Nieuwstelex II

0

+++ Auto’s worden comfortabeler, AFLEIDING is prominenter in de auto aanwezig dan ooit en zowel qua actieve als passieve veiligheid zitten we er warmpjes bij. De verleiding is dus groot om tijdens het autorijden wat anders te gaan doen. En daar geven we zondermeer aan toe. Automobilisten letten 10 procent van de rijtijd niet op de weg. Bij vrachtwagenchauffeurs is dat zelfs 20 procent, blijkt uit onderzoek van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) onder 280 weggebruikers in 6 Europese landen. De SWOV deed 2 jaar lang onderzoek naar het rijgedrag van automobilisten, vrachtwagenchauffeurs en scooterrijders. Zowel de bestuurder als de omgeving van het voertuig werd gefilmd, wat uiteindelijk 90.000 uur aan beeldmateriaal heeft opgeleverd. Automobilisten zijn vooral afgeleid door hun mobiele telefoon, namelijk 4 procent van de totale rijtijd. Ook eten, drinken, scheren en make-up aanbrengen behoren tot de grootste afleiders. Vrachtwagenchauffeurs zijn vooral afgeleid door eten tijdens het rijden en apparatuur in de cabine. Het telefoongebruik bedraagt hier bijna 3 procent van de rijtijd. “Als je onderweg bent, is dus 1 op de 20 bestuurders om je heen bezig met zijn mobiele telefoon. De ogen zijn dan niet gericht op de weg en dan kun je ook niet reageren als er iets onverwachts gebeurt. Het telefoongebruik in de auto is dan ook een belangrijke oorzaak van ongevallen”, zegt Nicole van Nes van SWOV. Uit het SWOV onderzoek blijkt ook dat slechts 27 procent van de Nederlandse automobilisten in de dode hoek kijkt bij het afslaan. Bij het verlaten van een rotonde is dat zo’n 20 procent. Bij vrachtwagenchauffeurs zijn deze getallen precies omgekeerd. +++

+++ Het aantal AUTO KRAKEN daalt al jaren, maar het schadebedrag stijgt. Met name navigatiesystemen en airbags van BMW, Mercedes, de Volkswagen Groep merken en Volvo zijn in trek. Gestolen onderdelen worden vervolgens door malafide schadebedrijven gebruikt, zo stelt de stichting Aanpak Voertuig Criminaliteit (AVC). Het aantal autokraken daalt landelijk gezien al jaren; in 2016 kwam het 10 procent minder vaak voor. Maar nog altijd waren vorig jaar 13.240 autobezitters de klos. Opmerkelijk is dat autokraak in lokale golven gaat: Roermond en Eindhoven zagen het aantal juist met zo’n 20 procent stijgen. De landelijke daling is goed nieuws, maar criminelen veroorzaken wel steeds meer schade, doordat zij duurdere zaken meenemen, stelt André Bouwman van de AVC. Hij claimt over gedetailleerde gegevens van de politie te beschikken, waaruit duidelijk blijkt dat er vooral meer dure onderdelen worden gestolen. Navigatiesystemen, airbags, velgen, koplampen en (vooral bij de topmodellen van Audi) ook stuurwielen. Die stelling wordt ondersteund door gegevens van het Verzekering Bureau Voertuigcriminaliteit (VBV). 5 jaar geleden vergoedden verzekeraars voor 200 miljoen euro aan gestolen auto-onderdelen. In 2016 is dat bijna verdubbeld tot 380 miljoen euro. Een autokraak kost gemiddeld tussen de 2.500 en 7.500 euro, stelt Independer op basis van cijfers van het VBV. Bouwman stelt dat de dieven steeds professioneler worden. “Soms zie je heel professionele criminelen die keurig de schroefjes op een rij leggen. Maar anderen breken de zaak gewoon los en knippen de draden door. Dan is de schade aan de auto een veelvoud van de kosten van het onderdeel”. Niet controleerbaar, maar wel aannemelijk, is dat de gestolen onderdelen naar malafide schadeherstellers gaan, die daar weer auto’s mee repareren. Regelmatig vindt de politie ook gestolen onderdelen bij een inval in een autobedrijf. “Natuurlijk gaan gestolen onderdelen naar schadebedrijven, dat is gewoon logisch redeneren”, stelt Bouwman. “Na een aanrijding is er een nieuwe airbag nodig en dat zijn dure dingen. Voor koplampen geldt hetzelfde. Bij bepaalde modellen van Volvo kosten die 1.000 euro per stuk. Dus is hier een markt voor”. Of de gestolen onderdelen vervolgens in Nederland of in het buitenland weer worden gemonteerd is Bouwman niet bekend. “Ik vermoed beide”. +++

+++ De autoproductie in EUROPA is weer bijna terug op het niveau van voor de crisis. Vorig jaar werden volgens de Europese automobielindustrievereniging 16,5 miljoen voertuigen gemaakt. In 2007 lag de productie op 16,6 miljoen auto’s. De autoverkopen groeien dit jaar naar verwachting met 1,5 tot 2 procent, zo is de verwachting. Dat is iets meer dan wat analisten in januari verwachtten. Wel is er ten opzichte van 2016 sprake van een flinke afkoeling van de verkoopgroei, toen namen ze nog met 6,8 procent toe. +++

+++ FORD en PSA halen in Duitsland en Nederland duizenden auto’s terug naar de werkplaats. Daar wordt de klem van de brandstofdruk en brandstoftemperatuur sensor gecontroleerd en indien nodig vervangen. Dit bevestigt een woordvoerder van Ford. In enkele gevallen voldoet het onderdeel niet aan de gestelde eisen. Als gevolg hiervan kan metaalmoeheid optreden en de klem breken. Dit kan vervolgens leiden tot brandstoflekkage op de behuizing van de sensor. In Duitsland betreft het ruim 63.000 auto’s van Ford. Hoeveel exemplaren van PSA er in Duitsland terug moeten naar de dealer is niet bekend. Ford Nederland zegt desgevraagd dat er in ons land ruim 1.700 auto’s gecontroleerd moeten worden. Van de PSA merken moeten er in Nederland 941 exemplaren van Peugeot en 711 stuks van Citroën een check ondergaan; driekwart van de betroffen wagens is reeds in de werkplaats geweest. De klemmen zijn gebruikt bij de 2,0 liter dieselmotor die gemonteerd wordt in onder meer de Ford modellen C-Max, Edge, Focus, Galaxy, Kuga, Mondeo en S-Max. De motor volgde bij PSA in 1998 de XU motor op en wordt onder andere toegepast in de Peugeot Boxer en de Citroën Jumper. Bij de personenwagens vinden we de viercilinder onder andere terug in de Peugeot modellen 307, 406, 806, 807, 3008 en 5008. Bij Citroën onder meer in de C4 en C5. De dieselmotor is ontwikkeld door Ford en PSA. Auto’s waar de klem van kan breken, zijn geproduceerd tussen februari 2014 en juli 2016. Het controleren van de klem duurt volgens Ford ongeveer 10 minuten. Als er een nieuwe klem gemonteerd moet worden, staat de auto ongeveer een half uur in de werkplaats. Voor Peugeot en Citroën is nog geen melding gemaakt in het terugroepregister van de Duitse RDW, de KBA. In het RDW terugroepregister is geen melding gemaakt van de terugroepactie omdat het geen zogenoemde veiligheidsactie betreft. De actie loopt sinds januari van dit jaar. +++

+++ Zoals bekend krijgt de SEAT Ateca een grote broer die eveneens hoog op zijn poten komt te staan. De SUV moet in 2018 bij de dealer in de showrooms staan, maar de Spanjaarden hebben een probleem. Men zegt er namelijk nog niet over uit te zijn hoe het model moet gaan heten en dus wordt de hulp van de consument ingeroepen. Die kan suggesties doen, maar voorwaarde is wel dat de naam van het nieuwe model, net als bij de rest van het Seat gamma, iets te maken hebben met Spaanse geografische namen. Verder dient de typeaanduiding te passen bij de merkwaarden. Ook niet onbelangrijk: de naam moet overal ter wereld makkelijk uit te spreken zijn. Suggesties indienen kan tot 22 juni aanstaande. Daarna maken de experts van Seat een shortlist die weer verder wordt teruggebracht tot een lijstje met daarop 3 potentiële namen. Vervolgens mag het publiek van 12 tot 25 september de absolute winnaar kiezen, die op 15 oktober wordt gepresenteerd. Kan Seat dit naamselectie proces echt niet in eigen beheer doen? Natuurlijk wel! Maar op deze manier creëert het Spaanse merk extra publiciteit voor haar nieuwe grote SUV. +++

+++ Auto’s met SJOEMEL SOFTWARE vallen binnen 2 minuten door de mand met een nieuwe door IT experts ontwikkeld meetinstrument dat kan vaststellen of een auto software heeft die de uitlaatgasnabehandeling uitschakelt. IT veiligheidsexperts van de Ruhr Universiteit Bochum en de University of California in San Diego ontwikkelden samen met de Duitse IT specialist Felix Domke een meetinstrument, dat sjoemelsoftware in het motormanagement van auto’s kan detecteren. Onderzoekers van beide universiteiten onderzochten in totaal 900 verschillende versies van motormanagement software voor dieselvoertuigen van de Volkswagen Groep en Fiat Chrysler uit de afgelopen 8 jaar. In 400 ervan vonden zij ingebouwde procedures om de uitlaatgas nabehandeling uit te schakelen onder normale rij omstandigheden. Uit de analyse wordt ook duidelijk hoe de verschillende fabrikanten te werk zijn gegaan bij het maken van de software. Met het kraken van de software van Volkswagen waren de onderzoekers ruim 1 jaar zoet. Die van Fiat was eenvoudiger van opzet. Er vanuit gaande dat een testcyclus 20 minuten duurt, schakelt de software het systeem na 22 minuten automatisch uit. Bij Volkswagen was de software zo ingericht dat hij een testcyclus herkent aan de hand van het uitblijven van rem & stuur manoeuvres. Het grote voordeel van het nieuwe meetinstrument is volgens onderzoeker Thorsten Holz dat niet het voertuig zelf getest hoeft te worden maar dat alleen analyse van de motor regeleenheid volstaat. De meeste tijd gaat immers verloren met het gereedmaken van voertuigen voor de testcyclus. +++

+++ Financieel topman Gautam Gupta van UBER vertrekt bij de taxi app. Gupta werkte 4 jaar bij Uber als hoofd financiën. Sinds 2015 diende hij feitelijk als financieel directeur, zonder die titel ooit te krijgen. Gupta gaat aan de slag bij een andere start-up. Uber benadrukt dat zijn vertrek niets te maken heeft met de dieprode kwartaalcijfers die de onderneming publiceerde. Uber zette in het eerste kwartaal een verlies van 708 miljoen dollar in de boeken. Dat is wel fors minder dan een kwartaal eerder. De omzet kwam uit op 2,9 miljard dollar. Uber haalde de afgelopen 7 jaar ongeveer 15 miljard dollar op bij investeerders. Daarvan was aan het einde van het kwartaal nog 7,2 miljard dollar over. De waarde van het bedrijf, zonder beursnotering, wordt geschat op bijna 70 miljard dollar. +++

+++ De nieuwe VOLKSWAGEN Arteon komt wellicht ook als Shooting Brake op de markt. De opvolger van de Passat CC maakt deze zomer zijn opwachting. De 5-deurs liftback zal in de toekomst waarschijnlijk ook als stationwagen variant te koop zijn. Of beter gezegd als Shooting Brake, want de coupéachtige daklijn wordt netjes doorgetrokken. Volgens Volkswagen is het de intentie om van de Arteon een complete modelfamilie te maken. En van de Passat weten we dat dit geen cabriolet of zo betekent, maar wel een ‘Variant’. +++

Reageren is niet mogelijk.