Nieuwstelex

0

+++ BMW start nog deze maand met de slimme laadassistent Digital Charging Service. Hiermee wordt de auto opgeladen op de momenten dat dit het goedkoopst is, of meest gunstig voor het milieu. De auto opladen wanneer je zonnepanelen de meeste stroom opwekken of wanneer de energie het goedkoopst is. Het klinkt logisch, maar toch komt BMW nu pas als eerste merk met Digital Charging Service, een systeem dat dit volledig automatisch regelt. Deze maand wordt begonnen met de uitrol in Nederland en Duitsland. DCS kan op basis van de weersomstandigheden voorspellen hoeveel stroom de zonnepanelen op je huis opleveren en op basis daarvan het laadgedrag aanpassen. Omdat je een vertrektijd kunt instellen, kan het DCS ervoor zorgen dat de accu’s op een zo efficiënt mogelijke manier zijn opgeladen op het moment dat je weg wilt. Het interieur van de auto is dan ook meteen op de juiste temperatuur gebracht. BMW biedt Digital Charging Service ook aan in combinatie met abonnementen van energieleverancier Eneco, waarmee je volgens het merk zelfs geld kunt verdienen met het opladen van je auto. Via een app op je telefoon kun je dat allemaal in de gaten houden. DCS is het eerste jaar gratis. Wat het daarna kost, is nog niet bekend. +++

+++ EURONCAP heeft zowel de nieuwe BMW 5-serie als de Fiat Doblò onderworpen aan een serie botsproeven. Zoals verwacht scoort de Duitser 5 sterren. De nieuwe BMW haalt op het onderdeel ‘inzittendenbescherming’ een score van 91 procent. Qua ‘kindbescherming’ is 85 procent van de maximaal haalbare score en voor wat betreft de voetgangersveiligheid zit de 5-serie op 81 procent. Dit laatste percentage is relatief hoog en is te danken aan onder andere de actieve motorkap, die bij een aanrijding met een voetganger iets omhoog komt om de klap te verzachten. De standaarduitrusting van de BMW omvat diverse actieve veiligheidssystemen, hetgeen goed is voor een 59 procent score op het onderdeel actieve veiligheid. EuroNCAP heeft de Fiat Doblò ook getest. Dat doet het botsinstituut wel vaker met modellen die al een tijdje op de markt zijn, om zo te kunnen checken of de betreffende auto de laatste ontwikkelingen op het gebied van actieve en passieve bescherming kan bijbenen. Het antwoord is in het geval van de uit 2010 stammende Doblò “nee”. Ondanks dat de Fiat vorig jaar een update heeft ondergaan, met onder andere veiligheidsverbeteringen, scoort hij slechts 3 sterren. Op de 4 eerder genoemde onderdelen ‘inzittendenbescherming’, ‘kindbescherming’, ‘voetgangersbescherming’ en ‘actieve veiligheid’ kwam de Doblò uit op de percentages 57, 46, 57 en 25. +++

+++ De JAGUAR F-Pace is verkozen tot World Car of the Year! De Brit neemt de prestigieuze bokaal over van de Mazda MX-5. De World Car of the Year is het mondiale equivalent van de Europese Auto van het Jaar verkiezing waarin 75 internationale journalisten uit 24 landen zich uitspreken over nieuwe modellen. Opvallend tijdens de 2017 editie van de verkiezing was dat alle finalisten uit het SUV segment komen. Naast de Jaguar F-Pace waren ook de Audi Q5 en de Volkswagen Tiguan voor de gewaardeerde prijs in de race. De Brit werd ook nog eens uitgeroepen tot de auto met het beste (nieuwe) design. In de subcategorie World Luxury Car of the Year ging de titel naar de nieuwe Mercedes E klasse. Deze auto won nipt van de BMW 5-serie en de Volvo S90/V90. De Porsche 718 Boxster/Cayman is uitgeroepen tot World Performance Car en in de categorie van de stadsautootjes was het goud voor de BMW i3, terwijl de Green Car of the Year naar de stekkerhybride uitvoering van de Toyota Prius ging. Die beker kan blijven staan in het hoofdkantoor waar hij vorig jaar naar toe werd gestuurd, want het Japanse merk won toen in dezelfde categorie met de op waterstof rijdende Mirai. +++

+++ Hoewel MERCEDES sinds 2012 al meer dan 2 miljoen compacte auto’s heeft verkocht, wil het zijn aanwezigheid in dit segment verder vergroten. En niet een klein beetje: op termijn wil Mercedes zijn aanbod met liefst 8 nieuwe modellen uitbreiden. Momenteel doet het merk goede zaken met zijn A en B klasse en met de CLA plus GLA. In 2018 komt de vierde generatie van de A klasse op de markt, gevolgd door een nieuwe GLA. Daarna is de B klasse aan de beurt. Die zal dan de BMW 2-serie Active Tourer in het defensief moeten drukken. Mercedes wil de volgende editie van de B klasse ook in 7-persoons uitvoering op de markt brengen. Voor de CLA en zijn Shooting Brake variant zijn ook opvolgers gepland. Omdat er een markt is voor een compacte sedan waarin stijl minder nadrukkelijk boven functie gaan, komt er ook een A klasse met een kofferbak. Die moet de concurrentie aangaan met de Audi A3 Limousine. Ten slotte werkt Mercedes aan een tweede compacte SUV, die iets groter wordt dan de GLA en dus logischerwijze GLB gaat heten. +++

+++ Paul de Munnik heeft in opdracht van OPEL een nieuw lied voor Feyenoord geschreven. De Duitse autofabrikant is nog tot 1 juli van dit jaar hoofdsponsor van Feyenoord. Daarna prijkt Qurrent na 4 jaar op de borst. Aangezien de zanger een grote liefde voor de Rotterdamse club heeft, benaderde Opel hem met de vraag het unieke Feyenoord gevoel terug te laten komen in een lied voor de club. Het resultaat is ‘Geen club als Feyenoord’. In het lied wordt het diepgewortelde gevoel van clubliefde, hoop en standvastigheid beschreven dat zo kenmerkend is voor Feyenoord supporters. “De honger naar sportief succes, hand in hand, door dik en dun en bij tegenslag nooit opgeven, dát zijn wat mij betreft de meest toepasselijke ingrediënten voor een lofzang op deze club”, zegt De Munnik. “Het zou geweldig zijn als alle Feyenoorders, van legioen en selectie tot en met de koffiejuffrouw in De Kuip, het als hún lied ervaren. Het resultaat is mij als echte Feyenoord supporter in elk geval uit het hart gegrepen”. Opel heeft met veel van haar activiteiten in de afgelopen 4 seizoenen geprobeerd zo dicht mogelijk bij het Feyenoord gevoel te blijven en daarmee het partnerschap een treffende en waardevolle invulling te geven. “We voelen ons intens met de club verbonden en we willen juist in deze fase iets blijvends achterlaten in de vorm van een lied dat ook ons Feyenoord gevoel weerspiegelt. Een cadeau van Opel voor alle Feyenoorders”, zegt woordvoerder Jeroen Maas. Het lied is vanaf vandaag te beluisteren en te downloaden via Spotify en iTunes en op YouTube is de clip te zien met prominente Feyenoorders als Lee Towers, Mike Obiku, Ben Wijnstekers, Gerard Meijer en Martin van Waardenberg. +++

+++ PORSCHE heeft in de eerste 3 maanden van dit jaar de hoogste verkoop ooit in de boeken gezet. Er werden wereldwijd bijna 60.000 auto’s aan klanten geleverd, een toename van 7 procent in vergelijking met een jaar eerder. Met name op de Duitse thuismarkt deed Porsche het uitstekend met een verkoopgroei van 19 procent. Ook in China deed het premiummerk uit Stuttgart goede zaken met een 10 procent hogere verkoop. In de Verenigde Staten liep de verkoop wat stroever met een stijging van 4 procent. Volgens Porsche droegen het verkoopsucces van de nieuwe Panamera (plus 12 procent) en de Macan (plus 15 procent) bij aan het goede kwartaal. Deze SUV is het bestverkopende model van Porsche met bijna 25.000 stuks. In mei wordt de vernieuwde 911 GT3 op de markt gebracht. +++

+++ Ondanks dat het TESLA op de beurs momenteel voor de wind gaat, zijn investeerders niet tevreden. Bijna het voltallige bestuur van de autofabrikant is namelijk óf directe familie van Elon Musk, óf het heeft een aanmerkelijk belang in één van zijn bedrijven. Wie zich omringt met familieleden of gelijkgestemden loopt het risico vooral jaknikkers om zich heen te hebben, die hun kritiek voor zich houden of weinig inspirerende invalshoeken hebben. Precies hiervoor is een aantal investeerders in Tesla bang en zij hebben hun zorgen daarom in een brief aan de autofabrikant geuit. “Ook al gaat het geweldig op de beurs, we zien toch liever een meer van Musk onafhankelijke groep mensen in de Raad van Bestuur”, zo luidt de boodschap in het kort. Deze voorzichtige kritiek is overigens niet ongegrond: 5 van de 6 medebestuursleden hebben persoonlijke of zakelijke connecties met de miljardair die de show bij Tesla runt. In Tesla’s board zitten momenteel onder andere Kimbal Musk en Brad Buss. Kimbal is de broer van Elon en Brad een mattie van Elon die eerder CFO was bij SolarCity Corp. Tesla nam dat bedrijf vorig jaar over. De investeerders stellen voor dat er 2 bestuurszetels bijkomen, die ingevuld gaan worden door mensen die op geen enkele manier een band met Musk hebben. De zorgen over een te hechte Musk kliek bestaan al langer: ook rond de overname van SolarCity door Tesla was er sprake van belangenverstrengeling en bestond de vrees dat Musk een te groot stempel op zijn eigen bedrijven drukt. Om die reden onthield de topman zelf zich van stemming over de overname, die uiteindelijk natuurlijk toch doorging. Musk reageert stekelig op de kritiek. Hij vindt dat de zeurende investeerders beter aandelen Ford kunnen kopen. Maar niet serieus. Tesla heeft Ford namelijk qua beurswaarde ingehaald. Bovendien houdt de familie Ford met behulp van een speciale klasse aandelen met stemrecht de controle over de koers van de fabrikant. Dus daar zou de besluitvorming heus niet zo veel ‘objectiever’ plaatsvinden, aldus Musk.

+++ Een topvrouw van taxidienst UBER vertrekt. Rachel Whetstone was hoofd beleid en communicatie. In een interne mail zegt Uber baas Travis Kalanick dat ze het bedrijf vrijwillig en in goede verstandhouding verlaat, maar volgens The New York Times konden Whetstone en Kalanick niet goed met elkaar overweg. Uber gaat de laatste maanden van de ene PR crisis naar de andere. Het bedrijf wordt onder meer beschuldigd van het wegmoffelen van seksueel wangedrag op de werkvloer en van het breken van stakingen. Whetstone was verantwoordelijk voor de communicatie van Uber daarover. Ze is al zeker de zesde hooggeplaatste medewerker die de afgelopen tijd Uber de rug heeft toegekeerd. +++

Comments are closed.