Nieuwstelex

0

+++ BELGIE heeft er in de Europese Raad voor gepleit om landen flexibel te laten omspringen met het markttoezicht op vervuilende auto’s. Daarmee lijken onze zuiderburen geen lessen te trekken uit de sjoemeldiesel affaire. Als landen zelf de vervuiling van auto’s moeten gaan controleren, dan wil België liever dat die tests beperkt kunnen blijven tot controle van de papieren of van onderdelen. Dat om kosten te besparen en de toezichthouder niet te veel te belasten, zo blijkt uit het Belgische standpunt in de Europese Raad. Europees Parlementslid voor de SP.A, Kathleen Van Brempt, vindt dit onbegrijpelijk: “Uit de sjoemeldiesel affaire hebben we geleerd dat alleen uitstoottests in reële rij omstandigheden misbruik kunnen opsporen”. Na het dieselschandaal bij Volkswagen probeert Europa het toezicht op autobouwers strenger te maken. Volkswagen werd betrapt in de Verenigde Staten, en niet in Europa, omdat de VS niet alleen vóór de goedkeuring auto’s laat testen, maar ook nadien van de weg plukt om te kijken of ze niet te veel vervuilen. Ook Europa broedt nu op plannen om het markttoezicht te verstevigen. Het markttoezicht zal vooral bij de lidstaten komen te liggen, want een Europees agentschap naar Amerikaans model werd weggestemd. Zo moet elke lidstaat volgens de Raad 1 op de 50.000 ingeschreven auto’s laten testen, waarvan slechts bij een deel ook de uitstoot van schadelijke stoffen wordt gecontroleerd. Maar België is niet happig op uitstoottests op de weg, die de reële vervuiling van de personenwagen registreren. Onze zuiderburen willen “flexibiliteit zodat de lidstaten kunnen kiezen voor een onderzoek dat focust op documenten of op onderdelen van de auto, wat efficiënter is”. Ook is België van mening dat de werklast van de toezichthouder niet verhoogd moet worden. Oftewel: op zijn tijd graag wegkijken dus. Net zoals bij de houtje touwtje kerncentrale aan de Nederlandse grens. +++

+++ In mei zijn er in totaal 6.241 BESTELWAGENS op kenteken gezet. Dat is een stijging van 10,2 procent ten opzichte van dezelfde maand in 2016. Er werden 1.314 exemplaren van Volkswagen geregistreerd (21,0 procent marktaandeel). De tweede plaats wordt ingenomen door Ford, met 892 bestelauto’s (14,3 procent). Op de derde plek staat Mercedes met 843 stuks (13,5 procent), op de voet gevolgd door Renault met 809 lichte bedrijfswagens en een marktaandeel van 13,0 procent. De registraties van lichte bedrijfswagens in 2017 fluctueren licht ten opzichte van 2016. De ene maand is het iets meer, de andere maand iets minder. Over de eerste 5 maanden van 2017 zijn in totaal 3,6 procent meer lichte bedrijfswagens geregistreerd (34.117 stuks). +++

+++ Hoewel Volvo enkele weken geleden bij monde van CEO Håkan Samuelsson aankondigde vanwege de steeds strengere milieueisen niet meer te zullen investeren in de ontwikkeling van nieuwe dieselmotoren, is BMW voorlopig nog niet van plan olie gestookte krachtbronnen zomaar te laten vallen. Anders dan de Zweedse collega zullen de Duitsers niet over 5 jaar langzaam worden uitgefaseerd. BMW investeert weliswaar veel in (deels)elektrische aandrijving, maar beschouwt diesels als essentieel om aan de toekomstige CO2-eisen, die in 2020 in gaan, te kunnen voldoen. Concerntopman Harald Krüger is van mening dat die norm zonder oliegestookte motoren nooit gehaald kan worden. Hij gelooft sterk in de noodzaak en het toekomstpotentieel van elektrische auto’s, maar denkt dat de transitie richting emissieloos rijden geleidelijk zal verlopen. Dus zelfs als in 2020 een kwart van de BMW verkopen (deels)elektrische modellen betreft, betekent dit dat het bedrijf nog steeds voor driekwart auto’s met enkel een verbrandingsmotor verkoopt. Krüger laat ook weten op dit moment nog geen grote terugval in de verkoop van diesels te zien, integendeel: op sommige markten neemt de vraag juist toe. Dat bevestigt volgens hem de bedrijfsvisie van BMW dat investeringen in nieuwe technologie voor oliegestookte motoren zinvol is. Krüger houdt er rekening mee dat er een moment komt waarop investeren in nog betere uitlaatgassystemen voor diesels te duur wordt. Maar hij ziet dat in de eerstkomende 10, 15 jaar niet gebeuren. +++

+++ BOSCH koopt het Italiaanse bedrijf Albertini Cesare. Deze toeleverancier kon Bosch eerder deze week geen aluminium stuurhuizen leveren en was daarmee verantwoordelijk voor een productiestop bij BMW. Als gevolg daarvan moest de autofabrikant de productie enkele dagen stilleggen door gebrek aan elektrische stuurhuizen, die worden geleverd door Bosch. Het ging om de productie van diverse BMW modellen in fabrieken in Duitsland, China, en Zuid-Afrika. Inmiddels zijn de leveringen hervat en werkt men aan het inhalen van de productie. Bosch gaf eerder al aan dat de problemen te wijten waren aan een Italiaanse toeleverancier van aluminiumdelen. Om de continuïteit van de productie te waarborgen, neemt Bosch het Italiaanse familiebedrijf met 350 werknemers over. +++

+++ FIAT gaat het gamma van de Panda binnenkort uitbreiden met de City Cross uitvoering. Die oogt (bijna) net zo stoer als de vierwiel aangedreven versie, maar heeft enkel voorwielaandrijving en wordt dus zuiniger en goedkoper. De City Cross zal te herkennen zijn aan een nieuwe kleuropzet met zwarte dakrails, handgrepen en zijspiegels. Daarbij is dat wat bij de vorige editie aan de voor/zij/achterkant aluminiumkleurig was, voortaan in de kleur van de carrosserie gespoten. Er zijn 2 nieuwe koetswerkkleuren, namelijk Grigio Moda en Blu Giotto. Standaard worden 5-spaaks lichtmetalen velgen, waarbij keuze is uit 2 soorten. Binnenin krijgt de City Cross zwart met grijze bekleding voor de stoelen. Qua motorisering zal de klant kunnen kiezen uit de 69 pk sterke, atmosferische 1,2 liter 4 cilinder en de 1.3 MultiJet diesel met 95 pk. De TwinAir Turbo wordt bij Fiat langzaam maar zeker uitgefaseerd en zal daarom niet leverbaar zijn in de nieuwe Panda variant, die over enkele weken officieel zal worden voorgesteld. +++

+++Is bij FORD de onlangs ontslagen topman Mark Fields door gebrek aan gewicht boven komen drijven? Hij heeft 3 jaar voort kunnen oogsten waar zijn voorganger Alan Mulally gezaaid had, maar bij de eigen kweek (autonoom rijden, elektrificatie en deeltijdmobiliteit) vielen de resultaten tegen. Aandeelhouders vonden het beleid van Ford onduidelijk, met als gevolg dat zij het vertrouwen verloren in de 56-jarige Fields. Bill Ford, medeaandeelhouder van het concern dat zijn overgrootvader oprichtte, werd gedwongen tot het voeren van een ‘slecht weer gesprek’, net zoals hij dat 16 jaar geleden ook gedaan had met Jack Nasser, die van 1999 tot 2001 de CEO van de autofabrikant was. Nasser was de architect van de dure Premier Automotive Group; de divisie met de kostbare parels Aston Martin, Jaguar, Land Rover en Volvo. Ford kon zich een dergelijke ‘dure hobby’ niet veroorloven, waardoor Mullaly de dochters buiten de deur zetten en zich concentreerde op de inmiddels beroemde, en in grote lijnen succesvolle ‘One world, One Ford’ strategie. Net als Mulally (afkomstig van Boeing) is de opvolger van Fields ‘branchevreemd’: het betreft Jim Hackett, voorheen werkzaam op het gebied van kantoormeubelen. Daar voerde hij een zeer geslaagde reorganisatie door en nu mag hij bij Ford orde op zaken gaan stellen. +++

+++ De verkopen van JEEP bevinden zich in een neerwaartse spiraal. Moederbedrijf Fiat Chrysler Automobiles moet al 9 maanden op rij dalende verkoopcijfers presenteren. Jeep verkocht in mei 75.516 auto’s in de Verenigde Staten; een daling van 15 procent ten opzichte van dezelfde maand in 2016. Alleen de Grand Cherokee weet de dans te ontspringen en trok juist 14 procent meer klanten. De andere modellen van Jeep, de Renegade, Compass/Patriot, Cherokee en Wrangler, laten het allemaal afweten, al komt dat ook doordat het oertype in het najaar zal worden vervangen door een nieuw ontwerp. Ook de gezamenlijke opvolger van de Compass/Patriot staat in de startblokken klaar. Dat model is qua bouwkwaliteit een verademing ten opzichte van zijn voorganger, maar primair bestemd voor markten buiten de Verenigde Staten. Zo gaat Jeep de nieuwe Compass ook in India produceren. Volgende maand moet daar de productie op stoom komen. Dan arriveert deze compacte Jeep ook in de Europese showrooms. De nieuwe Compass loopt reeds van de band in Brazilië. Dankzij sterke verkoopcijfers van Ram, Dodge en Alfa Romeo (dat 883 Amerikaanse bestellingen voor de Giulia noteerde) wist Fiat Chrysler Automobiles in de Verenigde Staten de verkoopdaling overigens te beperken tot 0,9 procent. Fiat doet in Brazilië ondertussen goede zaken met de Toro, een nieuwe pick-up op basis van de Compass. Dit model ging aldaar in mei 3.470 keer over de toonbank. Fiat Chrysler Automobiles ziet de verkoopdip bij Jeep als een tijdelijk probleem. Doelstelling is nog steeds om in 2018 wereldwijd 2 miljoen auto’s op jaarbasis van dit merk te slijten en om op die manier marktleider te worden in het SUV segment. In 10 verschillende fabrieken worden nu Jeep modellen geproduceerd. +++

+++ MASERATI begint na 5 maanden pauze in Modena weer met de productie van de GranTurismo, GranCabrio en Alfa Romeo 4C (inclusief Spider versie). In de afgelopen periode is de fabriek gemoderniseerd. Maserati gaat aldaar nu een opgefriste versie van de GranTurismo en GranCabrio bouwen. In de toekomst zullen ook de opvolgers van deze sportwagens in Modena het levenslicht zien. De rest van het Maserati gamma loopt in Turijn van de band. +++

+++ De afwikkeling van de verkoop van OPEL aan PSA heeft vertraging opgelopen. Oorzaak is de nieuwe generatie Corsa. De Fransen willen dat deze gebaseerd gaat worden op de huidige Peugeot 208, maar het ontwerp is (met General Motors genen) al zo goed als klaar. Overschakeling naar PSA techniek levert vertraging én een inferieur product op, want de genoemde 208 is niet bepaald okselfris meer en zal in 2019 worden vervangen door een compleet nieuw ontwerp. Dan debuteert ook een kersvers platform voor compacte auto’s dat PSA momenteel met aandeelhouder Dongfeng aan het ontwikkelen is. Opel moet echter oude zooi gebruiken en daar heeft men in Duitsland nu de kont tegen de krib gegooid. Met name de R&D afdeling in Rüsselsheim ligt dwars. De Duitsers willen namelijk dat men daar in de komende 3 jaar de vrijheid behoud om verder te werken aan ontwerpen die momenteel in ontwikkeling zijn, zonder inmenging van PSA. Aan de ene kant voor de werkzekerheid van de 7.700 mensen daar, en aan de andere kant voor de Corsa plus het nieuwe vlaggenschip van Opel, een op de Insignia te baseren SUV. De Fransen hadden de deal deze week al willen afronden middels de oprichting van een nieuw bedrijf, genaamd Opel Automobile GmbH. Maar de gang naar de notaris is nu voor onbepaalde tijd uitgesteld. Theoretisch is er dus een kans dat de verkoop alsnog afketst. Daarmee zou de geschiedenis zich herhalen, want in 2009 ketste de overname van Opel door Magna Steyr op het laatste moment af. PSA heeft er echter alle belang bij als de deal zou doorgaan omdat zij daarmee in één klap de grootste Europese autofabrikant na Volkswagen wordt. +++

+++ Toyota heeft haar belang in TESLA verkocht. De Japanse autofabrikant had een belang van 3 procent in de Amerikaanse collega, die gespecialiseerd is in de productie van elektrische auto’s. De aandelen werden eind 2016 al van de hand gedaan, maar Toyota maakt de verkoop nu pas bekend. De aandelen waren sinds 2010 in het bezit van de Japanners en hadden bij aankoop een waarde van 50 miljoen dollar (44 miljoen euro). Eerder werd de samenwerking tussen de 2 automakers voor de ontwikkeling van elektrische auto’s al opgezegd. “Omdat er sindsdien geen nieuwe ontwikkelingen meer waren, hebben we besloten dat het tijd was om het resterende aandeel te verkopen”, aldus een woordvoerder van Toyota. +++

+++ TOYOTA kwam vorig jaar in de Verenigde Staten zwaar onder vuur te liggen vanwege roestproblemen. De modellen Tacoma, Tundra en Sequoia bleken daar abnormaal sterk gevoelig voor te zijn. Bijna 1,5 miljoen exemplaren moesten toen vanwege problemen met de dragende structuur aangepast worden, hetgeen Toyota 3,4 miljard dollar kostte. Ironisch genoeg moet de Tacoma (de modellen vanaf bouwjaar 2016, voorzien van een V6 motor) nu wéér naar de dealer. Ditmaal omdat een onderdeel bij de krukas voorzien is van te veel anticorrosie bescherming. De sensor die de timing controleert kan daardoor soms niet accuraat de positie bepalen. Daardoor kan de auto slecht lopen of zelfs stilvallen. Toyota stelt eigenaren voor om de sensor te vervangen door een opgewaardeerd exemplaar dat het werk wel goed doen kan. +++

+++ Grote autofabrikanten als Ford, Honda, Toyota en Fiat Chrysler hebben de afgelopen maand in de VERENIGDE STATEN wisselende verkoopresultaten behaald. Uit de cijfers over de maand mei blijkt dat bijna alle merken de verwachtingen van analisten overtroffen, ook al zagen veel fabrikanten de afzet wel teruglopen. Ford profiteerde van verhoogde leveringen aan autoverhuurbedrijven en verkocht in totaal 2,3 procent meer auto’s dan een jaar eerder. Daarmee werd in absolute zin een zeldzame verkoopoverwinning geboekt op concurrent General Motors (GM), dat zijn verkopen met 1,3 procent zag dalen en 2.900 auto’s minder verkocht. Analisten hadden voor GM gerekend op een toename met 4,3 procent. Fiat Chrysler en Toyota verkochten respectievelijk 1 procent en 0,5 procent minder voertuigen. Honda boekte een plusje van 0,9 procent. En Nissan bracht 3,0 procent meer auto’s aan de man. +++

Comments are closed.