Nieuwstelex

0

+++ De Kiwa SCM waarschuwt dat bezitters van een AUDI door een verhoogde diefstal risicofactor van sommige modellen van dit merk mogelijk in de nabije toekomst gedwongen kunnen worden een aanvullend beveiligingssysteem te installeren. Bij een bepaalde diefstal risicofactor kan de Commissie Beoordeling Aanvalsbestendigheid, waarin Kiwa SCM, de politie en onderzoeksbureaus vertegenwoordigd zijn, besluiten dat een in de fabriek gemonteerd alarmsysteem onvoldoende is en een wijziging eisen. Dit om ervoor te zorgen dat verzekeraars een dergelijk automodel alsnog zullen verzekeren. Het keuringsvoorschrift van de genoemde commissie is bedoeld voor die verzekeringsbedrijven, zodat zij richting de autobranche kan aangeven dat een SCM goedgekeurd alarm gewenst is. Zolang dat geen vereiste is, blijft het diefstalprobleem bij Audi bestaan. Bij de modellen van dit merk staat de schadelast niet in verhouding tot wat montage van een gecertificeerd alarmsysteem kost. +++

+++ AUTOBEURZEN hebben hun beste tijd gehad. De ooit prestigieuze tentoonstellingen ontvangen anno 2017 afmelding na afmelding. Reden is dat de voordelen (zichtbaarheid) niet meer opwegen tegen de nadelen (hoge (overhead) kosten en het door de hoge frequentie van shows soms ontbreken van primeurs). In Europa had de autosalon van Parijs afgelopen najaar last van veel afmeldingen en op de in september te houden IAA van Frankfurt ontbreken merken als Abarth, Alfa Romeo, Citroën, DS, Fiat, Jeep, Infiniti, Maserati, Mitsubishi, Nissan, Peugeot en Volvo. Autofabrikanten focussen zich steeds meer op onthullingen op andere evenementen, waar zij de spotlights niet hoeven te delen. Zo onthult Renault later deze maand in Monaco de nieuwe Mégane RS (die zijn showdebuut overigens wel in Frankfurt beleeft) en pakt BMW op het Villa d’Este concours uit met de nieuwe 8-serie Coupé. Op de in oktober te houden Tokyo Motor Show hoeven we niet te rekenen op de aanwezigheid van de Amerikaanse fabrikanten General Motors, Ford en Chrysler. Dat komt omdat de tentoonstelling in de Japanse hoofdstad inmiddels qua internationale allure royaal overschaduwd wordt door de autobeurzen in Beijing en Sjanghai, die om en om in april van elk jaar worden georganiseerd. +++

+++ BENTLEY zal ondanks de downsize trend de volgende generatie Continental GT/GTC gewoon blijven leveren met W12 motor. De dubbel geblazen 6,0 liter motor krijgt wel een update, waardoor het vermogen naar circa 630 pk stijgt. Als instapper zal wederom een V8 uitvoering fungeren. In een later stadium komt er een Continental GT/GTC met een stekkerhybride aandrijflijn, waarschijnlijk dezelfde techniek die Porsche voor de Panamera S E-Hybrid gebruikt. De nieuwe Continental komt sowieso op hetzelfde MSB platform te staan. De bodemplaat gaat ook gebruikt worden voor de in 2019 te lanceren Flying Spur. Mogelijk gaat Audi het platform in de toekomst ook gebruiken, maar de nieuwe A8 houdt het vooralsnog bij het MLB onderstel dat ook onder de A4/A5/Q5/Q7 te vinden is. Als lid van de Volkswagen familie zal Bentley ook kunnen profiteren van de knowhow binnen het concern op het gebied van autonoom rijden. De nieuwe Continental GT/GTC wordt ruim 100 kilo lichter, maar zal vanwege de salonachtige aankleding nog steeds ruim meer dan 2 ton wegen. Toch zal de volgend generatie veel sportiever rijden. De motor bevindt zich namelijk niet meer voor/op de vooras, maar er achter. Bovendien kunnen we rekenen op een louter achterwiel aangedreven basisuitvoering van de V8. Die wordt nóg lichter. +++

+++ De Duitse justitie doet invallen bij 11 kantoren van autofabrikant DAIMLER , het moederbedrijf van Mercedes-Benz. De doorzoekingen maken deel uit van een strafrechtelijk onderzoek naar mogelijke fraude met de uitstootgegevens van dieselauto’s. Dat heeft het Openbaar Ministerie in Stuttgart bekendgemaakt. Eerder was al naar buiten gekomen dat justitie een aantal werknemers van Daimler in het vizier heeft in verband met mogelijk gesjoemel. Een woordvoerder van het concern laat weten dat men volledig meewerkt aan het onderzoek. Autofabrikanten liggen onder een vergrootglas sinds in 2015 aan het licht kwam dat Volkswagen op grote schaal geknoeid heeft met uitstootgegevens. Miljoenen dieselauto’s bleken voorzien van technologie die ervoor zorgde dat ze in testsituaties veel milieuvriendelijker leken dan zij in de dagelijkse praktijk waren. +++

+++ Justitie in de Verenigde Staten gaat FIAT CHRYSLER officieel aanklagen omdat de autobouwer sjoemelsoftware zou hebben geïnstalleerd in circa 104.000 diesels om zo de uitstoot van de voertuigen te verbloemen. Het Italiaanse/Amerikaanse concern bestudeert de aanklacht nog, maar ontkent iets verkeerd gedaan te hebben. Fiat Chrysler wil zich krachtig gaan verdedigen. De beschuldigingen aan het adres van de autbouwer werden eerder dit jaar al door milieutoezichthouder EPA naar buiten gebracht. Het Italiaans/Amerikaanse concern zou de software sinds 2014 in de Jeep Grand Cherokee en de Ram Pick-up hebben geïnstalleerd. Daardoor heeft Fiat Chrysler volgens de aanklacht bepaalde milieuwetgeving overtreden. De autowereld is al sinds september 2015 in de ban van het dieselschandaal. Toen bleek dat Volkswagen jaren had gesjoemeld met de uitstootgegevens van miljoenen auto’s. De kwestie heeft al geleid tot vele miljarden aan boetes voor het Duitse concern. +++

+++ Leidt autodelen tot minder auto’s op straat? Vooralsnog lijkt het tegendeel waar. Als we naar fietsen kijken, dan heeft de zogeheten deel/huur fiets vooral voor chaos op het trottoir gezorgd. Niet alleen in China, maar ook in onze hoofdstad. Fietsdeel bedrijven plempen elk openbare stuk ruimte vol het tweewielers die vervolgens staat weg te roesten omdat het aanbod (nog) niet in verhouding staat tot de vraag. Zal dat bij auto’s anders zijn? In INDIA gaat het getest worden. Dit land heeft qua autobezit een grote achterstand op Westerse landen (en China), dus wellicht sluit de consument aldaar die fase wel helemaal over als zij meer te besteden krijgen. In plaats hier van kunnen zij dan gebruik gaan maken van een door de Indiase overheid sterk gepromoot netwerk van elektrische deelauto’s. Antwoorden op vragen over de toekomst zijn vaak in het verleden te vinden. En van India is bekend dat zij nooit serieus geïnvesteerd heeft in vaste telefonie: het land schakelde direct over op mobiel. En voor de elektrische deelauto is een stroomnetwerk tot in afgelegen oorden ook niet nodig omdat het land pionier is met zonne-energie. +++

+++ JAGUAR LAND ROVER heeft afgelopen jaar geprofiteerd van een sterke vraag naar zijn premiumauto’s in met name China en de Verenigde Staten. De omzet van de Britse autofabrikant in het eind maart afgesloten boekjaar bedroeg 24,3 miljard pond (28,1 miljard euro). Dat is bijna een tiende meer dan een jaar eerder. Jaguar Land Rover bracht een recordaantal van ruim 604.000 auto’s aan de man; een zesde meer dan een jaar eerder. Vooral de Jaguar F-Pace droeg bij aan die stijging. De winst voor belastingen kwam uit op 1,6 miljard pond. Dat komt neer op een toename van 3 procent ten opzichte van het voorgaande boekjaar. Topman Ralph Speth zegt dat hoge investeringen van Jaguar Land Rover in nieuwe modellen en technologieën hun vruchten afwerpen. Vorig jaar investeerde het dochterbedrijf van het Indiase Tata Motors 3,4 miljard pond. Dit jaar loopt dat op tot zo’n 4 miljard pond. +++

+++ LAMBORGHINI breidt dit jaar zijn gamma uit met de Urus, een SUV waarmee de Italianen hun afzet vanaf 2018 (minimaal) willen verdubbelen. Hiertoe zal het merk zijn productiefaciliteit in Sant’Agata Bolognese gaan uitbreiden. Lamborghini voegt een spuitafdeling aan zijn Italiaanse complex toe. Die moet eind 2018 af zijn. Tot die tijd krijgt de Urus in dezelfde faciliteit als de Huracan en Aventador zijn carrosseriekleur. De nieuwe afdeling is meer dan 10.000 vierkante meter groot en daarmee groeit het totale oppervlak van de fabriek tot 160.000 vierkante meter. Lamborghini gaat naar eigen zeggen op zoek naar 200 nieuwe werknemers om de Urus te helpen bouwen. +++

+++ Heel wat wetenschappers zijn bezig met het schoner maken van onze vervuilde stadslucht. Maar als we die vervuiling bovendien kunnen recycleren tot iets nuttigs, is dat een forse bonus. Een Belgisch team (van de universiteiten van Antwerpen en Leuven) is in die krachttoer geslaagd. Ze hebben een systeem bedacht dat LUCHTVERVUILING omvormt tot waterstof (H2). Dat kan daarna worden ingezet als brandstof voor waterstofcelauto’s. Op die manier slaan ze twee vliegen in één klap, omdat ook de koolstofuitstoot wordt verminderd. De Belgische onderzoekers hebben een systeem ontwikkeld dat zogeheten heterogene fotokatalyse, nano materialen en een foto-elektrochemische cel gebruikt. Achter al die vaktaal schuilt een proces dat de luchtvervuiling omvormt tot waterstof dankzij een katalysator en zonlicht. Het kleine toestel heeft 2 kamers die door een membraam worden gescheiden. In het eerste wordt de lucht gezuiverd met een fotoanode. In het tweede breekt een kathode achter het harde stroomgeleidende membraam de residu’s af om er waterstof aan te onttrekken, een beetje zoals wanneer water via elektrolyse wordt afgebroken. Het gebruik van het toestel is doodeenvoudig: het volstaat om het in het licht te plaatsen en een H2-opslagsysteem te voorzien. Met die waterstof kunnen dan brandstofcelauto’s worden aangedreven. Op dit moment is er alleen een klein toestelletje van een paar vierkante centimeter gemaakt. Een hele stad van haar vervuiling ontdoen, zal daar niet mee lukken. Ze zijn er echter wel in geslaagd aan te tonen dat de techniek betrouwbaar is. Nu moet het team rond professor Sammy Verbruggen ‘alleen’ nog het procédé verbeteren voordat het kan gaan nadenken over inzet op industriële schaal. En dat proces zal niet bepaald morgen al zijn voltooid. +++

+++ Het grote pakket aandelen dat Renault in NISSAN bezit, levert bepaald geen windeieren op. De Franse autobouwer heeft laten weten dat het 811 miljoen euro hoopt te ontvangen uit de winst die de Japanse partner in het laatste boekjaar (van 1 april 2016 tot 31 maart 2017) heeft gemaakt. Nissan zelf maakte vorige week bekend dat het een operationele winst heeft behaald van bijna 6 miljard euro op een omzet van ruim 93 miljard euro. Die winst was in vergelijking met de vorige periode aanzienlijk hoger door sterke verkoopresultaten in de VS, China en West Europa. Dat werd echter deels teniet gedaan door de sterk gestegen koers van de Yen, een probleem waar ook andere Japanse autofabrikanten mee te kampen hebben. Nissan heeft tegelijk de verwachting uitgesproken dat de winst over het nieuwe boekjaar een procent of 10 hoger uit zal kunnen komen. Dit betekent dus ook dat Renault volgend jaar nog meer geld uit Tokyo tegemoet kan zien. +++

+++ RENAULT is zijn communicatiecampagne rond zelfstandig rijden gestart. Er zijn inmiddels 5 prototypes van een autonome Espace klaar waarmee al een paar maanden testkilometers worden gemaakt om zoveel mogelijk praktijkinformatie te kunnen verzamelen. In de komende jaren zal de testvloot sterk worden uitgebreid om het aantal kilometers te verveelvoudigen voordat de techniek op grote schaal wordt gelanceerd. Renault beweert dat het in 2020 een zelfstandig rij systeem kan lanceren. De bestuurder kan de controle dan volledig aan de auto overlaten. Aanvankelijk kan dat alleen in specifieke zones: op snelwegen of op goed afgebakende autowegen met een middenberm. Renault wil trouw blijven aan haar credo van betaalbare technologie door niet alleen één van de eerste massafabrikanten te zijn die de techniek gaat aanbieden, maar ook door er een behapbaar prijskaartje aan te hangen. Dat is een forse uitdaging als je weet dat de autonome Espace prototypes die op dit moment door Parijs rijden elk een 30-tal sensoren, camera’s en lidars van alle soorten en maten nodig hebben. +++

+++ Aan de al bestaande alcoholtest en blaastest kan na jaren uitstel ook de SPEEKSELTEST toegevoegd worden om weggebruikers te testen, zo laat de politie weten. De test gaat ook gelden voor geweldsdelicten. Er was al een bloedtest voor drugs in het verkeer, vanaf 1 juli mag de politie de zogeheten speekseltest toepassen. Daarmee kan de politie meten of een weggebruiker drugs heeft gebruikt. Er kan nog niet mee op alle drugs getest worden, maar wel op cocaïne, opiaten, THC (mariahuana) en methamfetamines. In België bestaat de test al langer, in Nederland werd lang gesteggeld over de invoering omdat de wetgeving steeds maar niet rond kwam. Inmiddels is zowel de wetgeving als de aanbesteding van de test geregeld. Het bedrijf Dräger gaat de test leveren. De woordvoerder van dit bedrijf zegt dat de test betrouwbaar is: “De test meet of er drugs in het bloed zitten met antilichamen die in de stof zitten”. De test laat niet zien hoeveel een gebruiker binnen heeft en in welke mate de gebruiker onder invloed is. “Daarvoor moeten vervolgstappen ondernomen worden met de betreffende persoon”, zegt Van Vugt. Op basis van de eerste, positieve, test is er aanleiding voor een tweede, uitgebreidere test. +++

+++ TOYOTA biedt haar klanten in Japan de service om waar ze ook rijden een openbaar toilet in de buurt te vinden. De dienstverlening wordt toegevoegd aan TC Smartphone Navigation, een navigatie applicatie voor smartphones. In het systeem, Webcam Stations, zijn zo’n 19.000 openbare toiletten opgenomen. Die bevinden zich in benzinestations, wegrestaurants, rustplaatsen langs de snelweg maar ook in gemeentelijke gebouwen, museums en andere openbaar toegankelijke plaatsen. Daarbij wordt ook aangegeven of er op een locatie gehandicaptentoiletten aanwezig zijn en of daar dan ook een parkeerplaats voor blauwe kaart houders in de buurt is, zo bericht Automobiel Management. Het systeem geeft precies aan waar het toilet dat het dichtst bij de ‘zoeker’ is zich in een bepaald gebouw bevindt. +++

Reageren is niet mogelijk.