Nieuwstelex

0

+++ AUDI heeft eerdere berichtgeving uit de Newsflash van Autointernationaal.nl bevestigd dat zij het licht op groen heeft gezet voor een extra snelle variant van de Q4. Deze RS versie van de SUV krijgt de 400 pk / 480 Nm sterke 2,5 liter 5 cilinder turbomotor uit de RS3 onder de kap. Eind 2019 start de levering. Reken op circa 4,5 seconden voor de sprint naar 100 km/u. De RS3 Sportback klaart de acceleratieklus namelijk in 4,1 seconden (en blijft trekken tot de 250 kilometer per uur is aangetikt). +++

+++ AUTONOME techniek voor auto’s en Amerikanen: dat is geen lekker stel. Uit een peiling van J.D. Power Tech Choice blijkt namelijk dat inwoners van de Verenigde Staten zelfstandig rijdende voertuigen wantrouwen. Dat is ietwat kortzichtig, want zij zijn wel blij met de rij hulpsystemen die nu al in auto’s worden toegepast. Geldt ook voor de Amerikaanse boer: wat hij niet kent, eet hij niet? Nee, er lijkt wat anders aan de hand te zijn: J.D. Power Tech Choice voerde het onderzoek vorig jaar ook uit en toen waren de respondenten een stuk positiever. Dat de sceptische houding ten aanzien van zelfrijdende auto’s is toegenomen, komt waarschijnlijk door een aantal ongevallen met de betreffende technologie die vorig jaar in het nieuws kwamen. Rij hulpsystemen waar Amerikanen zich geen zorgen meer over maken en die zij inmiddels in hun armen hebben gesloten, zijn: automatische koplampen, de achteruitrijdcamera, de noodremhulp, de spoorassistent, zijdelingse camera’s en head-up display. +++

+++ Meer dan 1 op de 5 flitspalen op de belangrijkste wegen in BELGIE is defect of onbruikbaar. Het gaat om zo’n 300 van de 1.400 flitsers. Voor een aantal politiedistricten in Vlaanderen is de maat vol: “We kunnen al een jaar lang geen enkele hardrijder flitsen op de provinciale wegen. Dan klopt er iets niet”, aldus een woordvoerder. Vooral de provincies Antwerpen en Limburg scoren slecht: slechts 70 procent van de flitspalen is er op dit moment bruikbaar. Vaak ligt een softwarefout aan de basis, of zijn detectielussen in het wegdek aan vervanging toe. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts wil dat er op korte termijn meer werkende camera’s in Vlaanderen langs de weg staan. Een flitspaal kost al snel 30.000 euro. Voor het herstel van alle palen is 2,7 miljoen euro per jaar beschikbaar. +++

+++ Met een leeftijd van 12 jaar zijn de gloriedagen van de Punto al lang voorbij. In Europa dubt FIAT nog over een opvolger (of beter: over de vraag of daarmee wel geld te verdienen valt), maar de Braziliaanse divisie plaagt alvast met de Argo. Die moet als premium hatchback de plaats in gaan nemen van de Punto. In mei trekt Fiat het doek van zijn nieuwe B segment model. Na 3 generaties mag de Punto dan in Brazilië met pensioen. In Europa stamt het huidige model uit 2005. Toen was de naam officieel ‘Grande Punto’. Na de eerste facelift in 2009 werd dit ‘Punto Evo’ en sinds 2012 luistert de Italiaan gewoon naar de naam Punto. Sinds 2011 is de Nederlandse belangstelling voor de Fiat gedaald van 10.340 registraties naar 755 stuks. +++

+++ GENERAL MOTORS trekt zich na 70 jaar terug uit Venezuela. Reden is dat de regering om onbekende reden beslag heeft laten leggen op fabrieken van het bedrijf. General Motors noemt het beleid van de overheid “illegaal”. Er werkten in Venezuela 2.678 mensen bij de autofabrikant. Het concern heeft verder 79 dealers in het land. General Motors zegt dat de werknemers een schadevergoeding zullen ontvangen. Venezuela zit in een diepe crisis door de lage prijs voor olie (het belangrijkste exportproduct) en wanbestuur. Betogingen tegen president Nicolas Maduro worden met harde hand de kop in gedrukt. De linkse regering neemt nu aan de lopende band fabrieken over, met name van Amerikaanse bedrijven. General Motors kondigt aan alle mogelijke juridische actie te ondernemen om haar bezit terug te krijgen. +++

+++ HONDA heeft geen plannen om de op de autotentoonstelling van Sjanghai gepresenteerde hybride versie van de CR-V ook in Europa op de markt te brengen. Wel wordt het model aan het Amerikaanse verkoopgamma toegevoegd. Honda heeft voor de hybride CR-V een nieuwe aandrijflijn ontwikkeld, ‘Sport Hybrid i-MMD’ genaamd. Dat China de primeur gekregen heeft, komt omdat dit land het meeste vaart maakt met de elektrificatie van het wagenpark. Daarom zal Honda in 2018 in dit land ook een volledig elektrisch model lanceren. Die zal lokaal worden gebouwd en is niet voor export bestemd. +++

+++ KIA heeft de elektrische Soul EV een update gegeven. Het model krijgt een krachtigere lithium/ion/polymeer batterij. De Soul EV ziet zijn actieradius door de nieuwe accu toenemen van 212 naar 250 kilometer (NEDC cyclus). De batterij kan voortaan 30 kWh opslaan in plaats van voorheen 27 kWh. Bovendien wordt de Soul EV met een nieuwe kabel voor snelle laadbeurten geleverd. Op die manier kan de Kia zijn batterij voor 80 procent vullen in slechts 23 minuten. Aan een standaard stopcontact heeft hij 6 uur nodig. De Soul EV haalt met zijn 110 pk / 285 Nm sterke elektromotor een begrensde topsnelheid van 145 km/u. +++

+++ Volgens Franse bronnen heeft de Chinese GAC Groep interesse getoond om LANCIA op te nemen in haar portfolio en het merk zo nieuw leven in te blazen. Is dat goed nieuws voor liefhebbers van het Italiaanse merk? GAC heeft momenteel al een joint venture in China met Fiat Chryslers Automobiles (FCA), het bedrijf dat momenteel nog Lancia in haar bezit heeft. Echter, het concern heeft het gamma van het ooit illustere merk teruggesnoeid tot één model, de Ypsilon die alleen nog maar in Italië wordt verkocht. Het Chinese GAC wil Lancia een internationale comeback laten maken. Of Sergio Marchionne, de topman van FCA, de dochter wil laten gaan, is nog niet bekend. Maar voor Lancia lijkt het de enige kans op een doorstart. Het merk kan hoop putten hoe andere Europese premiummerken sinds een Aziatische overname varen. Volvo (eigendom van het Chinese Geely) blaakt van het zelfvertrouwen en Jaguar Land Rover, dat in handen is van het Indiase Tata, verkoopt meer auto’s dan ooit. +++

+++ Vrijdag 7 april jl. tikte MARKTPLAATS Auto’s de 200.000ste ‘live listing’ aan. Het is voor het eerst dat er tegelijkertijd meer dan 200.000 autoadvertenties op het internet handelsplatform stonden. Het aanbod van professionele dealers op Marktplaats liet dit kwartaal een groei van 2,22 procent zien en het aanbod particuliere auto’s is gegroeid met 16 procent ten opzichte van het laatste kwartaal van 2016. Met de groei van het autoaanbod en dagelijks 70.000 autozoekers bewijst Marktplaats dat het de grootste auto website is voor iedereen die zijn auto wil verkopen, voor zowel de professionele dealer als de particulier. +++

+++ VOLKSWAGEN is voornemens om zijn elektrische modellen in de toekomst van prijskaartjes te voorzien die vergelijkbaar zijn met die van haar reguliere auto’s. Het voornemen werd in het kader van een charmeoffensief door de Duitse fabrikant bekendgemaakt tijdens de autotentoonstelling van Sjanghai. Daarmee wil Volkswagen de imagoschade die opgetreden is tijdens de sjoemeldiesel affaire wegpoetsen. Qua prijsstelling voor elektrische auto’s wil het Duitse merk een voorbeeldfunctie gaan vervullen. Volkswagen zet momenteel grote stappen op het gebied van elektrificatie van haar gamma door in een half jaar tijd al een drietal conceptstudies te presenteren. Die moeten vanaf 2019 op de markt komen. Als een moderne elektrische aandrijflijn gecombineerd kan worden met de prijs van een benzine of dieselmodel, dan denkt Volkswagen de kaarten op de automarkt te kunnen herschudden. Het merk kan op die manier de vermaledijde oliegestookte TDI krachtbron snel achter zich laten. Volkswagen heeft dan nog wel wat huiswerk te doen, want de e-Golf kost momenteel afgerond 38 mille terwijl er met de gewone versie kan worden weggereden voor 22 mille. Maar goed, die is niet zo snel en luxueus. Neem je de 150 pk sterke 1.4 TSI Highline uitvoering als uitgangspunt, dan daalt het prijsverschil van 16 mille naar 8 mille. Vink je bij dit model de DSG transmissie aan op de optielijst, dan resteert nog maar 5,5 mille. Volkswagen zal met argusogen kijken naar de definitieve prijsstelling van de Tesla Model 3. Die wordt momenteel gepromoot voor een instaptarief van 35.000 dollar, oftewel globaal even veel als General Motors voor de Chevrolet Bolt vraagt. Inmiddels weten wij dat dit voor de Nederlandse prijs van de technisch identieke Opel Ampera-e betekent: 40.995 euro. Dus de kans dat de Tesla Model 3 bij ons minder dan 40 mille gaat kosten, is nihil. En net als bij Opel zullen de eerste serie exemplaren extra royaal worden aangekleed en tegen veel hogere tarieven worden aangeboden. +++

Reageren is niet mogelijk.