In detail: de nieuwe BMW X3

0

BMW heeft de derde generatie X3 klaar. De SUV is in stilistisch opzicht allesbehalve baanbrekend, maar biedt qua uiterlijk en in het interieur voldoende vernieuwing om de vele klant (sinds de eerste editie in 2003 op de markt verscheen, zijn al meer dan 1,5 miljoen exemplaren verkocht) vast te houden. En als hij net zo veel verfijning biedt als de jongste 5-serie, dan kan BMW rekenen op een nóg groter koperspubliek.

In vergelijking met de vorige, 7 jaar oude editie oogt de nieuwe X3 met zijn grotere nieren grille massiever, maar dat is puur uiterlijk vertoon: BMW heeft het model wel degelijk lichter en meer gestroomlijnd gemaakt. De driedimensionale nieren hebben namelijk actieve kleppen om de luchtweerstand te verminderen (de X3 heeft een Cx van 0,29).

Geen optisch bedrog zijn de grotere wielen: standaard heeft de X3 niet langer 17-inch lichtmetalen velgen, maar 18-inch exemplaren. Dat past beter bij de grotere maatvoering. De nieuwe X3 is met 4,71 meter afgerond 4 centimeter langer dan de vorige editie. Ten opzichte van die voorganger zijn de breedte en hoogte met respectievelijk 1 en 1,5 centimeter toe en afgenomen. Ook de wielbasis groeide: van 2,81 naar 2,86 meter. Dit levert meer bewegingsvrijheid voor met name de 2 à 3 achterpassagiers op.

Tegelijkertijd is het gewicht dankzij aluminium wielophanging met maximaal 55 kilo afgenomen. Daar profiteert niet alleen het brandstofverbruik van, maar ook de rij dynamiek. De M40i uitvoering van de X3 komt als sportief topmodel daardoor beter tot zijn recht. Dankzij 360 pk / 500 Nm (afkomstig van de bekende 3,0 liter 6 cilinder lijnmotor, een rap schakelende 8-trapsautomaat (standaard op alle versies), xDrive vierwielaandrijving en Launch Control kan er met deze BMW in 4,8 seconden naar 100 km/u worden gesprint. De M40i kenmerkt zick verder door een stroomlijn optimaliserende M bodykit en een door M Sport aangepast onderstel. Zijn topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Als gemiddeld brandstofverbruik geeft BMW 8,2 à 8,4 liter/100 km op, hetgeen een CO2-uitstoot van 188 à 193 gram/km betekent.

Vanaf de verkoopstart komend jaar zal de nieuwe X3 ook verkrijgbaar zijn in de dieseluitvoeringen xDrive20d en xDrive30d. De laatste heeft een 3,0 liter 6 cilinder lijnmotor onder de kap van 265 pk en 620 Nm. In deze uitvoering kan de X3 in 5,8 seconden naar 100 km/u accelereren. Zijn topsnelheid bedraagt 240 km/u. Als gemiddeld brandstofverbruik geeft BMW 5,7 à 6,0 liter/100 km op, hetgeen een CO2-uitstoot van 149 à 158 gram/km betekent. De X3 xDrive20d beschikt over een 2,0 liter 4 cilinder dieselmotor die goed is voor 190 pk en 400 Nm. Accelereren naar 100 km/u kan met deze BMW in 8,0 seconden. Bij 213 km/u vindt hij het mooi geweest. Het gemiddeld brandstofverbruik is volgens de fabrikant 5,0 à 5,4 liter/100 km en dat correspondeert met een CO2-uitstoot van 132 à 142 gram/km.

BMW gaat de nieuwe X3 vanaf december ook aanbieden als xDrive30i. Zijn 4 cilinder 2,0 liter benzinemotor is goed voor 252 pk en 350 Nm. Daarmee kan de X3 in 6,3 seconden naar 100 km/u accelereren en een topsnelheid van 240 km/u bereiken. Als gemiddeld brandstofverbruik geeft BMW 7,4 liter per 100 km op. Dat betekent een CO2-uitstoot van 168 gram/km. In het voorjaar van 2018 wordt het gamma aangevuld met de ‘xDrive20i’. Die heeft dezelfde motor al de ’30i’, maar dan in 184 pk / 290 Nm configuratie. De acceleratie naar 100 km/u neemt in deze BMW 8,3 seconden in beslag en de topsnelheid bedraagt 215 km/u. Het gemiddeld brandstofverbruik van de X3 xDrive20i zou uit moeten komen op 7,2 liter/100 km, want overeenkomt met een CO2-uitstoot van gemiddeld 165 gram/km. Omdat de nieuwe BMW X3 op een nieuw platform staat, kan BMW ook een volledig elektrische versie van de X3 uitbrengen. Die komt eind 2019 / begin 2020 op de markt. Deze X3 wordt een tegenhanger van de elektrische variant van de Mercedes-Benz GLC en de Audi e-Tron Quattro. De laatste gaat volgend jaar al in productie.

De derde generatie X3 wordt door BMW voorzien van een nieuwe evolutie van het ConnectedDrive systeem. Daarmee is internetcontact mogelijk en kunnen smartphones en smartwatches zonder onderbreking van het ene medium naar het andere overstappen. De bediening kan tegen meerprijs ook via gebaren. Een andere optie is Intelligent Voice Assistant. Verder krijgt de X3 onder de noemer ‘BMW Personal CoPilot’ alle rij hulpsystemen die naar semi-autonoom rijden neigen, met als opties adaptieve cruise controle met stop & go functie en het veiligheidspakket Driving Assistant Plus (onder meer een stuurassistent, een rijbaan assistent, Lane Change Assistant (vanaf december 2017), dode hoekwaarschuwing met bescherming tegen aanrijdingen van opzij, verkeersborden herkenning (inclusief eenrichtingsverkeer), Active Steering (voor stuurcorrecties) en waarschuwing voor kruisend verkeer achter de X3.

LED techniek voor de koplampen is standaard. BMW brengt de derde generatie X3 in 3 smaken op de markt: xLine, M Sport en Luxury Line. Die laatste is helemaal nieuw voor de modelreeks. Volgens BMW heeft de derde generatie X3 een sportiever karakter dan zijn voorganger, iets waaraan optionele zaken als het M Sport onderstel, idem remmen en Dynamic Damper Control natuurlijk extra aan bij dragen.

Het dashboard is typisch BMW, maar de op de bestuurder gericht middenconsole (onder het 10,2-inch grote aanraakscherm) heeft een 6-hoekige vorm gekregen. Verder zit er in de jongste X3 een nieuw ontwerp stuur en extra bergvakken. Het voorruitprojectie systeem maakt voortaan gebruik van kleuren. Dankzij een nieuw panoramadak is er nóg meer lichtinval in het interieur mogelijk. De voor & zijruiten zijn akoestisch gelaagd om de inzittenden tegen omgevingslawaai te beschermen en om ze voor meer rust aan boord te zorgen. De achterbankleuning kan in 3 delen (40:20:40) verhouding worden neergeklapt, waardoor de kofferinhoud van 550 liter naar 1.600 liter groeit. Dit volume is overigens identiek aan de bagagecapaciteit van het oude model. Het neerklappen van de achterbankleuning kan eenvoudig met een hendel vanuit de laadruimte.

De nieuwe BMW X3, die 4 centimeter langer is dan de eerste generatie X5, komt in het najaar op de markt. Hij beleeft zijn publieksdebuut in september op de IAA autoshow van Frankfurt. Daar zal de tentoonstelling bezoeker met eigen ogen kunnen zien dat BMW de beroemde, historische Hofmeister knik uit het maatpak gestreken heeft. Deze beroemde knik in de achterste zijruit was sinds 1961 kenmerkend voor vrijwel alle modellen van het merk, maar voor de X3 neemt de autobouwer afscheid van het karakteristieke stylingdetail. Prijzen maakt BMW later bekend.

Reageren is niet mogelijk.