk / 900 Nm sterke 4.0 V8 dieselmotor. De RS Q7 kan daar met de 4.0 V8 TFSI unit een schepje bovenop doen. Het blok is in de RS6 reeds goed voor 560 pk, en levert 605 pk in Performance trim. De Q2 kan ook rekenen op een RS variant, evenals de volgende generatie Q3 die nog dit jaar zal worden voorgesteld. Buiten het SUV segment kunnen we rekenen op de RS4, RS4 Avant en RS5 Cabriolet. Als klap op de vuurpijl komt er tevens een R8 RS. Keerzijde van de modellenmedaille is dat Audi elders haar gamma gaat terugsnoeien. Zo verdwijnen de 3-deurs versies van de volgende generatie A1 en A3. Op viercilinder TSI gebied worden de smaken teruggebracht tot 1.0, 1.4 en 2.0. +++

+++ De Duitse autoriteiten doen onderzoek onder werknemers van autoconcern DAIMLER naar mogelijk gesjoemel met de uitstoot van dieselmotoren, vergelijkbaar met het dieselschandaal bij Volkswagen. Een werknemer van Daimler heeft een verklaring afgelegd bij justitie over dat er mogelijk gerommeld is met uitstootnormen. Daimler laat weten niet op de hoogte te zijn van een onderzoek onder zijn werknemers en stelde dat bij eerdere onderzoeken door de Duitse autoriteiten is gebleken dat er geen overtredingen zijn bij de auto’s van het bedrijf. +++

+++ FORD verwacht dat de winst in het eerste kwartaal behoorlijk terugzakt ten opzichte van het recordresultaat dat een jaar geleden in de boeken ging. De Amerikaanse autofabrikant rekent op een aangepaste winst per aandeel tussen de 0,30 en 0,35 dollar per aandeel. Daarmee zou het bedrijf een stuk slechter presteren dan de 0,68 dollar per aandeel uit het eerste kwartaal van vorig jaar. De voorspelling is ook aanzienlijk lager dan de gemiddelde verwachting van analisten. Die waren in doorsnee uitgegaan van een resultaat van 0,47 dollar per aandeel. De autofabrikant is de laatste tijd bezig zijn productie wat terug te schalen, als gevolg van de afzwakkende vraag in de Verenigde Staten. Bij de presentatie van de jaarcijfers in januari werd ook al de prognose uitgesproken dat de resultaten dit jaar wat minder zullen uitpakken dan in 2016. Dat had volgens topman Mark Fields te maken met investeringen die nodig zijn om het bedrijf in de toekomst harder en winstgevender te laten groeien. +++

+++ MASERATI roept de Levante terug naar de dealer wegens een probleem met de versnellingsbak. De automaat kan bij stapvoets rijden mogelijk in neutraal schieten of zelfs de motor helemaal laten afslaan. Het probleem doet zich voor bij zowel benzine als diesel exemplaren. In Nederland is de terugroepactie van beperkte omvang omdat er tot nu toe nog maar 28 exemplaren van de Levante bij ons zijn verkocht. Het euvel zou volgens Maserati te verhelpen zijn middels een software update. +++

+++ MCLAREN gaat net als de Italiaanse concurrentie ook modellen op maat bouwen. In samenwerking met de klant wordt er dan de ideale sportwagen gebouwd. De Britten hebben hiervoor de divisie McLaren Special Operatios (MSO) opgericht. Ondanks dat het merk nog niet zo oud is, zouden er al veel gefortuneerde fans zijn die naast hun F1 en/of P1 op zoek zijn naar meer exclusief materiaal om hun garage mee te vullen. Het zijn klanten die zonder met hun ogen te knipperen 2 tot 3 miljoen euro op tafel leggen voor iets speciaals. Geld dat McLaren graag in zijn zak steekt. De bouw van een unieke sportwagen gaat 18 à 24 maanden duren. Is de klant bereid het eindresultaat te showen op een of andere autotentoonstelling, dan krijgt hij korting. MSO wordt ook verantwoordelijk voor de productie van de 3-zits hyper GT die in 2019 klaar moet zijn. Deze auto wordt de krachtigste en meest aërodynamische McLaren ooit. De oplage is gelimiteerd tot 106 exemplaren, die inmiddels (uiteraard) allemaal al vergeven zijn. +++

+++ PORSCHE heeft 2016 afgesloten met recordcijfers en trakteert haar 21.000 werknemers op een dikke bonus: 9.111 euro. Dat is de hoogste gratificatie ooit die het personeel ontving. De voorzitter van de ondernemingsraad noemde de onderhandelingen voor de bonus dit keer “bijzonder moeilijk”: De stijging valt namelijk minder hoog uit dan in voorgaande jaren: In 2016 werd er 8.911 euro uitgekeerd, het jaar er voor 8.600 euro en in 2014 ging het om 8.200 euro. Porsche sloot 2016 af met de verkoop van 237.778 auto’s; een stijging van 6 procent ten opzichte van 2015. Het bedrijf wist zijn omzet te verhogen met 4 procent naar 22,3 miljard euro terwijl het bedrijfsresultaat met 14 procent steeg naar 3,9 miljard euro. +++

+++ SKODA heeft vorige maand ruim 81.000 auto’s afgeleverd, wat een stijging inhoudt van 3,1 procent t.o.v. februari 2016. De groeipercentages waren het grootst in Midden & Oost Europa, Israël en India. Maar ook in West Europa kon er bovengemiddeld worden geplust (7 procent). In onze regio is Duitsland de grootste afzetmarkt. Italië, België en Oostenrijk laten ook enorme groeipercentages zien. Opvallend is tevens de omzetstijging in landen als Rusland, Bulgarije of Oekraïne. Dat het saldo desondanks beperkt blijft tot een plus van 3,1 procent, komt door China. Hoewel dit land nog altijd de grootste mondiale afzetmarkt is voor de Tsjechen, zakten de verkopen als gevolg van de verminderde economische groei wat in. Om het tij te keren, wil Skoda daar 4 nieuwe SUV modellen introduceren, waaronder de Kodiaq en de dit jaar te introduceren nieuwe Yeti. Best verkochte model wereldwijd is nog steeds de Octavia, gevolgd door de Fabia en de Rapid.

+++ TOYOTA neemt een licentie op patenten van Microsoft voor het maken van auto’s die verbonden zijn met internet. De patenten gaan onder meer over de aansturing van sensoren en software in auto’s. Het is onbekend hoeveel geld gemoeid is met de deal. Toyota verwacht dat het met de technologie van Microsoft “contextuele en meeslepende” software kan maken voor zijn auto’s, aldus een woordvoerder. De ontwikkeling moet bovendien sneller gaan. Het is voor zover bekend de eerste keer dat Microsoft een licentiedeal sluit met een automaker, hoewel het al wel patentdeals heeft met veel andere hightech bedrijven. De patenten van Microsoft gaan volgens het bedrijf onder meer over het inzetten van sensoren voor het scannen van de omgeving, entertainmentsystemen voor in de auto, navigatie en stembesturing van de software. Ook heeft Microsoft naar eigen zeggen software om motorproblemen in een vroeg stadium te detecteren. Microsoft zegt niet om welke patenten het precies gaat. Het is niet de eerste samenwerking tussen beide bedrijven. Zo heeft Toyota een Big Data Center dat draait op Microsofts clouddienst Azure. +++

Comments are closed.