Nieuwstelex

0

+++ Eerder deze week heb je in de Nieuwstelex kunnen lezen dat in navolging van Volvo (en Cadillac), BMW in China gebouwde auto’s gaat exporteren. De rode draad: het gaat allemaal om premiumproducten. Wie dacht dat China zich zou gaan richten op export van goedkoop spul heeft het dus mis. Blijkbaar heeft het land zijn lesje geleerd na het mislukte avontuur van Landwind. De beslissing van BMW om auto’s vanuit China te gaan exporteren, heeft overigens onder overheidsdruk plaatsgevonden. Het Duitse merk wil haar productiecapaciteit in het grote Aziatische land (momenteel 300.000 auto’s per jaar, verspreid over 2 fabrieken) volgend jaar uitbreiden naar 450.000 eenheden, maar heeft daar wel toestemming voor nodig. En ook in China kennen ze blijkbaar het gezegde ‘voor wat, hoort wat’. Dus of BMW alsjeblieft auto’s wil gaan exporteren. Dat China het lang niet altijd even eerlijk speelt tegenover buitenlandse investeerders en fabrikanten is al lang duidelijk. Maar geld gaat boven principes. Alle autofabrikanten die er toe willen doen, dingen naar de hand van de ruim 1,3 miljard Chinese consumenten. Koste wat kost. Het is voor BMW trouwens ook een mooi excuus. Wie kritiek heeft op het gevaar van een afbladderend premiumimago, kan nu verteld worden dat het een bevel van hogerhand (de nationale overheid van China) was. +++

+++ Bandenfabrikant CONTINENTAL gaat samen met de Chinese internetgigant Baidu een reeks producten ontwikkelen voor de auto van de toekomst, of het nu om autonome auto’s, connected voertuigen of mobiliteitsdiensten gaat. Baidu sloot al eerder een soortgelijk akkoord met de eveneens Duitse toeleverancier Robert Bosch, zo bericht Automobiel Management. Baidu en haar collega’s Alibaba en Tencent, ook bekend als de Chinese BAT, investeren fors in autonoom rijden, elektrische auto’s en andere vormen van toekomstige mobiliteit. Zo heeft Tencent kort geleden een belang genomen in Tesla. Baidu heeft op haar beurt al aangekondigd dat het haar eigen technologie voor autonome auto’s ontwikkeld en die in 2020 ook daadwerkelijk op de weg wil hebben. Voor het autotechnische gedeelte is het Chinese bedrijf daarbij voortdurend op zoek naar deskundige partners waarvan Continental er nu dus één is. +++

+++ In GROOT BRITTANNIE zijn afgelopen maand fors minder nieuwe auto’s verkocht. Het aantal aangeschafte exemplaren daalde in mei met 8,5 procent vergeleken met dezelfde maand van 2016, zo meldt de Britse branchevereniging die de registratie van nieuwe auto’s bijhoudt. Deze Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) wijt de daling vooral aan de naderende Brexit, de uittreding van de Britten uit de Europese Unie. Ook zouden de komende verkiezingen van 8 juni bij de consument de hand op de knip hebben gedwongen. Anderzijds waren de verkopen in maart nog heel gunstig, in aanloop naar een belastingverhoging voor autobezitters. De terugval bij verkopen van bedrijfsauto’s viel nog mee (-5,3 procent), maar consumenten liepen veel vaker aan de showrooms voorbij (-14 procent). Vooral de afzet van dieselmodellen werd getroffen: voor dit type auto’s waren er in mei 20 procent minder inschrijvingen vergeleken met dezelfde maand vorig jaar. +++

+++ KIA verzorgt als trotse sponsor van het UEFA Women’s EURO 2017 de Official Match Ball Carriers. Dit zijn de meisjes die de wedstrijd openen door de bal te overhandigen aan de scheidsrechter. Een belangrijke en eervolle maar vooral leuke taak. Meisjes die zich geroepen voelen, kunnen zich via de speciale Facebook pagina direct aanmelden. Dat kan tot en met 11 juni 2017. Dit jaar vindt het EK vrouwenvoetbal voor het eerst plaats in Nederland. De 7 speelsteden Breda, Deventer, Doetinchem, Enschede, Rotterdam, Tilburg en Utrecht staan van 16 juli tot en met 6 augustus klaar om voetbalsters en hun fans uit heel Europa te ontvangen voor het UEFA Women’s EURO 2017. Op de eerste speeldag, zondag 16 juli, neemt Nederland in Stadion Galgenwaard in Utrecht het op tegen Noorwegen. Aan het EK-vrouwen voetbaltoernooi strijden naast Nederland en Noorwegen ook België, Denemarken, Duitsland, Engeland, Frankrijk, IJsland, Italië, Oostenrijk, Portugal, Rusland, Schotland, Spanje, Zweden en Zwitserland om de Europese titel. Kia zoekt in totaal 31 meisjes in de leeftijd van 10 tot 14 jaar die tijdens de EK voetbalwedstrijden als Official Match Ball Carriers de officiële wedstrijdbal overhandigen aan de scheidsrechter. Meisjes die zich voor deze unieke taak geroepen voelen, kunnen zich via de speciale Facebook pagina opgeven door een filmpje te uploaden waarin ze zichzelf op een unieke manier presenteren. Bijvoorbeeld door de bal honderd keer hoog te houden, met gesloten ogen een penalty te nemen, een wedstrijdlied te zingen of supersnel waterflessen te vullen. Affiniteit met voetbal is natuurlijk een pré, net als het spreken en begrijpen van de Engelse taal. Kia geeft elke Official Match Ball Carrier 4 EK kaartjes, zodat ouders, familie en vrienden ook bij het bijzondere overhandigingmoment aanwezig kunnen zijn. Alle deelnemers moeten toestemming hebben van een ouder of voogd om aan deze unieke actie deel te kunnen nemen. De winnaars, die tussen 16 juli en 6 augustus 2017 minstens één wedstrijddag beschikbaar moeten zijn, krijgen na aanmelding automatisch bericht. +++

+++ LAMBORGHINI werkt aan de ontwikkeling van koolstofvezel protheses en implantaten. Dat doet de Italiaanse sportwagenspecialist in samenwerking met dokter Mauro Ferrari (…) van het Houston Methodist Research Institute in Texas en 5 Italiaanse onderzoek organisaties.
Gekeken zal worden hoe goed koolstofvezel implantaten door het menselijk lichaam verdragen worden. In vergelijking met huidige protheses en implantaten hebben exemplaren van koolstofvezel namelijk een paar voordelen. Ze zijn lichter en ze gaan langer mee. Koolstofvezel is relatief duur, maar wordt de laatste jaren steeds beter betaalbaar. Het sterke lichtgewicht materiaal wordt niet meer uitsluitend toegepast in raceauto’s en (super)sportwagens, maar is ook in meer alledaagse modellen als de BMW i3 te vinden. +++

+++ PIRELLI heeft in het eerste kwartaal van 2017 haar omzet met 13,6 procent zien toenemen tot 1,34 miljard euro. Een jaar eerder was dat nog 1,18 miljard. Volgens Pirelli is de hogere omzet het resultaat van een verkoopstijging van banden in het premiumsegment, dat nu 68 procent van de totale omzet uitmaakt. In totaal verkocht de fabriek 2,9 procent meer banden, waarvan 15,3 procent meer aan fabrikanten van premiumauto’s. Het bedrijfsresultaat kwam uit op 168,7 miljoen euro, hetgeen 1,5 procent meer was dan in het eerste kwartaal van 2016. De cijfers van het eerste kwartaal weerspiegelen de omslag van het de bandenproducent naar een bedrijf dat zich zuiver richt op de consumentenmarkt.. De truck & landbouwbanden zijn nu onderdeel van TP Industrial Holding. Behalve de omslag naar alleen consumentenbanden verlegt Pirelli haar aandacht ook meer en meer op premiumbanden, en minder op exemplaren voor het goedkopere segment. Ook is het bedrijf weer fietsbanden gaan produceren. +++

+++ Volkswagen is niet alleen door Toyota van de troon gestoten als grootste autobouwer ter wereld, maar nu ook ingehaald door de RENAULT – Nissan alliantie. In de eerste 4 maanden van dit jaar bouwde Toyota 3.526.343 auto’s. Dat is bijna 8 procent meer dan in dezelfde periode van 2016. Renault-Nissan kwam op 3.471.808 exemplaren uit als Mitsubishi en AvtoVaz (Lada) worden meegeteld. De Frans/Japanse alliantie kwam daarmee ruim 7 procent hoger uit dan een jaar eerder. Volkswagen zag de productie echter teruglopen, zij het met niet meer dan 0,3 procent, naar 3.336.200 auto’s. Daarmee is de Duitse groep nu naar de derde plaats verdreven. Opmerkelijk is wel dat het Volkswagen concern in de maand april met 841.200 geproduceerde auto’s wel weer de grootste was. De voorsprong op Renault-Nissan en Toyota bedroeg daarmee afgerond 28.000 respectievelijk 22.000 auto’s. +++

+++ TESLA heeft opnieuw een nederlaag geleden in haar juridische strijd om auto’s ook in de VS direct aan de klanten te verkopen en de dealers dus opzij te schuiven. Nu heeft het parlement van Texas dit distributiemodel naar de prullenbak verwezen. Het leek er aanvankelijk op dat de oliestaat Tesla ter wille wilde zijn, maar uiteindelijk bleek de krachtige lobby van de dealerbonden toch het pleit te winnen. De fabrikant van de Model S en Model X is nog altijd in soortgelijke zaken verwikkeld in een aantal andere Amerikaanse staten waaronder Utah, Connecticut en Indiana. Tesla is duidelijk zwaar teleurgesteld over de zoveelste nederlaag: “De wetgever heeft opnieuw gefaald om te voldoen aan de wens van de Texanen om een auto te kunnen kopen die past bij de 21ste eeuw. Hierdoor missen ze waardevolle economische ontwikkelingskansen. We blijven strijden voor eerlijke, gezond verstand hervormingen die het voor Tesla mogelijk maken om te investeren in Texas en de consument dezelfde keuzen te bieden die ze vrijwel overal elders krijgen”, zo laat een woordvoerder aan Automobiel Management weten. +++

+++ Ontwerpers, gesteund door TOYOTA , werken aan een kleine stadsauto. Die moet debuteren tijdens de openingsceremonie van de Olympische Spelen in de zomer van 2020. Aan deze elektrische SkyDrive werken 30 designers. Volgens hen is de auto nog in het beginstadium van de ontwikkeling, maar het prototype zou met de Spelen van Tokio zeker gereed zijn. Het moet de kleinste elektrische auto worden, vooral geschikt voor dicht bebouwde gebieden. In 2025 moet het ontwerp vol in productie zijn, aldus Toyota. Drie bedrijven, waaronder Toyota, hebben 385.000 dollar vrijgemaakt voor het prototype. Indien de elektrische stadsauto goed ontvangen wordt, dan zullen meer investeerders kapitaal beschikbaar stellen. +++

Reageren is niet mogelijk.