Nieuwstelex

0

+++ AUTONOOM rijden kan alleen in Frankrijk al 21 miljard euro per jaar besparen op de kosten die gepaard gaan met aanrijdingen. Op dit moment kost de onveiligheid in het verkeer de Franse economie rond 1 procent van het GBP. Dat is berekend door adviesbureau Expert Market. Frankrijk komt er volgens hen nog gunstig van af want in de Verenigde Staten kosten verkeersongevallen en alles wat daarvan het gevolg is de economie jaarlijks 324 miljard euro ofwel 1,9 procent van het GBP terwijl de schade in een klein land als Bosnië-Herzegovina op bijna 6 procent van de economische waarde uitkomt. Als een groot deel van het Franse wagenpark autonoom zou rijden, dan zou de schade nog maar 2,3 miljard bedragen, net één tiende van het huidige bedrag. Zero-ongevallen is volgens Expert Market niet mogelijk dus er is altijd economische schade. “Regeringen laten zich maar moeilijk overtuigen dat ze op grote schaal in deze technologie moeten investeren, zeker niet zo lang er geen duidelijke cijfers over de voordelen op tafel liggen. Met ons onderzoek beogen we die cijfers wel te verstrekken. Er zijn wel degelijk duidelijke economische redenen om geld in autonoom rijden te stoppen gezien de grote verbetering van de verkeersveiligheid die ermee bereikt kan worden”, zegt directeur Lucile Michaut van Expert Market in een vraaggesprek met Automobiel Management. +++

+++ Tesla mag dan voornemens zijn het grootste fabrieksgebouw onder één dak te willen bouwen, dat wil niet zeggen dat daar de meeste auto’s van de band zullen rollen. Sterker, het is überhaupt de vraag of er ooit nog een autofabriek in de buurt komt van de monsterfaciliteit van HYUNDAI in Ulsan. De mondiale auto-industrie telt honderden autofabrieken wereldwijd. Die produceren elk jaar meer dan 60 miljoen nieuwe personenwagens. Een onvoorstelbare hoeveelheid, wat overigens al met de helft is gestegen sinds 1999. Marktverzadiging ligt hiermee op de loer zou je denken, maar niets is kennelijk minder waar. Alleen al de fabrieken in Westerse landen hebben een gemiddelde capaciteit van 200.000 tot 400.000 voertuigen per jaar en de meeste halen ze ook. Sterker, dat moet, want dat eerste aantal wordt door de industrie als de drempel voor rendabiliteit beschouwd. Toch halen lang niet alle autofabrieken die drempel. Een vaststelling die het afgelopen decennium leidde tot een noodzakelijke concentratie van productielijnen. Zo werden bij onze zuiderburen bijvoorbeeld tal van fabrieken opgedoekt. Die van Renault in Vilvoorde, Opel’s fabriek in Antwerpen en ook Ford Genk. Maar ook na het sluiten van enkele productielocaties halen sommige merken lang niet een winstgevende productiviteit. Neem Opel. Dat bouwde in 2013 ruim 1 miljoen auto’s, maar deed dat in 11 verschillende fabrieken. Mercedes-Benz idem dito. Het merk met de ster produceert jaarlijks nu rond de 2 miljoen voertuigen, maar geen enkele fabriek van Daimler fabriceert er meer dan 365.000 per jaar. Maar dan de allergrootste autofabriek ter wereld. Die komt wel aan de noodzakelijke quota. Sterker nog, die ene fabriek zou met gemak alle fabrieken van Mercedes-Benz, Opel of BMW kunnen vervangen. Hyundai Ulsan in thuisland Zuid-Korea is zo immens dat het elke jaar 1,6 miljoen auto’s produceert. Het schier oneindige complex heeft een oppervlakte van in het totaal 8,5 miljoen vierkante meter en omvat 5 productie-afdelingrn. Zo maar eventjes 34.000 werknemers gaan er dagelijks aan de slag. Aangezien alleen al die mensen de nodige zuurstof verbruiken creëerde Hyundai een groenzone met meer dan een half miljard bomen. Het hoofddoel van dit alles: om de 16 seconden een nieuwe auto naar buiten rijden, waarvoor jaarlijks meer dan 1 miljard ton staal wordt verwerkt. Nog een bijzonderheid: Hyundai’s monstercomplex werkt geheel autonoom. De fabriek wekt z’n eigen stroom op en zuivert diens eigen afvalwater. Het beschikt tevens over een eigen brandweer, veiligheidsdienst en zelfs een ziekenhuis. Door de fabriek loopt een eigen snelweg die 6 rijstroken telt. Hyundai Ulsan is zelfs zo groot dat het een eigen haven heeft. Daarin kunnen drie schepen van 42.000 ton tegelijk gelost en geladen worden. Niet zo vreemd dat de fabriek wordt gezien als een attractie en daartoe beschikt over een eigen toeristische dienst die dagelijks rondleidingen organiseert voor groepen van 13 tot 200 personen. Voor het geval je zelf een kijkje wilt gaan nemen … +++

+++ De Volkswagen Groep communiceert trots dat het in het eerste kwartaal van dit jaar wereldwijd nét iets minder dan 2,5 miljoen auto’s aan de man wist te brengen. Het gaat echter niet met elk merk crescendo. Bij die 2,5 miljoen auto’s moet je overigens wel de bedrijfsauto’s en vrachtwagens meerekenen. Met die 2 categorieën gaat het overigens goed. Zowel MAN, Scania als Volkswagen Commercial Vehicles pluste flink in het eerste kwartaal van het jaar, met SCANIA als absolute uitblinker. Het truckmerk wist in de maand maart 8.800 wagens te verkopen, tegen 7.200 auto’s in dezelfde maand vorig jaar. Dat is een plus van 22,1 procent. Op personenwagenvlak vonden, wat de verkoopcijfers betreft, de nodige verschuivingen plaats. Zo verkocht Audi in maart 173.500 auto’s, waar dat er vorig jaar nog 186.100 waren. Dat heeft te maken met de teruglopende vraag in China. Volkswagen zelf noteerde met 557.400 auto’s in maart een plusje van 2,5 procent. Over het eerste kwartaal wist het merk met 1.440.900 stuks 1,3 procent minder auto’s te verkopen dan in hetzelfde kwartaal van 2016. Bij welk(e) personenwagenmerk(en) ging het dan wel goed? Porsche pluste lekker met 12,7 procent meer verkochte auto’s in maart en ook bij Skoda worden zowel over maart als over het eerste kwartaal zwarte afzetcijfers geschreven. Het merk dat de grootste plus neerzette van allemaal was echter Seat! De Spanjaarden plusten over afgelopen maand 14,4 procent en over het gehele kwartaal gemeten amper minder: 14 procent. Verklaring is de Ateca, die zeer goed in de smaak valt bij de Europese autoconsument. +++

+++ SEAT verlaagt de Private Lease tarieven voor de Mii, Ibiza en Leon tijdelijk. Onbezorgd rijden in een nieuwe auto van het Spaanse merk voor een vast bedrag per maand is nu mogelijk vanaf 179 euro per maand. Bovendien krijgt iedereen die een occasion in te ruilen heeft op een nieuwe Mii en Ibiza, ook nog eens 1.000 euro inruilkorting. Het tijdelijk extra scherpe private leaseaanbod van Seat geldt tot 1 juni. Leasing door particulieren, kortweg private lease, wordt populairder. Dat zit hem vooral in het feit dat er geen eenmalige (grote) investering nodig is en in duidelijke, vaste maandelijkse tarieven. Met uitzondering van de brandstof zijn alle kosten inbegrepen en behoren onverwachte uitgaven voor de privé leaser tot het verleden. Met Seat Private Lease rijdt de klant geheel ‘ontzorgd’ in een nieuwe auto voor een vast maandbedrag. Met het huidige, tijdelijke Private Lease aanbod scherpt Seat die maandtarieven aan. De Mii is nu al vanaf 179 euro per maand te rijden, de (oude) Ibiza vanaf 245 euro per maand en de vernieuwde Leon vanaf 339 euro per maand. Deze bedragen zijn inclusief BTW bij 48 maanden, 10.000 km per jaar, 500 euro eigen risico. Klanten die gebruikmaken van Seat Private Lease weten zich verzekerd van het Keurmerk Private Lease. Dit door de Vereniging van Nederlandse Auto leasemaatschappijen (VNA) in het leven geroepen keurmerk is belangrijk voor consumenten die gebruikmaken van de mogelijkheid van private lease. Het Keurmerk Private Lease bevestigt dat het complete dienstenpakket van Seat Private Lease borg staat voor zorgeloos rij plezier zonder onaangename verrassingen. +++

+++ TESLA , de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s, wil in september een elektrische pick-up presenteren. Dat meldt topman Elon Musk. Volgens de CEO heeft zijn ontwerpteam “buitengewoon goed werk” geleverd met de pick-up. Het duurt evenwel nog anderhalf tot twee jaar voordat de pick-up, die vermoedelijk Model Y gaat heten, productierijp is. Gelet op de introductievertragingen bij Tesla, zal de daadwerkelijke marktintroductie vermoedelijk niet voor 2020 plaatsvinden. Daarmee creëert Musk voor zijn ontwerpers tijd om de batterijtechnologie naar een hoger plan te tillen. Dat zal nodig zijn aangezien de pick-up vermoedelijk zwaarder wordt dan de Model X en ook intensiever gebruikt gaat worden. +++

+++ Het is voort etterende beschuldiging: de VOLKSWAGEN Kever is niet ontwikkeld door Porsche, maar door de Joodse Josef Ganz. Het verhaal is dat Adolf Hitler echter niets van deze man wilde weten en het idee vervolgens liet stelen en door Porsche verder liet ontwikkelen. Een ongefundeerde aantijging, maar tegenwoordig leven we in een tijd waarin degene die het hardste schreeuwt ook gelijk denkt te krijgen. Een Hagenaar en een Zwitser willen nu het eerste prototype voor de ‘Kever’ van Ganz, de Standard Superior Type 1, restaureren. Maar daar is geld voor nodig, met als gevolg dat er nu met de pet wordt rondgegaan. Het verhaal over het vermeende onrecht wat Ganz is aangedaan stamt uit 2009, toen journalist Paul Schilperoord ‘onthulde’ dat het technische ontwerp van de Standard Superior door Porsche gestolen zou zijn. Bewijs werd niet geleverd, en aannemelijk is het evenmin: in de jaren (twintig en) dertig van de vorige eeuw waren er nu eenmaal veel technici (waaronder ook Zündapp) die broeden op een volksauto met achterin geplaatste motor. Dus de waarheid zal wel ergens in het midden liggen. Al is die constatering wellicht te weinig eer voor de genialiteit van Ferdinand Porsche. +++

+++ VOLVO mag zichzelf een jaar lang het meest klantgerichte bedrijf van Nederland noemen. Dat is de uitkomst van een onderzoek in het kader van de 6e editie van de Customer Centric DNA Awards. Ruim 13.000 consumentenwaarnemingen zijn voorafgaand aan de uitreiking in kaart gebracht. D-reizen, de prijswinnaar van vorig jaar, eindigde op de tweede plaats. In de Top12 best scorende bedrijven komen dit jaar nieuwe namen naar voren waaronder de overall winnaar Volvo, maar ook Univé (verzekeraars) en DSW (zorgverzekeraars), meldt CCDNA. De CCDNA Awards is een initiatief van BearingPoint en Novio Research. Het is de grootste publieksprijs die bedrijven op het gebied van klantgericht ondernemen in Nederland kunnen winnen. Binnen 12 verschillende sectoren worden er prijzen uitgereikt. 8 merken hebben de nummer1 positie binnen hun branche in 2017 kunnen vasthouden. BMW, vorig jaar de winnaar op autogebied, moet haar nummer één positie afstaan aan Volvo en komt hierdoor op de tweede plaats in deze branche. De CCDNA Awards zijn gebaseerd op onderzoek onder ruim 13.000 consumentenwaarnemingen en samen beoordelen zij 121 bedrijven. Binnen de onderzoeksmethodiek vertellen consumenten in hun eigen woorden over de meest recente ervaring met een bedrijf en toetsen de bedrijven op hun klantgerichtheid. Zo loofde een van de respondenten winnaar Volvo als volgt: “Ik ben zeer tevreden over de service van Volvo. Laatst was het verwarmingssysteem kapot. Dit werd door de dealer niet alleen gratis gerepareerd, er was ook een gratis leenauto  beschikbaar. Het werd allemaal prima geregeld”. +++

Comments are closed.