Duitsland kiest voor diesel update

0

Ruim 5 miljoen dieselauto’s in Duitsland worden teruggehaald naar de garage voor de installatie van nieuwe software. Ook de 2,5 miljoen Volkswagens die al een update hadden gehad. Door de aanpassing moeten de auto’s minder vervuilend worden. Dat is de toezegging van de Duitse auto-industrie aan de politiek.

Critici hadden graag gezien dat de fabrikanten drastischere maatregelen zouden nemen, bijvoorbeeld het aanpassen van de hardware van de auto’s. Maar de Duitse regering gaat dat ook niet van hen verlangen. Bij onze oosterburen werken 800.000 mensen in de auto-industrie. Nog eens 1,5 miljoen banen zijn indirect afhankelijk van de sector.

Dat de Duitse autofabrikanten evenwel aan zet waren, werd de afgelopen weken steeds duidelijker. Er waren namelijk steeds meer berichten dat het gesjoemel met de uitstoot van dieselmotoren niet beperkt bleef tot het Volkswagen concern. Ook de verdenkingen van kartelafspraken tussen de grote Duitse autofabrikanten leidde tot extra druk om actie te ondernemen.

Ongeveer 2,5 miljoen auto’s van het Volkswagen concern (inclusief exemplaren van Auydi en Porsche) hebben al een softwareaanpassing gehad, maar ook die auto’s moeten volgens de Duitse autobranchevereniging VDA opnieuw naar de garage. Daar komen nu ook diesels van BMW, Ford, Mercedes en Opel bij. Het betreft auto’s met zogeheten Euro5 en Euro6 motor. Volgens de VDA kan de uitstoot van stikstofoxide daarmee met 25 à 30 procent teruggebracht worden zonder dat het gevolgen heeft voor het verbruik. Daarmee zouden de auto’s schoon genoeg zijn om in de steden te mogen blijven rijden. Verschillende Duitse steden overwegen namelijk een dieselverbod.

De kosten van de hele operatie zijn voor de autofabrikanten. Tegelijkertijd moeten zij ervoor zorgen dat de verandering onder de motorkap niet leidt tot meer brandstofgebruik of minder vermogen. Ook mag de levensduur van de auto niet veranderen. Dat wordt nog een hele uitdaging, want in Nederland kregen eerder al 170.000 bezitters van een sjoemeldiesel een oproep om hun auto een software update te laten geven. Tot nu toe heeft slechts de helft daar gebruik van gemaakt. Veel eigenaren zijn afhoudend na berichten over optredende klachten of mindere prestaties van de auto na de update. Dat zal in Duitsland niet anders zijn.

De Duitse autofabrikanten zeggen ook toe om een fonds op te richten dat duurzame vervoersmiddelen in de Duitse binnensteden promoot en dat het inruilen van oudere dieselauto’s moet aanmoedigen. Daarmee hoopt de industrie de uitstoot van smoginducerende stikstofoxiden tot 30 procent te verlagen en zo de luchtkwaliteit in steden te verbeteren. “We zijn er ons van bewust dat de auto-industrie heel wat vertrouwen verloren heeft”, zo laat een gemeenschappelijke woordvoerder weten. “We moeten, en zullen, samenwerken om dat vertrouwen te herstellen. Dat is niet alleen in ons belang, maar ook in het belang van onze werknemers, onze klanten en ons land”. Al met al gaan de maatregelen de Duitse auto-industrie een paar miljard euro kosten.

De VDA is kritisch over haar leden, maar neemt ze ook in bescherming. De branchevereniging stelt namelijk dat diesels ook een belangrijk wapen zijn om klimaatverandering tegen te gaan. Moderne diesels stoten circa 15 procent minder CO2 uit dan auto’s met een benzinemotor.

BMW schrijft met het oog hierop in een eigen verklaring dat er zeker een toekomst is weggelegd voor dieselmotoren. De autofabrikant uit München zegt verder in de gehele Europese Unie een aankooppremie van maximaal 2.000 euro in te voeren voor eigenaren van een dieselauto die aan de Euro4 of oudere standaarden voldoen. De aankooppremie geldt in principe tot 31 december dit jaar. Uiteraard moet een nieuwe BMW of Mini worden gekocht met een volledig elektrische aandrijflijn, een stekkerhybride aandrijflijn of een brandstofmotor die aan de jongste Euro6 norm voldoet (en maximaal 130 gram CO2 uitstoot). Daarnaast benadrukt BMW dat zijn dieselmotoren aan alle eisen voldoen en over de gehele vloot van het merk tot 40 procent minder NOx uitstoten dan andere Duitse merken.

Comments are closed.