Nieuwstelex

0

+++ De 635 FLITSPALEN in Nederland waren in 2016 goed voor 4,3 miljoen boetes. Dat zijn er 800.000 meer dan een jaar eerder. Het betekent dat er elke 7 seconden ergens in Nederland een automobilist wordt geflitst. De flitspaal die het meest actief was, staat in Hilversum aan het Oostereind. Meer dan 100.000 boetes legde de paal in 2016 vast. Omgerekend gaat er elke 5 minuten een automobilist op de foto. Dat is bijna 2 keer zo vaak als bij de nummer 2 en 3 op de flitspalen ranglijst: een paal aan de Wippolderlaan in Wateringen en een paal bij de Maastunnel in Rotterdam, die vorig jaar nig flitsboete kampioen was. Bijna 40 procent van de 8 miljoen snelheidsboetes die jaarlijks worden geïnd door de overheid zijn gegeven aan automobilisten die slechts een paar kilometer te hard reden. Zo werden in 2016 werden maar liefst 3,1 miljoen boetes uitgeschreven aan automobilisten die maximaal 5 kilometer te hard reden. 70.000 keer werd vorig jaar een boete uitgeschreven voor automobilisten die één kilometer te hard reden. +++

+++ Met de E klasse All Terrain heeft MERCEDES een eerste stap gezet om de Audi A6 Allroad te beconcurreren. Als ‘220d’ is de terreinlook stationwagon adequaat gemotoriseerd, maar spannend is het prestatieniveau niet. Daarom werkt Mercedes nu aan een sportieve versie van de E klasse All Terrain. Of die zo heet wordt dat hij zich ’63’ mag noemen, is nog niet bekend, maar als ’43’ is er sowieso al sprake van een adequaat antwoord op de 3.0 TFSI uitvoering van de genoemde A6 Allroad. +++

+++ Q-Park, een van de grootste exploitanten van PARKEERGARAGES , heeft last van automobilisten die bumperklevend gratis de parkeergarage proberen uit te komen. Jaarlijks gebeurt dat alleen al bij Q-Park 15.000 keer. De beheerder van zo’n 260 parkeergarages maakt zich zorgen over de veiligheid in de buurt van parkgarages als gevolg van dit zogeheten ’treintje rijden’. Wil je gratis de garage verlaten, dan dien je heel dicht op je voorganger te rijden en direct nadat die door de slagboom heenrijdt gas te geven. “Hou op met die ongein”, zegt directeur Mark van Haasteren. Q-Park beheert 7 procent van alle Nederlandse parkeergarages. +++

+++ Leden van de families Porsche en PIECH zullen niet meer in aanmerking komen voor een bestuursplek bij automaker Volkswagen, waar de families een groot belang in hebben. Dit vertelt Wolfgang Porsche, voorzitter van de raad van commissarissen, in een interview. Hij doet zijn uitlatingen nadat Ferdinand Piëch een groot deel van zijn aandelen in Porsche SE van de hand heeft gedaan aan zijn jongere broer Hans Michel Piëch. Porsche SE heeft een kleine meerderheid van de stemrechten in Volkswagen. Hans Michel Piëch, die ook in de Raad van Commissarissen zit, vertelde eerder aan dezelfde krant dat het geheim van het succes van Porsche lag in het aanstellen van goede buitenstaanders als managers in plaats van de familieleden zelf. “Als een toezichthouder kun je niet makkelijk een familielid corrigeren”, zo legde hij uit. Tegen een ingehuurde bestuurder kun je op een compleet andere manier praten.

+++ PSA (Citroën, DS, Peugeot en voortaan ook Opel plus Vauxhall) heeft officieel bevestigd dat het wil terugkeren op de Amerikaanse markt. Dat proces gaat echter wel 10 jaar duren. PSA begint eerst met een autodeel dienst, die eerst in Los Angeles wordt uitgerold en later in de rest van Verenigde Staten beschikbaar komt. Larry Dominique, die eerder bij Chrysler, General Motors en Nissan werkte, wordt directeur van PSA Noord-Amerika. Hij moet ervoor zorgen dat de modellen van Citroën, DS en Peugeot over 10 jaar weer in de VS te vinden zijn. Peugeot verliet in 1991 de Amerikaanse markt nadat de verkoop van de 405 op een flop was uitgelopen. Citroën zag er al in 1974, met de naderende pensionering van de DS, geen heil meer in. +++

+++ Nederlanders blijken tamelijk veilige chauffeurs. Ze maken zich relatief weinig schuldig aan allerlei gevaarlijk RIJGEDRAG , zoals rijden zonder veiligheidsgordel, lezen onder het rijden, niet-handsfree bellen en sms’en of appen. Dat komt naar voren uit een onderzoek van bureau Ipsos onder ruim 12.000 Europeanen in 11 EU landen. In Europa neemt Nederland de derde plaats in op het lijstje van verantwoordelijke chauffeurs, na Zweden en Duitsland. Grieken kunnen worden gezien als de gevaarlijkste chauffeurs van Europa. Ze rijden het vaakst zonder gordel, blijven onnodig op de middenbaan hangen, nemen het vaakst de vluchtstrook en rijden het vaakst oververmoeid of met drank op. Nederlanders menen dat onoplettendheid de belangrijkste oorzaak is van dodelijke ongelukken, Polen denken dat dit geldt voor dronkenschap of te hard rijden. Wie dreigt in te dommelen achter het stuur, kan het beste stoppen en een hazenslaapje doen, vinden de meeste ondervraagden. Ook praten met een passagier, koffie drinken en het raam opendraaien zijn veel genoemde methoden om wakker te blijven. +++

+++ Fastned, exploitant van SNELLAADSTATIONS voor elektrische auto’s, meldt dat zij een belangrijke stap gezet heeft in de richting van winstgevendheid. Bij 2 van de 58 stations die het bedrijf exploiteert, wordt er geen verlies meer geschreven. Dat wil zeggen, de operationele kosten (zoals stroom, huur en onderhoud) worden gedekt door de inkomsten van de stations zelf. Fastned, dat gebruik maakt van opvallende gele, gebogen schuildaken vol zonnepanelen, bestaat nu afgerond 5 jaar. In 2016 werd een verlies geleden van ruim 5 miljoen euro, terwijl de omzet bleef steken op ruim 227.000 euro. Dat zijn allesbehalve gezonde cijfers, maar Fastned zat de laatste jaren natuurlijk in een lastig parket omdat er nog maar amper elektrische auto’s waren. Maar nu zijn er inmiddels ruim 3.000 klanten die hun auto minimaal eens per kwartaal opladen bij het bedrijf. En de omzet mag dan nog relatief beperkt zijn, volgens medeoprichter Bart Lubbers groeit die zeer snel. Vorig jaar was er sprake van een verdrievoudiging en het aantal klanten verdubbelde bijna. In 2016 werden 7 nieuwe laadstations in gebruik genomen, het jaar ervoor nog 31. De ambitie van Fastned is om uiteindelijk een Europees dekkend netwerk van stations te hebben. Maar het bedrijf is hiervoor wel sterk afhankelijk van de groei van het aantal elektrische auto’s in Nederland. Die zet gelukkig gestaag door: vorig jaar waren er al ruim 13.000 elektrische auto’s in Nederland, oftewel 4.000 meer dan in 2015. Het verkoopaandeel van elektrische auto’s stagneert echter op 1,1 procent. Autointernationaal.nl ziet dit als een tijdelijk probleem, want er zijn een aantal interessante nieuwe modellen op komst, zoals de Opel Ampera-E en de Tesla Model 3. Volledig elektrische auto’s zijn qua populariteit de stekkerhybride modellen royaal voorbijgestreefd. Die hadden vorig jaar nog een verkoopaandeel van 4,8 procent, maar door het verdwijnen van bijtellingvoordeel is daar nog maar 0,3 procent van over. Fastned kan daar niet mee zitten: stekkerhybride modellen kunnen meestal niet snel worden opladen en dus niet interessant voor het bedrijf. +++

+++ Bij SUBARU zelf is het muntje nu ook gevallen: de modellen van het merk zijn niet het toppunt van elegantie. Dieptepunten zijn de Tribeca, de vorige generatie Impreza en de huidige STI. Maar Subaru realiseert zich nu dat je met mooie auto’s veel extra verkopen kan genereren. De combinatie van de huidige techniek, die de reputatie heeft onverwoestbaar te zijn, met een aantrekkelijker design moet een veel dikkere klantenstroom richting de showrooms opleveren. Met een vlotter uiterlijk wil Subaru vooral nieuwe klanten aan het merk binden die tot nu toe afknappen op de rudimentaire styling. Ook op het interieur wil het Japanse merk beter zijn best gaan doen. Nu maar hopen dat de boekhouders van Subaru geen roet in het eten gooien. +++

+++ De Chinese divisie van VOLKSWAGEN heeft 180 miljoen dollar in het lokale technologiebedrijf Mobvoi geïnvesteerd. Deze onderneming ontwikkelt Artificial Intellengcy technologieën zoals spraaksturing en gebaarherkenning. Volkswagen investeert naar eigen zeggen op grote schaal in toekomstige mobiliteit. Afgelopen september werd bekend dat de Duitse autofabrikant samen met Jianghuai elektrische auto’s gaat maken. In februari meldde Volkswagen samen met Mobileye navigatiesystemen voor zelfrijdende auto’s te gaan ontwikkelen. Doel van de nieuwe joint venture, waarin Volkswagen en Mobvoi beiden een belang van 50 procent krijgen, is om “baanbrekende en op mensen georiënteerde technologieën te laten ontwikkelen”. Zo kunnen wij op korte termijn ‘slimme’ achteruitkijkspiegels verwachten die navigatie-informatie en berichten laten zien. De technologie van Mobvoi zal voor de hele auto-industrie beschikbaar komen. In eerste instantie worden de nieuwe vindingen in China geïntroduceerd. Mobvoi werd in 2012 opgericht door een groep voormalig werknemers van Google en krijgt nog steeds ondersteuning van dit technologiebedrijf. +++

Comments are closed.