Nieuwe BMW X3 gelekt

0

Hoewel de nieuwe X3 pas op 26 juni door BMW officieel wordt onthuld, zijn nu al de eerste beelden opgedoken. Er zijn zowel foto’s van het exterieur als van het dashboard.

Op het beeldmateriaal is de M40i uitvoering van de nieuwe X3 te zien. Deze sportieve versie heeft een 360 pk / 500 Nm sterke 3,0 liter 6 cilinder lijn motor onder de kap. Daarmee kan de BMW in 4,8 seconden naar 100 km/u sprinten. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Als gemiddeld verbruik geeft BMW voor de X3 M40i 8,2 à 8,4 liter per 100 km op. Dat betekent een CO2-uitstoot van 188 à 193 gram/km. De aandrijflijn bestaat verder uit een 8-traps automaat en xDrive vierwielaandrijving. De Porsche Macan is even sterk en snel, maar heeft een onbegrensde topsnelheid van 266 km/u. Hij is met een verbruik van gemiddeld 8,8 liter en een CO2-uitstoot van 207 gram/km echter minder zuinig en milieuvriendelijk.

Andere motorvarianten die vanaf de verkoopstart beschikbaar zullen zijn, zijn de 190 pk sterke xDrive20d uitvoering (gemiddeld verbruik 5,0 à 5,4 liter per 100 km; CO2-uitstoot 132 à 142 gram) en de xDrive30d met 265 pk (5,7 à 6,0 liter en 149 à 158 gram). Ter vergelijking: de 190 pk sterke Audi Q5 2.0 TDI Quattro heeft een emissiewaarde van 129 gram. En de Mercedes GLC 350d 4Matic (258 pk) 159 gram. In een later stadium volgen 4 cilinder benzineversies (waaronder een 252 pk sterke xDrive30i) en een échte M variant met meer dan 400 pk. Voor 2020 is een volledig elektrische X3 gepland.

Het dashboard heeft wat stijlelementen van de nieuwe 5-serie, waaronder het zwevende multimediascherm en het digitale instrumentarium. Maar per saldo maakt de boordplank een nogal rommelige, drukke indruk. Zowel Audi als Mercedes weten veel meer optische rust te creëren aan boord.

In vergelijking met de huidige editie is de nieuwe, derde generatie X3 iets groter dan zijn voorganger. Op die manier wordt weer voldoende afstand gecreëerd tot de X1, die in actuele vorm dankzij voorwielaandrijving en dwars geplaatste motoren een stuk ruimer is geworden. Het design van de nieuwe X3 is een evolutie van de vorige editie, maar dan wat minder hoekig. Bij de neuspartij valt vooral de grote grille in 3D-look op: door de forse ‘nieren’ en de lage bumper heeft de BMW een imposantere uitstraling gekregen; iets wat voor een SUV nooit verkeerd is.

Het publieksdebuut van de nieuwe X3 staat gepland voor september, als in Frankfurt de tweejaarlijkse IAA autoshow wordt gehouden. Hij zal dan leverbaar worden met diverse aankleedpakketten en met techniek om semi-autonoom te kunnen rijden.

Reageren is niet mogelijk.