Nieuwstelex

0

+++ APPLE is in het bezit van een vergunning om met een zelfrijdende auto op de straten van de Amerikaanse staat Californië te rijden. Dat blijkt uit documenten die de voertuigenautoriteit aldaar vrijgaf. Dat is opvallend, want in oktober vorig jaar leek het er nog op dat Apple de plannen voor een eigen zelfrijdende auto in de ijskast gezet had. Het is ook de eerste keer dat er iets officieels naar buiten komt over Apple’s ambities met auto’s, maar de plannen zijn al sinds 2015 een publiek geheim. Apple heeft nooit iets losgelaten over eventuele strategie voor een zelfrijdende auto. Er is verder dan ook nog niets bekend over hoe de autoplannen van Apple eruit zien. +++

+++ BMW heeft in maart wereldwijd 254.862 voertuigen afgeleverd. Dat is een stijging van 5,9 procent. Bij het merk BMW steeg de verkoop met 5,3 procent naar 212.093 exemplaren. Bij dochter Mini groeide de afzet met 8,7 procent naar 42.447 auto’s. Op concernniveau nam de verkoop in het eerste kwartaal met 5,3 procent toe tot 587.237 voertuigen, waarvan het hoofdmerk meer dan een half miljoen exemplaren voor zijn rekening nam. BMW trok bijna 20.000 klanten voor haar (deels)elektrische auto’s. In Nederland groeide BMW in maart harder dan de markt. In trek waren de 1-serie, de 3-serie, de 4-serie, de 5-serie en alle SUV modellen op de X6 na. +++

+++ Sergio Marchionne, de topman van autofabrikant FIAT CHRYSLER Automobiles (FCA), stopt even met zijn zoektocht naar een fusie of overnamekandidaat. De automaker stelt niet in een positie te zijn om nieuwe overeenkomsten te zoeken en moet zich in plaats daarvan concentreren op zijn eigen business in de automarkt, zo verklaarde Marchionne. “We moeten oppassen voor onrealistische dromen over consolidatie nu we op weg zijn naar een historisch belangrijk resultaat en een schuldenvrije positie”, aldus de topman. Marchionne heeft herhaaldelijk gezegd voorstander te zijn van verdere consolidatie van de automarkt. Volgens de veteraan verspilt de autosector geld door meerdere versies van dezelfde technologie te ontwikkelen. Eerder probeerde Marchionne een fusie met General Motors rond te krijgen, maar het Amerikaanse concern bleek geen interesse te hebben. In maart verklaarde de topman nog een eventuele toenadering van Volkswagen te verwachten nadat de PSA Groep het duo-merk Opel/Vauxhall kocht van General Motors. Marchionne benadrukte dat er geen gesprekken worden gehouden met Volkswagen of Tesla. De eerste heeft in de ogen van de topman te veel noten op zijn zang en het bedrijf van Elon Musk vindt hij te veel verschillen qua cultuur van zijn eigen onderneming. FCA kan terugblikken op een uitmuntend 2016 met een nettowinst van 1,8 miljard euro en een schuldenlast die met 500 miljoen is afgenomen. Het eerste kwartaal van 2017 is echter nog niet om over naar huis te schrijven, wat vooral met de afzetterugloop op de Amerikaanse markt te maken heeft. De zakelijke markt is in mineur en de Chrysler 200 is niet langer in productie. Beide hebben hun uitwerking op FCA’s eerste cijfers voor dit jaar. Volgens Marchionne mag dit echter geen probleem zijn op weg naar de gestelde financiële doelen voor eind 2017. Hij wil dat FCA tegen 2019 helemaal vrij is. Marchionne treedt op 1 januari van dat jaar terug als topman en dan wil hij de autofabrikant netjes achterlaten. Hij zal worden opgevolgd door iemand uit het bedrijf zelf. +++

+++ FORD stopt met de verkoop van de Focus Electric in Europa. Het model is sinds 2013 in productie, maar het model heeft hier nooit potten kunnen breken en is vandaag de dag qua actieradius niet concurrerend meer. Ford bereidt zich in het Duitse Saarlouis sowieso voor op de fabricage van de volgende generatie Focus. Die zal rond de jaarwisseling worden voorgesteld. Ford wist vorig jaar 61 exemplaren van de Focus Electric in Europa te slijten, 9 stuks minder dan in 2015. Deze enige enigszins aantrekkelijke afzetmarkt is Noorwegen. Dit land zal voortaan vanuit de Verenigde Staten worden bediend. +++

+++ GENERAL MOTORS gaat flink investeren in haar divisie Cruise Automation. Daardoor komen er in de komende 5 jaar 1.100 banen bij. Het gaat om een investering van ruim 13,2 miljoen euro. Daarvan kan Cruise Automation een nieuwe testfaciliteit openen. Het nieuwe R&D centrum wordt gebouwd in de buurt van San Francisco, waar nu ook al getest wordt met 50 autonoom rijdende exemplaren van de Chevrolet Bolt (Opel Ampera-e). Door het nieuwe R&D centrum daar te bouwen, krijgt General Motors een fors bedrag aan subsidie van de staat Californië, in totaal zo’n 8 miljoen dollar. Een gedeelte van het geld wordt ook gebruikt om de huidige locatie uit te breiden. Het R&D centrum moet ruim 2 keer zo groot worden. Aan het einde van het jaar moeten alle werkzaamheden voltooid zijn. Vorig jaar werkten er nog slechts 40 mensen bij Cruise Automation. Sinds de overname door General Motors groeit dat aantal exponentieel. Over 5 jaar moeten er ruim 1.100 nieuwe mensen bij het bedrijf werken. Ook de testvloot van de Chevrolet Bolt zal flink worden uitgebreid. +++

+++ MERCEDES werkt aan een opvolger voor de SL. De modelreeks stamt uit 1954 en de lettercombinatie staat voor ‘Sport Leicht’. Inmiddels is de SL best een zware jongen en dat komt niet in de laatste plaats door het metalen klapdak. Daarom zal AMG, die de opvolger mag ontwikkelen, de nieuwe editie weer een stoffen kap geven. Om interne concurrentie met de GT Roadster te voorkomen, wordt de volgende generatie SL tegelijk een stuk groter en praktischer dankzij een 2+2 configuratie. Het extra ruimteaanbod hoeft een sportiever karakter evenwel niet in de weg te staan, zo stelt het hoofd R&D bij Mercedes, Ola Källenius. Basismotorisering wordt de nieuwe 6 cilinder 3,0 liter lijnmotor (SL 300 en SL 400). Daarnaast zijn een tweetal vermogenvarianten van de 4,0 liter V8 te verwachten (SL 500 en SL 63 AMG). Het is twijfelachtig of de ’65’ uitvoering terugkeert. Dies stokoude en zware V12 blok heeft niets in een door AMG ontwikkelde sportwagen te zoeken … +++

+++ SEAT heeft het eerste kwartaal van het jaar afgesloten met het hoogste verkoopcijfer sinds 2001. Het aantal wereldwijd geleverde auto’s in de periode januari tot en met maart groeide met 14 procent ten opzichte van de eerste 3 maanden van 2016, tot 117.300 exemplaren. In maart noteerde Seat een afzet van 53.200 auto’s; een toename van eveneens 14 procent vergeleken met dezelfde maand vorig jaar. Dit is het hoogste aantal in één maand sinds maart 2000. De groei is te danken aan de Ateca en de gelifte Leon. Seat denkt de stijgende lijn vast te kunnen houden met de nieuwe Ibiza die vanaf juni leverbaar wordt. Spanje was in het eerste kwartaal de belangrijkste afzetmarkt (24.700 auto’s; +16 procent). Daarna volgen Duitsland (20.600; +10 procent) en Groot-Brittannië (16.800; +25 procent). In Frankrijk (6.400; +12 procent) en Italië (5.300; +17 procent) werden eveneens stijgingen van meer dan 10 procent gerealiseerd. Ook in andere Europese landen groeide Seat, waarbij met name Oostenrijk (4.800; +31 procent) en Zwitserland (2.500; +78 procent) in het oog springen. In Nederland pluste de Spaanse Volkswagen dochter ruim 30 procent in eerste kwartaal. Na de marktintroductie van de nieuwe Ibiza maakt Seat zich op voor het debuut van de Arona, een nieuwe compacte cross-over die onder de Ateca in het gamma komt. Dit model zal naar verwachting pas in 2018 een steentje gaan bijdragen aan de verkopen van Seat in Nederland. +++

+++ TOYOTA heeft vooralsnog zeer bescheiden afzetdoelstelling voor de hete uitvoering van de Yaris, GRMN (Gazoo Racing Masters of the Nürburgring) genaamd. Het model is voorzien van een 1,8 liter compressor motor. Die is qua CO2-uitstoot weliswaar niet zo milieuvriendelijk als een turbomotor, maar levert een sportiever karakter op. De 1,8 liter compressormotor wordt ruim 210 pk sterk. De krachtbron is nauw verwant aan de unit die Lotus voor haar 4 cilinder modellen gebruikt. Daarin levert de 1,8 liter 220 pk en 250 Nm. Om de voorwielen van de Yaris overweg te laten kunnen met het relatief hoge vermogen en koppel, krijgt de GRMN uitvoering een Torsen differentieel. Toyota houdt de oplage van het model vooralsnog beperkt tot 1.000 stuks. De Yaris GRMN komt begin 2018 op de markt. Toyota denkt dat Duitsland en het Verenigd Koninkrijk de grootste afnemers zullen zijn. +++

+++ VOLVO verwacht dat het met de importheffingen van Trump wel los zal lopen. Dat laat de Nederlander Lex Kerssemakers, die de Noord Amerikaanse divisie aanstuurt, in een interview weten. Volvo gaat sowieso de volgende generatie S60 in de Verenigde Staten bouwen. Van daaruit zal het model onder andere naar Europa worden geëxporteerd. Met deze werkgelegenheid genererende activiteit denkt Volvo een wit voetje te halen bij de Amerikaanse president Donald Trump. Kerssemakers denkt dat het allemaal wel los zal lopen met de importheffingen die de eerste man van de Verenigde Staten aanvankelijk aankondigde. +++

Comments are closed.