+++ De Europcar Groep, gespecialiseerd in autoverhuurdiensten, neemt een minderheidsbelang van 20 procent in AUTODEEL bedrijf SnappCar. Ook leidde het bedrijf een financieringsronde van 10 miljoen euro. Met de investering sluit Europcar zich aan bij bestaande aandeelhouders Autobinck Group en de Deense startup studio Founders. De investering stelt SnappCar in staat om peer-to-peer autodelen in Europa “naar de volgende fase van ontwikkeling te brengen”. SnappCar streeft naar 5 miljoen minder auto’s in Europa in 2022. SnappCar werd opgericht in 2011. Met meer dan 250.000 gebruikers en ruim 30.000 beschikbare auto’s op het platform, claimt SnappCar het op één na grootste peer-to-peer autodeel platform in Europa te zijn. Het bedrijf is actief in Nederland, Denemarken en Zweden, maar wil verder uitbreiden. +++
+++ BMW heeft afgelopen maand wereldwijd 208.447 voertuigen afgeleverd. Dat is een stijging van 5,1 procent ten opzichte van mei 2016. Bij het hoofdmerk groeide de afzet met 5,3 procent tot 177.050 exemplaren. Dochter Mini zag de verkoop stijgen met 4,2 procent tot 31.124 voertuigen. Op jaarbasis staat de teller nu op 988.185 exemplaren; een stijging van 5,7 procent. BMW meldt trots dat de verkoop van geëlektrificeerde modellen (stekkerhybride uitvoeringen meegerekend) dit jaar met 80,6 procent steeg tot 33.221 voertuigen. In Nederland heeft BMW evenwel een slechte maand achter de rug en ook op jaarbasis staat het marktaandeel onder druk, dit in tegenstelling tot de situatie bij Audi en Mercedes. Er werden weliswaar meer auto’s aan de man gebracht dan vorig jaar, maar de stijging was minder groot dan de algehele marktgroei. +++
+++ CITROEN werkt aan een facelift voor de C4 Cactus. Het uit 2014 stammende model blaast volgend jaar 4 kaarsjes uit en dan ben je volgens autonormen rijp voor een cosmetische correctie. Autointernationaal.nl verwacht niet dat er veel zal veranderen aan het eigenwijze design van de C4 Cactus. Naast een aantal retouches voor het koetswerk (en een serie verse carrosseriekleuren) zal het interieur worden opgewaardeerd met een moderner infotainment systeem en fraaiere materialen. +++
+++ Vrachtwagenchauffeurs van wie het rijgedrag in de gaten wordt gehouden met een DASHCAM zijn minder vaak betrokken bij ongelukken en bijna-ongelukken. Het besef dat hun rijgedrag wordt opgenomen leidt ertoe dat ze geconcentreerder rijden. Dat komt naar voren uit een proef van verzekeringsmaatschappij TVM uit Hoogeveen, waarbij bijna een jaar lang 378 trucks van 28 transportondernemingen werden voorzien van een dashcam. Bij de pilot werd eerst naar het rijgedrag gekeken op basis van sensoren in de vrachtwagen die het rijgedrag meten. Na het plaatsen van de dashcam bleken de truckers bedachtzamer te rijden. Ze maakten minder noodstops of plotselinge stuurbewegingen. Het verbeterde rijgedrag leidt niet alleen tot minder claims, maar ook tot besparing op het brandstofgebruik en minder slijtage van onderdelen, aldus de verzekeraar. De dashcams gaven bovendien aanwijzingen waar de meeste incidenten met vrachtwagens gebeuren. Knooppunt Leenderheide, de A7 bij Groningen en de Twenteroute komen daarbij ongunstig uit de bus. TVM wil met Rijkswaterstaat in gesprek om te kijken of de verkeersveiligheid daar kan worden verbeterd. Ongelukken met vrachtwagens leiden vaak tot lange files. +++
+++ FORD zal het mes gaan zetten in het aantal ‘witte boorden medewerkers’. Dat doet de autofabrikant niet door ontslag, maar door deze mensen een aanbod te doen waardoor ze afhankelijk van hun dienstverband tussen 3 en 18 maanden salaris mee krijgen. Het is de bedoeling dat van de 15.000 man kantoorpersoneel er 1.400 mensen gebruik zullen maken van het aanbod. Anders dan productiepersoneel zijn ‘witte boorden medewerkers’ doorgaans niet aangesloten bij een vakbond. Dat betekent minder kan op een staking dan wanneer de werkgelegenheid in de fabrieken wordt ingekrompen. Het geld dat Ford denkt te besparen met deze afvloeiingsregeling zal gebruikt worden voor de ontwikkeling van nieuwe technologie. De nieuwe CEO Jim Hackett sluit niet uit dat er nog meer ontslagrondes zullen volgen om het bedrijf structureel gezond te krijgen. +++
+++ HYUNDAI heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat zij volgend jaar een volledig elektrische variant van de Kona op de markt brengt. Die krijgt de grootste actieradius van zijn segment. Reken op in ieder geval 380 kilometer in de praktijk, dus ruim 500 kilometer volgens de NEDC cyclus. Met dit model wil Hyundai vooral de Opel Ampera-e gaan beconcurreren. Die heeft een theoretische actieradius van 520 kilometer (en in de praktijk 380 kilometer). Hyundai denkt dat de elektrische versie van de Kona een groter bereik zal hebben. Als prijs wordt 35.000 euro genoemd. +++
+++ In Israël blinken heel wat start-ups uit op het gebied van kunstmatige intelligentie. En omdat die techniek nauw verbonden is met de autonoom rijdende voertuigen van de toekomst heeft PORSCHE besloten om tientallen miljoenen dollar te investeren in de best presterende bedrijven aldaar. Porsche gaat die start-ups begeleiden met een lokale vestiging, Porsche Digital genaamd. Er zal worden samengewerkt met de investeringsfondsen Magma en Grove. Tijdens de aankondiging verklaarde Lutz Meschke, één van de leden van de Raad van Bestuur van Porsche die belast is met innovatie: “Israël is een belangrijke markt voor ingenieurs en specialisten in informatietechnologie. Nergens anders ter wereld vind je zoveel start-ups in de sector. Dit talent en die knowhow in combinatie met de expertise van het personeel van Porsche vormen een uitstekende basis voor uitbreiding van ons gamma”. +++
+++ RENAULT ziet weer wat toekomst in Rusland en hoopt dat haar dochterbedrijf Avtovaz weer een positieve bijdrage kan gaan leveren. Lada, de marktleider die door Avtovaz wordt gebouwd, kon in de eerste 4 maanden van dit jaar 8 procent meer auto’s verkopen terwijl de Russische markt als geheel met 2,6 procent groeide. Renault zelf zag de verkopen met 14 procent toenemen en is daarmee nu het 4de merk geworden in Rusland (de podiumplaatsen zijn voor Lada, Kia en Hyundai). De Russische markt heeft de afgelopen jaren grote klappen opgelopen door de economische malaise. Maar nu lijkt er toch weer wat licht aan het eind van de tunnel te schijnen. De organisatie voor Europese bedrijven AEB schat dat de automarkt dit jaar zo’n 4 procent groei kan vertonen. Dat is belangrijk voor Renault en haar partner Nissan omdat die grootaandeelhouder zijn van Avtovaz en een controlerend belang in het bedrijf hebben. Dat grootste Russische autobedrijf is er in de eerste plaats in geslaagd de enorme schuldenberg fors terug te dringen. Avtovaz draaide in het eerste kwartaal nog wel omgerekend 16 miljoen euro verlies, maar dat was een jaar eerder 6 keer zo veel. Een positief teken is ook dat de omzet in die eerste 3 maanden met 20 procent is toegenomen. “De resultaten zijn veel beter dan vorig jaar. Voor heel 2017 zullen we zien”, zo laat Nicolas Maure, de directeur van de Russische tak van Renault-Nissan, aan Automobiel Management weten. +++
+++ Eigenaren van een TESLA dienen bovengemiddeld vaak een schadeclaim in, terwijl herstel van de gemaakte brokken meestal ook veel duurder uitvalt dan bij qua prijs vergelijkbare modellen van andere merken. Om die reden heeft de Amerikaanse autoverzekeraar AAA de premies voor Tesla rijders met 30 procent verhoogd. Het bedrijf baseert zich hierbij op analyses van schadedata van het Highway Loss Data Institute en op haar eigen gegevens. Russ Rader, woordvoerder van het Insurance Institute for Highway Safety, zegt tegenover het Engelstalige branchevakblad Automotive News: “Tesla’s zijn betrokken bij veel crashes en de reparaties zijn duur. De bezitters moeten daarvoor betalen als ze hun auto verzekeren”. Volgens dit instituut zijn reparaties van een Model S gemiddeld 2 keer zo duur als gemiddeld terwijl herstel bij een Model X een 89 procent hogere kostenpost is. Tesla bestrijdt de conclusies en stelt dat die “ver af staan van de realiteit”. +++
+++ VOLKSWAGEN heeft afgelopen maand 3,5 procent meer auto’s verkocht dan in mei 2016. Met name in China kon er flink worden geplust. Dat is een knappe prestatie, want de markt als geheel kromp juist. Ook in Midden en Oost Europa wist Volkswagen haar marktaandeel op te voeren. De Atlas, een nieuwe 7-persoons SUV, doet het bijzonder goed in de Verenigde Staten. In Rusland wist Volkswagen 28 procent meer auto’s te verkopen. Dat is vooral te danken aan de nieuwe Tiguan. In West Europa zijn de resultaten minder rooskleurig. In onze marktregio zakten de verkopen in mei met bijna 3 procet, al was Nederland een uitzondering met een afzetgroei van bijna 36 procent. Dat is vooral te danken aan de Up en de Tiguan. +++
