Exclusief: rijden met de Mitsubishi Eclipse Cross

0

Mitsubishi wil zich omvormen tot een SUV specialist. Een soort Japans alternatief voor Jeep and Land Rover dus, maar dan zonder premiumpositionering. In dit kader wordt het gat tussen de ASX en de Outlander nu opgevuld door de Eclipse Cross. De eerste helft van die naam gebruikte Mitsubishi in het verleden door een sportwagen (uiterlijk een soort Audi TT, maar onderhuids gewoon een Galant) en nu dus voor een coupéachtige SUV.

Binnen het gamma van Mitsubishi zijn dan straks alleen nog de i-MIEV en Space Star vreemde eenden in de bijt. Of zij zullen worden vervangen, is twijfelachtig. Waarschijnlijk gaan de elektrische honneurs van Mitsubishi waargenomen worden door een eigen versie van de volgende generatie Nissan Leaf. In de loop van 2018/2019 kunnen we nog een in eigen beheer ontwikkelde opvolger voor de Outlander verwachten. Daarna zal Nissan, dat vorig jaar een controlerend belang verwierf in Mitsubishi aan de ontwikkelingstouwtjes gaan trekken.

De Eclipse Cross is geen compleet nieuw ontwerp, maar staat op hetzelfde onderstel van de Outlander. Met een lengte van 4,41 meter versus 4,70 meter is hij echter een klasse kleiner. Het verschil met de ASX bedraagt slechts 5 centimeter. Jou zou de positionering van de Eclipse Cross dan ook kunnen vergelijken met die van de coupéachtige SUV modellen BMW X4 en X6 ten opzichte van respectievelijk de X3 en X5. Omdat de Mitsubishi op een veel lager prijsniveau gaat opereren, wordt de Toyota CH-R als de belangrijkste concurrent gezien. Beide hebben een schuin aflopende achterzijde die, zo is de Japanse redenering, in de smaak zal vallen bij jonge autoconsumenten.

Toch is de Mitsubishi motorisch uit heel ander hout gesneden dan de genoemde Toyota. De enige overeenkomst is dat beide cross-overs leverbaar zijn met een 4 cilinder turbobenzinemotor. In het geval van de Eclipse Cross is die 1,5 liter groot. Dat is een klasse forser dan de CH-R onder de kap heeft (1.197 cc) en ook het vermogen is aanzienlijk hoger: 165 versus 116 pk. De prestatieverschillen zijn evenwel minder groot. De Mitsubishi heeft 9,8 seconden nodig om naar 100 km/u te sprinten en is daarmee ‘slechts’ 1,1 tel sneller dan de Toyota. Tegelijkertijd ligt de CO2-uitstoot (en dus het verbruik) veel hoger: 159 gram/km voor de Eclipse Cross en 135 gram voor de CH-R (144 gram met CVT). Dat de Mitsubishi de waarden van de Toyota niet weet te halen, komt onder andere door zijn gewicht: de geteste Eclipse Cross weegt 1.550 kilo terwijl de basisuitvoering van de CH-R 1.375 kilo in de weegschaal legt.

Een ander verschil met de Toyota is dat Mitsubishi geen (stekker)hybride variant van de Eclipse Cross gepland heeft. De techniek kan zó worden overgenomen van de Outlander PHEV, maar de aandrijflijn is te duur voor een C segment model. Wel wordt de Eclipse Cross in de loop van volgend jaar leverbaar in 2,2 liter dieseluitvoering met standaard vierwielaandrijving en een 8-traps automaat. De 1.5T benzineversie heeft standaard voorwielaandrijving en een handgeschakelde 6-bak. De CVT versie kan tegen meerprijs worden gecombineerd met vierwielaandrijving.

Testauto was de 1.5T CVT AWD uitvoering. De motor levert onderin al aardig wat trekkracht en produceert een niet onaantrekkelijk uitlaatgeluid, waardoor de Eclipse Cross een levendige indruk maakt, ook bij lage toerentallen. Maar van toeren maken houdt de 1.5T unit niet. Theoretisch zou je tot 6.000 omwentelingen kunnen doortrekken voordat je in de rode zone van de teller belandt, maar 500 toeren eerder weigert de motor om nog verder zijn best te doen. Ook de CVT roept weinig liefde gevoelens op. De automaat heeft weliswaar een aantal voorgeprogrammeerde, virtuele versnellingen maar klinkt bij hard accelereren te veel als een keukenmachine. Tevens lijkt de CVT niet altijd te weten welke nep verzet hij moet kiezen.

De vierwielaandrijving, waarvoor Mitsubishi de hoge verwachting wekkende aanduiding ‘Super All Wheel Control’ gebruikt heeft afgezien van extra tractie weinig meerwaarde. Theoretisch had het systeem de sterke onderstuur neiging van de Eclipse Cross kunnen elimineren, maar dat gebeurt niet. Deze Mitsubishi is duidelijk geen ‘Evo’. Dat komt ook door de veel te indirecte besturing die alleen de meest rudimentaire vormen van feedback geeft. Daar staat tegenover dat de vering prettig comfortabel is en dat de Eclipse Cross op constant snelwegtempo een relaxte auto is om mee te cruisen.

De Eclipse Cross is bovendien een volwaardige gezinsauto, in de zin dat volwassenen (dus ook kroost dat de groeispurt al achter de rug heeft) achterin voldoende ruimte hebben. Ook voorin is er royaal plek, al is de zitpositie (niet helemaal in één lijn met het stuur en de pedalen, maar naar het midden van de auto) even wennen. Qua bouwkwaliteit maakt de Mitsubishi de indruk van gestaalde perfectie en de gebruikte materialen zijn een aantal klassen hoger dan bij de ASX en Outlander, maar er is nog steeds veel donker plastic gebruikt. Bovendien is het bedieningspaneel linksonder het stuur slecht afleesbaar.

De uitrusting van de luxueuzere uitvoeringen van de Eclipse Cross omvat naast adaptieve cruise controle en een 360 graden camera de recentste infotainment technologie, dat luistert naar de naam Smartphone Link Display Audio, oftewel SLDA. Voorlopig is het systeem in ons land alleen nog voorzien van Apple CarPlay. Android Auto komt beschikbaar als de benodigde app in Nederland verkrijgbaar is. Het multimedia systeem, dat fier boven de middenconsole uittorent, biedt verder alle functies die je verwacht en is verder te bedienen via de touchpad controller op de middentunnel. Via spraak kunnen Google Maps, Google Play, muziek en andere apps bediend worden.

Head-up display en een groot panoramadak staan op de optielijst. Of dat ook voor een achteruitrijdcamera geldt, is nog niet bekend. Er is wat voor te zeggen om die standaard te monteren, want doordat de Eclipse Cross over een gespleten achterruit beschikt, zal het uitzicht gegarandeerd zeer beroerd zijn. Gelukkig lijdt de hoeveelheid hoofdruimte achterin daar zoals gezegd niet onder. De bank laat zich op verschillende manier verstellen (lengterichting, hellingshoek) en de bagageruimte is te vergroten door de achterbankleuning om te klappen. Dit kan in 60:40 verhouding.

 

60%
60%
Awesome

Al met al is de Eclipse Cross geen onwelkome aanvulling op het bestaande cross-over / SUV aanbod. Hij maakt een solide indruk en is ondanks zijn coupéachtige daklijn een volwaardige gezinswagen. Toch zal deze Mitsubishi vanwege de weinig verfijnde aandrijflijn en idem rijeigenschappen vooral met het hoofd gekocht gaan worden en niet met een warm kloppend autohart. Veel zal natuurlijk afhangen van de prijs. Reken op een instaptarief van 28.500 euro.

  • 6
  • Beoordelingen door bezoekers (25 Stemmen)
    5.4

Reageren is niet mogelijk.