Nieuwstelex

0

+++ AUDI zal op 11 juli in Barcelona de nieuwe A8 onthullen. Het vlaggenschip wordt standaard uitgerust met 48 Volt ‘mild hybrid’ techniek. Kernelement is een slimme dynamo waarmee het brandstofverbruik verlaagd kan worden. Zogeheten milde hybride techniek is niet nieuw, maar dat het standaard wordt toegepast op elke motoruitvoering van een model wel. De dynamo is gekoppeld aan een lithium/ion accu. De brandstofmotor wordt uitgeschakeld op het moment dat de bestuurder het gaspedaal loslaat tussen de 55 en 160 km/u. Voor maximaal 40 seconden blijft de motor uit, of totdat de bestuurder het gaspedaal weer intrapt. De startdynamo is direct verbonden aan de brandstofmotor en kan deze ongemerkt weer activeren. Voor de normale, koude start gebruikt Audi bij de A8 een conventionele startmotor. Ook die is verbonden met het 48 Volt circuit, maar maakt verder geen deel uit van de hybride techniek. +++

+++ Samen met het Franse openbaar vervoersbedrijf Transdev laat onderdelenfabrikant Delphi vanaf 2019 AUTONOOM rijdende minibussen en taxi’s rijden in Parijs en Rouen. De voertuigen zouden het zonder menselijke bestuurder moeten doen. De samenwerking start met 2 proefprojecten: shuttlebussen in de Parijse voorstad Saclay en onbemande taxi’s in Rouen. Volgens beide bedrijven worden het de eerste on-demand mobility service op de openbare weg in de Europese Unie. Er is (uiteindelijk) geen menselijke bestuurder nodig. Wel is voorzien in toezicht door een controleur op afstand, via internet. Transdev was al eerder begonnen met proeven in en rond Rouen. Integratie van de besturingssystemen van Delphi en de voertuigen van Transdev zou al snel moeten leiden tot een commercieel interessant vervoersaanbod. “Wij beschouwen dit niet als demonstratie of experiment, maar als de laatste stap naar commerciële exploitatie”, zo stelt vice-president Glen De Vos van Delphi. “Dankzij Transdev’s kennis van mobiliteitsoplossingen willen we in deze samenwerking de afstemming van onze systemen verder verfijnen. Bovendien kunnen we ons platform nu toepassen op verschillende soorten voertuigen. Uiteindelijk streven we naar een betaalbaar, betrouwbaar en schaalbaar geautomatiseerd mobility-on-demand platform”. Bij de Franse proefprojecten wordt het door Delphi en Mobileye ontwikkelde platform gebruikt. Dit is ook de basis van de autonome mobiliteitsoplossingen van BMW. +++

+++ In Nederland introduceert CAR2GO , een bekend bedrijf voor autodelen, nu ook registratie via internet. Wie in Amsterdam een elektrische car2go ziet staan, maar nog geen abonnee is, kan direct zelf een nieuw lidmaatschap regelen via de app. Het enige wat daarvoor nodig is, is een rijbewijs en een foto, zoals een selfie die ter plekke gemaakt kan worden. Het gehele proces verloopt via internet en de app, oftewel binnen een paar minuten. Het belangrijkste voordeel is dat toekomstige abonnees na hun internetregistratie niet meer een car2go validatie punt hoeven te bezoeken om hun rijbewijs of ID te tonen. “We willen het eerste contact dat nieuwe gebruikers met onze dienst hebben zo eenvoudig mogelijk houden. We maken dit nu mogelijk met een digitaal registratieproces van A tot Z”, zegt Olivier Reppert, de directeur van Car2go, “Ons internet registratieproces stelt klanten in staat om binnen een paar minuten een auto te gebruiken waar en wanneer zij willen”, zo voegt hij er aan toe. Na het invoeren van de persoon & betalingsgegevens wordt een klant gevraagd een foto van zijn of haar rijbewijs en een foto van zichzelf te nemen. Na een beveiligingscontrole om de overeenstemming en echtheid van de gegevens te waarborgen, wordt een bevestigingsmail verzonden om de registratie te voltooien. Een klant heeft hierna direct de mogelijkheid om een Car2go te huren. Het internet registratieproces was al vanaf half mei elders in Europa beschikbaar en nu dus ook in Amsterdam. In China en de Verenigde Staten is internet registratie ook al mogelijk op de 12 locaties. Uiteraard blijft het ook mogelijk om via een Car2go-validatiepunt de registratie aan te vragen en te activeren. Op deze manier kan Car2go naar eigen zeggen voldoen aan de verschillende wensen van de 2,5 miljoen gebruikers over de hele wereld. De app van Car2go is gratis beschikbaar via de Google Play Store en de App Store. +++

+++ Uber concurrent Lyft gaat samenwerken met technologiespecialist Nutonomy om over enkele maanden zelfrijdende DEELAUTO’S in te kunnen zetten in Boston. Nutonomy, een spin-off van het Massachusetts Institute of Technology (MIT), ontwikkelt robotica en software voor zelfrijdende auto’s. Het sloot een overeenkomst met Singapore om daar te experimenteren met zelfrijdende deelauto’s. Dat systeem moet in 2018 operationeel worden. In november startte het bedrijf met proeven in thuisstad Boston. Door de samenwerking met Lyft worden de auto’s van Nutonomy beschikbaar voor de gebruikers van de app. Het is voor het eerst dat gebruikers van Lyft zelfrijdende auto’s kunnen bestellen. Concurrent Uber rijdt sinds najaar 2016 in de stad Pittsburgh met zelfrijdende auto’s. Beide bedrijven zullen de komende maanden werken aan “een naadloze gebruikerservaring”, voordat de autonome exemplaren van de Renault Zoe voor het publiek beschikbaar komen. Een woordvoerder van Lyft laat weten dat beide bedrijven eerst willen zorgen dat het programma expliciete toestemming heeft van de autoriteiten. Lyft sloot eerder samenwerkingsverbanden met Waymo (het autonome voertuigprogramma van Google) en General Motors. Lyft werkt met beide bedrijven individueel aan programma’s voor autonome deelauto’s. +++

+++ Deze week wordt door minister Melanie Schultz van Haegen tijdens de Transportraad in Luxemburg het Protocol tot wijziging van het EUCARIS verdrag ondertekend. Hiermee wordt het opsporen van fraude en criminaliteit met rijbewijzen en voertuigen weer iets eenvoudiger. Het uitwisselen van gegevens over rijbewijzen en voertuigen tussen Europese landen onderling vergroot de verkeersveiligheid op de Europese wegen en draagt bij aan het voorkomen van fraude en criminaliteit met voertuigen en rijbewijzen. Lidstaten van de Europese Unie kunnen onderling gegevens uitwisselen en deze gebruiken voor opsporen van fraude en criminaliteit met voertuigen en rijbewijzen. Zo kan voorkomen worden dat een voertuig dat in een land is gestolen, in een ander land door (her)registratie wordt gewit. Ook het beboeten van overtredingen als het rijden met een te hoge snelheid of het rijden onder invloed van alcohol of drugs in het buitenland is hierdoor mogelijk. Daarnaast is het mogelijk om gevallen van kilometerfraude bij import van voertuigen uit de aangesloten landen eenvoudiger op te sporen. Het European car and driving licence information system (EUCARIS) is een samenwerkingsverband en systeem waarmee alle lidstaten van de Europese Unie transportgerelateerde informatie uitwisselen. Zij wisselen bijvoorbeeld voertuig & rijbewijsgegevens uit om fraude en criminaliteit te voorkomen. Het systeem wordt ook ingezet voor de uitwisseling van gegevens voor handhaving. Inmiddels zijn België, Duitsland, Letland, Luxemburg, Nederland, Roemenië, Slowakije en het Verenigd Koninkrijk aangesloten bij het Verdrag. Zij ondertekenen ook het Protocol tot wijziging. Een aantal andere lidstaten, waaronder Zweden, Estland, Malta en Cyprus, heeft aangegeven te willen toetreden zodra het Protocol tot wijziging van kracht is. De belangrijkste wijziging betreft het gebruik van het systeem gebaseerd op een andere rechtsbasis dan het Verdrag zelf. Gewaarborgd wordt dat bij het gebruik door derden de betrokken partijen zich houden aan de voorwaarden die het Verdrag stelt aan het gebruik van het systeem. Een tweede wijziging betreft de uitbreiding van het aantal gegevens dat met het systeem kan worden uitgewisseld. Het gaat daarbij om technische voertuiggegevens als type, tankcapaciteit en wielbasis, en ook om kilometerstanden. +++

+++ HONDA heeft in haar ‘Vision 2030’ plan haar route voor de komende jaren uitgestippeld. Kernelementen zijn: autonoom én elektrisch rijden. De Japanners hebben lang de kat uit de boom gekeken als het gaat om elektrisch rijden, maar ontkomen daar nu echt niet meer aan. De vraag uit landen als China is simpelweg te groot om langer te wachten. Het is dan ook de bedoeling om volgend jaar 2 elektrische auto’s te lanceren: één voor de Chinese markt en één voor de rest van de wereld. Honda besloot pas laat een volledig elektrische auto te ontwikkelen. Daarvoor richtte de Japanse fabrikant zich vooral op aandrijvingen met waterstof. Die techniek is echter te duur om nu al massaal te verkopen aan consumenten. In 2030 moet tweederde van alle verkochte auto’s van Honda een (deels)elektrisch model of een brandstofcelauto zijn. Ook autonoom rijden krijgt meer aandacht binnen de ontwikkelingstak van Honda. In 2025 wil het bedrijf een auto klaar hebben staan die zelfstandig kan rijden op de snelweg en in de stad, zodat het een serieuze partij is in de strijd om de auto van de toekomst. In 2020 wil Honda je al autonoom kunnen laten rijden op de snelweg. Het Japanse merk loopt in dat opzicht achter op concurrenten, die deze technieken nu al aanbieden. Ook de volledig zelfrijdende auto van Honda laat lang op zich wachten. +++

+++ ROLLS-ROYCE bereidt de lancering voor van de nieuwe generatie (de 8ste al) van de Phantom. De nieuwkomer rust op een lichtere structuur die geheel in aluminium is gemaakt. Ian Grant, de verkoopdirecteur van Rolls-Royce in Zuid Oost Azië, verklapt daarnaast dat het model vierwiel besturing krijgt, waardoor de grote limousine levendiger rijdt en korter kan keren. Aan boord wordt luxe van het hoogste niveau gecombineerd met moderniteit, want de nieuwe Phantom krijgt een geheel digitaal dashboard. Het nieuwe vlaggenschip zal eind juli worden onthuld en komt begin 2018 op de markt. +++

+++ Nederland, Luxemburg en Oostenrijk eisen donderdag in een gezamenlijke verklaring opheldering van de Europese Commissie over haar besluit om in te stemmen met het Duitse TOL plan. Dat hebben de landen woensdag afgesproken aan de vooravond van een vergadering van de Europese ministers van transport in Luxemburg. Ze willen weten waarom de Commissie eerst tegen het voorstel was, maar er later toch mee instemde, aldus een woordvoerster van minister Melanie Schultz (Infrastructuur). De drie landen trekken gezamenlijk op in de kwestie. Ze gaan onder meer juridische analyses uitwisselen. Oostenrijk kondigde woensdag aan sowieso naar het Europese Hof te stappen om het tolplan te stoppen. Schultz is fel tegenstander van het Duitse plan en zal volgens de woordvoerster al het mogelijke doen om het een halt toe te roepen, inclusief juridische stappen. Nu wordt eerst de reactie van de Commissie afgewacht, daarna kijken de landen verder naar vervolgstappen. +++

+++ Jost Capito, de baas van de afdeling Motorsport bij VOLKSWAGEN , kondigde in september vorig jaar zijn vertrek aan toen de Duitse fabrikanten besloot uit het WRC te stappen. De Duitser trad in dienst van de Britse renstal McLaren en werd daar uitvoerend directeur. Daar houdt hij het echter al na 4 maanden voor bekeken nu de directie is veranderd en Ron Dennis is vervangen door Zak Brown. Capito keert terug naar Volkswagen en is daar benoemd tot directeur van de afdeling R, die de sportieve modellen ontwikkelt, maar ook van de afdeling Zubehör, die accessoires en andere uitrusting ontwikkelt voor modellen van Volkswagen. Capito heeft een ingenieursopleiding en startte zijn carrière bij de raceafdeling van Porsche in 1989. In 2001 stapte hij over naar Ford, waar hij aan het hoofd kwam van de sportieve activiteiten en de performance modellen. Hij overzag dus de ontwikkeling van de 2 eerste generaties van de Focus RS, met hun alom geprezen dynamische rijgedrag. We kunnen dus hopen dat de volgende generatie Volkswagens met R logo even hard mogen rekenen op de expertise van deze 58-jarige autosportexpert. +++

Reageren is niet mogelijk.